Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kommentointi aiheisiin, vittuilua vai asiaa?

Aloittaja Kokkonen, 26 tammikuu 13, 20:50:41

« edellinen - seuraava »

-väiski-

Kokkonen on aivan oikealla asialla, tuollainen kommentointi ei aiheuta kuin pahaa mieltä.
Mukavampi on myös lukea sellaista projektikansiota jossa annettua palautetta on perusteltu.

Aiheen ohi tuli Mieleen että lähes yhtä paljon vituttaa "tyhmät kysymykset". Siis sellaiset jossa selkeästi halutaan saada ulkopuoliselta vastaus, muttei kuitenkaan itse viitsitä antaa mahdolliselle vastaajalle tarvittavia tietoja. Esim. Käykö softailin jalkatapit sporttiin? (pitäisikö kysyjän jotenkin tietää mistä tapeista tai vuosimalleista on kyse?)

Sekä sellaiset kysymykset joista käy selväksi ettei edes ole yritetty etsiä tietoa muulla tavalla kuin postaamalla kysymys jonka sisältöä ei ole mietitty sadasosasekuntia pitempään.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 27 tammikuu 13, 09:54:09
...Kun tässä itse kuitenkin kukin rakentaa omia isompia ja pienempiä projektejaan, olisi itse kunkin syytä miettiä kirjoittaessaan, mitä palautetta itse haluaa ja tarvitsee, niin siitä saa jonkinlaista ajatusta ja suuntaa kukin kirjoittelulleen...

Tässä oli mielestäni kaikki olenainen.

Vaikka täällä kirjoitteleekin varmaan paljon toisensa tuntevia ihmisiä joiden kesken voisi jossakin tapauksessa ymmärtää jonkin asteisen v&%@#lun mut minkä kuvan se antaa  sivulliselle jotka seuraa tätäkin foorumia, uskon et useampi projekti on jäänyt julkaisematta em. syystä.

Mielipiteitä on yhtäpaljo ku persereikiä mut eikö ne paskimmat voi jättää kirjoittamatta, tuskin täällä kukaa itselleen ainakaan omasta mielestään rumaa pyörää rakentaa.

NETIKETTI googlella löytyy.

Janne

Sent from my Nexus S using Tapatalk 2

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 27 tammikuu 13, 09:28:47
Eniten mua ärsyttää:

1-Rodchop,rodchop,rodchop.
2-Huono huumorin taju.
3-Tosikot
4-Fanaattisuus
5-Herkkänahkaisuus.
6-Täydellinen tietämys kaikesta.
7-Sensurointi. (ketjujen lukottaminen tai sen uhkailu)
8-Neuvominen / Kyseenalaistaminen / Dissaaminen: Mikäli tyyppi ei itse mitään tee & saa aikaan, niin silti     jaksetaan epäillä / kyseenalaistaa muiden tekemisiä.
9-Kyky olla tajuamatta sarkasmia.
10-Rautaperseet
11-Pakollinen Alko lukon puuttuminen tietokoneilta.

Ainakin 8/11 oikein, meikä taitaa olla ärsytyslistan kärkipäässä... :)

Tämmöset foorumit ovat luonteeltaan semmoisia, että ei tule aina harkittua kovin syvällisesti, mitä kirjoittaa. Siitä seuraa, että joku harmittomaksi tarkoitettu oneliner voi saada täysin suhteettoman merkityssisällön. Tai vähintään asian painoarvo jotenkin muuttuu paljon suuremmaksi kuin kirjoittaja tarkoitti. Asiaa ei auta, että netistä puuttuu kaikki "body language" ja mitä nyt viestintään ihmisten kesken normaalisti kuuluu.

Mun mielestä ylläoleva on kuitenkin sen tyyppistä settiä, että se pitäisi jo pikkuhiljaa kaikkien tietää, ei tää netti enää ihan uusi juttu oo. Friendshippiin kuuluu, että välillä siedetään kaverilta vähän harkitsemattomiakin läppiä, koska rapatessa roiskuu. Yllätys yllätys, rapatessa roiskuu netissäkin. Astinlauta voi olla jonkun mielestä ruma tai karsea, mutta so what? Joku voi nimitellä jättöpoliisiksi ja siihen voi "veljelliseen tyyliin" vastailla jotain yhtä pöllöä, mutta so what? Heinäsirkat ja vedenpaisumus eivät sittenkään tulleet. Tästä syystä tämä tämmöinen kuuluu mun silmissä vähän osastoon "kyllä minä niin mieleni pahoitin".

