Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

150cc HANDMADE BOBBER

Aloittaja haapapuru, 03 toukokuu 13, 00:06:57

« edellinen - seuraava »

haapapuru

taas on jonkin verran projekti edennyt,

eli penkin olen verhoillut valmiiksi ja laittanut kiinni.

moottorikin on puhallettu ja sylinteri ja kansi vetästy mattamustalla, samalla tarkistin männän, nokka akselin ja venttiilien kunno, olivat kunnossa! ventiilitkin säädin oikein kun olin edellinen omistaja säädelyt vähän miten sattuu, ei ollut jättänyt yhtään väljää niihin.  :( ilmankos pyöri niin huonosti.


kuva penkistä.




moottori puhallettuna.




ja kokopaketti.




olihan tuon takavanteen paikalleen saamisessa pieniä ongelmia, kun en muistanut takahaarukan väliin laittaa putkea hitsauksen ajaksi, niin oli vääntynyt 6mm sissänpäin. mutta nyt on taas kunnossa!

;)






Spöke

Wow! Siitähän on tulossa oikein näpsäkkä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

haapapuru

kiitoksia.  ;) ei ole taaskaan paljoa edennyt kun on nuita työasioita pitänyt pyöritellä.
sain siis oppisopimuspaikan toímaco nimisestä koneistus firmasta.  ;D

-väiski-

Onnea oppisopimuspaikasta, ja tsemppistä rakenteluun! Hienoa jälkeä!
If it has tits or wheels, it will give you problems.

haapapuru

kiitoksia  ;D  ja tuon firman nimi on timaco, eikä toimaco  ;D tuli kirjotusvirhe aikaisempaan viestiin.

haapapuru

terve taas tännekkin!

viikolla väänsin taas uuden ohjaustangon, kun vanha ei oikein sopinut omasta mielestä enää tuohon prätkään.

tuommonen siitä tuli.






kuvissa tuo tanko on vasta heftattuna, mutta nyt se on jo hitsattu ja hiottu. en kehannu ottaa kuvia valmiista tuotoksesta, mutta näkeehän sen jo tuosta että minkälainen tuli.

ja sitten minua kiinnostasi vähän kuulla teidän kokeneempien mielipiteitä muutoskatsastuksesta.
onko mitenkään mahdollista saada tuota härpäkettä muutoskatsastettua?

Jensen

Katoppa tuosta että onko 50% jäljellä?  24% Moottori apulaitteineen
20% Runko
5% Takahaarukka
10% Etuhaarukka
3% Polttoainesäiliö
3% Roiskesuojat ja -läpät
3% Valot, heijastimet ja sähköjärjestelmä
3% Istuin
4% Ohjaustanko
10% Pyörät (rengas+vanne), jarrujärjestelmä
2% Jalkatuet
5% Pakoputkisto
1% Ketju/remmi+ketjusuoja
2% Mittarit
1% Peilit
4% Jouset, heilahduksen vaimentimet

<10% muutoksia ei merkitä
>25% tuontiajoneuvon kanta-ajoneuvotarkastus raja
>35% suomimopon kanta-ajoneuvotarkastus raja Sitten on toiseksi ne autojobbarit jotka jollain ihme suhteella saa ne pahimmatkin ruspat läpi katsastuksesta.. Mie itte olen yhden rintajouppi special jytäjammun ostanut niin tiedän.. Siinä varman ei muuta orkkista ollut kuin etulamppu(just katsastettu kauhavalla)..Ei siitäkään ihan varmaa..Kauhavalta ostin ja häpesin tyhmyyttäni jälkeenpäin..

Hemuli

Jensenillä PAHASTI vanhentunutta tietoa. Ensinnäkään ei ole enää mitään kanta-ajoneuvotarkastuksia - ei tuoduille tai suomipyörille. Sen lisäksi prossat menee nykyään seuraavasti:

- Moottori apulaitteineen 28%
- Runko 28%
- Takahaarukka ja -jousitus 8%
- Etuhaarukka 8%
- Polttoainesäiliö 4%
- Valot, heijastimet ja sähköjärjestelmä 2%
- Satula 4%
- Pyörät 16%
- Pakoputkisto 2%

Noita sitten pilkotaan pienempiin osiin tarvittaessa, tarkempi laskuri löytyy täältä:

MMAF prosenttilaskuri
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

haapapuru

pakkohan se on taas tänekkin päivitellä.


springerin tekoa aloiteltu ja tämän näköisiä käikäleitä on aikaan saatu.

ylä ja alapäät. toinen alajalka puuttuu.



linkut.



laakeripesät sorvattuna ja hitsattuna.



keula paikallaan.



