Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam moottoreiden teknisiä tietoja, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms

Aloittaja Kokkonen, 08 helmikuu 09, 18:09:35

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tähän kerätään Twin Cam moottoreiden teknisiä tietoja, mittoja, arvoja, kiristystiukkuuksia, yms....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

TC- moottorin teknistä tietoa. (Tiedot: Clymer, FLH/FXS Twin Cam 88B, 95B & 103B
2000-2005, Part no M423-2)

Yleistä:

                            Poraus                          Iskun pituus                          Tilavuus      
88B                   3,75 in  (95,25 mm)      4,00 in (101,6 mm)              1450 cc (88 cu in)
95B                   3,875 in (98,425 mm)    4,00 in (101,6 mm)              1550 cc (95 cu in)
103B                 3,875 in (98,425 mm)    4,375 in (111,125 mm)         1690 cc (103 cu in)

Vääntö
88B         82 ft-lbs (111 Nm) 3000 r/min
95B         91 ft-lbs (123 Nm) 3500 r/min
103B       91 ft-lbs (123 Nm) 3500 r/min (FLSTFSE 100 ft-lbs, 139 Nm, 3500 rpm)

Puristussuhde
88B  9:1        95B  9,2:1       103B  9:1

Sylinterin puristuspaine (88B) 90 Psi

Öljypumpun paine (nämä ovat web-haulla löydetty, ei manuaalista)
Lämmin kone, 55 mph (n 90 km/h)  30-36 psi
Tyhjäkäynnillä vähintään 10 psi
Kylmäkäynnistys viileässä kelissä n. 44 psi

Kiristystiukkuuksia  (1 ft-lbs = 1,356 Nm)

Sytytystulppa             11-18 ft-lbs

Kannen pultit, 2000- 2003
Kiristetään kolmessa vaiheessa. Ensin kaikki pultit 9-11 lbs-ft, toisessa vaiheessa 20-23 lbs-ft, kolmannessa kiristetään 90 astetta (eli ¼ kierros) lisää. Manuaali neuvoo laittamaan merkin pultin kantaan ja kanteen kulman määrittämiseksi.
Kiristysjärjestys, etusylinteri etu oikea, etu vasen, taka oikea, taka vasen pultti.
2004-05 kiristysjärjestys sama, mutta kiristetään vaiheittain loppumomenttiin 35-40 ft-lbs

Takasylinteri, etu vasen, etu oikea, taka vasen, taka oikea

Balanssiakseleiden mutterit            78-82 ft-lbs

Ensiövedon eturatas                     150-165 ft-lbs ( kaksi tippaa TB1360 vai vast kierreliimaa)
Kytkimen keskimutteri                  70- 80 ft-lbs ( kaksi tippaa TB1360 vai vast kierreliimaa)
Toision hihnapyörä                       50 ft-lbs + 30 astetta lisää kunnes lukutuslevyn reiät kohdallaan + Loctite TB 1360 kierreliimaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#2
Jatketaan listaa:
Venttiilikoneiston sisällä olevat ruuvit (6 kpl/kansi), ristiin kiristäen 1/8-kierros kerrallaan, 120-168 in-lbs (14 - 19 Nm), manuskan mukaan kierteisiin TB1342 tai vastaavaa lukitetta.
Koneiston kansi vastaavasti, sama lukite, 15 - 18 ft-lbs (20 -24 Nm)
Itse keinuvipukoneisto 18 - 22 ft-lbs (25 - 30 Nm)
Kone - vaihdelaatikko pultit, kahdessa vaiheessa, ensin 15 ft-lbs (20 Nm), lopullinen tiukkuus 30 - 35 ft-lbs (41 - 48 Nm)
Koneen yläkiinnike (FXS, FLS) koneesta kiinnikkeeseen 25 - 30 ft-lbs (34 - 41 Nm)
Kiinnike runkoon 45 - 50 ft-lbs (61 - 68 Nm)
Koneen etukiinnikepultit 70 - 75 ft-lbs (95 - 108 Nm)
Öljypumpun ruuvit 90 - 120 in-lbs (10 - 14 Nm)
Öljypumpun tukilevy, manuaalin mukaan 90 - 120 in-lbs, mutta jenkoja on mennyt,  kokemusperäinen suositus olisi 90 - 100 in-lbs, eli 10 - 11 Nm.
Nostajapesien kansille on myös samat tiukkuudet 90 -120 in-lbs. Ollaan kuitenkin varovaisia.
Jakopään kannen ruuveille manuaali tarjoaa 125 - 155 in-lbs (14 - 17,5 Nm). Malttia tässäkin.
Öljysuuttimet (männille) 25 - 35 in-lbs (3 - 4 Nm)
Koneen öljypohjan proppu 120-140 in-lbs (14 - 16 Nm)
Varsinainen öljynpoistoproppu 14 - 21 ft-lbs (19 - 29 Nm)

