Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

150cc HANDMADE BOBBER

Aloittaja haapapuru, 03 toukokuu 13, 00:06:57

« edellinen - seuraava »

haapapuru

jep, eihän tuo tuoltaan pelitä.. on siihen jo linkku rakenteilla. tai no, suunnitteilla vasta. tänään alkaa toteutus kunhan tallille pääsen.


olen minäkin muutamia kierteitä tehnyt ihan onnistuneesti, kympin tai pari olen aina akselia keventänyt ja ihan hyvä kierre on tullut. mutta vissiin tuossa kierrepakassa jotakin vikaa.  ???

pitää jostakin eri pakka hankkia ja kokeilla sillä, tuo kun on biltema laatua. :D

Hemuli

Eli teet siis ihan tavallisella kierrepakalla niitä kierteitä? Aikaisemmasta viestistäsi kaikki sai varmaan sen kuvan että teet niitä ihan sorvaamalla.

Sanat Biltema ja laatutyökalu eivät kovin usein kuulu samaan lauseeseen, tämä pätee erityisesti kierretyökaluihin. Mutta jos muu ei auta niin itse olen onnistunut seuraavalla tavalla. Ensin akseli sorvin pakkaan kiinni, sitten kierrepakka ihan tavalliseen pakanpitimeen. Ota kärkipylkästä istukka/kärki pois ja paina pelkällä sylinterillä pakkaa vasten kierteytettävää kappaletta samalla kun pyörität sorvin pakkaa KÄSIN niin että akseli kiertyy kierrepakkaan sisään. Pidä jatkuva paine kärkipylkän sylinterillä niin ainakin omissa hommissa on yleensä onnistunut. Kierrepakan pidin on hyvä olla niin pitkä että se ottaa sorvin johteisiin kiinni, silloin ei tarvitse murehtia sen paikallaan pitämisestä. Tuo kärkipylkän sylinteri pitää sen kyllä suorassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Mulla on huonot pakat ja olen lisäksi nolo niin tein kärkipylkkään pakan pitimen. Ei ollut iso vaiva ja olen ollut paljon onnellisempi sen jälkeen.

Das Fette Sau

Smokie, nakkaatko kuvan pakanpitimestä nii ei tarvi keksii pyör... pakanpidintä uudestaan? Mieki halluisin onnellisuushetkiä :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

haapapuru

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 helmikuu 14, 12:25:59
Eli teet siis ihan tavallisella kierrepakalla niitä kierteitä? Aikaisemmasta viestistäsi kaikki sai varmaan sen kuvan että teet niitä ihan sorvaamalla.

Sanat Biltema ja laatutyökalu eivät kovin usein kuulu samaan lauseeseen, tämä pätee erityisesti kierretyökaluihin. Mutta jos muu ei auta niin itse olen onnistunut seuraavalla tavalla. Ensin akseli sorvin pakkaan kiinni, sitten kierrepakka ihan tavalliseen pakanpitimeen. Ota kärkipylkästä istukka/kärki pois ja paina pelkällä sylinterillä pakkaa vasten kierteytettävää kappaletta samalla kun pyörität sorvin pakkaa KÄSIN niin että akseli kiertyy kierrepakkaan sisään. Pidä jatkuva paine kärkipylkän sylinterillä niin ainakin omissa hommissa on yleensä onnistunut. Kierrepakan pidin on hyvä olla niin pitkä että se ottaa sorvin johteisiin kiinni, silloin ei tarvitse murehtia sen paikallaan pitämisestä. Tuo kärkipylkän sylinteri pitää sen kyllä suorassa.

kierrepakalla niitä kötöstelen..

ja olen jo askeleen edellä sinua  ;D minulla on nimittäin revolveri sorvi ja siitä löytyy jo pakanpidin, niin ei tarvitse ruveta kikkailemaan.



Asiasta toiseen.

eilen sorvasin jarru ja vaihdepolkimien päät uudelleen messingistä. tuli paljon komiammat kun edellisistä.   
ja kumma kyllä, tein päihin 8mm kierteet pakalla ja ihan hyvin ne onnistuin. kumma miten se akselin kierteytys tuntuu menevän aina vituiksi.  sitten taas m14 kierre onnistuu ihan hyvin..

kuvatuksia kötöksistä.








