Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Siperian Sputnik

Aloittaja Kokkonen, 20 tammikuu 13, 19:07:16

« edellinen - seuraava »

Ikone

Ameriikan Neuvostoliitto ja Venäjän Yhdysvallat, onko niillä eroa? Molemmissa valmistetaan luonteikkaita moottoripyöriä, jotka antavat omistajilleen pääasiassa rakentamisen ja korjaamisen iloa. Joskus taivaankappaleiden sattuessa sopivaan asemaan pääsee niillä nauttimaan myös "vauhdista" ja vapaudentunteesta..  ;D

Redneck

On teillä Sputnikkien onnekkailla omistajilla sanan säilä hyvin teroitettu  :) Hieman kalvavaa kateutta taka-alalle siirtäen seuraan mielenkiinnolla projektin tuomaa henkistä ja aineellista hyvää  :P 
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

kimmo l

Muitakin saman tyylin harrastajia, itsellä on ventiileiden säätö just menossa ukrainanihmeeseen...



kuulema noilla onnistuu? ::)

Kokkonen

Pieni on tuo vasara, mutta noissa uusimmissa koneissa onkin vissiin hienomekaaniset säätötyökalut. ;D
Mukaan vaan, Donin kasakat ja Volgan lautturit. Näissä arojen aparaateissa näyttää itse kullakin olevan suurempi vuosihuolto työn alla. Sosialistit ovat nautiskelleet huolettomia kilometrejä ja nyt me kapitalistiriistäjät joudumme siivoamaan sotkut. Ei vitumpi homma.   :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jasu

Mie oon särkeny neljä tuollasta Kimmo:n kuvasta löytyvää moottoria, kaikki vieläpä saman kesän aikana..! ;D

Lopulta sit alko kestää kun järkeili öljynkiertoa vähän uusiks, ja lisäs mukaan suodattimen öljylle...

Ja se on ihan pakko myöntää ettei tuollasen plunger -jousinen runko ollu mikään ihan tukevin ajettava kun vauhtia oli noin 100MPH, ja komeasti peittyy takaa näkyvyys kun siinä noppeuvessa puhkea toinen mäntä...  ::)

Kokkonen

#20
Oli taas senverran lämmin aamu, -6 astetta, jotta oli todennäköistä saada jotain aikaiseksi ennen sormien kohmettumista. Bensalinjoen tiivistyksellä aloittelin, jotta pakoputkista lentävät kipinät eivät haihduttaisi kelpo projektia ja hyvällä alulla olevaa tallia savuna ilmaan.
Hana vuoti kierteistään, niissä oli varsin matalat harjanteet enää jäljellä. Kokeneemmat toverit neuvoivat, jotta hyvää tulee hampulla ja kierrepastalla, joten niitä sinne:



Ja näyttää pitävän.  Letkuja ja kiristimiä repullinen paikoilleen, ainakin kiristimet näyttivät olleen Sputnikin edellisessä elämässä kortilla.
Tyhjäkäyntihän oli hieman kovalla, koska kaasuvaijerit kantoivat, niiden kuoria piti lyhentää. Se on yks homma, josta en yhtään tykkää, mutta dremelillä ja sen pikku katkaisulaikalla meni kohtuullisen helposti.
Tuo luistisysteemin kokoaminen sensijaan ei mennyt kohtuullisen helposti. Sormet loppuivat kesken, kun pitää jousta kasassa ja siten yritin saada luistin säätötangon ja kaasuvaijerin yhtäaikaa loviinsa. Etenkin vaijerin pää karkasi aina. Kymmenen kerran jousen etsimisen jälkeen teippasin vaijerin kuoren luistin kannessa olevaan säätöön, ja a vot. Sanoo nimim. "Minne vittuun se jousi TAAS lensi!!"