Lisäys: Öljypumpumpun kohdistusruuvit 40 -45 in-lbs (4,5 - 5 Nm), jos käytettävissä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vtwin98

Mitkähän oli momentit niille rattaiden kiinnitys pulteille?
Toinen kampuran päässä toinen takimmaisessa nokassa?

Tapsa61

Lainaus käyttäjältä: vtwin98 - 25 joulukuu 12, 19:56:36
Mitkähän oli momentit niille rattaiden kiinnitys pulteille?
Toinen kampuran päässä toinen takimmaisessa nokassa?

Oliko nämä momentit jollain tiedossa?

Onko pultit vaihdettava uusiin? (venyviä pultteja?) ???

Kokkonen

Tässä 2007 Touring manuaalista kopsattu ohje noiden rattaiden kiristämiselle. Siihen on olemassa joku tehtaan työkalukin,  mutta jos sitä ei ole homma menee noin:

Lainaa
Alternately tighten the crank and primary cam
sprocket flange bolts to 15 ft-lbs (20.3 Nm).
e. Loosen each flange bolt one full turn.
f. Tighten the primary cam sprocket flange bolt to 34
ft-lbs (46.1 Nm).
g. Tighten the crank sprocket flange bolt to 24 ft-lbs
(32.5 Nm).

Pulttien kannan alapinta ja prikka tulisi voidella 20W-50 öljyllä jonka jälkeen pultit ensin kiristetään tuohon 20.3 Nm tiukkuuteen, sitten niitä avataan yksi kierros.

Tämän jälkeen nokka-aselin ratas kiiristetään 46.1 Nm tiukkuuteen, ja
kampiakselin päässä oleva ratas 32.5 Nm tiukkuuteen.

Nuo pilkkujen jälkeiset arvot ovat laskennallisia. Minulla ei ole noin tarkkaa momenttiväännintä, mutta kun tehdas ne tuolla lailla ilmoittaa....  :)
Pulttien venymisestä minulla ei ole tietoa, manuaalikaan ei asiaa valaissut.

Hydraulikiristäjien kiinnitysruuvit 100-120 in-lbs (11.3-13.6 Nm).
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jussi

-06 softailin manuaalissa noista rattaiden pulteista sanotaan, että vaihdettava uusiin jos mahdollista. Eli ei kai suoraan vaadita vaihtamaan. Kaksivaiheinen kiristys kai johtuu juuri pulttien luonteesta.

Kokkoselle kysymys tuosta ensiövedon eturattaasta, mistä opuksesta tulee tuo 150 - 165 lbs? Olin katsovinani 06 manuaalista puolet pienemmän lukeman. Onkohan momenttia nostettu myöhemmissä malleissa vaikka siksi, että niitä on löystynyt itsekseen. Noin 220 Nm on kyllä melko kova lukema, evolaisen ohje on 125 - 138 Nm.

Tapsa61

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 29 joulukuu 12, 10:21:19
Tässä 2007 Touring manuaalista kopsattu ohje noiden rattaiden kiristämiselle. Siihen on olemassa joku tehtaan työkalukin,  mutta jos sitä ei ole homma menee noin:

Lainaa
Alternately tighten the crank and primary cam
sprocket flange bolts to 15 ft-lbs (20.3 Nm).
e. Loosen each flange bolt one full turn.
f. Tighten the primary cam sprocket flange bolt to 34
ft-lbs (46.1 Nm).
g. Tighten the crank sprocket flange bolt to 24 ft-lbs
(32.5 Nm).

