Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Das Lihavan Sian sohvelitsopperiprojekti

Aloittaja Das Fette Sau, 25 huhtikuu 13, 23:04:53

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: 013 - 07 toukokuu 13, 11:41:27
tohon akseliväliin kannattaa uhrata ajatusta, sekun on helppo tehdä "kerralla" kuntoon.
itsellä jytässä 207, ja pitempää tekis mieli.
Virittelin lattaraudasta +30cm testijatkot keulaan, noin 225 olis nyt ja aiai kun näyttää hyvältä, runko keulii sopivasti ja maavarakin taitaisi olla kaarre ajoon sopivampi. taitaa keulakauppa kutsua 8)
komppaan tätä. Mulla Shovelissa kans 207cm ja helpostikin pyörä vois olla parikymmentä senttiä pidempi. Stretsia rungossa on 5cm ylöspäin ja sitä sais olla tuplasti enemmän.

Das Fette Sau

#31
(Lisaa pisteet a- ja o-kirjainten paalle sopiviin paikkoihin, Amerikan puhelimessa kun niita ei oo) Mita oon "kirjallisuustutkimusta" tehnyt tassa viimeisen vuoden aikana, nii mie kylla koen myos sen luokkaa 230 cm olevan aksilavalin omaan silmaan miellyttavammaks ku 200 cm mitan. Lyhempaa puoltas tosin se, etta ymmartaakseni sillon ei tarvis niita jarrutesteja jne, mutta pitempi ois mieleisempi... Miulla on lisaks voimakas tunne kohtuu reilusta stretsista seka ylos- etta eteenpain (ja siita, etta kehtoputkien (2 kpl) tulis olla loivasti eteenpain kaarevat), nii taa melkeen venyttaa pakosti akselivalinkin aika pitkaks, muuten keulan osuus jaa aika lyhyeks ja kulma jyrkaks jos pysyy 2 m akselivalissa...

Vaatikos pumppukeulan muuttaminen springeriin tan saman jarrutestin?

Ps: Jos kella on ylimaaraisia, pitkia 41 mm keulaputkia / koko pitkä keula, säädettäviä t-paloja / kiinteitä 6-7 -asteen kulmalla tai pitkaa springeria nii niita voi muuten tarjotella miulle vaikka YV:lla.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 07 toukokuu 13, 12:21:35
Vaatikos pumppukeulan muuttaminen springeriin tan saman jarrutestin?

Jousitustyypin muutos vaatii nykyisellä tulkinnalla kyllä sen testin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Sentinkin yli kaksi metriä niin vaatii sekä käsittely- että jarrukokeen. Sama testi riippumatta siitä, onko akseliväli 201 vai 250. Alle 200 ei normaalisti tarvita käsittelykoetta, mutta kuten tossa mainittiin, jousitustyypin muutos edellyttää jarrutestin. Jousitustyypin muutos on esimerkiksi pumppukeulan vaihtaminen risukeulaan tai jäykkäperäistäminen.

Jos kopteria meinaa, niin 230 on ihan hyvä lähtökohta suunnitelmille. Ton mittaisena kopteri alkaa käyttäytyä niinkuin kopterin pitää. Akseliväli huolehtii vakaudesta kovemmissa vauhdeissa, jolloin jättö voi olla lyhyehkö ja rakkine on suhteellisen kevyt käsitellä myös hitaammissa vauhdeissa. Kaikista parhaat testatut on ollu juurikin välillä 230-250, ajettavuuden kannalta ei oikeastaan ole väliä, onko se 230 vai 250, kunhan kaikki on muuten kunnossa. Lopullinen akselivälihän määräytyy sen mukaan, missä kohtaa jättö ja stuuki ovat kohdallaan.
Long John Stroker

Das Fette Sau

#34
Taas oli perjantaina huonot kelit Pohjois-Kurjalassa, nii jouti puuhastelemaan verstaalla.

Tutustumismatka Joinsuun uuteen Biltemaan tuotti uusia kiillotuspäitä porakoneeseen, joilla sain nirhattua vielä rokkerikoppien sisustatkin jollain lailla kirkkaiks nii ne ei paista silleen silmään enää aikanaan runko stretsattunakaan.

