Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Leikkaa kuin partaveitsi

Aloittaja Don Quijote, 18 helmikuu 13, 11:16:03

« edellinen - seuraava »

Don Quijote

Ainakin jos se on teroitettu oikein ;D

Täällä Finnbikersilla kun löytyy tietoa ja asiantuntemusta lähes mistä aiheesta vaan, niin osaako joku kertoa, missä saisi perinteisen partaveitsen teroitettua? Ja mielellään pääkaupnkiseudulla, vaikka posti kyllä kuljettaa veitsen muuallekin.

Siis tarkoitan sitä perinteista, yksiteräistä raappaa jolla isoisä ja Clint Eastwood aikoinaan ajeli naamakarvansa siistiksi.

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

jyrggä

Muutama vuosi sitten kun samaa asiaa oisin ollut vailla, ei ainakaan tuollasta hommaa tekevää firmaa suomesta löytyny.
Tilasin silloin pari erillaista kiveä ja semmosta "pastaa" jostain ebaysta, ja terotin veitset ite.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Redneck

Paksuun nahkavyöhön pyyhkimällä nuo on teroitettu.. siis varovasti; ellei ole terää käytetty väärin ja leikelty muuta kuin partaa.
Laita toinen pää vaikka jalan alle ja toisellä kädellä kiristät. Sitten vain pyyhit terää alaspäin varovaisin vedoin .     
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Redneck - 18 helmikuu 13, 11:50:41
Paksuun nahkavyöhön pyyhkimällä nuo on teroitettu.. siis varovasti; ellei ole terää käytetty väärin ja leikelty muuta kuin partaa.
Laita toinen pää vaikka jalan alle ja toisellä kädellä kiristät. Sitten vain pyyhit terää alaspäin varovaisin vedoin .     

Joo, tuo stroppaus on kyllä tuttua, se ei vaan riitä jos on terä jo tylsä.

Pahoin pelkään myös ettei suomesta löydy enää tekijöitä, mutta aina kannattaa silti kysellä
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Jack

mä kokeilisin ehkä öljyllä ja hienolla kivellä, siihen stroppaus päälle.

Mulla on pari vaarivainaan nahkajuttua jotka on iha siihen hommaan tarkoitettuja.

noita teriähän ei kai sais päästää tylsymän, vaan joka ajon ennen tai jälkeen vedellään siihen nahkaan...pysyy terävänä sillä.

Jos liian hankalaam eikä terottajaa löydy, osta uusi, noita saa taas, vissiin ainakin Herrainpukimosta Turusta. Tai sitten hommaan vaihtoteräisen veitsen. Niitä parturit nykyään käyttää.  ;D
Flatheads!!!

TEKE

Jeba , itselläkin vahe samoi ongelmia. "Oikea" veitsi päässyt tylsymään.
Itse ajelen pääni semmoisella Jackin mainitsemalla vaihtoterällisellä ( JT2).
15 vuotta reilut tullu ajeltua, joten eip niitä haavojakaan enää niin hirveästi.hehehe.

edit: muistin et ois ollu JT5 vaik olikin JT 2

Jessica

http://nicca.fi/tuote/238/jaguar-jt2-m-hiuspartaveitsi-lyhyt-malli
Tuollaista tosiaan me parturit käytämme!
Maksaa joku ~50â,¬ + 10â,¬ teräpaketti käherryshuollosta ja toimii hyvin! Olen ajanut monen miehen parran tuollaisella :)
( http://www.kaherryshuolto.fi/ ei ole nettikauppaa)

Vähän vaikea käyttöisempi tuolllainen "oikea veitsi" sen terän terävänä pysymisen takia, en ole itse tuollaista koskaan käyttänyt, mutta nuo jaguarin JT2 veitset on helppokäyttöisiä kun niihin voi vaihtaa terän.
Mitkä tahansa gileten terät ei käy kylläkään noihin vaan juuri nuo omat JT2 terät.
On halvempiakin malleja partaveitsistä joihin käy sitten vaikka perus gileten kaksi puoliset terät!
Mut jostakin kampaamotukusta löytynee tai netistä!
Käherryshuolto nyt ainakin myy kaikille vaikka ei olisi edes alalla :)

~Jessica
I'm with Ratz

Erppa

Ton saa helposti teräväksi.