Kapteeni sika

Komiaa. Mulla on överit siirtosarjat (snadi pyörä eikä polvet tykkää olla koukussa) ja koitin vähän kompensoida niitä kaventamalla. Noikin näyttää aika leveiltä seteiltä.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 15 helmikuu 14, 08:49:33
Smokie, nakkaatko kuvan pakanpitimestä nii ei tarvi keksii pyör... pakanpidintä uudestaan? Mieki halluisin onnellisuushetkiä :)

Tänmöönen



Mulla oli periaatteellinen ongelma sen suhteen että pitää väännintä johteita vasten, aina se jotenkin väänsi jenkoja vituilleen ja aivokapasiteetti ei riitä tekemään montaa asiaa yhtäaikaa. Taisin keskittää tuon silleen että pakkaan kiinni sopiva tanko ja sorvissa heftiin. Tuossa on paikallaan pikkupakka, siksi toi välipala. Putkee laitoin ihan varmuuden vuoksi jos huvittaa tehdä pidempää jenkaa. Noi säädettävät pakat on mahtavia, saa tehtyä vaikka M7,7 tai M10,3 kierteitä ihan tosta vaan. Sorvilla kierteyttäminen on perseestä.

haapapuru

nonniiin

nyt alkaa pyörä olla siinä kunnossa, että sen kehtaa näytelyyn raaahata. päällisin puolin kuosissa ja muutenkin erottaa kokonaisuuden. eihän tätä nyt tietenkään täysin valmiiksi saatu, mutta kuitenkin.

viimeaikoina ei ole ollut paljoa tehtävää, mutta silti aikaa on kulunut vitusti liikaa kun on koitettu hyvin tehdä. jotkut asiat on joutunut tekemään jopa kolmeen kertaan. :D käytetään nyt esimerkkinä vaikka peltiosien maalausta.. millään en ollut mihinkään tyytyväinen, niin piti uudestaan ja uudestaan maalata. eipä tuokaan lopputulos vielä omaa silmää miellytä, mutta eipä sitä aikaakaan ole enää tehdä niin saa luvan kelvata.

etuiskarikin tuotti harmaita hiuksia, kun en saanut kotikonstein sitä järkevästi purettua liian jäykän jousen ansiosta. tai no, olisihan sen saanut puretttua, mutta kasaus olisikin sitten ollut eriasia. tuskin olisi maalit pysyneet siinä rumbassa.
päädyin siis kaikista (muka) helpoimpaan ratkaisuun ja ostin uuden iskarin, tai isä osti. mutta ei sekään mennyt aivan kuin elokuvissa... iskari oli vitusti liian pitkä.
hetken pähkäilyn jälkeen purin iskarin atomeiksi ja laitoin iskarin alaosan sorviin pyörimään ja sopivalta kohti poikki ja ylimääräiset tavarat pois välistä. sittten olikin sisuskalujen vuoro, eihän vakiot enää lyhennettyihin kuoriin sopineet. sitten kun kaikki osat oli sorvattu niin hitsattiin iskari kasaan ja sorvasttiin puhtaaksi, ja sitten vain maalit pintaan ja iskari kasaan.

sitten sitä kuvasaastetta.



















liekkö olen ollut jossakin häiriintyneessä mielentilassa, kun nimeksi valikoituin "red rose" eli punainen ruusu. sitä tuo RR lyhenne meinaa tuossa tankissa.
jokin tuossa pyörässä nyt vaan sukeltaa omaan silmään ja pahasti. onhan tässä ihan hienoja yksityiskohtia, mutta kokonaisuus ei vaan pelaa.

kaikki kykenevät sitten nuorirakentaja kilpailuun äänestämään tätä kötöstystä?  :)

Rezi

Hieno pyörähän siitä tuli. Iso osa pyörää on rakentajan käsien tulosta, joten siitä isosti pisteitä.

