Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo BT Moottoreiden teknisiä tietoja, kiristystiukkuuksia, yms

Aloittaja Kokkonen, 07 helmikuu 09, 10:45:09

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tähän kerätään Evo BT moottoreiden teknisiä tietoja, mittoja, kiristystiukkuuksia, yms..
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
Evolution moottori, teknistä tietoa, (tiedot Harley-Davidson Inc., Service Manual, FL/FX 1200/1340cc 4-speed, 1978½ - 1984, 99482-84)
Manuaali on Shoveleista, mutta siinä on Evo mukana, nämä sen osiosta

Yleistä:

Poraus                  
- 3,498 in (88,8 mm)

Iskun pituus
- 4,250 in (108,0 mm)

Tilavuus
- 1340 cc   81,60 cu in

Teho   
- 1340 cc    69 hv/5000 rpm

Vääntö   
- 1340 cc    82 ft-lbs/3600 rpm

Puristussuhde
- 8,5:1

Öljypumpun paine 12-35 psi/2000 rpm

Kiristystiukkuuksia (1 ft-lbs = 1,356 Nm)

Sytytystulppa         18-28 ft-lbs
Kannen pultit          24-26 ft-lbs (edit: ristikkäin, kolmessa vaiheessa 7-9, 15-17, 24-26 ft-lbs)
Pinionin rattaan mutteri   35-45 ft-lbs
Ensiövedon eturatas      80-100 ft-lbs
Toisio eturatas (4-vaiht)   80-90 ft-lbs
Kytkimen keskimutteri   35-50 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre)
   - Märkä,  6-levyinen kytkin. Ohjeen mukaan kierteisiin kaksi tippaa Loctite 242

Kampiakselista (vauhtipyörästä)
- pinionin akseli      140 - 170 ft-lbs
- keskitappi          180 - 210 ft-lbs
- ensiön rattaan akseli      290 - 320 ft-lbs
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Laitoin tännekin, löytyy myös Shovel osiosta

Pari laakerityyppiä, vasemmalla OEM numero

9028 Kampikammion vasen puoli, vetoakseli 1969 to Present, skooli Timken LM 67010 ja laakeri Timken LM 67048. Kaksi kpl akselilla. Laakeripaketti oli käytössä BT:ssä aina 2002 asti.
Ja samat hilut mutta eri OEM numerolla myös Pannuihin...
9029 Kampikammion vasen puoli, vetoakseli 1955 - 1968 skooli Timken  LM 67010 ja laakeri Timken LM 67048
9058 Nokka-akselin neulalaakeri 1958 to Present Torrington B-138 (ei enää TC:ssä)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Evo 1991 â€" 1998, tiedot tehtaan Dyna manuaalista
(isku, poraus, tehot ja väännöt samat kuin -84 mallissa)

Kiristystiukkuuksia

Koneen yläkiinnike
- 91 â€" 92    22-28 ft-lbs, 29-38 Nm
- 93 ->   - sylinterinkanteen 28-35 ft-lbs, 38-48 Nm
           - runkoon             28-32 ft-lbs, 38-43 Nm
Koneen etu- ja takakiinnike     33-38 ft-lbs, 45-54 Nm
Ensiön kotelo koneeseen ja vaihdelaatikkoon   18-22 ft-lbs, 24-30 Nm

Sytytystulppa    18-22 ft-lbs, 24-30 Nm
Nostajan pesän ruuvit
- 1991 â€" 92       12-15 ft-lbs, 16-20 Nm
- 1993->        9-12 ft-lbs, 12-16 Nm
Alempi venttiilikoneiston kansi
-   5/16 tuuman pultit   15-18 ft-lbs 20-24 Nm
-   Â¼ tuuman pultit       10-13 ft-lbs, 14-18 Nm
Päälimmäinen venttiilikoneiston kansi   10-13 ft-lbs, 14-18 Nm
Jakopään kansi   7-10 ft-lbs, 10,2 -13,6 Nm

Kannen pultit
- Kolmessa vaiheessa,   7-9 ft-lbs (9-12Nm), 12-14 ft-lbs (16-19 Nm) ja tästä kukin pultti vielä varttikierros lisää (ks kuvat 1 ja 2)
Pinionin rattaan mutteri     35-45 ft-lbs, 47-61 Nm

Ensiövedon eturatas      150-165 ft-lbs, 203-224 Nm
Toisio etuhihnapyörä       110-120 ft-lbs, 149-163 Nm
Kytkimen keskimutteri    70-89 ft-lbs, 95-108 Nm
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Laitetaan tämä tännekin:

101 Harley-Davidson Evolution performance projects-kirjan mukaan Evossa on käytössä komea erillaista pinionin ratasta, 1977 1/2 - 1990, 1991 -1992, ja 1993 ->
Ne ovat eri mittaisia ja suunnitellut eri välyksille eivätkä ole vaihtokelpoisia.
Lisäksi joka mallissa on 7 erilaista värivaihtoehtoa, eri välyksille.
Varhaimman tunnistaa helposti lukituskiilan urasta. Toisissa sitä ei ole.
Kaksi uudempaa ovat lyhyempiä. Kuvan mukaan 91-92 versio on paksumpiseinämäinen. Mitä tässä enempää selittämään, tuolla on orggistekstiä ja kuvaa joka kertovat enemmän kuin minun tuhat sanaa: Evon pinion rattaiden erot
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

kesämopo

#5
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 kesäkuu 10, 21:38:21

Evolution moottori, teknistä tietoa, (tiedot Harley-Davidson Inc., Service Manual, FL/FX 1200/1340cc 4-speed, 1978½ - 1984, 99482-84)
Kannen pultit          24-26 ft-lbs (edit: ristikkäin


Evo 1991 â€" 1998, tiedot tehtaan Dyna manuaalista
Kannen pultit
- Kolmessa vaiheessa,   7-9 ft-lbs (9-12Nm), 12-14 ft-lbs (16-19 Nm) ja tästä kukin pultti vielä varttikierros lisää (ks kuvat 1 ja 2)

Kohtapa edessä tuokin homma. Vaan muistan eräästä ARP:n pinnapulttiohjeesta että on valtaisa merkitys onko kierre kuiva, öljytty tai peräti MoS rasvassa. Pitikös sekä kierre että pultin leveä kanta olla kevyessä öljyssä vai miten?

Hemuli

Kyllä niihin on syytä tippa moottoriöljyä laittaa liukasteeksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Jensen

Löysin hyvän videon ja panen tänne säilöön ja jaettavaksi.. Hyvää tietoa jos evoa remppaa  Harley-Davidson Evolution Engine (1990)