Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Britti-laatikko pikkulättään?

Aloittaja jouni-K, 04 elokuu 09, 20:10:47

« edellinen - seuraava »

rodchop

Ai onko vesku pistäny putkan pystyyn broidinsa kanssa. Missähän moinen sijaitsee ?
yms.yhteystietoja.
HOG Forever Forever HOG

Kokkonen

Alkaa mennä senverran aiheesta sivuun, jotta laitoin tiedot sulle privana. Pysytellään alkuperäisessä keskustelussa.  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jouni-K

Joo,

asiaan palataksemme. Se Victory Libraryn läpyskä tuli nopeesti ja nyt olen katellut sopivia askeja ja kytkimiä.

Näyttäis noi A7/10 lootat olevan tosiaan ylhäältä ja alhaalta kiinni, mutta yläkiinnikkeet näyttäis saavan lätän rungossa olevista kytinvaijerihässäkän korvakkeista kiinni ja siihen sitten enskaketjun säätöruuvit. Kyllähän tuo vihko auttanee ongelmien (miksi niitä aina on pakko alkaa itselleen hakemaan...) hahmottamisessa, mutta tärkeämpi tuo on varmaan jonkun lättäkilpurin rakentajalle. Siinä on melko täydelliset taulukot eri ratio-vaihtoehdoista melkein joka laatikolle.

Yks niistä ongelmista tulee olemaan moottorinrattaan tekeminen johonkin enkkukytkimeen sopivaks.

Mites se kytkin. Toimiiko tuollaisen britti-tvinin märkänä pyöriväksi tarkoitettu kytkin kuivana? Ainakin nuo JJ:n heput näyttäis rälläköivän esim. unit-trumpan enskakoppia avoimiks. Jopa vaihtamatta ketjua hihnaan.

Tiedostan koko ajan takaraivossani, että tämä foorumi oli tarkoitettu harrikkakeskusteluille ja tämä liippaa asiaa vain puolittain. Sori vaan.

(Ja voishan tästä tehdä pikku "kapinankin"... Aletaan vaan höpisemään täällä kaikki muistakin pyöristämme ja muokataan foorumi salakavalasti "härmäläiseks jokkeyjournaliks"...)

Vaikka edellisen ehdotuksen uskallan tunnustaakin, en silti tahdo leimautua yllyttäjäks. Sellainen yleisluontoinen "elävä" popperisopperikustomikaferaaseri-foorumi meiltä vaan useammastakin yrityksestä huolimatta valitettavasti uupuu ja olisi hienoa saada esim noita kustomimyönteisempiäkin britti-tietäjiä jonkun palstan ääreen.

***jouni-K

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: jouni-K - 18 elokuu 09, 19:30:36...Tiedostan koko ajan takaraivossani, että tämä foorumi oli tarkoitettu harrikkakeskusteluille ja tämä liippaa asiaa vain puolittain. Sori vaan...

Nooh... Ei sua hirtetä vielä aamunkoitteessa ;D ... Kyllä on tarkoitus että täällä saa puhua lähes mistä vaan mikä liittyy moottoripyörien rakentamiseen, koskettaahan monet asiat kaikkia choppereita merkkiin katsomatta. Emme vaan aio laajentaa aihevalikoimaa käsittämään muita kuin HD:n aihealueita mutta kyllä kekseliäs harrastaja osaa pistää juttunsa noihin sekalaisiin jos siltä tuntuu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Kyllä ne kykät toimii kuivana. Mutta ehkä Norttonia lukuun ottamatta noi britti pre-unittien kompastuskivi on mun mielestä just toi voimansiirto. Yksrivinen enskaketju ilman öljykylpyä on huono( Kun ei ne öljyt tahdo pysya siellä ikivanhan kopan sisällä) ja kytkimet on ihan leluja. Niitä ei kandee harkitakaan. Samoin toi laatikonkiinnitys ylhäältä ja alhaalta keskeltä kahdella pultilla on hepponen.
Mä oon tehny kavereille A10:n sovituksia speedway Jawan kytkimelle. Sellanen on aika hyvä, mutta ei vielä jeesaa siihen yksrivisen ketjun ongelmaan. Oon myös ämpänny jawan kytkimen hammashihnapyörän sisään. On jo paljon parempi. Ja saa niihin ostaa valmiitakin hihnakittejä.

