Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Siperian Sputnik

Aloittaja Kokkonen, 20 tammikuu 13, 19:07:16

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Siperian Sputnik syntyi joskus 1968, Ukrainan Kievin kaupungin laitamilla, Kiev Motorcycle Plant (Kievski Mototsikletnyi Zavod (KMZ)) tehtaalla, jonka tuotteet tunnetaan kapitalistisessa maailmassa paremmin Dnepr nimellä. Koneekseen hän sai suuremmoisen, jaloa ja ylhäistä saksalaista sukujuurta olevan, 750cc sivuventtiilikoneen, joka tuotti huimat 26 hv. Kokonaispainon ollessa sivuvaunun kera 665kg, jää yhden hevosen kiskottavaksi vain 25,6 kg, joten 70km/h ei ole mikään suurempi ongelma alamäissä. Kävikö Sputnik joskus Siperiassa tai maata kiertävällä radalla, tarina ei kerro, mutta päätyi aikanaan Eestiin ja sieltä jokun ryyppyreissun tuliaisina Suomeen, jossa sen pomminvarma toimivuus onnistuttiin tuhoamaan krapulaisten rakentelusessioiden aikana.
Innokas työn jatkaja löytyi, (paluumuuttaja Saksasta), joka ryhtyi tarmokkaasti palauttamaan Sputnikkia ajokuntoon. Liika kiire yleensä kostautuu, joten pyörä varastoitiin puoleksitoista vuodeksi lumihankeen ja räystään alle, joissa olosuhteissa se lienee viettänyt suurimman osan elämästään tähänkin asti.

Paluumuuttaja kertoo itse:
Vihdoin ja viimein tuli kunnolla lunta ja pakkasta, joten kaivoin pyörän lumikinoksesta ja lykkäsin sen kylmään talliin. Sivuvaunu jäi vielä talvisäilytykseen:

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Koneen sanotiin käyneen moitteetta vielä Suomessa ja paikallaan olleen masiinan piti tarun mukaan olla ehta vaihtokone jolla ei oltu ajettu sataakaan kilometriä. Ilmeisesti tarina oli elänyt jo vuosia ja matkan varrella merkityksettömät kolme nollaa oli tippunut loppupäästä pois, tai niitä ei oltu muistettu siihen lisätäkkään.
Kaasuttimet olivat kuitenkin alkuperäiset K301:t, joka oli kukin omistaja mieleisikseen modifioinut ja jokainen oli löytänyt niistä turhia osia ja jättänyt ne pois. Ja tietty sihdit ja seulat oli puhkottu avarammiski, jottei synny tukoksia.
Ei hätää, kaverilla oli hyllyssä samalta ilmasuunnalta kotoisin olevat De Luxe mallit, K65T-kaasuttimet. Kiinnityksissä ei ole kuin 90 asteen ero, joten valmiilla adaptereilla se ei ollut homma eikä mikään. Sainkin siis parissa - kolmessa päivässä kaasuttimet paikoilleen.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jack

Jahas, Kokkonen aikoo ens kesänä Lättäpää ralliin, hienoa.  ;D
Flatheads!!!

Kokkonen

Pyörä kun nyt on päässyt tänne maailman parhaiden teiden valtakuntaan ja on oletettavissa että sillä ajetaan tulevaisuudessa tuhatta ja sataa pitkin haiveita, niin öljynkiertoon pitää heti panostaa lisää, jos meinaa päästä Paimiota edemmäksi. Jyväskylän rompetorilta löytyi aktiivisen etsinnän tuloksena syvempi öljypohja ja tehokkaampi öljypumppu. Halvalla.
Pikku pakkasessa asensin ne paikalleen. Hiki ei valunut silmiin.

Kuvassa alkuperäinen pumppu.



Uutuuttaan hohtava öljypohja:



Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton moniasteöljyt olivat kerääntyneet vanhaan öljypohjaan varsin sitkeästi, jopa niin, että epäilen mekaanikon lipsauttaneen joukkoon vaseliiniakin.



