Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Das Lihavan Sian sohvelitsopperiprojekti

Aloittaja Das Fette Sau, 25 huhtikuu 13, 23:04:53

« edellinen - seuraava »

Das Fette Sau

Ok, eli eka testi. Välimatka ei oo ongelma. Matkamulkku on tottunu ajamaan eikä sitä tiiä vaikka sais työreissuun yhistettyy testimatkan. Pyörä perskärryyn vaan.

Mitkä ovat hylsyn yleisimpiä syitä ja mistä teknisestä seikasta johtuvat?

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Tuusulan T-Bone

Yleisin hylkäyssyy on keulassa: se pomppii, jolloin pyörä ei jarrutettaessa pysähdy eikä pysy välttämättä oikeen lapasessa, tai kiertyy, jolloin jarrutettaessa tapahtuu samalla kaistanvaihto. Eikä tartte olla pitkä keula.

Kiertymistä silmällä pitäen noi säädettävät T-palat ovat ei-niin-hyvä valinta.
Long John Stroker

Das Fette Sau

Aivan... Mutta noilla pääsee kuitenkin läpi, vai...?

Minkälainen testaus käytännössä on, niinku nopeuksien ja vaatimusten suhteen?

Ajaako pyörän omistaja pyörää testissä?
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Kiwi

Täältä ois toivottavasti ens kesäks kanssa valmistumassa testattava, jos pyörää haluaa testailla ennen testiin menoa onko kylmästi ajeltava vaan vai pitääkö hommata siirtolaput sitä varten? Nimimerkillä kesällä autoton.

013

Jarrutetaan mahdollisimman tehokkaasti 100-0 ja 60-0 pelkällä etujarrulla sitten takajarrulla ja lisäksi vielä molemmilla jarruilla. Jos ei oo muuttunu. Kun ne on testattu niin sitten väistökoe vasemmalle ja oikealle.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Tuusulan T-Bone

60->0 etu- ja takajarrulla erikseen, 100->0 molemmilla jarruilla yhdessä. Pitää saavuttaa määrätty hidastuvuus ja pitää olla hyvin hallittavissa jarrutuksen aikana.

Sitten on väistökoe, jossa katsotaan että linttausvaraa on tarpeeksi ja että vehje ei ole ihan mahdoton ajaa hitaampaan mutkaan. Ja sitten vielä kääntymiskoe, jossa katsotaan, että kadunkulmissakin mahtuu taittumaan.

Tavallisesti omistaja itse ei aja. Yks pirinen pistettiin kerran ajamaan ite, kun oli sen verran eksoottinen setti... ;D

Teoriassa muutoskatsastamattomalla ei saisi ajella omia testejä, vaan pitäisi hakea siirtolaput. Mutta käytännössä niitä ei moni varmaan hae.
Long John Stroker

Das Fette Sau

Paljon se vaadittu hidastuvuus on muutettuna jarrutusmatkaksi?

Mikä keuloissa on yleensä aiheuttanut pomppimisen?

Ja siitä puheenollen, viimesten säätöjen jälkeen miulla on nyt keulakulma 51-52 astetta. Kannattaako miun huomioida tämä muutos verrattuna alkuperäisempään asentoon esim eri jäykkyyden keulaöljyllä, jousen esijännityksellä tai muulla? Ekaa kertaa asialla katsos...  :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Spöke

Mullahan keula pomppi rajustikin ekoissa testeissä. Syynä aivan liian suuri preload. Ja paska eturengas. Tollasella kulmalla ei preloadia juurikaan tarvita, mulla se on nyt viiden- kymmenen millimetrin luokkaa. Tolken jäljiltä se oli viitisen senttiä.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 07 helmikuu 17, 08:47:06
Paljon se vaadittu hidastuvuus on muutettuna jarrutusmatkaksi?

Mikä keuloissa on yleensä aiheuttanut pomppimisen?

Hidastuvuus ei ole ihan suoraan käännettävissä jarrutusmatkaksi, koska testissä mitataan ns. täysin kehittynyt keskimääräinen hidastuvuus. Mutta satkusta kun jarruttelet johonkin 40 metrin lähelle, niin alueella ollaan... ;D

Ei se yleensä jarrun tehosta jää kiinni.

Pompotusta voi aiheuttaa esimerkiksi tuo esijännitys, muuten vaan liian jäykkä tai liian löysä jousitus, väljä keula, väärin mitoitettu mummorauta tai joku muu mekaaninen ongelma jonka seurauksena keula ei toimi niinkuin sen pitäisi.

Täydellisen yleispätevää reseptiä hyvin toimivaan keulaan en osaa sanoa. Pumppukeulassa yleensä esijännitystä ei juuri tarvita ja ohkaisin litku toimii pitkässä pumppukeulassa hyvin. Joskus voi joutua kokeilemalla hakemaan oikeita parametrejä.
Long John Stroker

Das Fette Sau

Okei! Pitää laittaa se mummorauta-asia vireille. Kuvittelin pärjääväni ilman.  :)

Ja löysää lillua loivaan keulaan, tämä selvä.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

Rojekti eteni taas aavistuksen. Perkele puhelin otti liian isoja kuvia nii piti rajata, että mahtui liitteeks, mutta tuommonen tuosta rungosta nyt tulee.

Väännettiin tuota selkäputkea lämmöllä juurestaan vähän ylöspäin ja samoin kehtoputkia käännettiin eteenpäin. Kehtoputket on taivutettu 180 cm säteelle, aikani mietin jotta suorat vai mutkaputket, näihin sitte päädyin. Toinen on jo sovitettu emäputkeen, toinen jäi huomiselle. Mie mittasinkin paljonko tuli stretsiä vaan unohtu... Oisko ollu 5 cm ylös ja vähä yli 10 cm eteen.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Tuusulan T-Bone

Herra Noren on tehny hiukan päivitetyn designin vanhasta Tollen kolmiosaisesta mummoraudasta. Kuvankin oon nähny, se kuulemma löytyy jostain instagramista. Mutta mä en osaa käyttää instagramia, joten ettikää ite. :P
Long John Stroker

Spöke



Vain kahdella pultilla kiinni alaputkessa? Wtf? Muutoin nätti design.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Das Fette Sau

Disain on nätti todellakin! Pitääpä ehkä matkia vähän...  ;)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

#119
Kaveri poltti miulle emäputkelle tukiraudan, design siis miun. Tuli miusta aika nätti. Paksuus on 8 mm pystypalassa ja 6 mm vaakapalassa kehtoputkien välissä.

Sitte löysin siistin käytetyn stretsitankin, mutta siitä oli pätkästy jossain elinkaarensa varrella perä pois, eikä se oikeen istunu miun pyörään, ku se peräaukki oli nii valtava katkasun takia. Tein siihen pellistä jatkopalan nii nyt käy miusta paljon paremmin. Eka ei meinannu onnistuu millään istuvan palan teko ja meinas männä hermot, vaan sitte halkasin käikäleen kahtia nii puoliskot sai soviteltuu paikalleen toisistaan riippumatta. Nyt tarvii vaan kittii laittaa vähän enemmän, ku en laittanu jatkopalaa puskuun, vaan osittain päällekäin. Tälleen sain linjan täsmäämään paremmin.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."