Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pajan päivitystä +sekalaisia rakennelmia

Aloittaja Jhd, 17 maaliskuu 13, 15:58:25

« edellinen - seuraava »

Jhd

ajattelin tehdä tälläsen topikin jos täältä löytyisi vinkkejä tallin päivitys projektiini.luulisi että pyöräjätkis nyt monen alan osaajia on.elikkä talli on rakennettu -58 ja siihen yhden auton ja pienen varaston kokoinen lisäys joskus 70-80 taitteessa.
ongelma joka on vaivannut alusta asti on ainainen tilan puute.  viimekesänä jo purin pois uuden ja vanhan osan välisen seinän ja sen tuennat korvasin riittävän vahvalla i-palkilla jolloin sain lattiapintaa noin 35neliötä. nyt päätin sitten vielä mennä tallin ja varaston seinästä läpi että saan työkalut ja vehkeet siististi omalle puolelleen että ei veisi turhaa tilaa muutenkin tukkoisesta tallista.kaikki on sujunut tähän saakka ihan hyvin kunnes tuli jonkin sortin propleema eteen. eli uuden puolen lattia on noin 5-6senttiä valua suoraan hiekan päällä. no ajattelin et jyräytän sen pois piikalla mutta. kuinkas nyt sitten toteutan tuon seinän mihin tein aukon tuennan kun jos nytpiikkaan lattian sieltä alta pois niin seinähän jää tyhjän päälle niin kauaksi kun saan uuden valun alle. muuten ongelmaa ei olisi eli päästäisin timantti sahalla reunoille jäävät 10cm soirot mutta kun lattia on halki myös seinien alta. kuvia selvenykseksi alla.

jesse

hohkaako pahasti kylmää vai miksi?
jos pelkkä kosmeettinen puoli haittaa niin vala päälle tasoittava kerros

tietysti vaikuttaa mitä on yläpuolella? eli onko erillinen talli vai kellari talli?

tein omassa rintamamies talossa kellarissa olevassa tallissa aika vastaavan remontin...
enkä suosittele tekemään  :P aivan järjetön työmäärä
mulla lattia oli aivan palasina isoimmat palat oli puolineliötä ja kävi mielessä että täyttäisi koko kellarin soralla :P ja tehnyt pihaan erillisen tallin...
olis todellakin pitänyt  >:(
lattiaa pilkoin ensin keskeltä auki isommasti
sitten vajaan metrin pätkissä pilkkoen varovasti seinien alta ja valamalla sinne poteroihin uutta anturaa
ja sitten sama uudestaan lopuille...
salaojituksia ei ollut ollenkaan... puolimetriä syvälle kaivettiin kiveä, savea ym. käsipelissä
pintavesi tuli vastaan ja piti uppopumppu kaivo vielä kaivaa että saa vedet pumpattua kauemmaksi talosta imeytykseen

yksi naapuri teki myöskin kellaritallissa ensin "montut" ulko seinien viereen joihin valoi anturat ja rakensi metallista kattoon palkki ristikot kantamaan
todella iso homma sekin oli
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

mielikuva

Mitä jos rikkois lattian ekaks yhdestä kohtaa johon kaivaa anturan yhtä tolppaa varten, joka tukisi kattoa muun remontin ajan. Ei tuo kakkosnelos runkoinen seinä niin hirmusti ole tainnut kantaa ennenkään.

Nuo salaojat kannattaa huomioida. Vaikka jättäi? johonkin "tarkistuskaivon", tietää vähän varautua keväällä jos vesi nousee. Muuten mä olen sitä mieltä että vaikka on hirveä työ niin itse tekisin. Me tuossa vähän piikkailtiin vähän aikaa sitten.

Tää on hyvä topikki. Tätä saa varmaan lainata muilla tallin kunnostamiseen liittyvilllä jutuilla?

j

Tää ei o paha.

Tässä ei onneksi olla kovin syvällä, kun valoa näkyy ikkunassa.
Mielikuvan ehdotus väliaikaisesta tuennasta on aivan käyttökelpoinen, jolloin saa uuden lattian eristettyä ja raudoitettua seinästä asti. Sen väliaikaisen tukipilarin kun vielä asentaa vaikka pylväsporan tms. kohdalle, niin kelpaa kampe pultata siihen valumönttiin. Jos ei ole aivan niin tarkkaa, niin aloittaa uuden lattian vasta sieltä mistä on helpointa.

Rintamamiestalojen kellariprojektit on usein aika työläitä. Anturoita ei silloin valettu, vaan usein on kaikenlaisia kiven lohkareita. Vielä kun syvyys ei ole muutenkaan riittävä. Kellarin syventäminen on aika väsynyttä touhua: ekaks niiden anturalohkareiden poistaminen uuden anturan tilalta ja surkeiden salaojien syventäminen; maan poistaminen kellarista jne. Jos vaan tontilla on tilaa, niin uusi talli pihaan - tulee nopeammin, eikä syö hermoja.

Ennen digikuvausaikaa tein itselleni pimiön kaivamalla sen maan alle. Reikä vaan kellarin seinään ja sinne kolo, johon ekaks antura ja sitten muurasin seinät. Sitten katto pois ja valoin uuden tilalle. Luolan salaojittaminen olikin mielenkiintoista. Se oli aikana ennen harrikkaa, kun kotari ei työllistänny tarpeeksi vapaa-aikana.

jussi

DX

Lainaus käyttäjältä: j - 18 maaliskuu 13, 09:49:47

Sen väliaikaisen tukipilarin kun vielä asentaa vaikka pylväraitiovaunun tms. kohdalle...

jussi
;D ;D

Jake

"Pylväsportster"  ;D  Ei mulla muuta..

