Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tankin tinausten lämmönkesto?

Aloittaja Otus, 14 huhtikuu 13, 09:43:12

« edellinen - seuraava »

Otus

Terve.

Onko kellään kokemusta tinausten lämmönkestosta? Tarkoituksena olisi maalauttaa uusi peltipinnalla oleva tankki pulverilla, mutta arveluttaa nuo tinaukset. Ettei juotetut liittimet yms. putoa uunin pohjalle ::)
Kreemi olisi tarkoitus sitten laittaa vasta onnistuneen pulverimaalauksen jälkeen.
FXST 1994

Hemuli

Eivät suosittele tinaa pulverin alle. Olen nähnyt joitain runkoja joista tinatut kohdat on uunituksessa valahtaneet pussille.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Otus

Ok, kiitos tiedosta. Unohdetaan tankin osalta pulverointi... Siinä arveluttaa pakkelienkin lämmönkesto, kun stretsitankkiin jatkopalojen liitoskohtaan täytyi laittaa aika paksulti pakkelia.
FXST 1994

Hemuli

Pakkelin kohdalla arveluttaa muukin kuin lämmönkesto - pulveri kun vaatii magneettisuutta tarttuakseen ja kovin paksu kittikerros estää tehokkaasti kentän syntymisen. Eiköhän toi oo ihan märkämaalin paikka.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Ei staattinen sähkö vaadi magneettisuutta. /vrt. Aluvanteiden pulverointi) Vallan mainiosti onnistuu oikeanlaisella pakkelilla. Mut emmäkään tollasta tankkia pulverois.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Erppa

Kappas, mulle kertoi Kylmäkosken pulverimaalari että vanha runko metallipinnalla, ei pakkeleita jos meinaa pulverimaalata. Kävin sitten perusteellisen rasvanpolton (satulan pystyjousiputki) ja useamman liuotinpesun jälkeen hiekkapuhaltajan kautta ja maalausjälki oli ok muuten, mutta ekan maalauskerran jälkeen kupli jostain syystä pientä neulanpään kokoista jälkeä takarungon vasempaan yläputkeen, ja vedettiin toinen maalauskierros perään, joka korjasi tilanteen.

-E

jsr85

Eikö joku laittanu kuvaa pulverimaalatusta lasipullosta jokuaikaa sitten.


Sent from my Nexus S using Tapatalk 2

Lyytinen

Mistä minä olen saanut päähäni, että sähköä johtamattomatkin esineet voidaan pulverimaalata kunhan niihin saadaan pintaan joten kuten sähköä varaava kerros. Eikä sen tarvitse olla edes metallia, mulla on tarkoitus rakentaa ns. elektrostaattiset kaiuttimet joskus (tm) ja siinä levitetään muovikalvon päälle metanoliin sulatettua nylonia. Ja puljataan just samantapaisella staattisella sähköllä mitä pulverimaalauksessa. Eli lie pakkelista enemmän kiinni.

Spöke

Niinku mä Lyytinen kirjoitin tossa aiemmin, että tarttuu se kuumuudenkestävään pakkeliinkin. Joskus nuorena, ku mulla oli hiuksia, sai kammalla ihan hyvin sähkövarausen lettiin. Samalla tapaa se staattinen sähkävaraus tehdään pulverimaalauksessa. Pitäskö mun pulverimaalata harmaantuva parta tänä iltana saunassa, ihan malliksi vaan.... ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

PVonJerf

Paltamolainen pulverimaalari tuumaili että tuohon pulveri hommaan on joku oma pakkelinsa. ja sieltä muuten saa kaikkia hienoja värejä. Pakko mainostaa tuli muuten hyvää jälkeä. :) KH Coating on se firma....

frosteus

Pitääpä kysyä tuolta KH Coatingista pakkelia, sillä itse en ole vielä kunnolla toimivaa löytänyt. 200 astetta pitäisi kestää ja ainakin sen 20 min. Mitä nyt olen testaillut, niin kaikki kovettuvat ja lohkeavat  tai nouset reunoista. Pulverin saa kyllä lähes mille pinnalle vain, eikä tarvitse välttämättä sitä staattisuutta. Jos tavara kestää lämpöä tuon 200, niin homma ok. Itse olen testaillut kaikennäköisiin kappaleisiin ja jos sen esilämmittää, niin pulveri tarttuu. Tai toi on mun metodi, en tiedä onko oikea.

Koska ei ole tarpeeksi isoa uunia, niin rungon olen lämmittänyt kuumailmapuhaltimella. Yhtä tasaista (eikä edes yhtä kovaa) jälkeä, kuin uunittamalla tuolla metodilla ei tietty saa, mutta on se parempi, kuin kilikalipullo. Toivottavasti.

Itse kyllä pulveroin kaikki kappaleet mitä vastaisuudessa eteen tulee, kunhan nyt opin kaikki salat. Kovasti on oppirahoja kyllä maksettu, onneksi ei hirveän mittavilla rahallisilla sijoituksilla, mutta pikemminkin henkisellä puolella.
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

frosteus

KH Coatingista sain vastauksen ja purtilon hinta on:  680gr purkki 85â,¬ alv 0%. Aika paljon. Samaa infoa sain, mitä olen itsekkin havainnut. Välillä normipakkeli toimii ja välillä ei.

Tähän aiheeseen liittyen. Kertokaatten, jos suinkin viitsitte, joku Todella Hyvä maalinpoistoaine. Joskus ennen oli myynnissä sellaista, kuin AA Piraya, mutta EU (yllätys) on kieltänyt sen. Nitromors ei kelpaa vastaukseksi!!!!
Jos se menee rikki, se korjataan. Jos se ei kestä, se menee rikki.

http://www.rublaus.blogspot.fi/

-väiski-

Aika tyyristä kittiä... Mä oon käyttäny tiivisteen poistoon sellasta spray purkissa olevaa tiiviste stripperiä, hyvin lähti viimeksi myös pulverimaalit...
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Otus

Pakkelina olen käyttänyt Wurthin VAKU 30:sta, purkin mukaan lämmönkesto on vain 80 astetta, mutta ainakin mulla on kestänyt uunituksen 20 minuuttia 200 asteessa.
Maalinpoistoon voin suositella Solmasterin TMP:a (tehomaalinpoisto)
FXST 1994

PK-67

  Ei kokemusta mutta bilteman super epoxy:ssa 36-2421 ilmoittavat lämmönkestoksi 120c.Saattaa kyllä olla kovaa hiottavaa.