Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kicksi shovel kuumakäynnistys hukassa..

Aloittaja eekoo, 19 huhtikuu 13, 21:13:56

« edellinen - seuraava »

eekoo

Hellurei

Olen keltanokka kiksi shovelin kanssa ja ongelma on kuumakäynnistys. Kylmänä lähtee laakista kaavalla 3x potkua kaasu kiinni , 3x kaasun vatkausta, 3x potkua kaasu auki, 3x potkua kaasu kiinni, inasen verran ryyppyä päälle, virrat päälle, ihan nimeks kaasu auki, ja ekasta potkusta nätisti käyntiin. En tiä teenkö tolla kaavalla jotain turhaa työtä, mut tuntuu tuolla lähtevän laakista.

Mutta sitten ongelmaan, eli äskenkin kun tulin tommoselta 45min ajolenkiltä kotipihaan, pyörä oli sammuksissa 2-3min, ni ei mitenkään päin käyntiin, välillä pikku tsup kaasariin tai putkeen, että jotain elonmerkkejä tuntus olevan, nuo elon merkit yleensä ilmenee kun polkaisee oikeen rauhallisen potkun, jos reippaasti potkii ni ei mitään elon merkkejä, myös haaleassa koneessa vähän samaa ongelmaa. Mutta etenkin tuo kuuma käynnistys on harmillinen, siinä ku meet käymään huoltsikalla kaffeella ni on kiva potkia sitä käyntiin ku mitään ei tapahu. Sitten yleensä ku lähteen ni lähtee varottamatta yht äkkiä ja käy nätisti ei kao eikä yski. Käy kuin ei ois koskaan ollukkaan sammuksissa, ehkä iha aavistuksen rikkaalla hetken, mutta välillä ei sitäkään huomaa.

Moottori on minun tiedon mukaan -74, S&S kaasari, Accel 300+ tulpanjohdot. Ja ilmeisesti kärjetön sytytys. Hieman nolo kysellä ku ei edes osaa varmaks sanoo mitä koneessa on :-[ Mutta kuten mainitsin shoveli on vielä kovin tuntematon ja uusi hankinta minulle.

Eli onkos kokeneemmilla jotain vinkkiä mistä ongelmaa lähtee haeskelemaan, ja etenkin miten yleensä porukka potkasee kuumana.

Ongelmasta riippumatta, erittäin onnellinen vanhan shovelin uusi omistaja :)
-eekoo

Spöke

Näähän on pyöräkohtaisia, mut veikkaisin, et kastelee/paksu seos kuumana. Kokkeleppa huvikses potkia ilman virtoja pari kolme potkua rauhallisesti ilman virtoja tuppi nurin. Puristus kohalle, virrat päälle ja kaasu hyttysen vitun verran auki. Rivakka potku. Jos supsauttaa pitkeen tahi kaasariin, toista em. Mulla ei pannu lähe ikuna esim. Takapytyn puristukssta käyntiin. (Tai no, satunnaisesti) Niinpä tapana on hakea etupytyn puristus kohalle. Toinen juttu,mitä kandee koettaa, on aikastaa aavistus syttyä. Jeesaa kummasti kiksipelissä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 19 huhtikuu 13, 23:12:07
Toinen juttu,mitä kandee koettaa, on aikastaa aavistus syttyä. Jeesaa kummasti kiksipelissä.
-Spöke-

Niin jeesaa. Siitä vaan seuraa että ajaessa sytkä on liian aikaisella. Eli täytyy viritellä sytkää muutenkin. Nää kaikki sytkät kun on tehty sähköstarteille, jotka taas diggaa kun käynnistäessä on melko myöhäsellä.  Spöken ohje on just oikea.

-Teme-

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 20 huhtikuu 13, 08:35:12
Niin jeesaa. Siitä vaan seuraa että ajaessa sytkä on liian aikaisella. Eli täytyy viritellä sytkää muutenkin. Nää kaikki sytkät kun on tehty sähköstarteille, jotka taas diggaa kun käynnistäessä on melko myöhäsellä.  Spöken ohje on just oikea.
Ei ihan kaikki... Mulla shovelissa Cranen Hi-4 Race sytkä, jossa kytkin josta valita kick/elec start -vaihtoehdot
"Kick start mode fires the first cylinder for quick starting. Electric start mode delays firing for 2-3 revolutions of the crankshaft for smoother starts and less strain on the starter."