Jhd

no niin saatiin keskustelua avattua tästäkin ;D elikkä tosiaan tarkennuksena todettakoon että talli sijaitsee ihan maan tasossa erillään talosta. kellari tuvasta kyllä löytyy mutta sielä pesutilat ja varastoja plus "baari tila" sieläkin on ongelmia pesuhuone remontin jäljiltä mutta niistä tuonnempana.
syy miksi päädyin valun uusimiseen tuola tallissa on juuri tuo lattian hillitön eläminen kun ei ole minkään laista eristystä tehty aikoinaan. alla 20-30cm hiekkaa ja sen päällä noin 5-6cm kakku valua jossa ei tietenkään ole maltettu käyttää edes raudoite verkkoa. viimekesänä heitin tuohon toiselle puolelle vanhan valun päälle lisää tavaraa noin 5cm ja nyt talven aikana halkeillut sieltäkin entiseen malliin. eli ainut järkevä ratkaisu mielestäni on koko laatan uusiminen tuohon tallin "uudelle alueelle" tuo osa tallista joka on tehty -58 on lattia valultaan ehyt liekö joskus uusittu kunnolla tai sitte vaan maltettu käyttää kunnolla tavaraa alunperinkin. itse visioin tuota seinän tukemista niin että piikkaisin kantavan tolpien (niitä on 1 aukon molemmilla reunoilla) kohdalta ensin valun pois ja ujuttaisin seinän alle hiekalle tommosen 30x30 pihalaatan jonka päälle sitten joku puu kiilaus luulis että riittäisi pitämään ryhdissä pajan sen aikaa kun saa uutta tavaraa alle.

j

Lainaus käyttäjältä: Jake - 18 maaliskuu 13, 13:24:37
"Pylväsportster"  ;D  Ei mulla muuta..
Rikkinäisen näppiksen kanssa ei tu tekstistä liian tylsää!
Ja ainahan sen popperporsterin voipi pultata talveksi parkkiin.
j

Ei peeveli. Nythän vasta tajusin ja mä kun olen koittanut pysyä shovelhead-osastolla. Joku kumma bittiväkerrys vääntelee mun tekstiä - miten tässä voi enää luottaa edes omaan sanaansa!!!!

Pitänee lukaista omat tekstit tarkemmin - mitähän sielä Jäger Sturmin mopon kertomuksessakin lukee; saisi tuo puppugeneraattori muokata sitäkin tekstiä lystimmäksi, että saisi vähän palautetta sieläkin.

sama

Jhd

vähä kävin töiden päälle piikkailees hienosti lähtee jos viikonloppuna kantais palat pihalle ja täryttelis pohjat niin sais ruveta styrokseja litomaan

Erppa

vähän ohi topicin mutta laita lattian alle finfoam tai vastaava uusi vaahto-eristelevymateriaali, ovat  reilusti parempia niin kosteus kuin lämmöneristyskyvyltään ja mukavempia leikata & käsitellä. Nimim. pari rakennusta viime kesänä.

Jhd

finfoamia ajattelin aluksi mutta säästösyistä laitan routa 100 styroksin kun sitä on jäänyt ylimääräiseksi pari paalia. mottonahan tässä on että halvalla ei saa ku hyvää :D

Jhd

Tämmöstä sain tänään aikaan kun oli vapaata töistä.

rahaa menny tähän mennessä 15â,¬ noista kakkoslaadun verkoista. styroksit ja reunan irroitus huopa toki pitää laskea mutta ne oon ostanu jo kesällä .alle 100â,¬ joka tapauksessa tähän asti kaikkineen.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: Jhd - 22 maaliskuu 13, 19:22:42
Tämmöstä sain tänään aikaan kun oli vapaata töistä.

rahaa menny tähän mennessä 15â,¬ noista kakkoslaadun verkoista. styroksit ja reunan irroitus huopa toki pitää laskea mutta ne oon ostanu jo kesällä .alle 100â,¬ joka tapauksessa tähän asti kaikkineen.

Jos meinaat lattiaan lämmityksen laittaa niin suosittelen ottamaan kuvan esim laittamalla mittanauhan kaapeleiden/putkien päälle ja vielä seinästä jokin kiinto piste johon verrata kun valu on päällä, voi olla arvokasta tietoa joskus kun joutuu esim roppaamaan jotain lattiaan

nimim. autonosturia kuukausi sitten asentanut.

Lexus

Luulen että tää lattia ei lämmitystä nää :)

Ainakin jos täytyy budjetissa pysyä.

Mites paksun kakun meinaat tehdä?
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Jhd

lattialämmitys putkea on varastossa jonkin verran mutta en sitä taida raaskia tähän käyttää kun olis suunnitelmis joskus tuon kellarikerroksen käytävien lattiat laittaa lämpeen sillä. 80mm kakku tohon pitäs tehä niin olis kivijalan kans samalla tasolla. pitäis riittää kun tulee vain työkalupuoli niin ei oo rasituksella pahoin. kyselin eilen paikallisessa rautiassa niin lakan valmisbetoni suursäkki (1000kg) maksaa 100â,¬ jos niitä 2 hakis niin sais pääsiäisen kulumaan myllyä pyöritellessä ;D