Mut käyntiinlähtö oli nyt tuskallista, ja kun käy, vain niin kauan kun on bensaa kaasuttimissa. Joten tutkittavaa riittää. Pitänee laittaa ensteks ilmanputsari systeemit kondikseen.
Niin ja nämä kaasuttimet ovat ilmeisesti 650 sivuvaunulliseen Dnepriin tarkoitetut. Tätä mallia tehdas käytti jotain 1985 -1994, ja mä sain ne halvalla.....miksiköhän?  ::)
Niin, ja potkii takaisin vaikka olis sytkän säätövaijeri piukalla. Tosin Igor on vähän viilannut jakajan kannen kohdistimia, joten asentajalle jää aikamoinen haarukka sytytyshetken arpomiseen. Ja mulla kun ei ole lotossakaan tuuria.

Tässä kuitenkin savusumuinen kuva, joka todistakoon että jotain on palanut jossan.




edit typo
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Se käy sittenkin, vaikka oikeen pidemmänkin aikaa. Laitoin ilmanputsarin paikoilleen ja liitin kaasarit siihen väliaikaisilla Biltemanowskin taipuisilla putkilla. Väliaikainen on helposti pysyvä. Mutta kun alkuperäisissä liitännöissä on kylmäkäynnistinläpykkä ja tämä idän ihme ei lähde ryypyttämättä käyntiin kuumanakaan, jotta varmaan ei tässä ihan näin helpolla pääse. Mut nyt saa kelvata.

Vasemmistosylinterin kaasutin ei toimi kunnolla ja säätäminen ei muutenkaan onnistunut ohjeen mukaan. Näihin kaasuttimiin löytyy netistä korjausohjeita, eli mitä pitäs tehdä ennen kuin niitä edes laittaa paikalleen. Kokeilin ilman ja vissiin hävisin.
Ehkä pitäs lisäksi putsata bensatankki, näyttä tuottavan yhä töhnää linjoille, vaikka on sitruunahapolla ja suurella vaivalla kertaalleen läpikäyty. Kaiken kaikkiaan hauska harrastus. Voi olla, että ens kesänä istuttelen vaan porkkanoita.

Nyt kun kone kävi kuumaksi asti, en olekkaan varma, josko nuo mekaaniset äänet kuitenkaan kertovat oikeista välyksistä, mutta välystä kuuluu olevan. Ja saatanallinen katku.

Seuraavaksi tarttis saada kytkin pelaamaan, puuttuu ainakin yksi osa. Ehkä noille piuhojen päillekin olisi hyvä löytää kytkentäpaikat, jos vaikka pääsis ajamaan soolona pikku lenkin ja kuulostelemaan mikä vetopuolella vaatii korjaamista.

Mut nyt tulee paussi, pitää keskittyä talon korjaamiseen, jotta pysyy sillä saralla viisvuotissuunnitelmassa.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Pietari

Ihan ekaks onnittelut hienosta hankinnasta, tuollasella mä oon aloittanut tämän jalon harrastuksen eli kaiken ehjän korjaamiseen käyttökelvottomaan kuntoon...Siis tuohan on K-pyörä, dnjeprit on niitä kansiventtiilikökköjä.Ihan ekaks suosittelen hakemaan 6 voltin tuplapuolan siis jos on vielä 6 voltin sähköillä ja heittämään kuikkaa pyörijällä ja jakajan kannella, tai voi sen kärkien suojuksena säilyttää.Siin on heti yks mahdollinen (lue:tuleva) vika korjattu jo etukäteen.Noista kaasareista ei oo kokemusta , ovat senverta uudempaa teknologiaa että voivat jopa toimiakkin , mulla on kokemusta vain niista vanhemmista litteäluistisista useammalta vuodelta eikä niitä ainakaan saa toimimaan kaikilla alueilla edes tyydyttävästi, tyhjäkäynti ainakin jää aina heikoksi, ja tulihan sitä kokeiltua monenlaista itäplokin tuotetta, huonolla menestyksellä.Paras käyntiinlähtö ja käynti löytyi lopulta auton vaaka-imu weperista itsetehdyn imusarjan nokassa, vaikka asiasta paremmin tietävät kertoivat sen olevan täysin sopimaton kyseiseen laitteeseen.Kaasuun vastaavuuskin oli ihan eri luokkaa ,kiihdytyspumpusta johtuen, ja käynti oli tasaisempaa kuin millään aikaisemmin kokeilluilla.Jopa tyhjäkäynti parani niin ettei tarvinnut valoissa enää jännittää... ;DJapanilaiset kaasuttimet on toinen toimiva vaihtoehto, niistä vaan yleensä joutuu maksaakin jotain...
Onpa tuollainen mopo tullut konetta ja laatikkoa myöten koluttua vuosien varrella jokuseen kertaan ,ehkäpä siitä jotain on jääny päähän jos tulee tenkkapoo.
Yleisesti ottaen vanhakin länsimaalainen osa (jännitteensäädin,laturi yms) on lähes aina parempi vaihtoehto kuin uusi venäläinen, varsinkin tasavirtalaturi on saatanan keksintö, jopa pakkauusi toimii täysin taivaankappaleiden asentojen mukaan tai sitten ei toimi (useimmiten ei) ...keulassa on sellaset paskat polkupyörämallin laakerit, niihin sopii jonkun bmw:n kartiolaakerit, stormilta löytyi ainakinmuinoin, ite hain kolmet ja joka kerta viimeiset mitä varastossa oli...
Ainakun morkataan HDeen kestävyyttä mä oon miettiny että kaikkien tarvis ekaks ajaa viis vuotta venäjänvalmisteella ennenkuin sais edes ostaa harrikkaa, ei enää rutistais jos kerran viidessä vuodessa joutuu vaihtaa akun, se on kuitennii vähempi kuin kone ja laatikkoremppa kerran kesään .
Onneks mä oon tuon helvettini jo kokenut... ;D