Ensin satasen tai satakakskymppisellä nauhalla oikeaan loivaan kulmaan teränsuun perusteroitus läpi molemmin puolin. Älä polta terän suuta. Sininen terä on kadottanut karkaisunsa. Sen jälkeen syntynyt hiontakierre huopalaikalla ja teräsvahalla eri puolia käännellen pois. Varo ettet käännä väärinpäin terää kohti huopalaikkaa, nappaa mukavasti kiinni ja kolahtaa otsaan kohtalokkain seurauksin.

Aikaa kuluu n 2 min ja terä on yhtä hyvä kuin uutena, kunhan muistat oikean kulman.

Huopalaikalla voit ajaa teränsuuta pari kertaa kun alkaa tylsyä, sitten taas perusteroitus eli terän suun läpiajo kummaltakin puolelta nauhakoneella.

-E

jesse

koirien trimmaus veitsiä ja trimmereiden teriä ovat kehuneet teroittaneensa tuolla
http://www.teroituspalvelusihvo.fi/
ei omakohtaista kokemusta
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

rampo63

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 18 helmikuu 13, 11:38:57
Muutama vuosi sitten kun samaa asiaa oisin ollut vailla, ei ainakaan tuollasta hommaa tekevää firmaa suomesta löytyny.
Tilasin silloin pari erillaista kiveä ja semmosta "pastaa" jostain ebaysta, ja terotin veitset ite.
mä oon muutaman vuoden sun turpaas kattellu ja aika vitun huonosti on veitti leikannu,,,

Lassi

Miula on semmonen nahkavyö, missä toinen puoli on jotaan kangasta. Se puoli on käsittääkseni sitä varten jos veitsi on päässy ihan tylsäksi. Hangataan terä kuumaksi ja sitten normi pyyhkäsyt nahkaselle puolelle?

Mulla on myös tuommonen vaihtoterällinen veitsi, mutta normaalilla on mukavampi leikata. Molemmat on tilattu suomalaisista verkkokaupoista.

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: rampo63 - 18 helmikuu 13, 17:19:41
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 18 helmikuu 13, 11:38:57
mä oon muutaman vuoden sun turpaas kattellu ja aika vitun huonosti on veitti leikannu,,,

;D ;D

meinasin laittaa tuohon jotain tyyliin "että sillon ku vielä turpakarvoja jotenki säännöllisesti leikkasin..", arvasin nimittäin että joku väkäleuka kuittaa kyllä.. 
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Don Quijote

Teroituspalvelu Sihvolle lähti teroitukseen, katsotaan millaisena tulee takaisin. Eivät ole kuulemma partaveitsiä teroittaneet mutta lupasivat ottaa haasteen vastaan ja olla pilaamatta veistä.

Erppa

Niin, ei partaveisen terotuksessa ole mitään mystistä. Ihan samat käytännöt siihen pätee kuin muihinkin veitsiin. Kun tallilla on kuitenkn nauhakone ja huopalaikka ja kiillotusvahaa, niin homma onnistuu ukolta kuin ukolta. Harjoitella voi vaikka euron moralla.

-E

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Erppa - 21 helmikuu 13, 09:39:12
Niin, ei partaveisen terotuksessa ole mitään mystistä. Ihan samat käytännöt siihen pätee kuin muihinkin veitsiin. Kun tallilla on kuitenkn nauhakone ja huopalaikka ja kiillotusvahaa, niin homma onnistuu ukolta kuin ukolta. Harjoitella voi vaikka euron moralla.

-E

Ei tee mieli käyttää nauhakonetta ja alkaa harjoittelemaan 1920-luvun perintöveitsellä. Tarkoitus on kuitenkin ajaa sillä partaa.

Moralla ja partaveitsellä on yhtä paljon yhteistä mossella ja Rolssilla. Kiitos kuitenkin vinkistä  ;D