Pulttien kannan alapinta ja prikka tulisi voidella 20W-50 öljyllä jonka jälkeen pultit ensin kiristetään tuohon 20.3 Nm tiukkuuteen, sitten niitä avataan yksi kierros.

Tämän jälkeen nokka-aselin ratas kiiristetään 46.1 Nm tiukkuuteen, ja
kampiakselin päässä oleva ratas 32.5 Nm tiukkuuteen.


Nuo pilkkujen jälkeiset arvot ovat laskennallisia. Minulla ei ole noin tarkkaa momenttiväännintä, mutta kun tehdas ne tuolla lailla ilmoittaa....  :)
Pulttien venymisestä minulla ei ole tietoa, manuaalikaan ei asiaa valaissut.

Hydraulikiristäjien kiinnitysruuvit 100-120 in-lbs (11.3-13.6 Nm).


Tässä liitteessä pulttien tiedot, jos haluaa uusia ne.

Kokkonen

#8
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 29 joulukuu 12, 12:28:35
Kokkoselle kysymys tuosta ensiövedon eturattaasta, mistä opuksesta tulee tuo 150 - 165 lbs? Olin katsovinani 06 manuaalista puolet pienemmän lukeman. Onkohan momenttia nostettu myöhemmissä malleissa vaikka siksi, että niitä on löystynyt itsekseen. Noin 220 Nm on kyllä melko kova lukema, evolaisen ohje on 125 - 138 Nm.

Nuo olen ottanut Clymerin ( Clymer, FLH/FXS Twin Cam 88B, 95B & 103B
2000-2005, Part no M423-2) manuaalista.

Myös tehtaan manuaali 07 touringille antaa samat arvot:
Lainaa
Engine compensating sprocket bolt 155-165 ft-lbs 210.1-223.7 Nm.
Always use new bolt;

Lainaa
Using torque wrench and 13/16 inch socket, tighten engine compensating sprocket bolt to 155-165 ft-lbs (210.1-223.7 Nm).

Edit: Clymer manuaalin tarkennus
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jussi

Jaaha, erikoista. Softail 2006 korjausmanuaalissa sanotaan 75 lbs / 101,7 Nm. Tosin mutteria pitää sen jälkeen vielä kiertää 45 - 50 astella, eli tiukkuus saattaa olla lähelle tuota pariasataa NM.

Ai jaa juu, tuossa sinun tekstissäsihän puhutaan pultista (bolt), 2006 manuaali puhuu vielä vielä mutterista (nut) ja se oikeasti on mutteri. Avainkin on erikoinen tuossa, itse käytän 38 mm hylsyä joka sopii napakasti (on sopinut kaikkiin omistamiini pannusta lähtien) ja on hiukan isompi kuin 13/16".

Olisko 07 ja uudempiin vaihdettu kokonaan erilainen muttari/pultti?

Kokkonen

Kas, kas ja nyt mulla ei ole tuota mainitsemaani varhaisempaa manuaalia saatavilla. Alla kuitenkin kuva tuosta -07 enskarattaan kokoonpanosta, jossa on tosiaan pultti.
Tämä asia pitää selvittää, jotta ei jää väärää infoa foorumiin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Löytyi tehtaan Service Bulletin M-1170,  2003-2005 (kaikkien BT) mallien ensiövedon eturattaan momentille. Siinä on tuo kiristys suoritettu niin kuten sinä Jussi sen toit esille.
Ja mutterihan se siinä.

M-1170 kuvat alla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jussi

Kiitokset taas viitseliäisyydestäsi kun kaivoit molemmat versiot esiin. Noita on näköjään kahta eri mallia, tuo 07 poikkeaa täysin aikaisemmista näkemistäni. Mutteri on ollut kaikissa joita itse olen ropannut ja siksi yli 200 Nm (150-165) alkoi kuulostaa melko kovalta momentilta, kun on tottunut tuossa mutterissa hiukan yli 100 Nm momentteihin.


jty

Uudessa pultissa on lukite päässä joten jos käyttää vanhan pultin niin punaista locktiteä

Mopo65

Onko 2009 mallisessa 96 (ei B malli) samat kannen kiristys arvot kuin noissa vanhemmisssa ?