kimmo l

Pietari puhuu asiaa.. lähes kaikki mitä voi korvata länsimaisella tai japsilla on huomattava vaikutus laitteen toimintaan, tosin myös semmoisia piirejä ,missä ei suvaita parannella idän keksintöö länsiosilla.

itse rakensin tuommoisen mallin ja käyntiin lähtee polkasulla ja bensan yli lotraaminen kuumalle asfaltille aakkosaseman pihassa loppu , myös kulutus tippui tuonne 7-8l/100km.



Ja mitä noihin sähköihin tulee , pohjanmaalla on osia myyvä kaveri, hänellä on uusia kärjettömiä sytytyslaitteita myynnissä, suosittelen.

Linkki en kehtaa laittaa , ettei mene mainostamiseksi.

Ja viimeisenä oljenkortena tulee ajettavuus ja jarrut,jotka tosin ovat vauhdinsurmat, mutta suosittelen... parantamista.

esim:



Kyllä se on hd:n keula , tosin sisäpinnoilla lukee shova japan.. :o

näin se lähtee kun sekoittaa uralin ja dneprin osia..

http://s264.photobucket.com/albums/ii165/autimies/viteot/?action=view&current=SNB10800.mp4

Moskari



LainaaKyllä se on hd:n keula , tosin sisäpinnoilla lukee shova japan.. 

Noi hd:n "tulitikkukeulat" on liian aliarvostettuja, näkyy olevan useasti varsin huokeaan hintaan myynnissä jarruineen päivineen. Pienellä vaivalla sopii melkein mihin vain  ;D  Noita näkee livenä  harvoin.
Rock on ikuista - kaljaa menee

Spöke

Toi mikään tulitikkukeula oo, ihan paksuputkinen wideglidehän tuo, ihanat makkarat ja kaikki ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kokkonen

Upeet pelit on teillä. En ole ennen tuollaisia tuplaweber sovellutuksia noteerannutkaan. Paljon olette vaivaa nähneet. Jo pelkästään noiden koneen lohkojen kiillottaminen on täytynyt olla jumalaton homma.

Käynnistyvyys on mun käsityksen mukaan Sputnikin koneessa huono, mutta kun katsoin tuon hinausvideon, niin oikeastaan se lähteekin aika helposti käyntiin. Kiitos referenssistä  :)

Noi nimet Ural ja Dnepr, en niistä lähde väittelemään, oletin vaan että KMZ tuotteet on niitä ja IMZ Uraleita.... näitä vaan joissain lähteissä kutsutaan nimellä Dnepr K-750. Mutta ei anneta tuon haitata menoa, K-750 ja kaikki tietää mistä on kyse.