"tuninki" mutterit.:D

http://i1364.photobucket.com/albums/r735/haapapuru/030_zps98ede320.jpg

pakoputki muokattu taas jälleen kerran. nyt saa luvan kelvata.











tästä springeristä tulee niin sanottu "mono springer", elikkä keskelle tulee vain yksi monojousi.

kahtokkee kuvia, en jaksa enempätä runoilla.

mutta runoillaan nyt sen verran, että tämmöinen jigikin tuli pyöräytettyä--->















ohoh. tulipas kuva saastetta ;D


nii ja tulkaahan kaikki kykenevät american car showhun pyörää pällistelemään pääsiäisenä.





haapapuru

nonnii mistähän sitä alottas? noo jotakin pientä on taas aikaan saatu..


alumiinistä sorvailin uuden jarruneste säiliön, muuten hyvä mutta pientä naarmua pylväs pora jyrsintöjen jäljiltä. :D



pitää nuita koloja hieman tasoitella hiomapaperilla niin eiköhän siitä ihan kelpo värkki tule!

sitten olikin etuakselin vuoro kun vakio ei enää tuohon springeriin käynyt.

koulussa käytin teoriapäivän rröyhkeästi hyväkseni ja aloitin akselin sorvauksen. tietysti koulu on sen verta köyhä paikka että siellä on vähän tuo kestävä materiaali tiukassa... siispä materiaaliksi valitsin hydr.pumpun varren palasen. sekin perkele oli 40mm paksua. sai siitä muutaman lastun ottaa, että päästiin oikeaan halkaisijaan, eli 12 milliin. :D
ensin kuitenki sorvasin akselin halkaisijaan 25mm ja sen jälkeen heitin akselin jyrsinkoneeseen ja tein 17mm avain välillä olevan kannan.

sorvausta.


jyrsintää.



noo sitten kun akseli oli kierrettä vaille valmis, niin päättihän se vituiksmän tulla kylään..

m12 kierre oli siis tarkoitus tehdä. ensin sorvasin kierteytettävän kohdan mittaan 11.9mm, eikö pitäsi olla ihan kelpohalkaisija m12 kierteelle? akseliin ei kuitenkaan mitään kerrettä tullut vaan "sorvasi" ihan tasaisen pinnan.

sen jäkeen kuitenkin ihmettelin, että mikä vittu siinä nyt meni vituiks. sitten huomasin, että kierrepakassa luki nousuksi 1.75. pitääkö tuolle nousulle olla vähän pienempi halkaisija?


sitten asiaa springeristä.

keulan kimpussa on muutama tunti vierähtänyt ja nyt alkaa jo pikkuhiljaa näyttää valmiimalta.

t-pala, ohjaustanko ja jousen kiinnitykset ainakin saatu hitsausta vaille valmiiksi.

t-pala on kasattua 6 osasta. ensin sorvasin kolme holkkia sitten heftasin holkkien väliin 8mm latan palaset ja hitsasin. sitten taittelin 1mm pellistä reunat, että näyttää vähän tuhdimmalle.
ohjaustanko on hitsattu t-palaan kiinni ja ohjaustangon holkkien läpi menee molemmin puolin 10mm pultit. luulis kestävän.

niin ja ohjaustangosta törröttää sopivasti tuommoinen piikki johon saa pää/rinta edellä lentää kun vähän isompaan töyssyyn ajaa. :D







Jawaman

Kyllä on komeeta ! Hienoa myös huomata ettei oo ainoo nuori sälli tällä foorumilla !

Rezi

Hieno keula ja koko pyörä. Tekemisen meininkiä!! Jos akselin M12 kierteet meni munille, niin ei akseli pilalla ole. Tee siihen M10-kierre.

Lyytinen

Nuoriahan täällä kaikki on! Vain muutamalla ehkä eilinen ja huomispäivä alkaa mennä sekasin. Mutta jos saa arvata niin mitä siinä nyt tapahtui on se, että siinä sorvissa on erikseen syöttökara kelkan liikkeitä varten ja johtoruuvi kierteytystä varten. Jälkimmäinen on paljon nopeampi kuin syöttökaran liikuttelemana ja se unohtui nyt jostain vivusta kytkeä päälle.

tyg

Milläs sidot kiinteästi yhteen tuon etuhaarukan ja jousen alapään kiinnityksen?

Kuvia katsomalla ensimmäisessä joustoyrityksessä kyseinen nivel  nitkahtaa eteen tai taaksepäin
linkkuun kuin saksitunkki konsanaan.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: tyg - 14 helmikuu 14, 07:08:09
Milläs sidot kiinteästi yhteen tuon etuhaarukan ja jousen alapään kiinnityksen?

Kuvia katsomalla ensimmäisessä joustoyrityksessä kyseinen nivel  nitkahtaa eteen tai taaksepäin
linkkuun kuin saksitunkki konsanaan.

Hyvä pointti. Kun jousi on työntötoiminen niin alapää pitää olla kiinteästi kiinni springerin etujalassa, muuten nitkahtaa.

Ja siitä akselin kierteestä. En ole koneistaja mutta kyllä mä olen aina kaikki ulkopuoliset kierteet tehnyt suoraan nimellismittaiseen akseliin. Eli M12 12 mm, M10 10 mm jne. Eihän kierteen nousu sen ulkohalkaisijaa muuta, sisäkierteet sitten kokonaan eri juttu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957