Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Millainen prässi

Aloittaja FXDL, 10 tammikuu 13, 09:43:34

« edellinen - seuraava »

FXDL

Olisi tarvetta uudelle hydrauliselle prässille. Mielipiteitä löytyy varmasti niin tonnimääristä kuin Motonetin laitteistakin.

Neuvokaa ostoretkelle aikovaa  ;)

Kimmo

Motomatti

Halvin tulee kun tekee itse.
Tavallinen pullotunkki käy hyvin voimanlähteeksi ja on tukeva. Itsellä on 6 tonnin mutta jos haluaa enemmän voimaa ei 20 tonnin tunkki maksa viittäkymppiä enempää. Samalla se toimii putkentaivuttimena, muottipuristimena ja pienten levykappaleiden taivutukseenkin pienellä lisälaitevarustelulla.

Itsellä tuli prässin teosta kuluja noin 100â,¬. Omaa työtäni en laske kuluksi.

Tuollaisen raamin teettäminen ei liene kovin arvokasta.

Hemuli

Älä ainakaan osta liian isoa. Jos pelkästään pyörähommiin sitä haet niin 10-20 tonnisella pärjää hienosti. Liian voimakas puristin on tunnoton ja sillä vaan rikkoo paikat.

Kotikäytössä kiinanprässitkin on ihan ok, itse välttäisin kuitenkin niitä pullotunkkiperiaatteella tehtyjä. Niissä kun on yleensä rajallinen puristuskorkeus. Erillinen pumppu ja sylinteri helpottaa kummasti hommia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Matti kirjoitti näköjään samaan aikaan, oma viittaukseni pullotunkkiprässeihin tarkoitti niitä missä tunkki on oikein päin ja painaa pohjallaan puristustappia.

Miten olet modifioinut tuota pullotunkkia että se toimii tuossa asennossa? Pääsääntöisesti kun tavallinen pullotunkki toimii korkeintaan 90 asteen kulmassa ja silloinkin niin että pumppuosan pitää olla alapuolella.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Niissä on yleensä kaksi kuulaa venttiileinä jotka toimii painovoimalla. Näihin pikku jousi + pellinlipare + ruuvi niin toimii ylösalaisin. Sitten pohjassa on imureikä, siihen pitää juottaa imuputki joka ylettää uuteen pohjaan. Vanha täyttöaukko pitää tulpata ja uusi tehdä lähelle pohjaa eli uutta yläpäätä. Ei kannata kovin hyvin tiivistää sitä uutta täyttöaukkoa, ei lähde pumppaamaan välttämättä jos ei yhtään saa ilmaa.

leafhill

Sellainen prässi jonka runko ei anna periksi. Jos runko joustaa, niin osat irtoaa paukahtamalla. Siinä on se Hemulin peräänkuuluttama "tunto" kateissa. 10t. tunkki vaatii yllättävän järeän rungon.

Kimppatallilla on pullotunkki modifioitu pääalaspäin toimivaksi. Pohjaan on porattu reikä, öljysäiliön kohdalle. Tähän reikään liitetty lisä öljysäiliö yläpuolelle, siten öljyn pinta on aina ylempänä kuin pumppu ja tunkki toimii.

Motomatti

Tuossa aiemmin tuli jo vastaus.
Itse selvisin yhden kuulaventtiilin jousittamisella. Tuossa tunkissa oli 4,5 mm öljyreikä johon tein M5 kierteen ja siihen vastaavasti kierteitetyn 4,8 mm jarruputken pätkän. Tuollainen tunkki on helppo purkaa. Sekä tunkin kuoriosa että sylinteri ovat kierteillä pohjalevyssä joka on karkeaa valurautaa.
Tunkin pojan jouduin työstämään kiinalaisen valajan jäljiltä suoraksi. Tuollaisen isolaippaisen tunkin jalassa riittää tilaa neljälle pultille jolla sen saa kiinni prässin runkoon.

Sitä säiliön keskellä olevaa kumista täyttöproppua en siirtänyt vaan pumppasin männän alas ja lisäsin tippakannulla pari desiä öljyä. Tietenkään mäntä ei sen jälkeen noussut yläasentoon mutta jousi joka mäntää nostaa nosti männän yön aikana ylös eli ilmat ja ylim. öljy tulivat sulkuruuvin kierrettä myöden hiljaa pois.

Tunkin vivun toimintasuunnan vaihdoin myös tekemällä korvakkeen toiselle puolelle kuin alkuperäinen.

Lisäoptiona rakensin joitakin osia putken taivuttamiseksi. Tosin toistaiseksi ei ole tarvinnut taivuttaa kuin 22 mm putkea joten muiden kokojen lestit on jäänyt tekemättä ja toiseksi seinän takana on hydrauliikkaliike jolla on järeä putkentaivutin.

Kuvasta tarkempi huomaa että prässin rungon sivut ovat avoimet.

Tuo kierreosa tunkissa saisi olla hieman tiukempi reikäänsä niin sillä olisi helpompi säätää eikä tarvitsisi nostella tasoa ylös alas. Ainekset on kyllä tason siirtämiseksi: tarvitaan pätkä vaijeria ja veivi akseleineen sekä yksi taittopyörä.

Hemuli

Hyvä että täsmensit, ois muuten voinu prässinrakentajalla mennä sormi suuhun kun pumppu lutkuttaa tyhjää. Arvaa vaan kuinka usein meiltäkin töissä kysytään että toimiiko meidän pullotunkit ylösalaisin? Ensimmäinen kirjoituksesi tuskin olisi ainakaan vähentänyt niitä puheluita ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Ilmeisesti sähköllä toimiva ei oo mielessä? