Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis. "Hoffa" Toinen projekti.

Aloittaja mista, 08 toukokuu 13, 22:34:17

« edellinen - seuraava »

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: mista - 22 toukokuu 13, 14:49:13
Tullista tuli nyt kirje. Pyydettiin seuraavia asiakirjoja:

- Ajoneuvon tullaus ja luovutuspäätös EU:n alueelle.


Hmm, miulla on vastaava edessä kuin siulla ja nyt en äkiseltään muista, olikohan sieltä huolintafirmasta tulleessa kirjeessä, jossa titlet ja kuitit jne olivat, mitään päätöstä tullauksesta ja luovutuksesta... Eli kjumusus kuuluu että pitäskö sen ajoneuvon tullaus- ja luovutuspäätöksen EU:n alueelle tulla automaattisesti vai pitääkö semmonen paragraafi pyytää tullista erikseen?

Olipa hyvä kun tuli asia esille! :) Se kyllä voi olla siellä kirjeessä mutta nyt en pääse tarkastamaan tähän hätään kun jouduin tänne kulakkileirille Neukkulaan...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

mista

Eli siis katsastukseen ensin.. Jos oikein käsitin.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Joe Cool

Jos on tuotuEU:n ulkopuolelta, eli on tullattu, niin tullauspäätös on ihan varmasti annettu. Sitä vastaanhan ne alvit ja tullit voidaan vasta maksaa. Huolitsija yleensä kirjoittaa laskun, mutta lasku nojaa juuri siihen tullauspääökseen lisättynä huolitsijan kuluilla.

Eli on varmasti siellä paperinivaskassa, mikäli huolitsija on hoitanut hommat oikein eikä unohtanut sitä johonkin pöydän kulmalle.

Katsastusta ei normaalisti edellytetä, taitaa olla vain kyseisen tullivirkailijan oma keksintö pyytää sitä paperia. Aikaisemmin katsastus edellytettiin aloitettavaksi 10 vrk sisään veroilmoituksen jättämisestä, jotta se ns. 3 kk ajolupa voitiin myöntää. Nykyään katsastus tarvitaan vasta rekisteröintiä varten.

Eli kovin omalaatuinen pyyntö, mutta voi johtua siitä, että paperit olivat muutenkin vajavaiset, jos noin paljon puuttui. Eli mikään ei itseasiassa todistanut vielä edes kaupan tapahtuneen ja kyseisen pyörän olevan maassa, vaan olisit periaatteessa voinut yrittää verottaa pelkkiä varastettuja papereita... ;)  ;)

Tietenkin voit käydä siellä leimalla ensin, jos haluat, sekään kun ei nykyään mene vanhaksi. Vielä pari vuotta sitten katsastus oli voimassa vain 3 kk.

Mutta kyllä verotuksen pitäisi nitkahtaa liikkeelle ilman muuta noilla muilla pyydetyillä papereilla. Kauppasummaa ei autoverotukseen sinänsä tarvita, se tarvitaan tullaukseen. Tosin se yleensä on siinä kauppakirjassa / ja viimeistäänkin kuitissa sanottu eikä siitä ole haittaakaan. Tuosta ei veroa mene kuin taskun pohjalta löytyvä summa, vaikka olisit maksanut 100 000 usd :)

mista

Kaikki paprut kyllä löytyi. Nou problemo. Eli jos koittais katsastaa niin saisi tuo käsittelijä mieleisensä paprut käsiin.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Joe Cool

No joskushan se on joka tapauksessa katsastettava, joten mitä sitä toisaalta lykkäämäänkään, niin ei tarvitse vääntää sen kunnollisen tullimiehen kanssa ;)

Tarkkoja jos ollaan, niin sinun pitäisi hakea erikseen ajolupa saadaksesi ajaa Suomessa verottamattoman ajoneuvon katsastukseen. Se maksaa konttorilla kai n. 16 e. Vaikka olisi varattu katsastusaikakin, niin verottamattomalla ajoneuvolla ajamiseen se ei ole oikeuttava poikkeus. Eri asia on, tulisiko siitä käytännössä rapsuja tai muita seuraamuksia vai selviäisikö selittämällä.

