Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

cb350 k4 twin - 016

Aloittaja tikari, 01 toukokuu 13, 21:50:47

« edellinen - seuraava »

tikari

Alotetaampa tälle pienelle japanilaiselle oma projektialbumi.

Historiasta muutama sana. Viime kesälle ostin hondan isäni jalanjäljissä (hänelläkin oli ensimmäinen prätkä 350 twini honda). Ajoin semi vakiona kesän tutustuen tekniikkaan ja ihmetellen hieman outoa moottorin toimintaa. Vakiona tuo miellyyttää juuri sen verran että sen voi laittaa palasiksi ja rakentaa alkuperäistä kunnioittaen uusiksi pyörä. Myös moottoriin täytyi päästä kurkkaamaan kun se ei aivan skarpisti toiminut kesän aikana. Muuten pieni pyörä oli mukava ajaa menemään, pitemmänki reissun tein Rovaniemeltä Savonlinnaan.

Tuossa kuva pyörästä saapuessaan tänne Rovaniemelle.


...Syy moottorin käyttäytymishäiriöihin paljastui sillä hetkellä kun sain sylinterit esille:

Edellinen seppä oli kasannut koneen sekä paperitiivisteillä, että reilullakädellä silikoonia. Tuota silikoonia oli sitten moottori täynnä, parhaimmat pökäleet kastemadon kokosia irtonaisina sisätiloissa. Löytyi moottorin sisältä mm yksi nippuside irtonaisena. Ilmeisesti männänrenkaiden voitelu pettänyt ja lopputulos onkin tuo+muuta aiheeseen liittyvää oireilua.


Tällä hetkellä pyörää on rakenneltu tässä talven aikana hiljalleen ja pyörä näyttää nytten tältä:


Jatkampa muutamalla lauseella ja kuvalla kohta lisää...

-T


tikari

Jatketaampa:

Tarkotuksena on karsia yleistä ilmettä olennaisiin osiin ja asioihin. Sähköt yksinkertaistuu startterin poistumisen myötä ja muutenkin karsin hallintalaitteet minimiin.

Sähköille olen rakentanu penkin alle tarvittavat tilat.


Akulle tein hieman kliseisen kiinnityksen nahkaremmin avulla. Armeja ajoilta jääneet remmit sopi värinsä ja kokonsa puolesta tähän hyvin.


Itse penkki on toistaseksi metallilla vasta. Tarkotuksena tasapaksu ~40-50mm istuin. Penkin kiinnityksen halusin helposti irrotettavaksi, mutta en halunnu ruuveja pohjastapäin.


Penkin etuosaan tein 2 nastaa, jotka istuu runkoon ja pitää penkin sieltä kiinni:


Takaa kiinnitys kahdella m6:sella joilla penkki kiristyy hyvin ja pysyy paikoillaan:


-T

tikari

Lampun tein alkuperäistä kuuppaa hyväksikäyttäen. Poistin ja paikkasin vanhat sivukiinnitykset ja muutamat ylimääräset reijät. Samalla tuli todettua koritina hyväksi kamaksi:


Kiinnityksen tein yhdellä pisteellä alhaalta:


Taakse tein jo yhden valovaihtoehdon, mutta mietin vielä tuliko tuosta hieman liian pieni (noin 40mm halakasia). Sijainti vielä hieman arvuuttelua...


Yritän saada suoratputket vaimentimilla säätöihin tähän laitteeseen. Tai kuunnellaan sitten ääniä ja vaihdetaan isompiin vaimentimiin jos soundit jää mopo -asteelle. Vaimentimet foorumilla tuttua tekniikkaa, reikäputkea kahdella osastolla joista viimeinen villalla eristettynä:


Projektia on tullut myös dokumentoitua jonkunaikaa instagramissa. http://instagram.com/tikarine# :tuolta löytyy epäselviä puhelinkuvia projektista.

Päivitän tätä kyllä projektin edetessä ja toivottavasti tulee suvaitsevaisuutta hieman erinlaisesta lähtökohdasta huolimatta. Finnbikers on kyllä mahtava foorumi, harvoja sellaisia joihin ei ole iskenyt minkäänlainen trollailu ja muu kikkailu, mikä laskisi foorumin luettavuutta. Kuvia saisi aina olla enemmän tietenkin!

-T

Rezi

Hyvän näköistä jälkeä! Jatka samaan malliin.

Ja kiitos hyvistä kuvista. Ärsyttäviä ne monissa muissa kansiossa olevat ikonit, joita sitten pitää klikkailla auki.

twinspeed

Hyvä aihe ja toteutus. Jatkoa vaan samaan malliin!

Mainioita nämä hondan pienet twinit. Minullakin on yksi, joka on ollut itselläni liki kolmekymmentä vuotta. 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

themaukka

Hyvää meininkiä! Onko noi jouset ihan orkkikset ja pidensit swingiä? Jokatapauksessa hyvässä stuukissa.

tikari

Jouset on joo vakiot ja takahaarukkaa jatkoin 80mm. Ehkä snadisti jäykempää jousta tarvis kun tuo vipusuhde muuttu hieman ja eipä ne ollutkaan järin jämerät vakionakaan. cb550 jäykemmät jouset menee suorilta tuohon ja ovat mitoiltaan/kiinnityksiltään identtiset. Varmaan tulee sellaiset kalastettua jostain purkaamosta/kirpparilta tuohon vielä.

Kommenteista kiitos ja jatketaan samaan malliin/paremmin.

-T

tikari

Ja taas hieman edistystä.

Kilvelle sain telineen tehtyä, nähtäväksi jää miten kestää. Kiinnityskohta siis toisenpuolen iskunvaimentimen  yläpäästä.



Sitten sain takavalon yhistettyä ketjunkiristäjän kanssa samaksi paketiksi. Pitäis näyttää ihan hyvältä, tai toivotaan ainakin.



Moottoriin tein rivotusta ketjuvedon suojakuoreen, (kuva instagramista suorilta)



samalla rivotutin takalokasuojaa hieman. Tykästyin tuohon kulmikkaaseen muotoon, mutta sitä silti piti saaha snadisti kevennettyä/pyöristettyä. Tollasella reijityksellä  sai vähän kevennettyä nuita kulmikkaita kulmia. (kuva instagramista suorilta)



-T

tikari

Päivitetääs tännekkin taas.

Saimaalta mökiltä (ja joutsasta, big up tälle tapahtumalle) palattua aloin askartelemaan tuota penkkiä. Pohjana peltilevy, jonka päälle limilevy kontaktiliimalla ja puukko/lamellilaikka sheippaus.
Verhoilin tuon vanhalla nahkatakilla, jonka nahka oli vielä ihan ok kuosissa. Mahollisuus oli vahvempaanki nahkaan, mutta ei tuo kuvissa näkyvä fasetti siihen olis pystyny. Kaavoitin ensin nuo kappaleet ja sitten leikkelin palaset. Päälisessä on nuo makkarat tuplana 10mm foami, jonka toisella puolella on liimattuna kangas, jotain verhoilu matskua se on ilmeisesti. Työvaiheista ei tullu kuvia otettua, lähinnä jännitti että koko päälinen lentää roskiin kun en aijemmin ole paljon nahkaa ommellut. Saati sitten penkin verhoilua...
Pirun tyytyväinen silti olen tohon mitä tuosta nyt tuli. Toivotaan että rotsin nahka kestää vielä ajoa ja vettä. Jonkin vahakäsittelyn tuo vielä saa että tiivistyy huokoset.







...Rakentaminen taitaa hidastua hieman kun muutto Rovaniemeltä Turkuun tulee ajankohtaiseksi elokuun lopulla. Pyörä jää Rovaniemen tallille jos ei Turusta löydy heti sopivaa nurkkaa hondalle.

-T

tikari

Tämähän valmistuikin vielä tälle kesää.

Viime viikon oli mahdollista suurinpiirtein asua tallilla, niin sain fillarin kasaan lähes ongelmitta.

Pitemmittä puheitta laitetaan video ensimmäisestä käynnistyksestä:
(kannattaa kelata 03:20 kohdalle jos haluaa oikasta suoraa käynnistykseen)

cb350 first kick after rebuild on Vimeo

Pyörällä ajoin eilen ensimmäiset kilometrit. Fiilis on kyllä korkialla tämän laitteen kanssa.

Laitetaan kuvia myöhemmin kun saan hyvät kuvat otettua.

-T

Don Quijote

Mainio ja hyvää tuulta tuottava laite  8)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

_Juha_

hemmetin hiano :)

vaikuttaa että että näitten vanhojen japsien rakentelulle alkaa löytyyn ymmärrystä.. :)

toi pyörän kuljettelu muistutti hieman omaa rakentelupistettä ::)

tästä syystä mun oli helppo valita tyylisuunnaksi mahd kapea moperi ;D

mut joo nätti peli!
too fast to live    too young to die

Jake

Tyytyväisen oloinen hemmo viimeisissä ruuduissa :D Hieno pyörä!

shoveltimppa

Hieno fillari ja mainio video!  :D

Vette427

iso peukku tähän! siisti prätkä.
kerranki nähty "vaivaa" videon teossa  ;D hienoa!!
jään mielnkiinnolla oottaan jos joskus teet kopterin ja sen tuot samaa reittiä  :D
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan