Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Das Lihavan Sian sohvelitsopperiprojekti

Aloittaja Das Fette Sau, 25 huhtikuu 13, 23:04:53

« edellinen - seuraava »

Don Quijote

Biltsun kierrekalut on kyllä aika susia jos oikeasti pitää jotain tehdä. Sopii lähinnä kierteiden avaamiseen maalista yms. kevyeen puuhailuun  ::)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Rezi

Mulla oo tuota pulttia ollu laatikossa moneen kesään. Tuntuu pysyvän laatikko paikoillaan neljällä pultilla ilman tuota viidettä.

Hemuli

Pysyy se ilman viidettäkin mutta ei se turhaan siellä ole. Eikös tässä kyseisessä tapauksessa ole vielä ihan reilusti pulttia näkösällä? Ja kun enskakaan ei ole kiinni niin luulis olevan helppoa ottaa loota pöydälle ja hitsata pultin päähän mutteri ja kiertää se pois.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Das Fette Sau

Joo näin just oli aikomus tehä kuhan pajalle meen, että mutteri päähän ja sisäpuolelta hitsillä kiinni, pultista on ehkä reilu 5 mm näkyvissä laatikon kuoren ulkopuolella. Enskat, kiksi ja öljytankin kannakkeet kiksikopassa jne oli jo paikallaan tuon tapahtuessa, mutta lähteehän ne irtikin. Kehtuuttaa vaan aina tämmöset ku elättelin ajamisesta toiveita sunnuntai-illalle :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Kapteeni sika

Mulle on valehdeltu et vaikka loota pysyiskin ilman "vitospulttia" paikoillaan niin kyl se kiksivehkeessä olis hyvä olla. E-tarttipyörän loota pääsee vähemmällä retuutuksella.

Das Fette Sau

Jatketaanpas tätä rojektia myös täällä virtuaalipuolella nyt kun rungon suhteen on päästy alkuun. Pyörä oli tekniikan kunnostuksen jälkeen välillä ajossa ja lapsentautien selvittelyn jälkeen pelasi varsin hyvin. :)

Ekana rakensin tuommosen köyhän miehen jigin, johon runko tulee moottorin kiinnikkeistä kiinni. Jigin yläosassa kulkee tiukalle kiristetty vaijeri, josta roikkuvilla luotilangoilla pidetään paketti linjassa.



Uusi keula asemoidaan kohilleen tuommosella hydrauliputken kannakkeista tehdyllä systeemillä:




Alunperin tarkoitus oli muokata lähinnä etupäätä, mutta miulla oli ylimääräinen 200/17"-kumi, jota mallailin yks päivä hetken mielijohteesta runkoon. Se näytti miun silmään hyvemmälle kuin alkuperäinen ohuehko kumi, joten laajensin rojektia myös takapäähän. Aloitin levittämällä alkuperäistä takahaarukkaa tuommosilla umpijöötistä jyrsimilläni jatkopaloilla, jotka hitsasin katkaistun haarukan keskelle:





Vanteeksi löytyi -09 Fatboyn takavanne. Takarattaalle sorvasin parikymmentä milliä paksun adapterin, joka tuo ketjulinjan kumin ulkopuolelle. Vaihdelaatikolle tein tuommosen 1,5" offset-pohjalevyn 12 mm teräksestä:



Ketjulinjasta tuli näillä sovitteilla aika hyvä:



Tässä vaiheessa tosin tuli pieni mutka matkaan, eli tuo laatikon etulaidassa oleva "pultti", jossa on jousi ja joku tökö sisässä. Se otti siis kiinni rungon pystyputkeen silleen että laatikolle ei säätövaroja paljon ollut. En halunnut tehdä pystyputkeen niin isoa koloa kuin tuo "pultti" olisi vaatinut, joten tein uppomallin osan poraamalla sopivan pultin ontoksi ja sovittamalla siihen pään pienestä kuusiokolokantaisesta pultista (sopivaa kuusiokolokantaista pulttia ei ollut käsillä, enkä tiedä olisiko siitä saanut kantaa suoraksi ilman että reuna puhkeaa koloon asti). Nyt laatikolla on vähän säätövarojakin.






Koska ketjulinja kulki tuon sivulla olevan pystyputken keskeltä, siirsin sitä sivulle muutaman sentin. Bilteman putkentaivuttimella sai nippanappa tehtyä riittävän tiukan s-mutkan. Liitoksiin laitoin tapit sisään.




