Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Das Lihavan Sian sohvelitsopperiprojekti

Aloittaja Das Fette Sau, 25 huhtikuu 13, 23:04:53

« edellinen - seuraava »

Jezuz

Laita viinaa sekaan nin saa pyörittää ahnaasti!

Das Fette Sau

Joo nyt on Sinolipurkki jo verstaan kemikaalivarustuksessa!
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Spöke

Laita ens kerralla kierretappi sorvin poraistukkaan kiinni ja kieritä pakasta vaikkapa käsin. Tai sit pusket kevyesti keskiökärjen kierretapin persauksiin, menneepi aina suoraan.
Sorvaaminen on kivaa, Sinoleissa tahi ei  ;)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Das Fette Sau

Tuo muuten onkin hyvä vinkki, kiitti! En eilen illalla hoksannut ajatella muuta ratkaisumallia kun tuon toteuttamani ku olin sen verran innoissani :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 09 tammikuu 14, 21:14:05
Laita ens kerralla kierretappi sorvin poraistukkaan kiinni ja kieritä pakasta vaikkapa käsin...

En ihan heti muista koskeneeni käsivääntimeen sen jälkeen kun sorvia opin käyttämään. Toi pakan pyörittäminen käsin on sitten hyvä vinkki, laita vaan sorvi suurimmalle jenka-alueelle niin pyörittäminen on kevyempää. Säästää kierretappeja jos tappi sattuu narahtamaan kiinni ja istukka päättää juuri silloin olla pitotuulella kun se muuten päästää tapin iloisesti luistamaan ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Das Fette Sau

Kyllä tuo tosiaan kuullostaa viksummalta menetelmältä ku käsiväännin :)

Tuon miun pakan halkaisija vaan on aika pieni, oisko 10 cm, tarviikohan jonkun apuvälineen pyörittämiseen... Mutta ehottomasti pitää kokeilla kunhan teen toisen tuommosen pötkön jarrupolkimelle.

Kertokee vaan tosiaan kainostelematta vinkkinne ketkä ootte enemmän näiden kaa pelanneet, miulla ku ei oo kokemusta nii tälleen alkuun tää on vähän arvailua. Mutta mikä tiedoista puuttuu nii paikataan innostuksella! ;D
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 09 tammikuu 14, 22:38:07...Tuon miun pakan halkaisija vaan on aika pieni, oisko 10 cm, tarviikohan jonkun apuvälineen pyörittämiseen...

Tarvitset, sitä sanotaan pakan avaimeksi ;).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Das Fette Sau

#67
Heh! Multi purpose tool! :) Ajattelin jotain vielä vähän pitempää vääntövartta, aika tynkä on tuo pikkupakan avain, mutta voihan se riittääkin. Tai jos ei riitä nii pitää kutsua joku vahvempi paikalle :-[


Rokkis etenee hitaasti mutta varmasti: Etuhihnapyörä sai suojuksen miulla ennestään olleesta paskasta sisäkopasta ja täältä löytyneestä soveltuvasta ulkokopasta.

Kaikenlaisia muotoja piirtelin alkuillan, vaan aika usein kun jotain tekee nii tulee kuitenkin tuommosia ninja-aseesta muistuttavia muotoja :) Tuossapa kuvatusta:









Tuo suoja tosin saa vielä viimeistelyn jälkeen maalin pintaansa, koska kromit on hilseilleet sen verran pahasti tuosta sisäkopasta. Eli kunhan saan vielä ajoiks kiinnikkeet tuolle pölykapselille kytkimen päälle, nii visio enskasuojuksesta näyttäs tältä:



Nuo "ninja-asemuodot" eli ehkä tarkemmin kuvailtuna muuttuvalla säteellä kaareutuvat terävään päähän päättyvät muodot miellyttää miun silmää mopoissa, joten mie luultavasti jotain semmosta "designia" tähän yritän tehä soveltuvin osin. Suunnittelin semmoista teemaa aikanaan tuon toisen mopon lokareihin ja teinkin jo alustavaa mallia...



...vaan kun tuon perän nosti normaaliin korkeuteen nii hyhhyh... Aika äkkiä lähti suoraks tuo lokarin takareuna! ;D Muuten oisin kyllä halunnut tuommoisen "hännän". Mutta jospa se tässä tapauksessa onnistus, jos tästä vaikka joskus tulee vielä jäykkäpylly. Tiiä häntä.