Jos on veroilmoitus jätetty ja ajolupa haettu, saa ajella sitten niin paljon kuin ehtii ennen veropäätöksen eräpäivää - vaikka sinne katsastukseenkin  :)

mista

No kun saisi prutkun edes käymään ensin.. Puola ainakin palanut ja katsotaan mitä muuta löytyy :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Tänään hain uuden puolan v-twin citystä ja virtalukon tähän vehkeeseen Bike Fellowsilta. Samalla muutama katkaisija tarttui mukaan Biltemasta. Laatua laatua :)

Mallailin hiukan sinkkupenkkiä ja stongaa väärinpäin jos saisi tehtyä nopean katsastusstuukin..



Etuvanteen kehän profiili olikin hauska..




1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Eipä tossa vanteessa mitään erityisen poikkeavaa ole, ihan vakio rautapään alumiinikehä. Ton parina on alunperin ollut takana samanlainen 18-tuumainen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Startti.. oi startti. Kerran pyöräyttää konetta ja sitten lyö rauta rautaan.. Pyörisi siis enemmänkin eli voimaa on, mutta rasahtaa oikein kunnolla. Bendix? Ratas näyttäis enskapuolelta olevan ok, mutta onko tosta muuten veto pois..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Ei ole ollut tälle aikaa, mutta nyt on vissiin sitä löydyttävä. Tullista tuli toinen paperi "toinen pyyntö" jossa pyydetään 26.6 mennessä ko. paperit on toimitettava tai muuten tehdään verottamattamispäätös ja kannetaan 300e virhemaksua.. Mitä vit.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

No si vit että mitä järkeä on pistää veropäätöstä vireille vaillinnaisilla dokumenteilla? Ihmettelin tätä jo heti alkuun. Tullissa on ihan riittävästi ruuhkaa ilman että seisottavat jotain keskeneräistä keissiä loputtomiin pöydällä. Rekisteröintikatsastustodistusta saattavat pyytää ihan vaan sen takia että laite on niin vanha että haluavat varmistua sen olevan ylipäätään rekisteröitävissä Suomeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Vailinnaisilla dokumenteilla?

Ohjeistus kuuluu:

   Veroilmoitus (>> lomake 72s) täytettynä ja allekirjoitettuna
   Yksilöintilomake ( >> lomakkeet 27As-27Es) täytettynä ja allekirjoitettuna
   Jäljennökset kauppaan liittyvistä asiakirjoista
   Jäljennös ulkomaisesta rekisteriotteesta
   Jäljennös suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
   Jäljennös henkilöllisyystodistuksesta

Nuo lomakkeet oli täytetty, Certificate on title eli pyörän identiteetti ja omistajanvaihdos oli siinä ja henkkarit oli skannattu passista.. Mikä oli vailinnaista?

Missään ei pyydetä alv juttuja ja huolintaa, koska ei mulla edes olis tätä pyörää jos en olisi niitä jo maksanut ja missään ei vaadita katsastamaan pyörää ennen ko. proseduuria.. Eli vailinnaisuus jäi nyt hieman mulle auki..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

No anyway.. Eilen meni puoli kahteen yöllä, kun piti saada pyörä käyntikuntoon. Vaihdoin samalla etuvalon sealed beam umpion tavalliseen h4 malliseen.

V-Twin citystä hain startin bendixin ja alotin vaihtamalla sen, koska vanha antoi yhden pyöräytyksen jälkeen periksi.

Tässä on öljysäiliö, startti ja solenoidi irti.









Ja katsastukseen koitetaan mennä tämännäköisenä väliaikaiskökötyksenä  ;D



Nyt vielä tankki kiinni muutamasta kohtaa ja jarrujen tarkistus niin eiköhän se siinä ole..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Kyllä ainakin Helsingin tullissa vaaditaan automaattisesti tullin luovutuspäätös - eihän muuten tiedetä että kyseinen härveli on tullattu Suomeen moottoripyöränä. Sitä meinasin vaillinnaisilla dokumenteilla. Mutta jos teillä päin on eri ohjeistus niin eihän siinä mitään, silloin vika on virkamiespäässä :).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 kesäkuu 13, 10:20:43
Kyllä ainakin Helsingin tullissa vaaditaan automaattisesti tullin luovutuspäätös - eihän muuten tiedetä että kyseinen härveli on tullattu Suomeen moottoripyöränä. Sitä meinasin vaillinnaisilla dokumenteilla. Mutta jos teillä päin on eri ohjeistus niin eihän siinä mitään, silloin vika on virkamiespäässä :).

Nuo mun tuohon liittämät vaatimukset on ihan tullin sivuilta.. Niiden mukaan menin, koska aiempaa kokemusta ei ole ja niihin luotin.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod