Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rikrak vs lehmänläjä

Aloittaja ezmo, 17 tammikuu 13, 12:52:26

« edellinen - seuraava »

ezmo

Esson kahvipöytäkeskustelujen perusteella ilman perusteluja lehmänläjää haukutaan ja rikrakkia kehutaan. Osaako arvovaltainen raati kumota tämän väittämän/vahvistaa huhun ja syyt?

Sen oon ymmärtäny, että käsivaihteen laittaminen on rikrakin kanssa helpompi juttu, sitähän mää kysyin ;)

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Jack

Ihan oikein oot ymmärtänyt  ;D
Flatheads!!!

ma^ko

Käsivaihde o rikrakkiin helpompi, mut oikeastihan se pitää asentaa suoraan rikrakittomaan kanteen. Useinpien silmään lehmänläjä on rumempikin, mut sehän on katsojan silmässä se, kumpikin ihan asiansa hoitavia lootia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

Siis mako tarkoittanee tuossa edellä "jäykkää" kantta. Eli sellaista kuin käsivaihteisessa kuuluu alunperin olla.
Flatheads!!!

Hemuli

Vanhat herrat muistelee nyt jotain orkkis tankkivaihteita? Kyllä kunnon jockey shifterin kanssa pitää käyttää räikkäkantta, eihän siitä tuu mitään jos sitä perseen alla olevaa keppiä joutuu veivaamaan puolen metrin kaaressa. Räikällä se pysyy nätisti samassa paikassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

RikRak ehdottomasti. Siihen vielä FX type rumpu niin saa nivelellisen vaihdetseban toimimaan oikeinpäin, eli 1 taakse loput eteen. Homot käyttää käänteistä kaaviota joka hitaampi vaihtaa kiihdytettäessä ;D

Lehmänläjä vie enemmän tilaa ylöspäin & pykivämmän näkönen.
HOG Forever Forever HOG

JaZZo

Lehmänläjällä mennään, mut ei se kyllä mikään nopean ajon aski ole kaikkine suurine toleransseineen. Rauhallisesti kun vaihtelee niin toimii hienosti. Noh, katotaan kuinka se kestää tämmösen "bomberin" pieksämistä. Ja tuo lehmänläjähän on just niin ruma että se on jopa hieno.  ;D

1. ylhäällä ja loput alas, ja rakastan naisia..  :P
Shovelpiä

Tuusulan T-Bone

Suora kansi on käsivaihteisessa aika eksoottinen ennen kuin siihen tottuu. Nimimerkillä arvotaan seuraava vaihde... ;D
Long John Stroker

Jack

mä oon skujannnu molemmilla, siis jäykällä ja rikrakilla. Jäykkähän on se aito ja oikea, eikä siinä mitään tarvii arpoa. Rikrakissa muistaakseni justiinkin FX rumpu, ja se oli hyvä.  lyhkäsellä Jockey shifterillä. Siis 1 eteen ja loput taakse. (meniköhän se  noin?)  ;D
Flatheads!!!

jannu

Minulla se jäykkä toimi niin päin, että ykkönen taakse, n.klo kahteen, sivulta katsottuna, ja nelonen kun oli pesässä niin keppi sojotti eteen päin klo kymmeneen.
Miesten touhua ajo sen kanssa oli korkean eipin ja itsemurhan kanssa, välillä vaan ei tiennyt kummalta puolelta polvea olisi keppiä heitellyt, ukko linkkuveitsenä ja toinen käsi sojottaa kohti taivasta...täyskaasu-lähdöllähän joka risteyksestä pitää ampaista matkaan...onko niitä muita tapoja olemassakaan... 8)

Käsiin kun ei ehtinyt katsomaan, oli kepin hamuilu avobeltin päältä vielä niin jännää puuhaa, että vaihdoin myöhemmin rikrakin takas ja nostin kepin vielä tankin viereen.
Nyt on ajeltu vuosikaudet niin, eikä tarvi miettiä lyheneekö kynnet beltin hihnapyörän välissä.

Eli, laita ihmeessä se jäykkä kansi, kaikkea pitää kokeilla  ;)

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 tammikuu 13, 11:51:46
Suora kansi on käsivaihteisessa aika eksoottinen ennen kuin siihen tottuu. Nimimerkillä arvotaan seuraava vaihde... ;D

Jeps, tulee ihan mieleen se yks hippipannu toissakesältä - muistat varmaan. Siinä kun oli käsivaihde jäykällä kannella ja helkkarin pitkällä vivulla. Kepissä oli niin paljon momenttia että helposti meni kolme pykälää kerralla eteenpäin. Fiilis oli kyllä kohdallaan mutta suoritus lähinnä sellaista "hyppy-loikka-hopsanssaa" ;D

Jack

Aivan. Liian pitkällä kepillä saattaa kyseinen efekti tulla kyseeseen, en pannussa käyttänyt kuin lyhkästä  keppiä, jolla vaihtaminen oli jämäkkää.

Saman oon huomannut inkkarissa. Aluksi oli lyhyt keppi ja vaihtaminen oli tosi "tarkkaa". Nyt kun on poliisimallin shifteri, joka on pitkä kuin nälkävuosi saa itse olla tarkkana, ettei tempase ykköseltä kolmoselle suoraan. Tosin eipä sillä mitään väliä ole jos noin käy. Joskus tulee tehtyä noin ihan tarkoituksella.
Flatheads!!!

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 18 tammikuu 13, 09:20:22
RikRak ehdottomasti. Siihen vielä FX type rumpu niin saa nivelellisen vaihdetseban toimimaan oikeinpäin, eli 1 taakse loput eteen. Homot käyttää käänteistä kaaviota joka hitaampi vaihtaa kiihdytettäessä ;D...

Oon kyllä vähän eri mieltä tosta nopeudesta - mulla oli pannussa just ykkönen eteen ja loput taakse, senkun läpsi niitä vaihteita kädellä taaksepäin kiihdyttäessä. Ei tarttenu kättä juuri rannetta pidemmältä liikauttaa. Hommaa tietty helpotti se julman painoinen messinkinuppi kepin päässä, joskus risteykseen tultaessa vaihteet vaihtui jarrutettaessa itsestään pienemmälle kun nupin paino vei keppiä eteenpäin. Suomen ainoa puoliautomaattipannu? ;) ;D

ezmo

Siis tarkennuksena Jockey shiftihän se siellä takaraivossa haaveena pyörii.

Tarkottaako nyt jäykkä sitä, että rikrakin mikälie pyörylään isketään kii suoraan jockey shifti? Mulla niin väliä oo, kummin päin vaihtaminen toimii, jalka ja käsi on eri raajat ja mulla on nopee lihasmuistioppi.

Hemulin jatimatikki kuullostaa tavoittelemisen arvoiselta ;)
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

rodchop

Siis jos vaihde tseba tankin / stongan lähellä niin samalla liikkeellä kun työnnät isompaa pesään tarraat stongaan kun woimamootorin mahtavat G-voimat repivät sinua pyöränpäältä.
Sen sijaan kun liike taakse se pois päin stongasta  ;D ;D ;D
HOG Forever Forever HOG