Jos mietit, ettei pyörän kokonaisuus pelaa, niin pari helppoa juttua, jotka minä tekisin: Kapeaan ja siroon  pyörään sopisi lyhyempi tanko ja sitsi vois töröttää vähemmän ja olla lähempänä loksua. Mietippä semmosta, että lyhennät tankoa molemmista päistä 10-15cm ja sitsin jousia pari tuumaa. Helppoja juttuja eikä mene maalaukset uusiksi.

Mutta just tullaisenakin pyörä on hieno!! Onneksi olkoon rakentajalle!

Spöke

Iso käsi täältäkin!
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

haapapuru

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 15 huhtikuu 14, 13:40:48
Hieno pyörähän siitä tuli. Iso osa pyörää on rakentajan käsien tulosta, joten siitä isosti pisteitä.

Jos mietit, ettei pyörän kokonaisuus pelaa, niin pari helppoa juttua, jotka minä tekisin: Kapeaan ja siroon  pyörään sopisi lyhyempi tanko ja sitsi vois töröttää vähemmän ja olla lähempänä loksua. Mietippä semmosta, että lyhennät tankoa molemmista päistä 10-15cm ja sitsin jousia pari tuumaa. Helppoja juttuja eikä mene maalaukset uusiksi.

Mutta just tullaisenakin pyörä on hieno!! Onneksi olkoon rakentajalle!

kuulostaa ihan varteen otettavalta neuvolta tuo satulan laskeminen.  :) tuosta ohjaustangon kaventamisesta en ole niin mielissäni, että sitä rupeasin värkkäämään.

ja kiitoksia molemmille!

lyötiin tänään taas sorvi tulille ja pyöräytettiin tankille oma pulttisarja kuuskanttisesta tangosta. ja lopuksi tehtiin vielä köyhän miehen mustaus. ;D osat uuniin ja sitten öljypönttöön.





kaitpa sitä on vielä huomiselle keksittävä jotakin tehtävää. eihän sitä nyt yhtä kokonaista päivää voi olla mitään tekemättä.  ???

PVonJerf

Hienopa on.. Eppäilyttää vaan tuon takajarrun toimiminen kun tuo tanko on musta vähän erikoisessa kulmassa. Jos tuosta kuvasta nyt oikein katoin.. Ylleensä nuo yläpuoliset satulat on tuettu sieltä alapuolelta siten että siihen tankoon kohdistuu veto..

haapapuru

Lainaus käyttäjältä: PVonJerf - 16 huhtikuu 14, 13:50:26
Hienopa on.. Eppäilyttää vaan tuon takajarrun toimiminen kun tuo tanko on musta vähän erikoisessa kulmassa. Jos tuosta kuvasta nyt oikein katoin.. Ylleensä nuo yläpuoliset satulat on tuettu sieltä alapuolelta siten että siihen tankoon kohdistuu veto..

jaahas.  muistaakseni olen nähnyt nuita yläpuolelta tuettuja satuloita ennenkin ja olettasin sen toimivan. no, sen näkee sitten kun pääsee testaamaan.

Make

Lainaus käyttäjältä: haapapuru - 19 huhtikuu 14, 22:04:32
Lainaus käyttäjältä: PVonJerf - 16 huhtikuu 14, 13:50:26
Hienopa on.. Eppäilyttää vaan tuon takajarrun toimiminen kun tuo tanko on musta vähän erikoisessa kulmassa. Jos tuosta kuvasta nyt oikein katoin.. Ylleensä nuo yläpuoliset satulat on tuettu sieltä alapuolelta siten että siihen tankoon kohdistuu veto..

jaahas.  muistaakseni olen nähnyt nuita yläpuolelta tuettuja satuloita ennenkin ja olettasin sen toimivan. no, sen näkee sitten kun pääsee testaamaan.

Hei. Jälki on helvetin hianoo, niin miks jättää noinkin olennainen osa alle muun tekemisen  tason? Tosta jarrulaitteesta ei saa kyllä kuvien perusteella muuta selkoa, kun että toi pallonivel arveluttaa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

haapapuru

NUORI RAKENTAJA 2014!





monen mielestä voitto meni väärälle pyörälle ainakin ilmeistä päätellen.  :D