Samalla muokkasin myös peräpään ulkonäköä siten, että nuo pystyputket taivutettiin kaarelle niin, että ne ovat samankeskisellä säteellä renkaan kanssa. Kaaret tehtiin putkimankelilla ja tuohon kytkimen puolen putkeen tehtiin lisäksi lämmittämällä ja käsipelissä vääntämällä mutka sivulle päin tuon aiemmassa kuvassa mainitun rungon levennyksen vuoksi. Että kaari kestäisi sivultapäin katsottuna muuttumattomana, miulla oli vanerille piirrettynä alkuperäinen kaari, johon sädettä verrattiin taivutuksen aikana ylhäältäpäin tiirattuna.




Satulan alle jäävät putket taivuttelin Bilteman vääntimellä.




Iskarin yläkiinnikkeeksi sottailin tämmösen rakenteen, jämäköittää samalla runkoa.




Alakiinnikkeet hiplasin rälläkällä 20 mm latasta, joista menee nuo tapit läpi:




Iskarien kanssa siis tämmönen:

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

#81
Eilen ja tänään väänsin penkkiä. Pellinkäsittelytyökalusto on vähän vajavaista joten piti soveltaa sitä mitä oli saatavilla. Eka "mankeloin" tuommosella 100 mm akselinpätkällä millin pellistä sopivan muotoisen käikäleen






Sitten rupesin vääntämään käikäleelle runkoa, tosin eka piti tursia kasaan toisenlainen köyhän miehen mankeli



Tämän jälkeen väänsin sopivat pätkät penkin runkoa varten 8 mm neliötangosta joska täppäsin kiinni pellinkäikäleeseen







Tuommonen siitä sitten tuli, yllättävän sopiva muoto kuskin persiiseen nähen! Mistä ihmiset tekee yleensä pehmusteet penkkeihin, toimiiko routamatto / telttapatja vai onko jotain parempaa yleismateriaalia tähän käyttöön?


MUOKS: Perkele, nuo kuvat on jostain syystä hieman rajautuneet, ei näy kokonaan...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

erakko

Eipä tuo haittaa vaikka kuvat rajautuneet,kyllä niistä oleellisen näkee.  ;D
Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 12 joulukuu 16, 23:04:54
Mistä ihmiset tekee yleensä pehmusteet penkkeihin, toimiiko routamatto / telttapatja vai onko jotain parempaa yleismateriaalia tähän käyttöön?

Tästäkin on olemassa keskusteluketju: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=106.0
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Das Fette Sau

No siellähän olikin spekuloitu aihetta, hyvä! Kiitos!

Alkuperäinen kuva oli informatiivisempi. Taistelin jonkun aikaa asian kaa vaan en löytäny syytä. Aijaa.comin kautta jaoin.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

Testaan vaan näkyykö nää näin paremmin...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Rezi

Yritin selata vanhoja sivuja palauttaakseni mieleen tämän projektin historiaa, mutta ikävä kyllä kuvat on häipyneet.

Laadukkaan näköistä tekemistä tässä projektissa. Tangontaivutusmankeli on kekseliäs :)

Das Fette Sau

#86
No helevetti! Miulla on selvästi atk-ongelma. Epäilen että kuvat on hävinny koska miun aijaa.com-tili on lukossa. Yritän setviä asiaa. Aiemmin on lähinnä kunnostettu tekniikkaa ja manattu mikä paska tuli ostettua. 😁

Muoks: näkyyköhän nyt...?
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

013

Just tilasin muovikum firmasta limilevyä. Levyn ominaispaino oli 130kg / m3  seon mestarin mukaan just passeli mopon penkkiin
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Das Fette Sau

Kiitti vinkistä! Se on varmana parempaa ku routamatto, josta eka meinasin tehä.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

Kalikat alkas olla aseteltu kohilleen ja nyt tarvittas vahvistusta assiille jotta kaikki onko niinku pittää vai tarviiko miun huomioida vielä jotaki? Kriittiset lukemat on siis

-Keulakulma 51 astetta
-Emäputken kulma 43 astetta
-Jättö 6 cm
-Aksilaväli 225 cm

Kiitos asiantuntevista ja perustelluista vastauksista jo etukäteen!  :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."