Spöke

Lainaus käyttäjältä: -Teme- - 20 huhtikuu 13, 14:41:55
Ei ihan kaikki... Mulla shovelissa Cranen Hi-4 Race sytkä, jossa kytkin josta valita kick/elec start -vaihtoehdot
"Kick start mode fires the first cylinder for quick starting. Electric start mode delays firing for 2-3 revolutions of the crankshaft for smoother starts and less strain on the starter."
Kyllä vaan, ihan kaikki ;D  Vaikka tossa onkin kickstart- mode, ei sytytyskäyrä ole silti optimaalinen kiksille. Sitä Hessu tässä ajoi takaa. Mä kavensin Hessun ohjeiden mukaan ennakkokäyrää pannun jakajasta siten, että perusennakko kasvoi, mutta maksimiennakko pysyi samana, tai yksinkertaisimmin, kavensin keskipakoennakoa. Niin vaan helpottui toi polkemishommeli. Ja jeesas vähän tasottaan nokan aiheuttamaa paskaa tyhjäkäyntiä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

seppo

Kyllä mulla on Ultiman sytkä (sama kuin Dyna 2000i) toiminut jo useamman kesän todella hyvin kiksipelissä. Ei ole uudelleen ohjelmoitu vaan otettiin aikoinaan paketista suoraan paikoilleen. Ja lämpimänä toimii justiinsa kuin Spöke kertoi - virta pois ja kaasu auki, 3-5 potkua, virta päälle ja kaasua vähän auki. Toimii. Kylmänä virta pois, ryyppy päälle, pari potkua, virta päälle ja polkasu - kyllä lähtee. Ja ennakko säädetty ihan normi tavalla.

Tulkaa ihan vaan rohkeasti 2000 luvulle  ;D.

eekoo

Alkaa löytymään, kiitoksia vinkeistä.

Tuolla 3-5 potkua kaasu auki virrat päälle ja inasen auki kaasua ni ei tunnu heräävän minun tapaus. Mutta nyt huomannu tuossa, että kun on aivan kuuma moottori, eli sen tupakan verran sammuksissa, niin haen virrat pois vaan puristuksen oikeaan kohtaan, virta päälle, ja todella rauhallinen polkasu, ja sillä on nyt heränny useasti. Sitten jos ei lähde ekalla ni kokeilen yleensä toisen ja kolmannen rauhallisen polkasun ja jossei herää niin sitten tuppi aivan nurin ja kunnon reilu terävä potkasu ja sitte lähtee viimestään.

Kylmänä voisin kokeilla tuota sepon yksinkertasta synnytystä. Onko Seppo ryyppy kokonaan auki? Onko sulla mikä kaasari?

Nyt kun alkanu yhteinen sävel löytyä käyntiin lähtemiseen, huomasin että toisio ketjun voitelu on vähän turhan reilua. Pitää tutkailla vähän mistä falskaa niin kovin ketjulla, mutta äkkiseltään näyttäs ensiokopasta tulevan eikä rattaan takaa. Oih tata vanhan pyora ihana olo :)

Spöke

Lainaus käyttäjältä: seppo - 20 huhtikuu 13, 18:49:51
Tulkaa ihan vaan rohkeasti 2000 luvulle  ;D.
Heti, kun Kekkonen on taas pressana ;D. Kyllä mulla on molemmissa, sekä Pannussa ja Sovelissa elektroniset kärjet, vieläpä single fire- versioina. Mut keskipakolimput löytyy kumpaisestakin. Ei vakiomyllyn kaa oikeestaan ongelmia olekaan, soveli pelaa semmosenaan ihan ok. Mut sitku on piiiiiitkä isku ja paaaaaaljon nokkaa, niin, niin.. :P
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

seppo

Lainaus käyttäjältä: eekoo - 20 huhtikuu 13, 19:32:45
Alkaa löytymään, kiitoksia vinkeistä.

Tuolla 3-5 potkua kaasu auki virrat päälle ja inasen auki kaasua ni ei tunnu heräävän minun tapaus. Mutta nyt huomannu tuossa, että kun on aivan kuuma moottori, eli sen tupakan verran sammuksissa, niin haen virrat pois vaan puristuksen oikeaan kohtaan, virta päälle, ja todella rauhallinen polkasu, ja sillä on nyt heränny useasti. Sitten jos ei lähde ekalla ni kokeilen yleensä toisen ja kolmannen rauhallisen polkasun ja jossei herää niin sitten tuppi aivan nurin ja kunnon reilu terävä potkasu ja sitte lähtee viimestään.

Kylmänä voisin kokeilla tuota sepon yksinkertasta synnytystä. Onko Seppo ryyppy kokonaan auki? Onko sulla mikä kaasari?

Nyt kun alkanu yhteinen sävel löytyä käyntiin lähtemiseen, huomasin että toisio ketjun voitelu on vähän turhan reilua. Pitää tutkailla vähän mistä falskaa niin kovin ketjulla, mutta äkkiseltään näyttäs ensiokopasta tulevan eikä rattaan takaa. Oih tata vanhan pyora ihana olo :)


Aikasemmin oli kaasarina S&S E, nyt CV. Molemmilla kaasareilla käyntiinlähtörituaalit ihan samanlaiset, ryyppy ihan auki. Melko yksilöitä nämä kuitenkin lienee...