Miks ei voi käyttää bigtwinin laatikkoa? Pomminkestävä lodju, saa tukevasti ja helposti kiinni ja saa toimivia kytkimiä.

jouni-K

Aivan! Tosiaan, voihan sitä löpistä seka(via)laisia...

Toi bigtwin-laatikko olis kyllä varmaan tosiaan pomminkestävä näillä "tehoilla", mutta melko kallis ja kuulemma liian iso lättiksen runkoon. Tosiaan kuulemma, en oo ite sovitellu. Mutta noi amerikanpoijaat, jotka tunnetusti mieluusti suosivat kotimaista, sanovat näin. ::)
***jouni-K


Hemuli

Tuossa olis taas yksi esimerkki brittilaatikkosovelluksesta: http://www.nettimoto.com/827068
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

-wla-

Näin ton pyörän turun näyttelyn parkkipaikalla ja tuo laatikon kiinnitys näytti olevan aika helposti muutettavissa kun itselläkin on ollut laatikkojumppa mielessä. Onko tarkempia tietoja kytkimestä kenelläkään kun muistikuva olis et siihen oli sovitettu  wl orkkis kytkin kiinni.

Korte

Lainataan topikkia, vaikka aihe on päinvastainen. Itsellä on pikkulätässä(WL´38)  bsa a10 laatikko. Tekisi mieli hommata alkuperäinen aski ja laittaa se tuon a10n tilalle. Taitaa nuo alkuperäiset laatikot olla suht kivenalla ja ne mitkä on tarjolla on romuja. Onko kellään kokemusta noista "uusista" laatikoista joita esim 45store myy? Mikä noissa alkuperäisissä muuten on suurin ongelma ylipäätään?

Kiiski

Pakko sanoo ettei ole kokemusta, mutta eiköhän se pahin ongelma ole 3-lovisuus. Hirveetä syöttämistä jos isolle tielle lähtee matkaa ajelee. Se vähä mitä olen tollasella saanut tyyppää jo osoitti sen. Eiköhän se britti-aski ole laitettu juuri tuon asian korjaamiseksi. Noihin askeihin saa varmasti kaikki osat nossina ja sopu hintaan( siis halvemmalla kuin muut saman aikakauden tuotteet) kun vähän surffailee.

assbad

Kokemusta ei täälläkään sen enempää, mutta eräs pikkulättäkuski kun kuuli et mulla saattas olla "ylimääräinen" pre-unit Triumphin aski (-55), niin melkolailla väkisin yritti sen multa pois ostaa...
Kiinnityksiin sun muihin en oo perehtyny (Tallilla sattuukin just olemaan vaihdelaatikoton Lätyskä ja pari Trumpan askia irrallaan, tarvii tutkailla.), mutta väitti et ois "suhteellisen helppo" homma se siihen sovittaa.

B.T.W: Itsekin aion laittaa Trumpettivetoisen sopperini liikkumaan puolittain avonaisen enskaketjun voimin, eli koppa saa lujasti rälläkkää ja vinkua. ;)
Tukkani paloi, mutta voin yhä ratsastaa!

Thomas

Lainaa...isolle tielle lähtee matkaa ajelee...
Voi olla  parempi hypätä vaikka express-bussiin jos reissuun on lähdössä ;-)
Mutta jos nakkikioski-ajoon haluaa SV-koneen elvyttää, niin eiköhän tuohon orgis-laatikkoonkin saa ihan hyvin tilaamalla osia, eikä tarvi tietää noista britti-kaluista enempää..

