Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Das Lihavan Sian sohvelitsopperiprojekti

Aloittaja Das Fette Sau, 25 huhtikuu 13, 23:04:53

« edellinen - seuraava »

Das Fette Sau

#45
Tuo kuvassa  enimmäkseen näkyvä pinionipuolen lohko on siis originaali, se on kuitenkin hyvin samaa sävyä ku Toijalan tehtaan tuottama vetopuolen lohko, ku ne on molemmat lasikuulapuhallettu. Toijalan valu on kuitenkin sileämpää kuin Milwaukeen.

Ihan tuosta paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä löytyi suoraan hyllystä tuota metallin väristä kuumaliimaa :)



"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

#46
Jiiiiihaaaaa!! Lopultakin pienten vastoinkäymisten jälkeen eilen aika tarkalleen keskiyöllä saatiin savua Lihavan porsaan Sohvelin koneesta!! Tapausta juhlistettiin hillitysti yhdellä taskulämpimällä keskioluella. Tiiä jos tänään sitten varsinaiset "Smoke Partyt" ;D

Nii hinku oli starttaamaan että öljynpainevalo sai tyytyä tähän lähtöön aika pika-asennukseen, hehheh, mutta funktionaalisuus ennenkaikkea:



Mutta kuitenkin, kone lähti kasauksen jälkeen tulille ihan vittuilematta (alle 10 potkulla kuitenkin) ja kävi miusta tosi nätisti, ero viimekeväiseen käyntiin oli ihan korvinkuultava. Muutama sata metriä tuli ajettuakin tihkusateessa hiekkatiellä, vaan oli kyllä hieno viilis!!

Jos tuosta hienosta hetkestä jotain epätäydellistä pitää hakea, nii kytkin piti aikamoista mekkalaa luistattaessa... Irrottaa ja tarttuu kyllä. Mie en tiiä tuon amerikanserkun virityksistä, kun esim. kytkimen jousien pituushan säädetään siihen oliko se nyt 26 mm tai jotakin, en nyt muista tästä sohvalta mitä kirja sanoi, mutta ei miulla riitä ne piikkisian (5-piikkinen) tappien pituus läheskään siihen, vaan johonki ehkä 17 mm:iin? Kuinka monta kitka- ja välilevyä ko. kytkimessä pitäs olla, onkohan miulla ylimääräinen pari? Laitan kuvan kunhan käyn verstaalla, eli se on nyt tuossa:

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

flhx

BDL hihnapaketti? Mulla oli panhardissa aikoinaan BDL kasaan laitettaessa sellanen homma etta sinne periaatteessa meni oliko se ny 6 (?) paria levyja mutta jouset liian kireena, yks levypari olan yli niin saato riitti jousissa ja huolimatta vakio-pannun infernaalisesta vaannosta ei mitaan ongelmia kytkimen kanssa. En noista milleista tieda kun en ikina minkaan mittojen mukaan niita jousia saatany.

Tossa ny ainakin nayttas olevan jouset ihan liian kireella, eihan noi jousta yhtaan?? Ihmettelenpa hiukan jos toimii suht ok?..........Noin, nyt on ihmetelty, lahden kattomaan AJHL latkaa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Das Fette Sau

Kyllä niissä on vielä joustoa jäljellä, kuva vähän hämää, nyt kun sitä katsoo nii siinä tosiaan näyttää että kierteet ois jo ihan kiinni toisissaan. Jos ei ois yhtään joustoa nii sen jopa mieki tajuaisin että nyt joku mättää ;D mutta on tuo miustaki kireän oloinen mitan perusteella tai ilman, mutta tälleen tää tässä oli aiemmin kun tää mopo on ollut ajossa, nii kasasin samalla tavalla. Mutta kuten sanoin, tää on sen asentajaässä-amerikaanon tyyli...

Taidanpa miekin kokeilla ottaa yhdet levyt pois nii jospa sitten oltas lähempänä totuutta... Kiitos ihmettelystä ja vinkistä! :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

Noni, nyt on otettu yks kitka- ja yks välilevy pois, jousillakin on vähän enemmän joustovaraa (24mm), vrt kuvat:

Ennen


Jälkeen


Nyt sinne jäi 4 kitkaa ja 3 välilevyä.. Eikös siellä pitäs olla 5 + 4? Tuo on vissiin Primon rumpu, mutta sama tilanne oli orkkisrummulla. Kytkin on kuitenkin parempi nyt ku aiemmin, mutta vieläkin pitää ääntä ja ei se kyllä absoluuttisella mittapuulla mitenkään erityisen hyvä oo  ;D. Levyt on tuon näköset:



Sitten semmonen huomio on tullu nyt ku tänään vähän ajelin ja tutustuin tuohon peliin, että kylmänä lähtee oikein hyvin käyntiin parilla potkulla, mutta lämmettyään on nihkee starttaamaan. Mistä tuota kannattas lähtee ekana parantamaan, seokset vai ajoitus? Vinkatkee arvon voorumilaiset jos on kokemuksia vastaavasta, ku miulla ei oo, ettei tarvi lähtee perse eellä puuhun :) ?