Sitten vielä iltapuhteena laittelin öljynpaineen ja pitkien valojen merkkivalot vähän aiempaa ilmastointiteippiasennusta asianmukaisemmin. Sottailin sopivaa paikkaa noille ledeille, nii sitte hokasin että raisereiden "klampin" sisäpinnan ja tangon väliin jää klampin vahvikevalujen väliseen koloon tyhjää tilaa, johon kun tekee reiät niin mahtuu ledien kannat ja johdot sinne koloon. Tein klampin yläpintaan sorvin mukana tulleella juuri sopivankokoisella jyrsintapilla tuommoset upotukset ledeille ja tuikkasin ledit niihin (tos paska kuva yllättäen, pitäsköhän investoida kameraan...)





"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

#68
Jaahas, päivitetäämpä tätä päiväkirjaa taasen...

Ens hätään mainittakoon, että kun tein tänään jarrulle samanlaisen pedaalin ku vaihdepolkimeen aiemmin, nii edellisten kommenttien herrain vinkit kierteentekoon muuten toimi aika hiton hyvin! Sinolii reilusti, kierretappi poraistukkaan ja pakanpyöritystä nii jopa muuten kävi supsikkaasti! Mie tein niii-iiin päin vittuu ku tuon vääntimen kaa pelasin tuon ekan tapin tapauksessa ;D Ja vaikka tuo pakan avain ei paljon poraistukan avainta isompi oo nii alumiittiin kyllä riitti momentti oikein hyvin ilman että tarvi rystyset valkeena vääntää. Istukkakin indikoi hyvissä ajoin tapin tarttumista alkamalla luistamaan sopivasti. Hyvä hyvä, näin sitä viisastuu.

Sitten jatkamme iltaa huumorisarjan "Vasta-alkaja koneistaa kiinankoneella" osalla 2: Jyrsin. :)

Ajattelin tehdä etuvalolle vähän nätimmän korvakkeen t-kappaleisiin, kun nyt se on kulmaraudan palalla kiinni.

Mallia Gaussin käyrä


Reunat suoriks. Ihan riittävällä nopeudella sunnuntaipuuhasteluun menee alumiittiin tuo jyrsin 8 mm tapillla, ehkä max. 1 mm siivua sai otettua


Tää oliki aika hankala homma tää kaarevan muodon ajaminen, kun tuo sädekin vielä muuttuu. Kalikkaa kun käänsi välillä toisinpäin nii vasen käsi ei aina tienny mitä oikee tekee, joten välillä oli semmosta *Hauks* "Oho!" *Jursk* "Eiku!"... Mutta tämmönen pikkukone on hyvä treenaamiseen, ei kauheita vahinkoja tehne vaikka vähän tötterehtäskin (kai...). Koneen mukana tuli oikein mukavana yllärinä pari tappia että pääsee heti testaamaan, vaan en oo vielä ehtinyt hankkia muita/muun mallisia teriä, nii laitoin vingun terän koneeseen ja sillä ajelin noita reunoja. Tää ei ollut ehkä ihan kaikkein paras juttu; Nyt on kaikki johteet semmosessa pienenpienessä alumiinihileessä, vittumainen homma putsata, piti irrottaa kaikki kelkat jne, hmph. Minkähänlainen terä tämmöseen tulis olla?


No eihän siitä vittuukaan tullu tuolleen, tai siis tasoon nähden pystysuora pinta kyllä tuli mutta helevetin epätasanen, joten otin vähän tutumman työkalun eli yhen käen rälläkän ja tasottelin sillä.


Vähän tylsän näköinen oli tuolleen tasaisena, nii ajoin siihen vielä kaks uraa ilmettä antamaan, kun noissa t-kappaleissakin on uritukset


Tuommonen siitä sitten tuli




Ennen asennusta tosin pitää ostaa lisää tappeja, ainakin noihin kiinnitysreikiin pitää tehdä isommat upotukset, että saa kuusiokolopultit niihin, nii paljon ei voinut pultinkantoja pienentää että ne ois mahtuneet tuohon silleen että ois vähän otsapintaakin vielä jäänyt.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

persus

jaa...ne oliki sun omatekemät osat jotka tuli mulle maalaukseen! kattelin että on sen verran speciaalin näkösiä että vois olla jonku koneistajan tekemät mut en olis osannu kyllä arvata että olis harjottelukappaleita!sen verran siistiä jälkeä oli!