Aikas moni noista orgis-laatikoista (kuten omanikin) mitä olen nähnyt, on lohjennut jostain kohti, liekö sitten vanhan valun väsymistä vai suuria tehoja. Varsinkin remmi-muutoksesta on varoiteltu että rasittaa laatikkoa. Samaten kyllähän nuo 7-vuosikymmentä huonoa huoltoa näkyy varmasti sisuskaluissakin. Kaverille tilattiin täydellinen ratas-sarja aikoinaan jenkkilän ebaysta, siinä oli OEM osia jokunen ratas, ja sitten itämaista 'laatua' loput. Onneksi ne tarpeelliset osat olivat alkuperäisiä, ja voitiin heittää lopuilla vesilintua.

Noista aftermarket yms. laatikoista ei ole kokemusta. Itse lähtisin ehkä varmaakin luultavasti kasaamaan jostain Saksan ebay-ostoksesta uusilla sisuskaluilla, ellei ole tosiaan tarkoitus tehdä 'viimeisen päälle kuntoon'. Kalliiksi tulee varmasti, joten tuon A10', jättäminen voi olla ihan hyvä idea..

-t-

ps. ja eikös tuo '38 WL ollut 2-pulttisella laatikolla, joten kannattaa katsella niitä "uudempia" 3-pulttisia ja sovitella sellainen, sikäli jos projekti jatkuu..
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

jouni-K

Palataas vanhaan aiheeseen taas. On tullut tuossa jumpattua tuon askiasian kanssa, mutta keskeneräisestä en ole viitsinyt huudella, kun ei ole tiennyt tuleeko jäämäänkin keskeneräiseks...

Nyt on ekat koelenkit takana ja lapsentaudit paikallistettu, joten uskaltanen jo asiasta kertoa muillekin.

Päädyin sitten hankkimaan pre-unit trumpan askin. Se on -58, siis ns. "slick shift"-aski, eli oo pakko käyttää kytkintä vaihdellessa.

Otin kyllä kuvia matkan varrelta ja mikäli hiffaan, kuinka saan niitä kaikkien näkyville, saatan kyhäillä jonkinmoisen retrospektiivisen referenssin vaikka tuonne projekti-osioon.


Lainaus käyttäjältä: Thomas - 09 helmikuu 10, 13:44:05
Lainaa...isolle tielle lähtee matkaa ajelee...
Voi olla  parempi hypätä vaikka express-bussiin jos reissuun on lähdössä ;-)
Mutta jos nakkikioski-ajoon haluaa SV-koneen elvyttää, niin eiköhän tuohon orgis-laatikkoonkin saa ihan hyvin tilaamalla osia, eikä tarvi tietää noista britti-kaluista enempää..

Tähän tahtoisin kommentoida, joskin aika pirun myöhään, että just taajama-ajossa se kolmilovinen on Pain In A Ass, kun sopivaa lovea ei meinaa löytyä koskaan. Maantiellähän ei tartte ku saada pyörä vauhtiin ja kun se on isoimmalla, antaa mennä kädet taskussa ja purkka suussa. Pikulätällä voi kiertää kaasunkin auki asti ja alkaa odotella vauhdin kertymistä. Neljällä vaihteella voi jo kainosti puhua jonkinmoisesti kiihtymisestä, se kolmas tuntuu olevan se, jolla vauhti saadaan.

***jouni-K

Pyrin harjoittelemaan siellä projektipuolella sitä kuvahommaa lähiaikoina, anteeksi siis jo etukäteen...

***jouni-K

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 elokuu 09, 20:34:12
Olen törmännnyt tuollaiseen sivuun joskus:
http://www.velocedge.com/42harley/Drivetrain/Default.asp
jossa:
LainaaWe replaced the stock 3-speed transmission, its foot clutch and hand shift with a British 4-speed and a regular shifter on the left side.  The transmission we selected was a pre-unit A-10 from a 60-62 BSA Goldstar.  The A-10 has nice ratios and should fit into the frame without a ton of effort.  Notice, of course, I say "should"...
Toi tekstihä on iha potaskaa... ei A-10 oo mikää goldie!!  Aa kympistä oli kylläkin Rocket Gold Star versio, jossa käytettiin goldien runkoa ja jarruja vähän piristetyn A-10 twinikoneen kanssa.