Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Metallin pakottaminen puupölkyn avulla

Aloittaja tsepatti, 16 helmikuu 13, 22:31:58

« edellinen - seuraava »

tsepatti

Kun tuli tossa Pullmax aiheessa näistä peltihommista kirjotettua, ni aattelin näyttää tämän konstin.Eli tein tossa kerran lokarin pätkän motonetin "paskapellistä", eli sellanen 0.8 mm korjauspala.Mä laitan kuvia,ni joudun varmaan tekee 2 aihetta, kun tähän saa vaan 5 kuvaa per aihe

Tämän homman idea on näyttää yksi tapa kutistaa peltiä...ilman tota shrinker/ stretcher laitetta.Eli keskitytään siihen kutistamiseen
Mp lokarin teko onnistuu ilman kutistajaa ja reunat on ilman niitä naarmuja.Jos tarkkoja ollaan niin kyllä se pelti osaksi kutistuu ja venyy, koska me pakotetaan se pelti lyömällä ..metodista löytää infoa nimellä stump shrinking tai englantilaiset käyttää termiä hollowing, eli lyödään kolon päällä ja blocking on taas kun lyödään puun päällä, eli ei ole tota syvennystä puussa...

Ja heti alkuun sanon et tä NÄYTTÄÄ et täst ei tule mitään, mut jaksakaa kattoa kuvat loppuun asti, täs näkyy se syy miks mä tykkään näistä peltihommista, eli tiettyyn pisteeseen saakka se näyttää et ei tule mitään, mut vaik se on kuin epätasanen, se silotetaan, ja näyttää ihan toiselta..Sitähän tää homma on venytä tai kutista, silota, tarkasta muoto, ja toista uudelleen kunnes muoto on saavutettu...tä on vaan yks tapa kutistaa...muitakin on....mut nyt ei puhuta niistä..

Mä alotin tän koti tallissa, mut ei ollu tarpeeks painavaa vasaraa himas,ni piti jatkaa tallilla...siks ekoissa kuvissa näkyy tollanen pieni korivasara...sil ei riitä massa tähän hommaan..Mut asiaan!

Eli ota paperin pala ja laita se vaikka vesilasin tai vaan jonkun ison reiän päälle, ja paina sormella vähän matkaa reunasta, ni saat paperiin aikaan rypyn joka nousee siitä kohtaa kun painat.Se painallus vastaa sun vasaran lyöntiä.Tarvitset painavan vasaran...muuten tä ei
onnistu..muovi ja noi puuvasarat on alumiinille, mut tä meni viel isolla muovivasaralla, kun on vaan 0.8 mm peltiä.

Mä en osaa kirjoittaa noitte kuvien väliin...ni pakko vaan kirjoittaa tähän mitä niis tapahtuu

1.kuva, eli tein tollaset syvennykset tohon puuhun, ne saa olla joko kartion muotoset tai puolipallo.Pellin pitää aina jäädä ilmaan, eli se ei saa pohjata reiän kanssa, muuten se ei voi venyä/kutistua, eli saa syvyyttä olla.Mul on tallil sellanen isompi syvennys viel.Yleensä nä tehdään puupölkkyyn, siitä nimi stump shrinking.Mä ostin honkkarista sellasen sirkkeli terään pieneen rällään...mut käytä VAROVASTI jos teet tällä konstilla

2.Kuva On vaan mun peltiaihio jonka leikkasin, ihan hatusta vedetty

3.Kuva  Nyt olen asettanut pellin tussiviivan, kolon reunalle, ja lyönyt vasaralla (kato jäljet pellistä), eli lyön peltiin, tavallaan lyön niinku ton kolon reunaa kohti, eli vasaranpää on alaviistoon kun se osuu peltiin...Jos sait rypyn aikaseksi...ni teit oikein.Naputa ryppy tasaseksi,puun päällä, muoto on lukittu peltiin kolon avulla, eli se ei karkaa enää.Tietysti pelti oikenee vähän kun rypyt on lyöty tasaseksi.Ja toista sama juttu uudelleen.MUISTA ettet lyö ryppyä ittensä päälle sivulle, muuten se on sit siinä, koska se pelti repeää siitä  kohtaa, kun jatkat pakotusta...ei ehkä heti, mut jossain vaiheessa sen huomaa....koettu on

4. Kuva  Täs on vaan lisää lyönti kierroksia, kaikki rypyt on kohtia joissa pelti on kutistunut, ja rypyt on lyöty tasaseksi

5.Kuva  Siin on taas ryppyjä, mut nyt on jo vähän kutistusta tapahtunut, eli reuna alkaa vähän   kaartua...lisää lyöntejä vaan

tsepatti

Nyt olen jo siirtynyt tallille isomman vasaran takia..