Das Fette Sau

#70
Ai, kiitoksia, mukava kuulla! :) Huomasithan että se vaihdepolkimen vipuosa on siis PM:n valmistetta ja vaikka nuo kirjaimet täsmääkin miun nimen alkukirjaimiin nii sen osan tapauksessa ne tulee kuitenkin sanoista Performance Machine ;D, eli vivun osalta kunnia sille toiselle P.M:lle :D

Sain hankittuu joku aika sitten valikoiman erilaisia teriä sorviin ja jyrsimeen nii nyt sain tehtyä tuon lampunkannakkeen valmiiksi ja se ja polkimet lähtivät nimimerkille Persus pulveroitavaksi samaan sävyyn ku t-palat ja muut jalkakontrollit eli mustaks.



Mainittakoon niistä teristä sen verran, että jos joku muu etsii harrastehintaisia teriä nii semmosesta kaupasta tilasin ku http://www.amadeal.co.uk/acatalog/Indexible_Lathe_Tools.html , nopeasti tulivat ja vaikuttavat miusta tämmöseen sunnuntaikäyttöön ihan asiallisilta teriltä hintaansa nähden. Jännä muuten ku esim. puulaatikossa olevan sisäsorvausteräsetin postikulut Englannista tänne oli jotain 6 euroo... Eihän Suomessa sillä hinnalla liiku vielä mikään paketti ees kotimaan sisällä ::)

Vaihdelaatikko kävi "tehdaskunnostettavana" Toijalan tehtaalla ja sai ulkokuoren lasikuulapuhalluksen lisäksi uudet laakerit jne. sekä kiksin rattaat ja kopan, entisessä todettiin hiushalkeama. Eli nyt ois tekniikka motin ja laatikon osalta iskussa ja vain ajoa vaille.



Joskus viime keväänä löysin Epsanjan eBaysta sen +12" keulan säädettävillä t-kappaleilla. Vaikka kauppakohteen kuntoa tentatessa täysin kunnossa olevana se espanjalainen harrastajakollega sen miulle möi nii kyllähän siinä pientä huoltotarvetta on... Mutta eipä tuo kovin kalliskaan ollut, joten menee kulttuurierojen piikkiin :) Ajattelin ruveta kunnostamaan sitä jo valmiiksi ensi talvea varten. Sen verran rauhakseltaan tää miun prokkis on edennyt, että runkomuutos jää seuraavalle kaudelle, että saan tuon mopon kilpiin ja tielle heti keväällä, että pääsee lopulta ajamaankin sillä.

Korjaavaa ratkaisua vaatii lähinnä ohjausakselin alapään kierre, on ilmeisesti pidätinruuvi kiinni väännetty auki, ks. kuva. Tähän ideoitiin Toijalassa ratkaisumalli, eli akselin alapäähän tulee sisäkierre ja siihen pultilla alemman t-palan alle paksu prikka. Tämä on miusta ihan vaan henkisen ajomukavuuden kannalta välttämätön toimenpide :)





Samoin alaputkeen jarrusatulan kiinnikkeet pitää tehdä uusiksi, nykyset on paitsi rumat kuin krapulainen Lemmy Kilmister, myös vähän epämääräisen näköiset muutenkin. Paskana oli myös tuon alapalassa olevan liukuvan kappaleen toinen "pystysuunnassa" oleva kierre, ne reiät porataan läpi ja niihin tulee mutterit toiseen päähän, jotka jää siis alapalan yläpinnalle, pitää etsiä niihin jotkut nätit kupumutterit. Mutta muuten noista varmaan pienellä siistimisellä saa ihan toimivat kalikat.