Mun mielestä pahin skenaario on se, ettei uskalleta esittää kritiikkiä, koska joku saattaa siitä mielensä pahoittaa.
Long John Stroker

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Jarkko - 27 tammikuu 13, 11:23:22
Jos ei kestä palautetta niin kannattaa rakennella yksin pimeässä tallissa, niin kuin minä :)
Se vasta kivaa on että kehutaan kaikkea vaikka olis kuinka p...aa, ollaan yhtä suurta kukkahattu-täti perhettä.

Tästä olisin eri mieltä. Totta on, että palautetta kestetään eri tavalla. Eikä se suinkaan tarkoita, että jos antaa rankkaa palautetta on itse sitä valmis kestämään. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että palautteessa asettaisin suuremman vastuun sen antajalle kuin vastaanottajalle.

Tosin palautteissa liikutaan myös ajoittain eräänlaisella raja-alueella. Asiallinenkin kritiikki saatetaan kokea vastaanottajan taholta negatiiviseksi, vaikka se olisi vain lähettäjän mielipide, eikä se arvostele lainkaan rakentajaa tai kohdetta. Olisko tällaisissa tapauksissa syytä kysyä tarkennusta, jotta asia ei jää kaivelemaan?
Onhan privaviestitkin olemassa, jota kautta voi tiedustella tarkennuksia vaativista kommenteista.

Ja suosittelen vahvasti tuomaan sen projektin sieltä tallin pimennosta tänne esille.  :)

On myös selvää, ettei kaikki miellytä kaikkea, eikä ole tarkoituskaan että aletaan kimpassa kehumaan syyttä toisiamme. Kehut silloin kun se itseltä siltä tuntuu.
Pakkohan ei ole kommentoida kaikkea.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Tota noin.

Minulla on ollut viime ajat hirveästi kiirettä, etten ole ennättänyt kirjoitella tänne tai vastailla privaviesteihin tai sähköpostiin kovin paljon. Olen kovin imarreltu jos joku minulta neuvoa kysyy, mutta kiireessä parempi ettei neuvo väärin. Sorry vaan kaikille jotka tunnistaa itsensä. Mutta jokaisen tänne foorumille kirjoitetun viestin olen lukenut. Ja sen takia kovasti hämmästyneenä tätä ketjua luen.

Olen lukenut tätä foorumia niin pitkään kuin se on ollut olemassa enkä kyllä mitenkään näe, että taso olisi jotenkin laskemassa. Jos jotain on muuttunut, niin tahti on hidastunut, mutta tuskinpa olen ainut jolla on muuta tekemistä älyttömästi. Sitä paitsi ainakin itellä ei ole vielä ollut motivaatiota mennä puuhastelemaan. Eiköhän tämä foorumi aktivoitune taas parin kuukauden sisällä.

Minä olen paasannut täälläkin siitä miten tasapäistäminen sapettaa. Näistä foorumikirjoitteluista näkyy selvästi, että meitä ihmisiä on erilaisia ja se jos mikä on hyvä asia. Toiset luonnostaan esittää asiansa karkeasti ja toiset taas vetää herneet nokkaansa helposti. Ei sille voi mitään ja miksi pitäisi. Jos oikein joku sapettaa, niin siirtyy seuraavaan viestiin. Kannattaako sitä energiaa semmoseen tuhlata. Jos tästä olisi tarkoitus tehdä semmonen hajuton ja mauton joka ei vahingossakaan loukkaa ketään niin kannattaa vielä laittaa semmonen Taaperon vai mikä se olikaan ilmiantonappi, että siitä saa tilattua Pasin ja karhuryhmän ovelle jos ei kirjoitukset miellytä.

