Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Automaattiöljyä enskaan?

Aloittaja Flättäri, 30 maaliskuu 13, 08:35:10

« edellinen - seuraava »

Flättäri

Tuli eilen puljattua emännälle syksyllä ostettu intian rojuenkeli tulille ja pieni testilenkki heitettyä. Huomasin jo käyntiin polkiessa, että satunnaisesti kytkin luistaa puristustahtia vasten ja testilenkillä luisti selkeästi isommilla vaihteilla, jos yhtään hätäsemmin kahvasta käänsi. Elikkä enskakoppa nyt ainakin on otettava auki ja tarkastettava kytkin.
Tuossa selaillessa sattu eteen englantilainen hitchcock osapulju, jossa myös melko kattavasti eri huoltoihin ja korjauksiin ohjeita. Siel sattu kytkinjuttu silmään ja suosittelivat atf:fää enskavetoon.

Eli, onko kellään kokemusta atf:fän käytöstä kyseisessä tarkoituksessa?
Tietty onhan automaattilaatikoissakin kytkinpakkoja ja planeettavaihteet+laakereita voideltavana.

Tässä vielä linkki kytkin artikkeliin:

http://www.hitchcocksmotorcycles.com/pictures/content148/bullet_clutch_problems.pdf

T:Laaksonen

Kapteeni sika

Käytän  shovelin enskassa 3dl ATF F-typeä. Hyvin pelittää. Aika yleisesti sitä taidetaan enskassa käyttää.

Flättäri

Eikös tuo f-tyypin öljy sisältää enempi kitka-aineita ja on vähemmän voiteleva, kuin dextron laadut? Jotain tommosta muistikuvaa olis autopuolelta, että varttimaili kuskit käyttää voortin öljyä myös Mopareissa ja gm-tuotteissa, mutta katukäytössä vaihteiston laakerit olis lyhytikäsempiä.
Mutta enivei täytyypi kokeilla laittaa tomaattiölpät sisään, ku kerkiää taas tuon intialaisen kimppuun

ma^ko

Type F nimenomaan on enskaan parast, kytkin tykkää ja voitelevuus riittää kyllä enskakäytössä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jty

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 maaliskuu 13, 15:03:49
Type F nimenomaan on enskaan parast, kytkin tykkää ja voitelevuus riittää kyllä enskakäytössä.
Kyllä, paitsi jos on tuo uusimmissa malleissa oleva SE kompensaattori jossa rakennevirhe niin et voitelevuus on niin ja näin, mut muuten esim Bandit kytkimeen suosittelevatkin atf type f

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: jty - 30 maaliskuu 13, 15:07:59
paitsi jos on tuo uusimmissa malleissa oleva SE kompensaattori jossa rakennevirhe niin et voitelevuus on niin ja näin, mut muuten esim Bandit kytkimeen suosittelevatkin atf type f

Kuulostaapa mokoma SE kompensaattori aika mokomalta laitteelta. Minkäikäisistä puhutaan, TC aikakausi kuitenkin mut onks siin jotain raja-arvoja?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jty

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 maaliskuu 13, 17:14:37
Lainaus käyttäjältä: jty - 30 maaliskuu 13, 15:07:59
paitsi jos on tuo uusimmissa malleissa oleva SE kompensaattori jossa rakennevirhe niin et voitelevuus on niin ja näin, mut muuten esim Bandit kytkimeen suosittelevatkin atf type f

Kuulostaapa mokoma SE kompensaattori aika mokomalta laitteelta. Minkäikäisistä puhutaan, TC aikakausi kuitenkin mut onks siin jotain raja-arvoja?
Joo aika riesa vaikka hyvin kompensoi. Tulee käsittääkseni vakiona ihan uusimmissa TC-malleissa, siis 103" ja isommat. Tuolla 5000km ajettu enskassa 30% atf type f ja 70% belray gear saver

Flättäri

Jepulis, nyt on kytkin kunnos. Ensin kokeilin säätää pelkästään vaijeria, kun huomasin, ettei kahvassa ollut yhtään välystä. Luistaminen loppu, mutta ei irrottanut enää kokonaan. Otin sitte enskan auki ja huomasin, ett kytkinkello heiluu vähä turhan paljon. No, kytkin palasiks ja intian piikkisian vastine oli löysällä. Mutteria kireemmäks ja takas nippuun. Sitte piti viel vähä kiristää ketjua ja samalla huomasin yhden staattorin mutterin puuttuvan ja staattori löysällä. Mutteri tietty löyty sisemmän kopan pohjalta. Nyt sitte on kaikki vihdoin nipussa ja f-tyypin öljyt sisällä, kytkin irrottaa ja vedättäessä pitää, eli toimii ainakin toistaseks.

Lämpimämpiä kelejä odotellessa

Choppers_Forever

#8
Moro,

Mulla luistelee uusilla enskaöljyillä Shoveli. Ei hajua mitä sinne on tungettu ennen. ATF-F kehiin vaan...kö? Ja ainoastaan 3dl, ei 9,5 dl?
CF

Kapteeni sika

Tai sit ihan vaan sitä aateeähvää.

Kuvassa kyseistä lientä 2.5dl eli riittävästi kun kytkimen kehä rikkoo pinnan.



Enempää ei tarvi laittaa. Koska kopissa on eroja jonniiverran orggis/tarvike niin ota derby cover auki niin näet tason kun kippaat mehua sinne, oli se sit mitä vaan. Pyörä pystyasennossa kun lisäät.

Kytkinlevyjen pesustakaan ei ole haittaa.

Choppers_Forever

Tämä selvä,

Iso kiitos. Koitetaan. Josko tänään pääsis jo laitteleen. Lauantain ajot meni luistellessa.

Choppers_Forever

No,

Laitoin ATF-F:ä kolme desiä, nyt ei ole kytkintä. Ei kyllä luistakkaan...hahaha  ;D Tänään uusiksi normimöhnillä, mutta vähemmällä. Ed omistaja neuvoi, että 2dl olisi kova juttu ja ihan perus enskaöljyä.....on se jännä. Pitää pestä sitten sunnuntaina, jos ei muuten saa toimimaan. Pesu brake cleanerilla...vai?

Kapteeni sika

Tuskin se paremmaksi muuttuu liemiä vaihtamalla. Ei sitä liukastetta tarvita kun ketjulle/kiristimelle.

Pesua ja säätöä vailla sanoo amatööri. ;)

Lisäys:

Mä vaihtelen tuon pari-kolme desiä muutaman kerran kesässä niin pysyy kytkin puhtaana. Ei ole iso vaiva.

Choppers_Forever

Mutku...

Toimi kuin kello syssyllä. Sitten kun laitoin sen 0.95 L normiaöljyä, alkoi luistamaan kilsan ajon jälkeen ihan simona. Ne pois ja tilalle 3dlA ATF:ä. Nyt ei siis  irroita ( oikea termi? ) ollenkaan??

Koska toimi kuin kello, niin ei vielä huvittais alkaa säätämään. Kun se kytkimen säätö on perssiistä.

Vielä otan kerran veke ja laitan vanhan ohjeen mukaan... hehe.

Olikos pesu brake cleanerilla?

t. amatöörimpi

Kapteeni sika

Kytkin on kuitenkin mallia kuiva. Oot öljynnyt levyt, siksi kytkin luisti. Mun mielstä vika on nyt siinä. Pesua....

En kyllä tiedä miksi se aateeähvä teki siitä sit kiinteen paketin.

Joo präkleeniä.