Muoks: linkin perään jäi pilkku, ei pelannut...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

frosteus

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 08 tammikuu 14, 23:02:31
Jaahas, kuvasaastan aika! :)

Tältä mainiolta foorumilta löytyi miun pitkäaikaiseen sorvihaaveeseen vastaus, tämmönen aito kiinalainen:




Mikä merkki/malli? Mistähän moisen voisi ostaa/tutkailla tietoja etc.? Mulla on tuo yksi minisorvi myynnissä, paljoa en ole sillä sorvaillut, mutta nyt jo olisi himo tuollaiseen vähän isompaan ja vielä jyrsimellä varustettuna.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Das Fette Sau

Se on HQ400/3A. Käytettynä mie sen ostin, mutta jos uutta etsit, nii katsoppas esim. Espanjan ebayta, mm. Quantum-merkkiset pelit oli siellä n. 1/3:n halvempia toimituskuluineen ku täysin sama kone tästä meiän lähikaupasta kyseltynä... Tämmöseen pikkukähräykseen ihan ok laite, mutta vähän isompi pakka pitää joskus ostaa kun kohdalle sattuu, nyt 100 mm, ku esim. naapurin autonrakentajapojille jotaki pakoputken liittimiä avarsin nii jos ois puolki milliä isompia ne liittimet olleet nii ei ois mahtuneet kiinni ja yks sisustuskäyttöön ajateltu "taiteellinen visio" jäi toteuttamatta alumiinista ku se aihio ei mahtunu mitenkään päin (siis ei sisä- eikä ulkoleuoilla) pakkaan... Enkä sano mikä se ois ollut, pitäsitte metroseksuaalina kuiteskin. :-[
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

frosteus

Tänks infosta. Koetan tutkailla. Käytetty olisi tietty mieluinen, ihan noin hinnan puolesta. Koetin Quantumia etsiä Espanjan Ebaystä "Torno" haulla. Kai se olisi sorvi espajaksi. Löytyi muutama, mutta eivät halunneet toimittaa. Tuota sun malliaki löytyi pikaisesti katsottuna vain Alibabasta kontillinen. Hyvä tietää nyt kuitenkin mitä etsiä. Mulla nyt tälläinen: http://www.ikh.fi/tuotehaku/sorvi#!tid11763
mutta isompaa tosiaan haen. Ja jyrsintääkin huvittaisi kokeilla. Sorvausta takana elämässä noin 20 tuntia, joten varmasti tuo sun laitos toimisi myös mulle. Kehtaako kysyä paljonko maksoit tuosta?
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

Das Fette Sau

#74
Nonnih, miunni rojekti eteni taas pitkästä aikaa nii päivitetäämpä tätä.

Kaikkee pikkulaittoa, pyöränlaakeria jne laittelin ja sitte väsäsin kytkimelle sen aiemmin visioimani suojan pölykapselista, eli tämmönen siitä tuli:


Kiinnityslevy


Sitten tankoa ja kierrettä. Mie ku oon aina ylistäny Bilteman työkalujen oivallisuutta harrastelutyökaluissa, nii ei ainakaan kierresetit oo hyviä, perun siis hyvät puheeni. En saanu tehtyy 12 mm kierrettä tuohon tankoon vaikka muutaman tunnin kähräsin ja tein tangon päähän kartiomaiset kevennykset sorvissa jne, sitte ku hain kaverilta oikeet työkalut nii ei varmaan 15 minuuttii menny ku kaikissa kolmessa tangossa oli muutama sentti kierrettä... Välineurheilua.


Kylmän raudan taontaa ja sovittelua. Sorvissa holkki joka sopii kapselin sisäpuolella olevaan huullokseen.


Hits hits.


Hoblaa! Kapsyyli pitää vielä panna hits hits kiinni sisäkehältä holkkiin. Tuo etuhihnapyörä ei vaan perkule mahtuna pyörimään tuolla kopassa ennenkä avarti sitä rälläkällä, kerkisin jo säikähtee että tääki meni uusiks vaan onneks se nyt just mahtuu.

Sitte loppu motivaatio tältä illalta:



Laitoin vaihdelaatikkoa kiinni, nii sitä kiksin puolella olevaa pulttia kiristäessä kuulu "naks" ja säikähin samalla hetkellä aika vitusti... Onneks meni vaan pultti poikki, vaikka ei se kovin kovassa momentissa vielä kyllä ollut. No, sitte mopo ilmaan, reikää siihen katkenneeseen pulttiin ja vastakierretapilla (Bilteman kierresetistä) pulttia irrottamaan... Taas "naks" ja nyt on vastakierretappi siinä pultissa katkenneena. Vittu. Ja mieku ajattelin että ajelen tuolla mopolla vielä tänään, vaan alko ottamaan pannuun sen verran että ajattelin että on parempi jatkaa joku toinen päivä...
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."