1..Tä on se mun isompi syvennys.Töis löytys joku vanha valurauta kiekko, ni sorvasin sen kartioks

2. Nyt on tultu tähän vaiheeseen äkkiä, eli reunat on jo 90 astetta , eli kutistunut nekin jo on aika paljon...ja nyt sit aletaan pommittaa tota lokarin kantin sisäreunaa..lokari kyljelleen, ja aletaan lyödä ton kantin sisäpuolelle, eli siihen kohtaan josta se lokari alkaa pyöristyä...Jos sait rypyn..taas meni oikein.metalli kutistuu.Eli me lyödään tota sisäreunaa , ni se vetää osan metallista (kantti) sisäänpäin, eli kanttiin tulee taas ryppy..ajattelet mihin suuntaan täytyy lyödä et ryppy syntyy kantin reunaan.

3. Niinku sanoin , tä näyttää siltä, et ei tule mitään..jaksa uskoa vaan...ja lisää lyöntejä..kutistusta on jo tapahtunut, kun vertaat rakoa lattiaan..olen myös lyöny vähän tonne keskustaan..näyttää ihan perseeltä..mut jatketaan

4.Ja taas jatketaan tota lyömistä...ryppyjä tulee ja muotoa lisää

5. No nii, nyt tän alkaa tunnistaa lokariks...ja kaarta on jo tullu lisää..

sit tulee lopulliset kuvat

tsepatti

Ja nyt siirrytään kohta Ewheelin pariin...

1. Nyt olen taas lyöny lisää ja nyt siirryn Ewheelille

2. Nyt olen kevyesti rullaillu..huomaa et reunoissa on jälkiä kun pelti on kutistunut

3. Okei, mä olen käyttänyt Ewheeliä ja planishing hammeria, sillä sai noi reunat siloteltua.Vaik ite sanonkin ni kyl se on aika sileä

4. Sama vaan eri suunnasta..tohon se jäi, ku ei tule mihinkään käyttöön..seuraava vaihe olis reunojen trimmaus, ja joko reunat taitetaan kaksinkerroin, tai sit lankareunustus...mun mielestä ainakin..tai sit joku pokkaus reunoille..toi hiekkasäkki on n. 50cm halkaisija, tän leveys on jotain 300 mm + -  pari senttiä, ja pituus joku 60-75 cm muistaakseni...tai jotain sinne päin

Eli yhteenvetona, metallia on liikutettu aika paljon.Kutistus on vaan tehty pelkän vasaran kanssa.
Täs tulee kuva et täytyy takoa hullun lailla, mut äkkiä se prosessi etenee, kun tajuaa mihin lyö.Vähän ku hakkais nauloja puuhun..eli kyl se käsi väsyy väkisinkin

Mä ostin myöhemmin ebaystä sellasen blocking hammerin, painaa 1 kg ja kumpikin pää on pallopää..ja venyy paksumpikin pelti..William Whitehouse hammer nimikkeellä saa etsittyä ebaystä.Se vasara sen työn tekee, siks tarviit kunnon painosen vasaran

Tä metodi ei maksa mitään..ja ei o vaikeaa kun vaan harjottelee vähän...jos tulee ryppy, ni aina kutistuu,Tarkkana vaan et lyö oikeaan paikkaan ja miten asettaa sen pellin kolon päälle.
Jos loppuu kolosta syvyys eli pelti pohjaa, laita vaikka kumiletku kolon reunalle ja lyöt sit sen päältä, ni saat taas lisää syvyyttä...

Mul ei viel o shrinkeriä mut kyl sen hommaan...

Ja tärkein homma...sä tarviit keinon jolla silottaa se pelti...muuten ei tu mitään..kattokaa näitäkin kuvia, ni kuka uskoo et niistä lokari tulee...jos ei kato lopullista jälkeä

Nyt vaan peltiä ja kolo ja koittamaan...jos joku jotain oppii..ni sit täs postis oli edes jotain järkeä...

Kokkonen

Uskomatonta, upeeta!!
Jälleen hämmästyttävää kädentaitoa 
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masala

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

jsr85

Äijä on kone! :o

ps. Samalla tekniikalla pentuna tehtiin koulussa löylykauhat kuparista.

Sent from my note 10.1

Mopopoika

Tämmöisiä artikkeleita lisää. 

Kiitos!

tsepatti

Kiitokset vaan.!!

Jos joku tästä oppii tuon tekniikan, ni sillon tä aihe on onnistunut.Tähän on vanha metodi, mitä varsinkin Italialaiset käytti noissa vanhojen autojensa tekemisessä.Eli pakotettiin karkea muoto puupölkyllä, ja silotettiin lyöntilusikoilla (kauhee homma)..oli niillä myös noita helve hammereita.Ja sit luin et ne levitti jotain kitin tapasta, ite tehtyä  mönjää päälle..