Sitten jatkoin myös katsastuskuntoon saattamista ohjauslukon osalta. Tässähän oli edellisen omistajan jäljiltä kitillä moldattu (?) emäputken seutu, joten rupesin ensin hiomaan pakkeleita pois... Kohta alkoi kuitenkin olo tuntumaan jo geologilta kun uusia, erivärisiä kittikerrostumia vaan tuli esiin, joten rupesi jo vähän pelottamaan kun näytti että
sieltä ei perskeles löydy metallia ollenkaan. Ja kun tuon öljypumppuepisodin jälkeen luotto Amerikanserkkuun on vähän heikko, nii kävipä jo mielessä, että kitilläkö tää on kasassa ;D

Ihan terveennäköiset valut sieltä sitten kuitenkin onneks löytyi kun putsasin kitit pois :D Mutta en ois uskaltanut ajaa kevein mielin jos en ois tarkastanu.

Taas tuli melkeen sukulaisen aiemmin kiillotuskoneena ollut iskuporakone tarpeeseen; siihen kun laittoi vingun terän nii johan sai lukolle aukon äkkiä (kun ei tuossa satasen kompurassa oikeen tuotto riitä vingulle). Sitten täpät kuumaliimaa ja 'vot, ohjauskin toimii edelleen. Pitää vaan vielä kairata kolo ohjausakseliin lukon kielelle.
Se jää aika pitkälle töröttämään tuo lukkopesä. Mie mietin voisko sitä lyhentää vaan ei sitä vissiin oikeen voi.

Pitkäkeula-asiatkin etenivät viikonlopun aikana, kun osuin virtuaalimaailmassa oikeaan paikkaan oikeaan aikaan: Löysin Espanjan eBaysta juuri sulkeutumassa olevan huudon 113 cm pitkästä (onko senyt sitten +12"?) Tollen keulasta säädettävillä t-kappaleilla käypäseen hintaan. Toivottavasti vanha sanonta "jos se on liian hyvää ollakseen totta, se tuskin on" ei konkretisoidu tässä tapauksessa ;D Seurantakoodi ja postin kuitti siltä myyjältä jo tuli sähköpostiin, että joku 133 cm pitkä ja 21 kg painava paketti sieltä on tulossa. Saapa nähdä, toivotaan parasta. Kovasti se myyjä vakuutteli, että ihan täydessä käyttökunnossa se keula on, että ei vuoda öljyä tms.
Mielellään oisin vähän pitemmän keulan ottanu alkuperäisen visioni kannalta, mutta eiköhän tuolla alkuun pääse. Mukautetaan visiota tarpeen mukaan, vaihtaa vaikka pitemmät yläputket siihen joskus. Käytetyn ostaja, etenkään vähän pihi semmoinen ;D kun ei voi liikaa alkaa valikoimaan ja noita +20" keuloja ei oo pahemmin markkinoilla käytettyinä. Tai jos tiedätte missä niitä on pinoissa nii vihjatkaa miullekin  :)

Muoks: kuvat ei näy suoraan, vaikka nii oli tarkotus, hmph. Ei oo hakkeriks meikäläisestä. Ladataan tietokantaan.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

Oon joskus vastaavia kittikaivauksia tehny, harmittaa ettei silloin ollu digikameraa käytössä. Mulla ei nimittäin käyny ihan yhtä hyvä tuuri kuin sulla, kitin alta löytyi kyllä hitsaussaumaksi tunnistettavaa jälkeä mutta kyllä pelotti ajatella että joku on sillä joskus ajanut.

Ei sitä lukkopesää oikein pysty lyhentämään, se on aika tiukasti mitoitettu patruunan mukaisesti. Tuosta kuvasta vaan tulee mieleen että onhan sulla riittävän pitkä se itse lukko-osa että se yltää ohjausakselille asti? Mä kun olen aina joutunut upottamaan pesän kokonaan runkoputkeen että saa lukon toimimaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Das Fette Sau

#36
Kyllä sen pitäs yltää, laitoin tuon pesän silmämitallä reilun 1 mm päähän ohjausakselista ja se kieli tulee ulos arviolta 7 mm. Pesä ei tosiaan kovin syvään mennyt, emäputkeen kun katsoo ylhäältä niin lukkopesän oikee ja vasen reuna tulee ehkä puoli milliä emäputken sisäpuolelle.