Mulla on yhä 6 Voltin aluperäiset sähkövermeet, osa paikoillaan osa laatikossa, puola toimii, muista ei tietoa. Yhtä sun toista osaa puutuu, pitäs inventoida, jotta osais ettiä.

Siis terveiset täältä helvetin porteilta, sisään tungetaan vaikka varoituksen sanoja on annettu.  :)

Taloremontissa tuli tauko, joten hyödynsin sen tallissa. Nöyränä piti aloittaa kaikki alusta. Venttiilien säätö, olivat vähän piukalla (ohje imu 0,1 pako 0,15 mm) . Sitten kaasuttimet irti ja keittiön pöydälle. Bensapinnat oli persiillään toisessa. Molempiin tein niihin kansainvälisten tovereiden suositteleman preppauksen, joka käsittää suutinlohkon alapinnan sekä neulasuuttimen kierteiden ja tyhjäkäyntisuuttimen liitospinnan tiivistyksen. Käytin hommaan Biltsun kierretiivistyslimaa. Kuulemma saattaa falskata ainetta noista paikoista, ohi virallisten säätöjen ja siltä se vähän Sputnikissa vaikutti. Lisäksi pikku tippa epoksia kohojen metallilärpäkkeiden juureen, kuulemma sieltä sitten vuotavat, jos vuotavat.

Pään seinään hakkaaminen jatkuu, kun seuraava paussi rakennuksella sen sallii.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

kimmo l

Ja luistimet hirttävät joskus kiinni , saahan noihin kaasareihin korjaus-sarjat, maksoo jotain alle 20â,¬/kpl.samoin vaijerit kahvalle kannattaa tarkistella, jos ovat "igorin" tekeleitä saattavat vaan jäädä jumiin , vaikka ovat uusia.

Ja mitä tuli tuon hinattavan käyntiin lähtöön tulee, niin lähti se lopulta polkasemalla samalla kajahti lusikallin sitä itseään haalareihin, poljin sitä kaksiviikko. , olutta meni pari tölkkiä jos kolmaskin miettiessä syytä syviä. bensaa polkiessa 4-8litraa. ja sitten kun läks niin kajahti ihan samalla hetkellä kun poljin painui alas ja tallissa.. kuvat on kivoja.



Putket halkes , ilmeisesti oli sitä bensaa putkistossa ;D

Pietari

Ai saatn.. en muistanut mainita että noitten kahden kaasarin säätämisessä eka homma on tarkkaan katsoa vaijereitten säätö että molemmat luistit lähtee täsmälleen samaan aikaan liikkeelle, ihan perushomma kai jos on kahella kaasuttimella pelannut ennenkin, oli sitten autossa tai mopossa.Siinä hommassa tarvitaan kyllä melko sairas ruumiinrakenne...joskus mielikuvissani nähnyt venäläisen kaasutin-engineerin jolla on puolitoistametrinen oikea käsi ja silmien väli noin 60 senttiä...tämä mielikuva aukeaa kaikille jotka on yksin yrittänyt säätää kaasareita jotka sijaitsee puolen metrin päässä toisistaan eri puolilla pyörää ja kädellä veivata kaasua samaan aikaan kun tihrustaa molempia luisteja... ja se puolan vaihto liittyy siihen että kun laitat tuplapuolan niin jakajasta jää enää kärjet käyttöön kun se kipuna napsuu aina molemmille pytyille, ihan niinku hdeessakin,eikä enää tarvi ihmetellä kun jakajasta haviää se hiilinasta.

filtteri

ei toi kaasareiden säätäminen voi mitään rakettitiedettä olla.MÄ tekisin sen niin et avaisin kaasua niin että esim oikeanpuoleiseen kaasariin mahtuu just 8mm kuusiokoloavain luistin ja rungon väliin ja sitten lukitsisin kaasukahvan siihen..siitä sitten mallaamaan avainta toiseen löylykauhaan jos on ahdasta kiristä vaijeria jos "holo" löysää.tuolla pääsee ihan riittävään tarkkuuten..hifisti hankkii tietysti synkkamittarin.