Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin nakutus.

Aloittaja Tuna, 25 huhtikuu 13, 06:00:36

« edellinen - seuraava »

seppo

Tuo välys on tehtaan manuaalin mukaan 0.0005" - 0.001". Eli noin 0.01 - 0.025mm. Muista manuaaleista en löytänyt mitään speksiä tuolle välykselle.

Tuna

Clymerin kirja antaa ylärajaks 0.03mm. Nyt kun heittokellolla mittasin niin kaikkissa nostajissa 0.05mm välys. Eiköhän se ole ihan normaalia että vajaassa 10tkm tulee satku tai pari lisää välystä. Pistän sormet ristiin ja toivon että ne kestää tämän kesän muutaman tonnin ajelut.
Tarkemmin tutkiessa nokan shimmejä niin huomasin todennäköisimmän äänen aiheuttajan:

Jännästi syönyt toiselta sivulta enemmän tota prikkaa. Nyt kun mittasin nokan päittäisvälyksen niin sain tulokseksi 0.6mm. En tiedä onko toi kuluminen johtunut siitä että prikka missä on noi väkäset niin on ollut suora sivu alas päin kun ilmeisesti kuuluisi olla juuri toiste päin.

Kapteeni sika

Väkäset taitaa olla sen takia ettei se pääse pyörimään.

Ootko tsekannut paljonko keinuvivuilla on päittäisvälystä? Saattaa kait pitää ääntä jos on paljonkin yli ohjearvojen.

Tuna

Keinut pitäs olla ok. Ja tuo shimmin kuluminen on tapahtunut tänä keväänä 200km aikana.
Kun jakopään talvella kasasin niin noka välys oli 0.25mm ja nyt 200km jälkeen 0.6mm.

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 25 huhtikuu 13, 22:06:54
Jimsin big axleista ei taida kellään olla hyvää sanottavaa. Tavan Jimsin kovat nostajat ovat ok.  Hydraulinostajiin saa konversiopalikat viielläkympillä, jolloin sulla on kovat nostajat. Ja säätö sitten tönäreistä. Kovissa nostajissa voi käyttää kiinteitä keppejä, kun niissä  on säätö.
-Spöke-

Mulla meni jokunen vuosi sitten kahden kuukauden välein sekä edestä että takaa (uusista kamoista) pakonostajasta akseli poikki, kuin leikaten. Kyseessä oli big axlet. kauheeta paskaa.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kapteeni sika

Arvataan lisää.  ;)  Osuisko joku tönäri suojaputkeen, kolhu jossain kohtaa.

Tuna

Kyllä pari tönäri oli niihin hangannut kun oli vinoja, mutta vaihdoin ne suoriks eikä auttanut.
Veikkaan itse vahvasti tuota nokan shimmiä äänen aiheuttajaksi kun väkänen oli hakannut lohkoonkin pienen loven:

Varsinkin kun se on väkäsen puolelta enemmän kuluttanut tota prikkaa niin se on naputtanut lohkoon. Tai ainakin toivon että vika on tossa.

Kapteeni sika

Jos päittäisvälys on ollut ok niin kuinkahan tuo on mahdollista.

Tuna

Samaa tässä itsekkin olen ihmetellyt  :o Ja en muuta järkevää selitystä keksi, kun että tuo prikka on ollut väärin laitettu ja se on pääsyt vääntämään ittensä jotenkin vinoon ja päittäisvälys on mennyt niin pieneksi että shimmi on alkanu syömään sitä toiselta laidalta.

seppo

Mikäs tuossa viimeisimmässä kuvassa on hangannut tuohon 'kaareen' jossa tuo sisin nokka pyörii? Et ole vaihtanut nokka-akselia isommalle nostolle ja se on hinkannut tuohon kaareen? Selittäis edes jotenkin tuon prikan hankausta...

Tuna

Sitä en tiedä mikä siihen on hangannut. Mutta nokan pitäs olla aivan vakio eikä siinä ole mitään jälkiä.

Hessu

Pitäis olla jakopää nenän edessä, mutta tossa sakaraprikassa suora sivu on muistaakseni sen takia, ettei ota nostajaan kiinni. Jos se on ollu väärinpäin ja vielä hakannu lohkoon, eiköhän naputuksen ääni oo aika selvä. Meinaa melko kovaa saa hakata, että tollanen jälki jää.
Pelkkä pyöriminen ei sellasta saa aikaiseksi.

Kapteeni sika

#27
Joku syynsä sille prikan muodolle varmaan on. Mutta eiköhän siinä prikassa näkyisi nostajan osumat. Veikkaus että päittäisvälys on mitattu väärin ja nokka on "puristussovitteella".

Tämmöinenkin löytyi, tosin tämänkään aiheuttamia jälkiä ei näy Tunan koneessa (vai näkyykö):



be sure to check to see if the inner most lobe crashes into the pinion bearing boss. quite often they do...




Ediittiä; Niin toi kuva teksteineen oli uuden nokan asennusvinkkejä, ja Tunan konehan oli alakerrasta auki joten jos siellä on laakeri pikkasen eri kohdassa kun vanha tjsp. En tiiä. Kunhan höpötän. :P

Tuna

Eipä näkyny jälkiä että nokka olis laakeriin kiinni ottanut. Nyt on kone läjässä taas uusilla nokan shimmeillä ja päittäisvälykseksi laitoin 0.2mm.
Heti kun kone lämpiää kunnolla alkaa taas nakutus. Tai oikeastaan nakutus yhdistettyny semmoseen erikoiseen ääneen, vaikea kuvailla  ::)
Täytyy ajaa pätkän verran ja ottaa jakopää taas aukia ja tutkia onko sama kuluminen shimmeissä tapahtunut.

Lyytinen

Vai että jännä ääni. Alakerta siis kävi laakeroitavana ja tämä tarkoittaa keskitappiakin? Jotenkin ihan fiiliksen perusteella minua ainakin kiinnostaisi tietää onko ne painelevyt valittu oikein. Koska jos on väärät eli oliko nyt aluhäkit olakkeettomilla painelevyillä niin etukangen neulat voi ottaa kiinni takakangen kooliin tai toisinpäin, ei jaksa miettiä. Ainut konsti millä sen saisi selville olisi irroittaa edes toinen pytty ja toivoa, että siinä olisi tarpeeksi päittäisvälystä, että jollain lehtimitalla tai rassilla saisi agitoitua niitä laakerihäkkejä sen verran, että näkisi onko ne yliliikkuvaisia. Sinun ei pitäisi nähdä missään tilanteessa niitä neuloja.