Tämä havainto antoi osaltaan perusteen projektin nimeen, sillä tuo tatina antaa vahvan syyn olettaa että koneen lähtölaskenta on jo alkanut.....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masala

Onkos tää siviili vai sotamalli? Siis yks vai kaksvetonen? Tää rojekti pitää esitellä tallikaverille joka on
suorastaan intohimoinen dneppari harrastaja. Näitä lisää!!!
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Piese

Mikäli "ehta vaihtokone" on venäjän markkinoille tehty, niin luultavammin kannattaa pistää kone lihoiksi ja putsata. Tai ainakin laittaa polttoöljyä kone täyteen ja antaa liota enimmät öljytervat.

Aikoinaan velipoika hankki tuollaisen vaihtokoneen ja kone sisälsi metalli ainesta pari kourallista, eli kuulemma noi ulkomarkkinoille tehdyt koneet putsataan ja kotimarkkinoille jätettävät lyödään läjään sen tarkemmin putsailemati, kuten aikoinaan mossetkin imas sitä bensaa alussa 40L/100km kunnes hioutui ja jäi sitten tuonne kympin pintaan.

Kyllä noi "sputnikit" reissulaukkaa menee sen 80 ? 90 km/h eli ihan riittävästi ;D

MaTriu

On vain aikamoista jankkia!  :D
Meinaatko pitää tuon jalon itäratsun ihan alkuperäisessä kuosissa?

Kokkonen

Jack: ei taida edes tuurilla valmistua vielä tämän vuoden ralliin, mutta jos eräänä suvena....

Masala: tämä lienee ihan sivarimalli, kun ei ole pakkia eikä vaunussa muuta vetoa mitä pohjan läpi tuulee.  :)

Piese: Putsattavahan se on jotenkin. Vois koittaa tuota....
Jos ne alakerran keskipakosysteemin öljyreiät ovat oleet tukossa pidempään niin pelastettavaa on vähän, mutta ajoahan se ei estä, kun ei ole venttiilit tiellä vaikka veivissä olis vähän väljääkin . Tuon olen kuullut aiemminkin, jotta uudet koneet on syytä purkaa ennen käyttöä. On noissa muissa varaosissakin vielä sorvinlastut mukana.

MaTriu: Ainakin toistaiseksi kuosi pysyy orkkistyylisenä, kunhan vaan löydän siihen kaikki puuttuvat osat, jotta sais sen liikkeelle. Tai edes käyntiin.  :)

Sain myös alkuperäisen koneen mukaan, lie ollut verkkopainona Laatokassa jonkun vuoden, mutta jos siitäkin sais jotain...
Tämän koneen kuitenkin haluaisin käynnistää ja vähän kuulostella, mut siit vittu mitään tullu kun kipinäkin on hukassa, ja varpaatkin jääty.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Ikone

Kuulosti niin elävästi tutulta tuo tarina paluumuuttajasta ja lumisesta varastopaikasta. Piti ihan käydä takapihalla tarkastamassa, että kaikki on tallessa. Siellä se sivuvaunu kuitenkin vielä odotteli ottajaansa kinoksen alla. Runko nojaili rauhallisesti saunan seinään ja näyttipä jo hetkeä aiemmin kylmään talliin siirretty epämääräinen kasa KIovan tehtailla taottua hienomekaniikkaa olevan tallessa.. Huh! ;)


Kokkonen

Meillä näyttää olevan harrastuksen puitteissa paljonkin yhteistä.  :) Talliin olisi toive saada lämmitys tämän vuoden aikana, kun nyt ensteks sais kaikki seinätkin valmiikisi, osa on edelleen pelkkää pressua.

