Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

BSA A65 suodin öljylinjaan

Aloittaja lipi, 03 helmikuu 13, 21:17:55

« edellinen - seuraava »

lipi

Morjens!

Hankinpa talliini 1971 A65 Thunderboltin..

Jossakin neuvottiin laittamaan pässin öljypaluulinjaan Nortonin ölpänsuodatin. Siis tuollainen kuin tuossa linkissä? Onko vinkkejä mihin/miten? Onko kukaan viritellyt? Ajattelin tässä kesää odotellessa vaikka viritellä sellasen.

http://www.hannukolm.com/product_info.php?cPath=63_41_50_42&products_id=484&osCsid=rzcncppa

Tomppa68

#1
On vinkkejä/tietoo, miulla oli 1969 A65.
Eli siihen paluuletkuun joka menee sieltä moottorilohkon alapinnassa olevasta liittimestä öljysäiliön yläosaan. Eli jonka lorotus näkyy kun öljyntäyttökorkin avaa.

Ja toi onnistuu vain vanhempaan A65:een. Jos siulla on Oil In Frame runko (tuli vuonna 1971) niin siihen ei voi tollasta suodatinta laittaa. Mut jos satulan alla on se öljytankki niin sit voi. Hyvä paikka tolle suodatinjalalle on joko koneen etupuolelle alas runkoputkien väliin taikka koneen taakse takimmaisten moottorinkiinnikkeitten alaosaan niin että suodattimen pääsee vaihtamaan alakautta haarukan edestä.

Ja ehdottomasti paluulinjaan. Imupuolelle ei saa laittaa mitään virtausta heikentävää, öljynpaineet on muutenkii aika heiveröiset noissa. Varotusvalo vilkkuu ilosesti kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä.

MUOKS:  Itseasiassa tohon OIF runkoiseenkin voi laittaa suodatinjalan paluulinjaan, mutta en oo varma mahtuuko sijoittamaan sen tohon lohkon taakse alas.  Ja OIF:fissa on itessäänkin jo suodatin sen runkoputken/öljysäiliön alapäässä.

lipi

Ookkei, kiitti.

OIF on, ja tosiaan, siellähän on se suodatin siellä öljypohjassa. Eipä sitä sitten toinna varmaan laittaa.. Vaihtelee reippaasti öljyjä ja pitää suotimen puhtaana..

Oppet

Mulla on painepuolella, pumpun jälkeen poraus ulos ja letkulla suodatin(303 cbr600) ja letkulla takas suoraan kampuraan. Suodattimelta myös yläkertaan suoralinja tuoretta öljyä, kun orggiksessa menee paluulinjasta haara yläkertaa "jäähdyttämään" tämä siis b50, mut eikö se ole aika samanmoinen.

Rungon "suodatinta" kutsuisin sihdiksi

Tomppa68

No ei tossa A65:ssä kannata käydä mitään öljykanavia porailemaan. Laittaa vaan sen paluuletkun kiertämään filtterin kautta ja thäts it. Se kampikammion suodatin on tosiaan vain sihti joka poimii varpusta suuremmat möykyt ölyn seasta. Paras on jos laitat sen oikeen suodattimen plus öljynvaihto vaikkapa 4000 km välein tai kausittain jos ajaa vähemmän.
Ja vielä parempi konsti koneen eliniän parantamiseksi on kampiakselin ajoituspuolen puslan muuttaminen kuula/neulalaakeriks. Mut se vaatii jonkuu verra työstöö. Netistä löytyy juttuu tosta vaikka hakusanalla "bsa needle roller bearing conversion".

Tässä ammattimaisesti toteutettu konversio: http://www.srmclassicbikes.com/engine-and-gearbox-reconditioning-service/needle-roller-bearing-and-oil-feed-conversion

lipi

Edellinen omistaja just sata mailia sitten laittanut kaikki laakerit ja hilskeet, joten eiköhän tuolla puslalla ajella vielä jonkin verran, ennenkuin aukomaan aletaan.

Hessu

Kylhän noissa kaikissa brittitwineissä on ihan kunnollinen öljynsuodatin. Sen putsaaminen vaan on kohtuullisen työläs homma. Meinaa kammenkaulan sisällä. Perin brittiläinen tapa sijoittaa suodatin. Toivottavasti edellinen omistaja joka on vaihtanut laakerit ja hilskeet, on myös avannut sen perkeleen tiukassa olevan tulpan kampuran kyljestä ja putsannut suodatinkammion. Muistaakseni suositellaan tekemään aina kun motti on levällään. Eli usein. ;D

Tomppa68

No jos sen kampiakselissa olevan sludge trapin (keskipakosuodatin) on jättänyt putsaamatta niin se kohta ilmoittelee kyllä laiminlyönnistä kiinnileikanneilla veivien alapäiden laakereilla ja kentis katkenneilla veiveillä. A65;ssä vasen veivi lähtee helposti kampikammiosta ulos haukkaamaan raitista ilmaa tällöin :D

Eli kannattaa varmistaa edelliseltä omistajalta putsasiko hän sludge trapin laakerirempan yhteydessä.

Kun itse aukaisin ton suodatinputken konerempan yhteydessä niin se oli yli puolillaan sellasta tosi tiukkaa mustaa pikeä. Se päätytulppa lähtee ihan hyvin auki kun poralla helpottaa ne pistepuikolla lyödyt lukitukset auki. Ja alkuperäisen talttaruuvikantaisen tilalle myydään kuusiokolokantaista tulppaa.

lipi

Voishan tuon varmistaa kun ens kerran soittelen, mutta uskon että osasi hommansa, koneistajana, sekä kokeneena brittipyöräharrastajana..(triumppi-fani)