Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kiksi reistailee

Aloittaja sakke.vee, 20 helmikuu 13, 19:31:36

« edellinen - seuraava »

sakke.vee

kysellään taas ekaks täältä ennen ku hutiloidaan ja puretaa enempää...

vm 81 4 vaihteinen lehmänläjäloota.
kiksi lyö välillä tyhjää potkaistessa ja sit sattuu jalkaan..
purin tuon päätykopan, mutta siellä kaikki osat näyttäs olevan hyväkuntoisia ja nopeesti hiplailtuna en löytäny mitään kummempia kulumia. luultavasti ei paljoa ole käytetty, koska oli nappistartti vielä viime kesänä.
on ilmeisesti joskus käytetty auki kun kytkinakselin päässä olevan mutterin kulmat oli saanu hieman damagee.??
voiko joku säätö vaikuttaa? kytkimen esim. kiksin toimintaan? Jousi on ehjä ym..

Mitkä osat yleensä menee rikki jotta osaa hiplailla niitä tarkemmin..?

Kokkonen

#1
Mulla oli -77 Shovelissa sama vika (joskin räikkävaihteisto) ja syynä oli loppuun kulahtanut ja hajonnut pusla (allaolavassa kuvassa numero 39) muistaakseni siten, että se esti rattaiden 37 ja 38 kohtaamisen käynnistettäessä. Noiden rattaiden hampaat saattavat myös olla syyllisiä.

Edit: kuva lisätty
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

sakke.vee

Tack. Täytyypä purkaa ja ihmetellä lisää..

masa

-77 Shoveli vaihteisto -81 läjä samat oireet ,n.95% pitää ja lopuissa potkaset tyhjää  :'(

j

Ja kolotus polvikierukan tienoilla motivoi kummasti pistään kaasarin ja sytkän säädöt vimosen päälle kohdilleen.

j

Kapteeni sika

Sellainen tapaus nähty että starter clutchin (Kokkosen kuvassa osa 37) ja pääakselin välinen kiila (osa 36) murusina. Useinmiten toimi, välillä lipes; auts.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 helmikuu 13, 20:04:35
Mulla oli -77 Shovelissa sama vika (joskin räikkävaihteisto) ja syynä oli loppuun kulahtanut ja hajonnut pusla (allaolavassa kuvassa numero 39) muistaakseni siten, että se esti rattaiden 37 ja 38 kohtaamisen käynnistettäessä.

Mulla oli täsmälleen sama vika viime kesänä, se korjaantui juurikin ton puslan vaihtamisella. Se pusla on kulutuskamaa, gulahtaa silleen että pääsee kääntymään siellä akselin suuntaan nähden aivan liikaa.

Pystyy korjaamaan aski paikoillaan. Tarvii ulosvetäjän. Ja pulttipyssyn.
Long John Stroker

sakke.vee

36,37,38,39 ja 40 uusittu.
parempi, kai se 32 vielä ainaki vaihettava (ens talvena)
parani ja uskaltaa potkia, mutta ala-asennossa on vielä paskan tuntonen eikä kunnolla palauta polinta ylös joka kerta..

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: sakke.vee - 25 maaliskuu 13, 16:01:14
... ala-asennossa on vielä paskan tuntonen eikä kunnolla palauta polinta ylös joka kerta..

Jotain on vieläkin pielessä. Asennusvihre? Vääntynyt akseli?
Long John Stroker

Hessu

Kun niiden kiksirattaiden kanssa pulaa, sekään homma ei oo vaan osien vaihto ja kamat kiinni.
Just eilen kasasin yhtä laatikkoa josta joutu sorvaa kiksiakselilla olevasta rattaasta puolimilliä otsapinnasta veks jotta se jäi "ulommaksi". Ennen sorvausta se paino sitä pääakselilla olevaan ratasta jossa tämä kyseessä oleva pusla on, niin syvään, että se pohjasi sen rattaan takana olevaan mutteriin. Eli jos olisi päästelly menee, olis leikannu jossain vaiheessa siihen kiinni.
Eikä ollu eka kerta. Omassa laatikossa aikoinaan kun pusla oli kovin kulunu, se puslitettu ratas ei siirtyny tarpeeksi ja otti kiinni kytkentärattaaseen. Voitte arvaa lopputuloksen.

Mukana kuva kuinka kiksiakselista tehdään tiivis. Suuaukolle 27x6 upotus. Siihen 27x19x6 stefa. Se orgis systeemi jossa on o-rengas holkkien välissä on ihan pöljä. Ensiksikin o-rengas ei kauaa kestä. Ja niin kauan kun se kestää on ulompi pusla ilman voitelua.

Kapteeni sika

Tällä(kin) voorumilla mainittu kuinka stefan upotus lyhentää kopan elinikää. Kokemusta siitä ei ole, eikä taida ihan heti tullakaan, E-start only.


E: Esim S&S:n kopassa on stefa valmiina ja se on varmaan huomioitu materiaalivahvuuksissa.

sakke.vee

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 25 maaliskuu 13, 21:03:24
Lainaus käyttäjältä: sakke.vee - 25 maaliskuu 13, 16:01:14
... ala-asennossa on vielä paskan tuntonen eikä kunnolla palauta polinta ylös joka kerta..

Jotain on vieläkin pielessä. Asennusvihre? Vääntynyt akseli?

saattaapi olla asennusvirhe, mutta ainaki yritin  koppaa kiinnittäessä kattoo, että se tappi jää siihen klo 7 kohdille. ja tuntu ettei muussa asennossa meekkään kiinni. meni kyllä ihan nätisti koppa paikalleen ja väkivaltaa ei tarvinnut käyttää.
tarkempaa tietoa mulla ei ton asentamisessa olekkaa. ns. kaupunkilaisjärellä suoritin..

masa

En tiedä paljon tää lohduttaa mut aika hyvin oon tään läjän kaa pärjänny,katotaan enskesällä sitten meneekö puslaa tai akselia uusiks ,oli miten oli, niin kyllä nää foorumin jutut on todella hyviä
ja iso käsi kaikille tietäjille muillekin  osastoille  :)

sakke.vee

^jep. kyllä jokunen turha euro ja työtunti on säästynyt kun on vaivautunut kyselemään niiltä jotka jotain tietää ;)

jouni

Millä ilveellä ton kicksin poljinosan saa pysymään ajon aikana paikoillaan.... Kääntyy aina sivulle  :-(    aluslevykin on paikoillaan mut ei vaan pysy?  kiksi jykevämpi malli jossa uppokanta pultti ristipäämeisselillä kiristys nii ei pääse vääntää kovin kireelle...