Laitat tuosta oman projektin foorumiin niin rakennetaan yht aikaa toinen toisellemme mitä parahimpia vinkkejä jakaen. Nämä projektit eivät ole tosikoille vaan veitikoille.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 tammikuu 13, 09:29:09


Laitat tuosta oman projektin foorumiin niin rakennetaan yht aikaa toinen toisellemme mitä parahimpia vinkkejä jakaen.
Helvetti jäätyy, ennen kuin jäsen I saa boxerinsa liikkumaan ilman peräkärriä ja Karjaportin laatikoita. :) 8) ;D
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kokkonen

Nyt on siis jäsen I:lle tarjottu selvä yllätysmahdollisuus  :)

Minut sensijaan yllätti Sputnik lähtemällä käyntiin. Lirahti siinä vähän onnenkustakin housuihin. Keli oli Siperian kesäinen -10 astetta. Kipinä oli jäänyt jumiin kärkien väliin, josta vapautin sen hiomapaperilla, jonka jälkeen se hypähteli iloisena vapaudestaan, kirkkaana kuin neuvostotähti kremlin torneissa, siellä missä pitikin. 6V CCCP puolan vastus oli 2 ohmia, jos se ketään kiinnostaa.
Koneeseen kaadoin hyvistä itäsuhteistaan tunnetun Teb-oilin synteettiset öljyt ilman vaseliineja ja sähköpuolesta huolehti Boris Biltemanowskin toimittama patteri. Sputnikin omat sähkökytkennät lienee tehnyt moskovalainen ratikkakuski vodkahumalassa, joten käytin ulkopuolista johdotusta eikä tulipaloja syttynyt, ainakaan tässä vaiheessa. Neuvostopolttoaineletkut näyttivät sietävän huonosti länsimaalaista korkeaoktaanista, joten silläkin saralla on jatkotoimenpiteet tarpeen. Säädöissä on myös hiomista, nyt tyhjäkäntikierrokset olivat jossain 2000 - 3000 korvilla.
Ei tuota konetta rohkene sen koommin puhdistaa, alkaa vielä pitämään meteliä. Nyt mekaaniset välykset kuulostivat olevan hyvinkin toleranssien sisällä.

Piti ikuistaa tämä varsin merkittävä virstanpyväs, mutta eihän nämä kapitalistin lapsilla teettämät akut ja kamerat pelaa enää silloin kun lämpötilat laskevat alle +20 asteen.

Sormet kohmeessa, varpaat tunnottomina sekä tippa linssissä ja nenänpäässä totesin ansainneeni työn sankarin 5. luokan mitallin, jonka tallin keskuskomitea minulle myöskin myönsi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Ikone

Mihin on kadonnut jäsen J:n ikuinen optimismi. Tilalle on näköjään tullut tylsääkin tylsempi realismi.. Haaste on kuitenkin otettu vastaan. Tavoiteaikataulu on kalenteriin kirjattuna ja porkkanaksi asetetun Jallun maku jo pyörii kielen päällä. Isolla Jallulla ei käsittääkseni tässä yhteydessä tarkoitettu jalkapalloilijasuuruutta eikä miesten lehden erikoispainosta.. Pitää varmaan aloittaa oma albumi, niin pääsee kaikki seuraamaan projektin edistymää/edistymättömyyttä ajantasaisesti. 8)

Onnittelut ensisavuista jäsen K! Taas on yksi itäenduro herätetty henkiin.. Olisiko pitänyt, jääköön jokaisen itsensä päätettäväksi :)

filtteri

hemuli tuossa taannoin jo maalaili kauhukuvia ural roikan esiinmarssista palstalla kun jotkut tahot kyselivät että olisko mahdollista saada tänne osiota esim muut pyörät,nyt se on todellisuutta ;D

Kokkonen

Pahimmatkin kauhukuvat tulevat osoittautumaan varsin ruusuisiksi verrattuna siihen mitä tässä todellisuudessa tulee tapahtumaan. Menemme riman yli niin matalalta kuin mahdollista ja aina kun on saumaa, livahdamme sen alta. Floppi on päivän sana.  ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W