Myönnettäköön, etten ole asiattomuuksien kohteena juurikaan ollut, mutta on tuota tullut itellä parit ylilyönnit ja ymmärtänyt parit kommentit väärin eli kyllä minä jonkin verran tietänen mistä kirjoitan. En todellakaan tarkoita, etteikö tästä aiheesta olisi ihan hyvä keskustella, mutta kannattaa aina pitää mielessä, että kaikki on suhteellista. Jossain suomi24:lla asiattomuus tarkoittaa ihan jotain muuta. Ymmärtääkseni tätä foorumia ei ole tarvinnut hirveästi moderoida ja lieneekin niin, että korkea taso ruokkii itse itseään. Kyllä minä myönnän, että osa kommenteista on ihan paskoja, mutta tässä seurassa se on enemmän kirjoittajan oma häpeä ja oletettavasti se paistaa saamapuolella olevan silmäänkin niin räikeästi, että sen osaa jättää omaan arvoonsa.

Noh, tästä viestistä taisi tulla nyt tämmönen keskinäinen selkääntaputteluviesti, mutta pointti kai oli se, että jos on ongelma niin ensiksi kannattaa selvittää ongelman laatu ja laajuus ja sitten miettiä niitä ratkaisukeinoja. Olikohan tuo se pointti vai ei. No enpä kyllä enää  jaksa poiskaan tätä pyyhkiä kun sen verran aikaa meni kirjoittamiseen.

Tuukka

Kyllähän kaikista pahin skenario olis tämän foorumin muuttuminen amerikan tyyliseksi, kehutaan kaikkea mahdollista ilman mitään kritiikkiä tauluksi. Sit jos joku kehtaa arvostella jotain, haukutaan arvostelia lyttyyn ja bannataan pois. Ei täällä ainakaan mun mielestä, mitään kovin asiatonta palautetta ole kenellekkään annettu. Kyllä tuolla "pimeässä" tallissa tulee huomattavasti kovempaa palauttetta saatua ja annettua....
C.O.G.

Redneck

Oikeastaan  ulkonäköasioita koskeva negatiivinen palaute on turhaa; kysehän on toisen ihmisen pyörästä ja tyylitajusta. Kehuja kehiin jos on mielestään aihetta.
Neuvoja ja ideoita pyydettäessä. Tai jonkun kohdan ratkaisuja. Voi tuntua hämmentävältä jos itse on tosissaan ja muut lyö leikiksi  :-\  (mietin tässä myös omis sanojani )
Kyllä meidän kannattaa suosia kannustavaa ilmapiiriä .. se vie asioita eteenpäin  :)   
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

KK

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 27 tammikuu 13, 15:51:56
Kyllähän kaikista pahin skenario olis tämän foorumin muuttuminen amerikan tyyliseksi, kehutaan kaikkea mahdollista ilman mitään kritiikkiä tauluksi.
Ei kiitos. Jos tänne laittaa fotoja omista tekosistaan, niin mun mielestä pitää pystyä ottaa myös rakentavaa palautetta aiheesta.
F.U.

Spöke

Kyllä minä tämäntyyppisestä keskustelusta niin mieleni pahoitan. Onneks mittariin on kertynyt senverran kilsoja, että nahka on jo pirun paksua.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Tämä on erittäin hyvä ja tärkeä keskustelunaihe. Melkoinen sattuma että se nousi esiin ihan yleisessä foorumikeskustelussa samaan aikaan kun olimme ylläpidon kesken jutelleet samasta aiheesta. Ehkä se osaltaan kertoo siitä että kyse ei suinkaan ole joidenkin yksilöiden huumorintajun puutteesta vaan ihan varteenotettavasta kehityskohteesta. Itseni pääsi yllättämään se että oma nimeni liitettiin negatiivisessa sävyssä tähän keskusteluun mukaan - mutta toisaalta se on vain merkki siitä kuinka eri tavalla kirjoitettua tekstiä tulkitaan ja että jokaisen pitäisi miettiä omalta kohdaltaan miten voisi parantaa tilannetta.

Itse rupesin kiinnittämään huomiota negatiivisen ilmapiirin lisääntymiseen tällä foorumilla kuluneen syksyn ja talven aikana. Osittain itse saamani palautteen, mutta toisaalta myös foorumin ulkopuolelta kuullun takia. Esimerkiksi muutama viikko sitten eteläsuomalaisen kerhon bileissä eräs harrastaja lähestyi allekirjoittanutta kehuen foorumia ja erityisesti projektialbumiosiota. Samaan hengenvetoon kuitenkin totesi että hän ei pysty laittamaan omista projekteistaan tarinaa tänne koska hän ei kestä minkäänlaista arvostelua.