Tuommonen se mopo siis on nyt, tai siis tämmösenä se miulle tuli, ei sen ulkonäkö oo motin siistimistä lukuunottamatta pahemmin vielä muuttunu (tosin tuo ilmastointiteipillä kiinnitetty ledi raisereissa on tietty miun tuuninkia). Sitten kuhan pääsen rungon kimppuun nii tästä kuvasta voi muistella ja harmitella että ei ois pitäny pilkkoo... :D

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

Jos fillari muuten toimii moitteettomasti niin ensimmäiseksi lähtisin säätämään käynnistystekniikkaa. Moni kiksikäynnisteinen härveli on vähän hankala käynnistymään lämpimänä, asia joka harvoin paranee säätöihin koskemalla. Yleensä ongelma korjaantuu kun oppii oikeat käynnistysmetodit.

Niissä kiksipeleissä mitä itsellä on ollut, lämminkäynnistys on noudattanut aika lailla samaa kaavaa. Virrat päälle ja polkaisu kaasuun koskematta tai sitten ihan varovainen parin millin raotus. Missään tapauksessa ei saa pumppailla tai polkea tyhjiä potkuja. Jos tussahtaa kaasariin niin sitten virrat pois, kaasu pohjaan ja 4-5 tyhjää potkua ja uusi yritys virrat päällä ja kaasu aavistuksen raollaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Juuri noin kuten Hemuli ohjeistaa.

Oma shoveli käynnistyy kuumana metodilla "virrat päälle ja napakka potku". Eli ei kosketa kaasuun eikä ryyppyyn. Jos kone on hieman päässyt jäähtymään eikä lähde ekalla tai tokalla, annan pari-kolme pumppausta kaasukahvalla ja sillä yleensä lähtee. Usein näkee kun jengi pumppaa hulluna kahvaa ja polkee hiki hatussa.

Kylmänä hana auki, ryyppy päälle, pari-kolme potkua ilman virtaa, virrat päälle ja käyntiin ekalla tai tokalla.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Rezi

Mun Shovelin kuivakytkimeen ei myöskään mahtunut kuin 4+3 levyä ja hyvin toimii.

Vähän OT:tä kiksillä kuumakäynnistyksestä:
Ihmettelen vähän miksi kaasu auki polkaisun ajaksi pitää virrat ottaa pois. Kaasu koko ajan auki -polkaisujen tarkoitus lienee ilmamäärän maksimointi ja bensamäärän minimointi, eli sylinterien kuivaus. Miksi silloin kipinän pitää olla katkaistuna?

Mun kokemusten perusteella jos kuuma tai kylmä kone saa liikaa bensaa, niin kaasu auki polkaisuja kannattaa tehdä virrat päällä. Se nimittäin saatta lähteä silloin käyntiin ;D

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 04 marraskuu 13, 15:45:11

Vähän OT:tä kiksillä kuumakäynnistyksestä:
Ihmettelen vähän miksi kaasu auki polkaisun ajaksi pitää virrat ottaa pois. Kaasu koko ajan auki -polkaisujen tarkoitus lienee ilmamäärän maksimointi ja bensamäärän minimointi, eli sylinterien kuivaus. Miksi silloin kipinän pitää olla katkaistuna?

Mun kokemusten perusteella jos kuuma tai kylmä kone saa liikaa bensaa, niin kaasu auki polkaisuja kannattaa tehdä virrat päällä. Se nimittäin saatta lähteä silloin käyntiin ;D

Niin tai ampua kaasarin maatakiertävälle radalle tai tuhota tulpat tai sytyttää pyörän tuleen...
Kukin tyylillään, pääasia että oman pyörän käynnistysrutiinit on hallussa  ;D
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Das Fette Sau

Okei, hyviä vinkkejä, kiitosta. Koska kylmänä starttas hyvin nii enpä ajatellut että ensisijainen säätökohde vois löytyy peilistä, hehheh! ;D No, pitääpä kiinnittää asiaan vähän enemmän huomiota nii jospa ne siitä hahmottus nuo tarvittavat käynnistysmanööverit.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 04 marraskuu 13, 15:45:11...Ihmettelen vähän miksi kaasu auki polkaisun ajaksi pitää virrat ottaa pois....