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 20 huhtikuu 13, 19:50:46
Lainaus käyttäjältä: seppo - 20 huhtikuu 13, 18:49:51
Tulkaa ihan vaan rohkeasti 2000 luvulle  ;D.
Heti, kun Kekkonen on taas pressana ;D. Kyllä mulla on molemmissa, sekä Pannussa ja Sovelissa elektroniset kärjet, vieläpä single fire- versioina. Mut keskipakolimput löytyy kumpaisestakin. Ei vakiomyllyn kaa oikeestaan ongelmia olekaan, soveli pelaa semmosenaan ihan ok. Mut sitku on piiiiiitkä isku ja paaaaaaljon nokkaa, niin, niin.. :P
-Spöke-

Kekkosta odotellessa: Taitaa olla sulla tuo Dyna S? Kerran oli mullakin mutta meni yhdellä rysäyksellä sekä puola että sytkä, silloin vaihdoin tuohon Ultiman kipinägeneraattoriin. Noissa simppeleimmissä ei ole mitään suojausta ylivirralle, uudemmat on suojattu puolan oikareiden varalta.

Tunnustan sen verran että on mulla aina reissussa kärkisysteemit mukana. Joku osa päässä haluaa elää Kekkosen ajan sytkävermeiden parissa.

Hemuli

Omissa ja vieraissakin kiksipeleissä oon tottunu käyttämään seuraavia rituaaleja, toimii 95% tapauksista. Nää siis kiihdytyspumpulla varustetuilla kaasareilla, varsinkin kylmäkäynnistys.

Kylmä kone:
- Virrat pois, pari kolme pumppausta kaasukahvasta ja ryyppy päälle.
- Kolme polkaisua ilman virtoja.
- Virrat päälle, kaasu kiinni ja reipas polkaisu.

Lämmin kone:
- Virrat päälle, kaasua pari milliä auki ja reipas polkaisu. Yleensä lähtee.
- Jos yskäisee kaasariin niin ei enää yhtään polkaisua virrat päällä. Virrat pois, kaasu hitaasti aivan auki ja 4-5 huuhtelupolkaisua ilman virtoja. Sitten virrat päälle, kaasu sen pari milliä auki ja polkaisu. Yleensä lähtee.

Yleisin virhe mitä nään jengin tekevän on jatkaa potkimista sen jälkeen kun motti on yskäissyt kaasariin. Ei tuu lähtemään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 huhtikuu 13, 22:46:03
Yleisin virhe mitä nään jengin tekevän on jatkaa potkimista sen jälkeen kun motti on yskäissyt kaasariin. Ei tuu lähtemään.

Ei oo ihan aukoton juttu tääkään, kyl minun rutku saattoi lähteä yskäisyä seuraavalla potkulla.

Teoriassa kuitenkin noin kuten H sanoo. Imusarjaan ilmeisesti eskaloituu jonkinlainen ilmalukko, joka pitää poistaa huuhtelupotkuilla.
Long John Stroker

JaZZo

Mulla on vissiin joku vika tuossa omassa shovelissa. :D

Kylmänä: Kolme huikkaa kahvasta, ryyppy päälle, kiksistä puristus kohdalleen, virta päälle ja hop. Käy.

Lämpimänä: puristus kiksistä kohdalleen, virta päälle ja hop. Käy.

Kärkisytty ja mikunin HSR.


Tuo että aivastaa joskus kaasariin, niin seuraavalla on aina lähteny käyntiin.


Nää on taas niin henkimaailman juttuja. Joka värkki vaatii näemmä omat rutiininsa. En mää kaverin pyörää saa näillä omilla metodeilla käyntiin. Ja jotkut tanssii jonkun sadetanssin pyörää ympäri ennenku ryhtyy käynnistelemään.  ;D
Shovelpiä

jouni

Mulla samalla tavalla pelittää ja s&s ja kärjetön

leafhill

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 19 huhtikuu 13, 23:12:07Mulla ei pannu lähe ikuna esim. Takapytyn puristukssta käyntiin. (Tai no, satunnaisesti) Niinpä tapana on hakea etupytyn puristus kohalle.
Mistä tietää kumpi puristus on kyseessä? Avo enskalla voi tietty katsella remmipyörältä, mutta onko siihen joku muukin konsti?

-Teme-

#14
Kylmänä: ryyppy ja kaasu päälle, kolme polkaisua, kaasu pois, kiksistä puristus kohdalleen, virta päälle ja tokalla tai kolmannella yleensä hörähtää.

Lämpimänä: kaasu päälle, pari polkaisua, Kaasu pois, puristus kiksistä kohdalleen, virta päälle ja polkasu käyntiin


S&S super G kaasarina ja cranen sytkä
Ja kokemusta ei ole tosiaan kuin minimaalisesti