Muokkista: kuva emäputken sisältä.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ma^ko

Noit lukkoja ja pesiä on (ainakin) kahta pituutta, toi o selkeesti se pidempi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Das Fette Sau

Jee!! Harley-Davidsonin Toijalan tehtaalta tuli tänään tieto, että uusi lohkon puolikas alkas olla valmis!! :D

Eli se on ihan upouus lohkon puolikas, joka on "kloonattu" siitä miun vanhasta orkkislohkosta ja alusta loppuun siellä Toijalan liepeillä käsityönä tehty, joten se täyttää ne aiemmin mainitut ideologiset vaatimukset loistavasti! ;D ;D Lisäks tässä ei oo enää sitä teräksistä laakeripesää, vaan tää on yhtä alumiittivalua koko lohko, eli tää on siinä mielessä vielä teknisesti parempi ku saman puljun Milwaukeen toimipisteellä tehty vastaava tuote! Kloonauksen eettisyydestä tietty puhutaan paljon, mutta sen asian kanssa miulla ei onneks oo ongelmia! ;D

Pittää kyllä sanoa että hurjalla tasolla on harrastaminen Toijalassa kun kuvaa katsoo ja miettii, että tuo lohkonpuolisko oli joku viikko sitten vielä täysin toisessa muodossa oleva alumiinimötti ja nyt se on toiseen entiseen puolikkaaseen sovitettu lohko! :D Hirmu isot kiitokset ja kumarrukset sinne!


Hitto, en saanu vieläkään kuvaa näkyviin suoraan vaikka oli tagit ja kaikki, mitä ihmettä mie teen väärin...?
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

eeko


Das Fette Sau

Eiku tarkotin että saisin kuvan tuonne tekstin väliin, ei ainakaan eilen näkynyt kun kokeilin, siihen tuli vaan valkee ruutu jossa oli rasti.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 17 toukokuu 13, 09:07:02
Eiku tarkotin että saisin kuvan tuonne tekstin väliin, ei ainakaan eilen näkynyt kun kokeilin, siihen tuli vaan valkee ruutu jossa oli rasti.

Siinä tapauksessa se kuva oli jossain, missä se ei ole rajoituksetta jaossa. Muutoin toimii kyllä seuaavasti:

Eka kuva haulla fette sau:

http://2254a9d02b08b47afd5d-5a659056359faa679ad29652935f7074.r92.cf1.rackcdn.com/2010/07/Fette-Sau.jpg

Pannaan imagetageihin

[img]http://2254a9d02b08b47afd5d-5a659056359faa679ad29652935f7074.r92.cf1.rackcdn.com/2010/07/Fette-Sau.jpg[/img]

Ja tuloksena



Jollei toimi, niin kuva ei ole saatavilla, eli esim kirjautumisen takana tms.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Das Fette Sau

#42
Joo no sehän se tietty voi olla, että siinä on joku rajoitus. Kiitos hyvin havainnollisesta esimerkistä!  :)

Muoks: Nonii, vanha koira oppi uuden tempun!!


"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Das Fette Sau

#43
Nonii, kesän väistyessä malttaa taas jatkaa eteenpäin tätä rojektia.

Alakerta uudella vetopuolen lohkolla ja uusilla laakereilla saapuikin jo alkukesästä tänne peräkylille. Samalla reissulla siihen pantiin uusi öljypumppu, kiertokankisetti sekä nokka (Andrewsin "J"). Pytyt porautettiin ja männät uusittiin hieman korkeampipuristeisilla. Kansiin pantiin uudet jouset ja toisesta tulpankierteestä korkannut Helicoil korvattiin sorvatulla holkilla. Venttiilinvarrenkumit uusittiin ja istukat ja venttiilit koneistettiin. Lisäks keinuvivut akseleineen vaihdettiin uusiin.