Antamissani ohjeissa toi kaasu auki polkeminen liittyi tilanteeseen jossa kone yskäisee imusarjaan. Silloin seos jää pyörimään siihen kurkun tienoille eikä sylinteriin mene mitään vaikka kuinka polkis. Koko suorituksen tarkoituksena on huuhtoa imusarja "puhtaaksi". Toki sitä voi tehdä virratkin päällä jos haluaa jännitystä elämäänsä mutta itse tykkään tehdä noi huuhtelupolkaisut aika reippaaseen tahtiin ja silloin on hyvä jos kone vaan pyörii käynnistymättä. Säästyy polvinivel yllätyksiltä. Ja yleensä aina noiden polkaisuiden jälkeen on moottori käynnistynyt seuraavalla virrat päällä tehdyllä potkulla.

Jokainen tekee toki juuri niin kuin itse parhaaksi näkee, nää on ihan tottumiskysymyksiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tony

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 04 marraskuu 13, 15:57:45
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 04 marraskuu 13, 15:45:11

Vähän OT:tä kiksillä kuumakäynnistyksestä:
Ihmettelen vähän miksi kaasu auki polkaisun ajaksi pitää virrat ottaa pois. Kaasu koko ajan auki -polkaisujen tarkoitus lienee ilmamäärän maksimointi ja bensamäärän minimointi, eli sylinterien kuivaus. Miksi silloin kipinän pitää olla katkaistuna?

Mun kokemusten perusteella jos kuuma tai kylmä kone saa liikaa bensaa, niin kaasu auki polkaisuja kannattaa tehdä virrat päällä. Se nimittäin saatta lähteä silloin käyntiin ;D

Niin tai ampua kaasarin maatakiertävälle radalle tai tuhota tulpat tai sytyttää pyörän tuleen...
Kukin tyylillään, pääasia että oman pyörän käynnistysrutiinit on hallussa  ;D


Mis tääl on tykkäys nappi.?

Alluh

Onneva hienosta hetkestä!
Ite en ainakaan tekisi huuhtelupotkuja virrat päällä, jossain vaiheessa ihan varmasti se tukistaisi polvea
ja nilkkaa.

Das Fette Sau

Nyt kun joulun rylläköistä sai itsensä palautettua elävien kirjoihin nii sai taas ajoiks jatkettua rojektia. Irrottelin laatikon huoltotoimenpiteitä varten ja samalla hahmottelin alustavasti tämmöstä juttua kytkimen suojaks kunhan pääsee taas asennusvaiheeseen sen osalta: Ku miulla oli etupyörässä tuommonen puolipallonmuotoinen kapseli, nii kävi joskus aiemmin mielessä että se on aika samankokoinen kuin kytkimen rumpu. Ku oli sopivasti joutoaikaa tänään, niin otin sen eturenkaasta pois ja sovittelin kytkimelle ja perskeles, sehän käy siihen just:



Tuossa ku ois säätöaukkokin valmiina kytkimelle :)

Mallasin pyöräänkin, ei tuo miusta ehkä ihan kamala ois tuossa möllöttämässä.



Pitää ainaki kokeilla, siitäpähän sen sitten näkee jääkö se siihen vai ei. Se ei siis tulis rumpuun kiinni ja jäis pyörimään, vaan kiinteästi, ajattelin kiinnikkeitä jotka tulis tukilaakerin muttereiden alle toisesta päästä.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

Jaahas, kuvasaastan aika! :)

Tältä mainiolta foorumilta löytyi miun pitkäaikaiseen sorvihaaveeseen vastaus, tämmönen aito kiinalainen:



Kiitokset nm. Mielikuvalle esimerkillisen rehdistä ja reilusta kaupanteosta! Tää on tähänastisen testailun perusteella oikeen passeli laite miun käyttöön.

Pienen harjoittelun jälkeen (oon kokeillut metallisorvia tätä konetta ennen kolmesti aiemmin todella pikaisesti) investointi sai ruveta tuottamaan muutakin kuin perskartioita sun muita epäilyttäviä kappaleita, eli ensimmäisenä vaihdepolkimen pedaaliosan, koska semmoinen puuttui. Aiemmin löysin muun jalkakontrollisarjan kanssa mätsäävän puuttuvan polkimen varren myöskin itseasiassa täältä, mutta siinä ei ollut pedaalia.

Eli kuvasaasta alkaa nyt, hardcorekoneistajat silmät kiinni, innostus uuden tempun oppimisesta on liian suuri että voisin pitää tämän hetken omalla koneellani, pahoittelen!
















Aloin tekemään samoilla vauhdeilla toista samanlaista kalikkaa jarrupolkimeen, vaan perkele kierre meni vituks kun liian ahneesti pyöritin Motonetin kierretappia. No, huomenna lissää.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."