Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

sytytyksen säätö

Aloittaja antkala100, 09 toukokuu 13, 18:50:50

« edellinen - seuraava »

antkala100

todennäköisesti hieman kireempi nokka paikallaan -77 shovelissa
joka on haastava saaha käyntiin (puristuksia niin ettei tarvii hentoa potkasua etes miettiä)
kysymys: sytytyksen säätö, limpussa oleva ennakkomerkki - reiän keskellekö? vai pyttyjen väliin vai kohtisuoraan ylös?
sitten ku merkki kohdallaan niin käännetäänkö syttyboxi juuri siihen kohtaan kun valo syttyy vai hieman eteenpäin? jotta tällanen käynnistyisi helpoiten potkimallakin

Kiiski

Se sun sytkä on 35 astetta vituillaan näkemättä tai kuulematta. "Syttypoksit"säädetään yleensä yläkuolokohtaan eikä 35° asteen merkin mukaan limpussa. Se kiksi alkaa painumaan ihan eri malliin kun säädät sytkän kohilleen. Virinokka ei nosta puristuksia vaan päinvastoin. Joo ja se merkki tulee keskelle pyttyjen väliin kohtisuoraan ylös, jos piste voi olla jotenkin kohtisuoraan. Olettaen että sun limpuissa yläkuolokohdan merkki on piste. Sytkän malli ja merkki selventäis tilannetta kovasti.

antkala100

ymmärrän
yläkuolokohtaa ei ole merkattu limppuun, löytyy vain ennakkomerkki, pistettä ei ole
merkin kohdalla- etupytty on aavistuksen yläkuolokohdan alapuolella ja takapytty on aika liki ylimmässä asennossa

sytyn on Ultima digital ignition system 53-644

jsr85

Ainaki ite säädin ultiman ohjeen mukaan tuohon limpussa olevaan tdc merkkiin ja hyvin toimii.

tässä viel manuskasta:
• STATIC TIMING THE MOTOR
Remove the timing inspection plug. With the bike in high gear turn the rear wheel to get the crankshaft to top dead center on the compression
stroke of the front cylinder (TDC mark aligned in the inspection hole). Removing the spark plugs will make it easier to turn the crank.
Rotate the ignition to cause the status LED to turn off and on. Carefully follow this next instruction: find the point where the LED just turns off
while rotating the base plate in a clockwise direction. Lock down the ignition. The initial timing is now set close to optimum. Final timing may
be checked and set dynamically to compensate for normal production tolerances in the timing rotor, camshaft indexing, flywheel marking, etc.
If the ignition has to be rotated an extreme amount or does not have enough adjustment to bring the timing in, the engine may be on its
exhaust stroke. Remove the ignition and observe the timing rotor. The timing pickup (near the switches) should be sitting in one of the
windows with the ignition installed . The shorter distance to the other window should be CLOCKWISE. If not, rotate the crankshaft 1
revolution and check again.


Sent from my Nexus S using Tapatalk 2

Hemuli

Kuulostaa oudolta ettei TDC-merkkiä olisi. Yleensä limppuihin on aina merkitty etu- ja takapytyn ennakkomerkit ja etupytyn yläkuolokohta. Ja kuten Kiiski sanoi, noi elektroniset sytkät tupataan aina säätämään yläkuolokohdan merkille.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Linkitetäänpäs tähän vielä mallia minkälaiset ne ennakkomerkit on, silvuuplee. Tuo ei ole kyllä just se kuva, minkä minä muistelen nähneeni ja kai tännekin joskus linkanneeni, mutta periaatteessahan kysyjän kattilassa pitäisi olla tuo early style. Jotenkin kaivertaa takaraivossa, että vielä olisi muunlaisiakin ennakkomerkkejä, mutta en tiiä sitten.

Sen verran pitää kyllä aikaisempiin jorinoihin kommentoida, että ei se kiksituntuma kyllä muutu jos on pienenä ollut ruoka-aikaan kotona.

antkala100

jep jep
kiitoksia Lyytiselle kuva- linkistä
häätyy huomenna paremman valon aikaan tutkia kaveria viel lissää
vehkeeni on stroukattu ilmeesesti aikas reilusti ja s & s pytyillä/ kansilla haettu muuta tehoa lissää

mitä "potkimiseen" tullee- häätyy viel syyä se puuttuva peruna nottei tarvii ennää mennä neuvolan vaakaa :o()


Spöke

Lainaus käyttäjältä: antkala100 - 09 toukokuu 13, 22:32:52
mitä "potkimiseen" tullee- häätyy viel syyä se puuttuva peruna nottei tarvii ennää mennä neuvolan vaakaa :o()

Jätä potut syömättä ja säädä sytkä kohdallen, niin riittää pikku polkaisu. Eläkä potki Shovelia ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

antkala100

jep
arvon herrat, kiitos!
sitä merkkiä ei tosiaankaa löytyny (mitkähän limput lienevät?)
mutta meisselin avulla etupytty kohillee ja kääntö
se 35 asteen PIELISarvio oli aika LÄHELLÄ
ny läks paukkuu ja lötköttellee kute sohvelin kuuluu
jeah

bt-72

Moi, jaksaisko joku tietävä ottaa kantaa tähän sytytyksensäätö dilemmaan, joka ei meinaa aueta meikäläisellä vaikka kuinka tavais näitä ohjeita.