Tässäkin keskustelussa on vedetty esiin se perinteinen "jos laittaa projektejaan julkiseen jakoon niin pitää myös kestää arvostelua" -kortti. Eli toisin sanoen pitäisi purematta niellä kaikenlainen vittuilu ja "yäk, en tykkää" -tyylinen kommentointi? Sitten on tää ryhmä joka heti vetää johtopäätöksen että nyt sitten pitää vaan kehua kaikkea kritiikittä ja sitten ollaan ne kukkahatut päässä yhtä suurta perhettä. Kumpikaan ei ole oikeassa.

Palautetta ja kritiikkiä pitää esittää mutta niiden pitää olla rakentavaa ja kannustavaa. Ei niin että mollataan tehtyjä ratkaisuja vain sen takia että ne eivät ole juuri sitä mistä itse diggaa. Tälläkin foorumilla on muutama niin fanaattinen yksilö että mikään mikä on heidän mukavuusalueensa ulkopuolella ei kelpaa - ja sen kyllä huomaa kommenteista. Kommentit rajoittuu yleensä just tohon "yäk, en tykkää" -osastoon eivätkä ne tarjoa mitään rakentavaa keskusteluun. Kyllä sellaisesta rupeaa rakentajan mieli tummumaan hyvin nopeasti.

Ja vaikka suurimman osan näistä tyypeistä tunnen henkilökohtaisesti ja osaan lukea heidän kirjoittamaansa tekstiä niin kuin he sen elävässä elämässä sanoisivat, täytyy muistaa että tuhat muuta foorumin lukijaa ei edes tiedä kuka nimimerkin takana on. Ja silloin osa kommenteista näyttää todella rumilta ja saattavat jopa kannustaa henkilökemioista tietämättömiä lisäämään vettä myllyyn. Ja sitten osa tästä tutustakin porukasta käyttäytyy täysin eri tavalla elävässä elämässä - vaikea kuvitella heitä kirjoittamaan joitain täällä nähtyjä asioita.

Miten sitten tilannetta voisi parantaa? Itse peräänkuulutan avarakatseisuutta ja rohkeutta astua sen oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Maailma olisi pirun tylsä paikka jos kaikki rakentais vaan just sellaisia pyöriä mistä itse tykkää. Tämän foorumin yksi hienoimpia puolia on ollut juuri se, että täällä voi lähteä rakentamaan vaikka kyykkypyörästä ilman että jengi dissaa saman tien pihalle. Jatketaan samalla tavalla :).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Erppa

Karavaani kulkee, kamelinpaska haisee.

Omasta kokemuksestani tämä foorumi toimii aivan mainiosti. Mukavaa hommassa on se , että täältä syrjäkulmiltakin voi seurata rakentelugenreä ja maailmanmenoa vaikkei tunnekkaan juuri ketään. Tekniikan ja rakentelun seuraaminen vie omaa roplaamista eteenpäin, vaikka keskitynkin nyt entisöintiin. Rakenteluprojekti odottaa verstaan katossa. Työkalut, tarvikkeet, hinnat, kokemukset, tapahtumat ym; foorumilla jaetaan pääsääntöisesti asiallista tietoa ja ylläpito on saanut homman rullaan mukavasti vuosikausia. Toisin on monilla muilla foorumeilla, ei jaksa juuri seurata, kun suurin osa keskustelusta on ihan puutaheinää. Ehkäpä porukan pienuus on etu, ainakin vielä.

Pientä vittuilua voi täysi-ikäinen mies sietää ronskinlaisestii, ei haittaa, se pitää vain mielen virkeenä. Ei haukku haavaa tee. Jos kommentit ei kiinnosta voi vaihtaa aihetta, mennä eteenpäin. Turha kaikkien kahjoilua on niin vakavasti ottaa.