Sen verran viel, et tällänen muoto. mikä on mun päästä vedetty, on suht helppo tehä.Kun sen ei tartte ns sopia mihinkään tai olla kopio jo tehdystä osasta.

Tä sanonta on must aika tosi,
Että jos tekee yhden osan mikä ei sovi mihinkään, ni se on ns. taidetta, jos tekee 2 samanlaista, se on jo ammattitaitoa.

Pari osaa olen tehny ihan itelle testiksi, yhen mopotankin ja sportsterin vakio etulokarin alumiinista.Se osa valmistuu äkkiä tohon  80 %, mut se viimeinen viimeistely ja muotoilu vie aikaa tosi paljon.Kun sen täytyy olla just se mikä malli on

Mul on tallin ja vehkeiden rakentelu viel vähän kesken, siks ei o sporsteri paljoa liikkunu parina viime kesänä....

Mul on viel  muutama konsti, minkä voin täs joku kerta laittaa...mitkä auttaa mua, näis peltihommis..mitä enemmän tekee,sitä enemmän oppii, ja romu pino löytyy tallilta,   ;D

Ja mä olen oppinu kaikki netistä kattomalla, ja vaan koittamalla itte tehä samoin.....

hazzinen

juu kyl se pelti muotoutuu vasaralla kun jaksaa vaan takoa. pitäs tommoi pakotus-pölkky tehä tuohon ite tehdyn alasimen viereen. hienon näköstä meininkiä.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

Mr.Horsepower

kun siiten tekkeepi tuollaisen hakkuu pöllin niin koivusta ja ei saa kuoria ettei halkea ;)
Plus metalli pantoja kannataaa kanssa suosia pöllin ympärille :)

kun tekkee niin kumaankiin päähän eri laisia monttuja tietty ja yksi kannataa ainakiin tehä kutistukseen sellainen I muotoinen ura noin 30 x 100 pöllin reunaan  ja siihen siiten latta raudasta tehä kutistus vasara  voi tehdä kruunukorkin näköistä jälkeä tuohon raakaan taivuttamiseen ;)

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

tsepatti

Mä olen kans nähnyt kuvia joissa on metallipannat pöllin ympärillä.On totta että kannattaa tehä, eri kokosia reikiä.Mul on viel hakusessa kunnon pölkky, ku haluaisin aika ison.Me puhutaan horsepower luultavasti samasta asiasta, päätellen tosta kruunukorkista..

Eli mul on ton hiekkasäkin ympärillä (en muista näkyykö kuvissa), sellaset 2 sorkkaraudan päätä , pystyssä,pienellä raolla, siinä säkin vieressä.Mä laitan pellin niiden väliin , ja väännän niillä sen rypyn,jonka sit vasaroin tasaseksi, eli puhutaan tuck shrinkingistä...taas vähän eri metodi

Puhutaanko me samasta asiasta,  horsepower ?,

niillä rypyillä ainakin pelti näyttää ihan kruunukorkilta, kun tekee monta putkeen...

hazzinen

mullahaa on tuolla semmoi reilun pitunen pätkä 350 mm korkeeta hirttä. siitähää se alkaa syntymään tommonen paukutus-paalu pikimmiten

tsepatti

Siitä sen saa hyvin tehtyä...tos omassa mikä on toi pattinkipätkä, on vaan se et kyl se pitäis saada johonkin kunnol kiinni,(vaik vinkoilla pöytään), mul ku se oli tos himas, pelkän pölkyn päällä, ei ollu niin hyvä....

muuten, jos löydätte tai omistatte palan/pätkän ratakiskoa,  se on kans hyvä työkalu näis peltihommissa..

hazzinen

en saannu mistää pari vuotta sitte ratakiskoo, mutta kaverilla oli aika paksuja palasia haponkestävää terästä. jäännyt päädyistä kun prässätty ohuempia kappaleita. siihen vaan päähän leyland-kuormurin männäntappi sarveksi ja hyvin on kestänny paiskoo tuossa päällä millon mitäkin. kaiken lisäksi kun tohon selkään vasaralla lyö niin se kilahtaa ku lokomo konsanaan :)

Mr.Horsepower

kyllä puhutaaan kruunukorkki ideasta...

sama homma on myös riisipiirakassa peri aatteessa millä se taikina kääritään siihen puuron ympärille ;)

mutta aika luovaa on tuo pakottaminen joskus on tehty osia ihan hiekka pihassa siten että on tonggittu kuoppa maahan ja katsottu ettei ole liikaa kiviä maassa ja peltipäälles ja eikun vasaraa samaten talvella maahan jäähän vaan monttua ja eikun lekaaa :D

tää on laji jossa voi mennä todella helpolla ja pienellä budjetilla tai... siiten käyttää vaikka miljoonan niin loppu tulema on saman näköstä mutt toki miljuunan veremeillä voi olla että tulosta tulee vähän nopeemin ;)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN