Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel kytkin onkelma

Aloittaja mkoo83, 17 maaliskuu 13, 11:34:49

« edellinen - seuraava »

mkoo83

Terve!

Tuli tuossa hommattua ensimmäinen Amerikan ihme. Pyörä on 1983 Fxrt.

Elikkäs ongelmana olisi tuollanen 3-piikkinen kytkin. Tuli purettua koko ensiö irti, koska sisempi koppa piti käyttää hitsattavana. Nyt laitellut palikat takaisin kiinni ja konetta tulille, mutta vaihetta ku laittaa silmään ja kytkintä nostaa ni eipäs liikahdakkaan. Kun pyörä ei ole käynnissä ja vaihde päällä työntää niin pieni ahistus vaan ilmenee. Kytkin levyt olivat irrallaan jossain vaiheessa, mutta samanlailla tuli laitettua paikoilleen.

Anteeksi jos epäselvää tekstiä, mutta onkohan multa saattanut unohtua jokin :D.

Joku fiksu vois laittaa hyvän vinkin millä sais taas kytkimen pelittämään.

Karvanaama

Oletettavasti kytkimen säätöohje on tuttu?
Itelläni kävi siten että siellä kiksinposken puolella on sellainen vanhemman mallin painelaakeri, joka pääsi lipsahtamaan pois paikaltaan kun kytkinpuikon vedin ulos.
Mutta toki silloin kytkin on ihan hervoton.
Saatko siis vaihdetta päälle pyörän käydessä?

mkoo83

Moro!

Eipä se säätö-ohje ihan rutiinia ole, mutta yrittäny perehtyä. Vaihde siis menee päälle käynnissä. Jenkkiläisiltä foorumeilta ku lukasin niin syy saattaa löytyä siitä kytkimen keskiruuvista/kierretapista. Noh se on otettava kytkin auki taas viikonloppuna ja putsattava levyt yms.

jannu

Liikkuuko kytkinpuikko kun kytkintä painaa ?

Jos liikkuu, niin itse olen niin kenttä kuin talliolosuhteissa pärjännyt hyvin säätöohjeella:
- kytkinlevyt ja välilevyt paikoilleen
- kansi jousineen päälle
- piikkisian mutterit paikoilleen ja kiristys samaan korkeuteen, jousien korkeudelle löytyy oikea mittakin manuaalista, mutta hyvin on itsellä toiminut kun kiristän ne niin, että piikkisian tappi juuri tuntuu mutterin keskeltä...tärkeää kuitenkin että jouset ovat saman mittaiset ja levy painaa tasaisesti joka puolelta pakkaa.
- keskellä olevan säätöruuvin lukitusmutteri löysälle ja ruuvia kierretään kiinni päin kunnes se pohjaa, siitä vartti-puoli kierrosta auki päin ja lukitusmutteri kireelle. Säätöruuvin tulee olla kuulapäinen, eli kuula tulee kytkinpuikkoa päin, joskus ne kuulat on kadonneet....

Nyt pakan tulee hieman aueta kun kytkintä painaa, muuten jouset pitää sen nipussa.
Jos pakka on kuitenkin raollaan, tarkasta säätöruuvin ja vaijerin säädöt, ettei ne "kanna".

Säätö on helppo ja yksinkertainen homma, mutta jos vaivat jatkuu niin kytkin levälleen ja ajatuksella kasaan, niin kyllä se syy siitä löytyy.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: jannu - 20 maaliskuu 13, 10:01:37...piikkisian mutterit paikoilleen ja kiristys samaan korkeuteen, jousien korkeudelle löytyy oikea mittakin manuaalista...

Manuaalin mitta heittelee vähän vuosimalleittain mutta mä oon tykänny käyttää noin yhtä tuumaa mitattuna jousilevyn pohjasta painelevyn pintaan. Kytkimen toiminnan kannalta on ehdottoman tärkeää että toi jousilevy on mahdollisimman suorassa, kolmepiikkinen sika on joskus vähän hankala saada säätöihin.

Ja vaijeri luonnollisesti löysälle ennen kuin mitään kytkimessä tapahtuvaa säätötoimenpidettä aloitetaan. Niin että kahvassa on kunnolla väljää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mkoo83

Noniin!

Eli millanes sen kuulan pitää olla mikä tulee kytkinpuikkoon päin. Ei nyt tule millään mielikuvaa. Kytkinpuikko tosiaankin liikkuu kahvaa vedettäessä.

Otanko vaijerin kokonaan irti vivusta vai löysäänkö vaan reilusti ennen kun alotan kytkimen kanssa säätelemään?


tyg

Lainaus käyttäjältä: jannu - 20 maaliskuu 13, 10:01:37
Säätöruuvin tulee olla kuulapäinen, eli kuula tulee kytkinpuikkoa päin, joskus ne kuulat on kadonneet....


Mihin sitä kuulaa siellä tarvii? Puikkohan pyörii painelaakerin ja tuon säätöruuvin välissä
kytkintä käytettäessä ihan samaa nopeutta kuin kytkin pyörii.

Itsellä ainakin 3-piikkisen toiminta parani vain sillä, kun heitin ton kuulapäisen ruuvin lepikkoon ja
vaihdoin tasapäisen ruuvin vastaamaan puikon tasapäätä. Kait se auttaa painelevyä pysymään
suorempana kun kuulan päällä voi keikkua miten huvittaa?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mkoo83 - 20 maaliskuu 13, 11:38:45...Otanko vaijerin kokonaan irti vivusta vai löysäänkö vaan reilusti ennen kun alotan kytkimen kanssa säätelemään?

Löysää vaan reilusti niin että kahva ei vahingossakaan liikuta laatikon päällä olevaa kytkinvipua.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

No ei kait se kuula välttämätön ole, mutta joskus sattu kohdalle säätöruuvi josta kuula oli pudonnut ja ruuvin pää oli kun munan pää, ....siis sellanen vino joka koitti tunkea aina väärään rakoon....jos ymmärrät mitä tarkoitan...  ;) ...koskaan ei tiennyt onko se nyt pohjassa vai ei...

Tämä kuula on siis integroitu säätöruuvin päähän kiinni.

j

Lainaus käyttäjältä: jannu - 20 maaliskuu 13, 10:01:37
Säätö on helppo ja yksinkertainen homma, mutta jos vaivat jatkuu niin kytkin levälleen ja ajatuksella kasaan, niin kyllä se syy siitä löytyy.

Asiaa.
Joskus otattaa uusiksi.

j

mkoo83

Ok!

Eikohän tuo ala hahmottua! Tosiaankin vasta huomenna pääsee taas pyörän ääreen ahertamaan. Pitää sitten päivitellä kuin käy ;D

Tulikin muuten mieleen kun otin enskan irti niin toision eturattaan sisältä tai onko se nyt pää akselin sisältä luiskahti ulos joku tanko kun pyörä oli sivujalalla. Mikähän mahto olla? Takas sen sitte työnsin sen enempää miettimättä ???

Lexus

Se on just se tanko joka liikuttaa kytkintä kun painat kahvaa.
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

mkoo83

Hah! No niinpä tietysti. Nyt alan ymmärtämään tuonkin tekniikan. Pitäs kyllä aina olla kirja vieressä ku alkaa ropeltamaan. Netistä kun kattelee kuvat ni on jo kaikki unohtunu ku pääsee mopon luo.

Kapteeni sika

Eli se snadi painelaakeri on nyt siellä kiksikopan pohjalla.

mkoo83

Onko millanen homma sen painelaakerin paikalleen asennus ja miksi se on sinne pohjalle menny?