-E

Edit.

rodchop

Niin eikös tää oo prätkä foorumi!
Rätkä jätkät tunnetusti paksunahkasii & kovii jätkii, jotka normaalisti pikku kuittailusta nostaa korkeintaan toista kankkuaan & päästää mehevän pierun jatkaen tuopin tyhjennys operaatiota sen kummemmin noteeraamatta ;D
Anteekskaan ne ei pahemmin pyytele, röyhtäilee & virnistelee.
Eri asia joku rakastakaa kaikkia & halailkaa sivusto, jossa hyttysellekkin pitäis tarjota uusi suoni imettäväks.
Hieman noista teksteistä voi rivien välistä lukea (ei olis pitäny huumorimielellä photoshopilla leikkiä)
En kylläkään arvostellu, ainoastaan hyväntahtoista tsoukkia, ei tapana arvostella ellei suoranaista mielipidettä kysytä. Silloinhan voit kantasi esittää.
Pienimuotoinen väittely kyllä kieltämättä mukavaa, kunhan ei oteta liian vakavasti  ;)
Ollaan kavereita (ryhmähali)
Mua ärsyttää näin yleensäkkin moni asia. Esim. Lähibaarin kallis kalja, idiootit/laiskat työkaverit, muijien menkka kiukuttelut yms. Vääryydet joita joudut kokemaan. Negatiivinen energia valjastettava hyötykäyttöön. Esim. Pikku kuittailu toisen saamattomuudesta voikin olla juuri se sysäävä ärsyke joka saa pitkän & raastavan toimettomuuden loppumaan.

Niin ja mähän en ole sitä tietyn konetyypin ylistämistä aloittanu.  ;D
HOG Forever Forever HOG

FXD

Itse olen noin vuoden verran seurannut tätä foorumia ja mielestäni tämän foorumi on yksi parhaimipia sen monipuolisuuden takia. Ei ole jumittunut yhden rakentelusuuntauksen foorumiksi, ja siksi täällä viihdynkin. Rohkeasti rakentelijat laittavat projektikansioita esille ja mielestäni ne ovat tämän foorumin parasta antia, itselläni tippunut leuka lattialla moneen otteeseen kun ihastellut toisten aikaansaannoksia. Kritiikkiä ja rakentavia ehdotuksia mielestäni voi ketjuihin laittaa, mutta perustellusti, en tykkää-kommentilla ei paljoa paino-arvoa ole, ilman hyvää perustelua.

M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

Jussi

Varmaan tämäkin puoli foorumista vaatii välillä keskustelua, mutta muuttaako se mitään on sitten eri asia. Käytännöt ja ihmisten käytös muuttuvat kun suosio kasvaa, kaikennäköisiä ja -makuisia mielipiteitä tulee vastaan kun käyttäjämäärä lisääntyy. Mielestäni Finnbikers on säilynyt suht hyvässä kuosissa moneen muuhun foorumiin verrattuna. Ylläpitäjät mielestäni hyvin tarttuvat asiaan kun tarvetta ilmenee ja niin pitääkin. Se on ehkä tärkein työkalu näissä hommissa. Siis rohkeat ja asiansa osaavat moderaattorit.

Saattaahan joku projektikansio jäädä arvostelun pelossa tekeytymättä, vaikea sanoa. Itselläni oli tarkoitus yksi kansio väsätä, mutta jäi tekemättä enemmänkin laiskuudesta ja kuvien puutteesta johtuen, ei lainkaan arvostelun pelosta.

Toivoisin ettei tässä vaiheessa ainakaan mihinkään rajoittaviin toimenpiteisiin ryhdytä. Aika pitkälle komppaan myös T-Bonen kommenttia tuossa ylempänä.

Hemuli

Itse asiassa se keskustelu mitä ylläpidon kesken aiheesta käytiin lähti oikeastaan siitä että koko Projektialbumit-osio on tänä talvena osoittanut lieviä näivettymisen merkkejä. Eihän siellä ole aktiivisemmin päivitetty juuri muita kuin Kimmon ja Rezin albumeita. Montaakaan uutta tulokasta ei ole ollut vaikka tiedän että pyöriä valmistuu useammassakin tallissa ympäri Suomen. Jos verrataan tilannetta vuoden takaiseen niin ei juuri tuntunut mielekkäältä järjestää "Vuoden Projektialbumi" -äänestystä. Yhtenä vaihtoehtona pohdittiin kommentoinnin tason vaikutusta albumin aloituskynnyksen korkeuteen.

Projektiosio on kuitenkin yksi eniten kiitosta saanut alue tällä foorumilla ja haluaisimme että se säilyy vilkkaana myös jatkossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957