Eli stroukki Shoveli, S&S limput, Dyna 2000i sytkä. Ja ketjun eka viestissä mainitut oireet. Dyna ohjeen mukaan säädetään sytkä TDC:ssä? Ja sössö suosittelee sitä F| merkkiä koska se on front cylinder firing mark?

Tolla T:F kohdalla kyllä ei saa, Dynaa vilkkumaan...


Tulipa taas oma tyhmyys paljastettua, jos se nyt ketään yllättää...

Ville


Dyna 2000i

STATIC TIMING THE MOTOR
Remove the timing inspection plug. With the bike in high gear turn the rear wheel to get the crankshaft to top dead
center on the
compression
stroke of the front cylinder (TDC mark aligned in the inspection hole). Removing the
spark plugs will make it easier to turn the crank.
Rotate the 2000i to cause the status LED to turn off and on. Carefully follow this next instruction
: find the point where the LED just turns off
while rotating the base plate in a clockwise
direction. Lock down the 2000i. The initial
timing is now set close to optimum. Final timing may be checked and set dynamically to compensate for normal
production tolerances in the timing rotor, camshaft indexing, flywheel marking, etc.
If the 2000i has to be rotated an extreme amount or does not have enough adjustment to bring the timing in, the
engine may be on its exhaust stroke. Remove the ignition and observe the timing rotor. The timing pickup (near the
switches) should be sitting in one of the windows with the ignition installed. The shorter distance to the other
window should be CLOCKWISE. If not, rotate the crankshaft 1 revolution and check again.

S&S Ohje

S&S recommends using electronic ignition with adjustable advance curve in Super Stock® and Super Sidewinder Long Blocks. Adjustable curve permits slowing rate of advance to control or eliminate pinging under heavy load or when elevated temperatures or poor quality gasoline are encountered. Install ignition according to manufacturer's instructions. Leave spark plugs out while static timing to ease flywheel rotation.

Flywheels in S&S Big Twin-Style Long Blocks have three timing marks:



( F ) = Front cylinder firing mark, 35 degrees before TDC with vertical line in center of hole.

See caution below.

( R ) = Rear cylinder firing mark, 35° before TDC with dot in center of hole.

( T:F) = Front piston, Top Dead Center with colon (:) in center of hole.

Most fully electronic ignitions are timed at TDC. Points and other ignitions with mechanical advance are timed at front cylinder firing mark. With correct mark centered in timing inspection hole, ignition at full advance will occur 35° before TDC. S&S, however, recommends setting initial timing at 32° BTDC. This can be accomplished by setting the ignition to fire when flywheel mark is leaving timing inspection hole on left side.

Lyytinen

Yksinkertaisinta olisi kyllä, että ruuvaisi tulpat pois ja lykkäisi vaihde päällä, samalla peukalolla etusylinterin tulpanreiän tulppaisi niin tietäisi milloinka siellä on puristustahti. Sillä peukalolla tunnustelemalla milloinka siellä on yli- tai alipaine saa jotenkuten selville milloinka se on yläkuolokohdan kohdalla, tai sitten jollain rassilla. Silloin pitäisi ajoitusreiästä näkyä jotain, en sitten tiedä rinnakkaisuniversumi vai mikä. Mutta pointti kuitenkin on, että siinä sinun(kin) tapauksessa moottoria pitäisi pyöräyttää tasan yksi kierros niin saattaisi ehkä vähän paremmin sujua tuosta Dynan ohjeen mukaan.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: bt-72 - 18 toukokuu 13, 12:51:21
Eli stroukki Shoveli, S&S limput, Dyna 2000i sytkä. Ja ketjun eka viestissä mainitut oireet. Dyna ohjeen mukaan säädetään sytkä TDC:ssä? Ja sössö suosittelee sitä F| merkkiä koska se on front cylinder firing mark?

Tolla T:F kohdalla kyllä ei saa, Dynaa vilkkumaan...


Toi sytkä lienee sellainen, jossa vaihtoehdot single tai dual fire. Ei valo vilkahda, ellei oo nimenomaan etupytyn puristustahdin yläkuolokohdassa.
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: bt-72 - 18 toukokuu 13, 12:51:21...Dyna ohjeen mukaan säädetään sytkä TDC:ssä? Ja sössö suosittelee sitä F| merkkiä koska se on front cylinder firing mark?...

Sytkä säädetään tietysti sytkävalmistajan ohjeen mukaan - eihän sössö voi tietää minkä sytkän oot sinne laittamassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masa

Lainaa
Sytkä säädetään tietysti sytkävalmistajan ohjeen mukaan - eihän sössö voi tietää minkä sytkän oot sinne laittamassa.
Ihan vitun hyvä huomio!