Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Chopper?

Aloittaja Kokkonen, 10 helmikuu 09, 11:36:43

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Pituudella on merkitystä! Sitäpaitsi liiton säännöt kieltävät valittamisen näistä päätöksistä. Paitsi kavereille. Liitto ei kasvata kukkia.

Niinjoo:  ;) ;D 8) :) :P
Long John Stroker

rodchop

(Sitäpaitsi liitto ei kasvata kukkia)

Sehän se suurin kompastuskivi onkin :( :( :(

Joo pitäiskö vaihtaa nimimerkki mr.offtopikiks.
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

On se hyvä, että näin tärkeä asia nostettiin omaksi ketjukseen. Liitto arvostaa tätä! Vielä kun tämän kiinnittäisi tohon ylös... ;D :D ;) :) :P 8)
Long John Stroker

hdkaide

minulle on isot pojat sanonu, että sopperi on sitten vasta kun akseliväli on yli kaksi metriä. itsellä rautiksessa on 180cm. en kehtais unissanikaan sopperiksi sanoa. kaverit kustomiksi haukkuu. ei se minun mielestä kuitenkaan ihan kustomi ole ;)

jesse

mulle ihan sama miksi sanotaan...
kunhan ei sanota että olet "tuunannut" moposi :-X
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

janne63


Kiiski

Tossa vähän chopperin mallia ja musat mukaan et pääsee fiilikseen!
Lee Moses - Bad Girl (Part I) - 45 rpm

Kokkonen

Afro ja Black Chopperit on edelleen vähemmän tunnettuja, vaikka ovat hienoja laitteita. Tummilla kavereilla on ollut ongelmaa saada näkyvyyttä alan lehdissä. Tosin Ed Roth kyllä julkaisi jo vuonna -68 Chopper Magazinessa varsin laajan jutun. Easy Riders filmin Billy bike on tyypillinen aikansa Afro pyörä.
Koitan saada juttua aikaiseksi Ben Hardystä, elokuvan pyörien rakentajasta.

Vielä kuva...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

#23
Komppaan Kokkosta tosta edellisestä, paitsi että Easy Rider elokuvan molemmat pyörät on rakentanut sen niminen heppu kun Benny Hardy jo vuosia ennen elokuvaa.  Sugar Bear oli ollu nöösipoikana Hardylla hommissa ja oppinu siltä lajin. Soul miehiä molemmat. Mulle toi homma tuli ihan puskista. Sugar Bearilla aika tiukkaa tarinaa ja aika asia pitoista.
Tuntus äijä tietävän mistä puhuu.
Luin sitten valaistuneena South Bay Dragonsin kirjan ja enään ei ala päässä humisee Freebird kun nään chopperin vaan jotain ihan muuta. Niin se maailma muuttuu kun vähän kaivelee.
Mietin jopa että luulikohan ne punaniskat ampuvansa siinä elokuvan lopussa värillisiä? Kun tulee choppereita vastaan. Ainakin se tuntu olevan suosittu laji tosi elämässä!


Äh,mä en huomannu tota Ben Hardya tuolta viestis lopusta, oli niin kiire päästä sanomaan molemmat p...

Kokkonen

Lisäsin Ben Hardystä toiseen topiikkiin, koska Legendastahan tässä on kyse

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=484.60
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tuli toisessa topikissa (Kustomoinnin In ja Out) esitettyä, että olisi olemassa sellainen rakentelutyyli  kuin ”Finnish Style”. Väittämäni perustui siihen, että tuota Finnish Styleä näkee käytettävän alan kansainvälisissä kirjoituksissa. Mutta keskustelussa tuli myös aika selvästi esille, ettei ”Finnish Styleä” kuitenkaan kukaan pysty määrittelemään, joten sen olemassaolon varsinaisena rakennustyylinä voitaneen vielä hyllyttää. Varmaan jotain suomalalaiselle rakentajalle tyypillistä saattaa löytyä, mutta se ei vielä tee kokonaista rakennustyyliä, jota taas ”Swedish Style” on.

Saksalaisessa opuksessa ”Alles über Rocker” (3. painos) on ruotsalaisen tunnetun toimittajan Sheriffin lyhyt ja selvä kuvaus Swedish Stylen synnystä ja mikä tyylille on tyypillisintä.

Lyhyestä vielä lyhennetty versio:
Alkupotkun antoivat amerikkalaiset 60-luvun (halvat) pyöräelokuvat. Esimerkkinä vaikka Cormanin ”Wild Angels” 1965. Vaikka filmit sinällään eivät olleet erikoisia, niissä esiintyvät pyörät olivat sensaatiomaisia ja saivat nuoret katsojat kuumiksi. Swedish Stylen alku juontaa Tukholmaan, jossa Sofia Hogs, Overdozes ja Denver klubien hemmot karsivat pyöristään kaiken ylimääräisen ja keulat vaihtuivat pidempiin. Tämä oli Hippie-biker aikaa. Sheriff muistelee miten 1975 Red Denversit saapuivat Norrtäljen näyttelyyn ilman vakuutuksia, katsastamattomilla ja koekilvillä varustetuilla pyörillään. Sitten astui kuvaan mm. sellainen nero kuin ”Tolle” säädettävine T-kappaleineen ja myöskin rakentelusäännökset vapautuivat. 80-luvulla tuli vielä Evo-moottori, joka ei ollut vain sileäpintainen vaan myös tiivis.
Swedish Style oli syntynyt: Keula pitkä ja matala, keskellä moottori, takana leveä autonrengas. Vaijerit ja johdot eivät ole näkyvissä vaan ne kulkevat runkoputkien sisällä. Matala, taaksepäin viety ohjaustanko.
Ei siis mitään varsinaista sensaatiota, rakentelu viety vain loppuun asti. Kliinä ja matalaa...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rezi

Olisiko niin, että Finnish Styleä ei pääse syntymään, kun suomipoijat (meikäläinen mukkaanlukien) matkii "oikeoppisia" Ameriikanguruja tekemällä "tyylipuhtaita" pyöriä. Siis toisten määrittelemillä opeilla. Miten siinä voi syntyä mitään uutta?

Swedish Style syntyi, kun oli vuosikymmeniä sitten tarpeeksi massaa liikkeellä ja massalla voimaa tehdä "oman pään mukaan". Eikä ollut internettiä ja muuta mediaa saatavilla rajoittamassa luovuutta ja määrittelmässä mikä on tyylipuhdasta ja mika ei.

En tiiä... todennäköisesti oon ihan metässä tämän mielipiteen kanssa ::)

Tuukka

Amerikka-tyylipuhtaus hmmm. Amerikkalaiset osaa kasata ihan tyylipuhtaita boppereita, mutta
siihen se nykypäivänä kyllä taitaa jäädä.

Amerikan miehellä on paha tapa vetää kaikki aina yli.jos joku laittaa yhden messinki osan niin toinen kuorruttaa koko fillarin niillä ja kolmas valaa rungonkin siitä jne.

Jos taas choppereista puhutaan (tarkoitan tässä pitkäkeulaa) niin amerikassa on oltu hukassa
niiden suhteen jo 70 luvulta lähtien. 
C.O.G.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 08 helmikuu 11, 21:52:43
Olisiko niin, että Finnish Styleä ei pääse syntymään, kun suomipoijat (meikäläinen mukkaanlukien) matkii "oikeoppisia" Ameriikanguruja tekemällä "tyylipuhtaita" pyöriä. Siis toisten määrittelemillä opeilla. Miten siinä voi syntyä mitään uutta?

Swedish Style syntyi, kun oli vuosikymmeniä sitten tarpeeksi massaa liikkeellä ja massalla voimaa tehdä "oman pään mukaan". Eikä ollut internettiä ja muuta mediaa saatavilla rajoittamassa luovuutta ja määrittelmässä mikä on tyylipuhdasta ja mika ei.

En tiiä... todennäköisesti oon ihan metässä tämän mielipiteen kanssa ::)

Et oo. Mutta lisäisin yhden syyn, miksi Finnish Styleä ei ole syntynyt. Ne jotka eivät jäljittele jotain olemassaolevaa styleä (kuten mä), ovat individualisteja ja haluavat tehdä omaleimaisia laitteita. Hemulin Firestarter on omaleimainen ja hieno peli, mutta kuinka moni tekee jotain samantyylistä? Swedish style syntyi muun ohella siksi, että kaikki halusivat tehdä samantyylisiä laitteita. Ja näin myös tehtiin.

Tää ei tarkota, että Hemuli olis pelkkä individualisti. Päinvastoin, nythän se rakentaa täysin muotivirtauksen keskiössä olevaa laitetta. Queer eye for the straight leg frame, vaimitensenytoli... ;) ;D :P
Long John Stroker

rodchop

#29

Et oo. Mutta lisäisin yhden syyn, miksi Finnish Styleä ei ole syntynyt. Ne jotka eivät jäljittele jotain olemassaolevaa styleä (kuten mä), ovat individualisteja ja haluavat tehdä omaleimaisia laitteita.
[/quote]

Edit. poisteltu mun luetun ymmärtämisistä johtuneita kommentteja :-X

Toivottavasti koko finnish styleä ei ikinä tuukkaan jos se tarkoittaa esim. Aivan liian pitkää keulaa... Tai ehkä se jo on, eli mennään kaikessa liian pitkälle, kenellä levein rengas, pisin keula, korkein ape jne... hyvän maun tuolla puolen kunhan on kylän...
Tuurikin on suomen suurin kylä kauppa, on se vaan niin upee...

Täälläkin tyypit ruvennu kovasti arvostelee muitten tekeleitä, miten tehdä, mimmonen tehdä, mikä toimii, mikä ei, mikä on oikein. (on ok jos tarvitaan neuvoa) muuten mielestäni hieman epä asiallista sehän voi  tappaa yksilön luovuuden.
Mikään ei oo oikein. Kannattas varmaan itsekkin yrittää jotain saada aikaan.


HOG Forever Forever HOG