Pieniä vastoinkäymisiä sattui matkalle, mm. rokkerpoksien pinnapulteista 5 kpl nousi kierteineen ylös kiristettäessä momenttiin, mutta siihen sai onneks valmista korjaussarjaa.
Pytyt maalasin ensin alumiinin värisellä kuumankestomaalilla, mutta ku niitä tuoreeltaan katselin hetken (2 min) totesin värin olevan miun silmään aika kauhea, semmoinen valkoisen ja hopean välimuoto, joten kurvasin Ralli-Volvolla "kahdella pyörällä" kauppaan ja ostin mustaa Mastonin kuumankestomaalia. Alumiinin värisen maalin purkissä luki, että päällemaalaus 20 min sisään tai 7 vrk päästä, ja vetäisin sitä mustaa päälle kyllä tuon 20 min rajoissa, mutta kun parin päivän päästä rupesin laittamaan pyttyjä paikalleen, se musta maali ei kestänyt kiinni ollenkaan; pienikin kolautus avaimella, niin maali lähti lastuna... Ilmeisesti eivät sopineet yksiin nuo maalit ensinkään. Alempi, alumiinin värinen kerros kyllä kesti kiinni, joten aika härski näky oli. Hiekkapuhalsin pytyt ja maalasin uudelleen tällä kertaa Motonetin kuumankestolla, jonka lämmitin kuumailmapuhaltimella joka kohdasta 100 - 115 asteeseen (pidin toisessa kädessä semmoista pintalämpötilamittaria ja toisessa puhallinta), niin nyt pinta kyllä vaikuttaa siltä että se voi kestääkin, ainakaan se ei ole vielä pienistä kolhuista säikähtänyt.
Yhdestä keinuvivusta piti hioa hieman rungon kartiomaisuutta suoremmaksi venttiilin puoleisesta päästä ja samoin rokkerpoksista piti ottaa hieman isoimpia valun epätasaisuuksia pois, kun ei mahtunut liikkumaan keinu muuten vapaasti, kanitti koppaan:



Runko näissä tarvikekeinuissa oli varmaan 2-3 mm paksumpi kuin originaaleissa. Samoin yhden keinuvivun akselista piti käydä koneistamolla sorvuuttamassa hieman (0,1 mm) siitä paksun pään otsapinnasta pois, kun siihen ei jäänyt päittäisvälystä yhtään uuden keinuvivun kanssa. No, mutta saipahan tuon kasaan kuitenkin loppujen lopuks.


Rajallisen työkaluvarainnon vuoksi piti hieman soveltaa momenttien kanssa, ku momenttiavaimella ja hylsyllä ei mahtunut vääntämään kansien, sylinterien eikä koneen taaempia kiinnityspultteja. Varmaan tuttua hommaa, mutta ei välttämäti kaikille, ainakin itse piti keksiä pyörä uudelleen ennen kuin löytyi mallia :D, joten laitan sepostuksen menetelmästä: Eli kuumaliimalla lenkkiavaimen päähän (tarpeeton) hylsy kiinni, johon käy momenttiavaimen vääntiö. Tässä pitää vaan muistaa ottaa huomioon jatkovarsi ja sen kulma haluttua momenttia avaimeen säädettäessä, periaate löytyy esim. tuosta linkistä:

http://www.cncexpo.com/torqueadapter.aspx

Kun pitää kulman 0:ssa eli avainyhdistelmän suorana nii selvii luonnollisesti helpoimmalla.


Kannet ja sylinterit siis tämmösellä:




Ja kuusiokolot momenttiin tällä (tuumakokoiset kuuskulmakärjet on kyllä seuraavana hankintalistalla, jos joku tietää harrastekäyttöön sopivaa sarjaa nii vinkatkaa, ei oo tullut missään vielä vastaan):




Semmosta. Tiiä vaikka tänä kesänä vielä kerkiis käydä katsastamassa, voiton puolella jo :D

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ezmo

Mitä mitä, saako Toijalan tuotantolinjalta myös patinallisia lohkoja, nam?

kiitos havainnollisesta momenttiavain esittelystä. Mistä löysit metallin väristä kuumaliimaa ;)?

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger