Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Peltileikkurit ja nakertajat

Aloittaja maick, 16 maaliskuu 13, 09:01:38

« edellinen - seuraava »

maick

Millaisia koneita porukalla on käytössä? Käyttökokemuksia ja mielipiteitä löytyy ainakin?

Alkoi kiinnostamaan pellin leikkuu tämän tyyppisillä käsityökaluilla:
http://www.tool-net.co.uk/p-345502/makita-jn1601-240v-1-6mm-nibbler.html

Halpojahan nuo ei ole, ja sen takia kyselenkin.

Rälläkän ylivertaisuutta ei tarvitse tässä ketjussa kehua, se tiedetään jo  ;)

Thomas

Löytyy suomenkielisellä hakusanalla 'nakertaja' myös edullisempiakin; sähkö- ja paineilmatoimisia. Laadusta ei ole tietoa, mutta itsellä tuli ongelmaksi kun materiaali oli liian paksua (eli siis aivan noiden halvempien ilmoittamiin max. materiaalipaksuuksiin ei välttämättä kannata luottaa).

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Mopopoika

Mul on kaverilta lainassa ollut tollainen nakertaja. Hitatch (miten se oikein kirjoitetaan  ::) ) se on ainakin toiminut hyvin 1 mm pellissä.

tsepatti

Meil oli töissä paineilma käyttönen nakertaja, olikohan YAMA merkkinen, mut se ei ollu hyvä.Kun terä oli uusi, leikkas hetken aikaa hyvin, mut sit rupee pellinpala jäämään jumiin ja hyytyy koko vehje.Ja sitä silppua tulee aika paljon...

Itellä on sähkökäyttöinen AEG , länsi saksan ajoilta, jokaa leikkaa 2.5 mm asti.Mut tässä on suorat terät, leikkaa tosi hyvin, mut ei pysty kovin tiukkoihin kaarteisiin.Painaa myös jonkin verran.uutena maksaa aika paljon,(töihin ostettiin myöhemmin bosch kone, joka makso 650eur) Kandee kytätä käytettyä,esim huutonetistä, olen nähny alle satasella,monta kertaa. Kun teräpalat on vaihdettavia, ni saa kyllä uusia.Oisko oikea nimitys joku levysakset??

Eli jos haluaa tiukkoja kaaria tehdä, ni nakertaja on varmaan siihen paras vaihtoehto...!
Unelmahan olis varmaan kummatkin koneet...mut aika paljon tarvis leikellä, et maksais takasin...

jesse

tuollainen ensimmäisen viestin tapainen nakertaja jostain 60luvulta on ollut käytössä
erittäin kätevä laite! varsinkin kattoluukun reikiä tuli paljon kavereille tehtyä
milliseen menee vielä oikein hyvin ja paksumpaankin kun ei liian nopeasti yritä työntää

yllättävän toimiva auton pyöränkaarien muotoiluissa on tuollainenkin
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Kuvioleikkuri-12206/
ajattelin että testaan ja palautan... mutta 0.7 peltiin meni niin hyvin että ostin pari varaterää jemmaan
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hessu

Ostin kolkyt vuotta sitten Makitan sähkötoimiset peltisakset. Se ei nakerra mitään. Siinä on kyljittäin kaksi neliönmallista kovametalliterää jotka leikkaa. Normipeltiä menee 1,6mm ja rosteria 1,2. Osoittautunut erittäin hyväksi vehkeeksi. Jos sellaisia vielä myydään, suosittelen.
Jos jotain moitittavaan haluaa keksiä, sillä ei voi leikata kaarta kuin toiseen suuntaa. Ihan kuin normi peltisaksillakin.

Korte

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 17 maaliskuu 13, 18:44:04
Ostin kolkyt vuotta sitten Makitan sähkötoimiset peltisakset. Se ei nakerra mitään. Siinä on kyljittäin kaksi neliönmallista kovametalliterää jotka leikkaa. Normipeltiä menee 1,6mm ja rosteria 1,2. Osoittautunut erittäin hyväksi vehkeeksi. Jos sellaisia vielä myydään, suosittelen.
Jos jotain moitittavaan haluaa keksiä, sillä ei voi leikata kaarta kuin toiseen suuntaa. Ihan kuin normi peltisaksillakin.

Mulla on Boschin vastaava mylly, taitaa olla vain pikkusen jämerämpi. Muistaakseni pellille max oli 2.jotain mm. Terien kulmaa säätämällä saa hyvin leikkaamaan esim 4mm pleksiä. Ehkä turhaa saivartelua, mutta kansankielessä kaikki peltiä leikkaavat sähkökoneet tuntuvat olevan nakertajia, kannattaa pitää mielessä jos esim. käytettynä tilaa näkemättä ja myyjä ei tiedä mitä myy. Itse en nakertajasta harrastepelti hommissa oikein perusta. Hyvä laite se on rakennus/teollisuus peltitöihin. Levyleikkurilla kun saa valmiiksi sileät reunat, eikä tule turhaa silppua. Nakertajan jäljiltä joutuu yleensä aina hiomaan reunoja jne. Tai sitten pitää olla todella vakaat kädet :)

maick

Onko Hessun hyvät kokemukset tällaisista leikkureista:
http://www.tool-net.co.uk/p-350241/makita-js1600-240v-1-6mm-shear.html

Noiden ostoa vois harkita, kun Briteistä tilatessa ei tartte maksaa veroja uudelleen. Boschin vastaava mutta vähän tuhdimpi kustantaa jonkun verran enemmän: http://www.tool-net.co.uk/p-314741/bosch-gsc2-8-240v-500w-2-8mm-shear.html

Niin tai näin, taidan unohtaa nakertajat/nibblerit. Kiitokset vinkeistä!  :)

Mr.Horsepower

kuviosahakiin on muuten ohut pelti hommissa aika peli...

nakertajaa ei ole mulla mutta tuolaiset peltisakset jotka leikkaa soiron pois poikkeeen... aika kankeet nakertajalla pääsee tiukempiin kurviehin kun soiroa leikaavalla mutta aavistuksen hitammat... mutt nämähän pitää valita työn mukaan mitä ollaan tekemässä :)

mutta rälläkän voittaa kuviosaha 6-0 ei tule kipinöitä eikä sitä pölyä eikä se sälä ole joka paikaassa ja on huomattavasti nopeampi ja taittuu tiukepiin kurvehin plus jälki työ on vähempi jos pikkusen hiomapaperila pyyhkäseee reunaa on siiten ihan tosi hyvä

suosittelen  kuvio sahaa tai plasmaa siiten jos oikeesti leikataaan :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

mielikuva

Mä olen samaa mieltä edellisen kanssa. Käytän itse tämän tyyppistä kuviosahaa joka on paineilmalla toimiva. Ja on toiminut hyvin vaikka on kiinalainen. Hinta taisi olla kymppejä? Terät kannattaa ostaa jotain merkkiä.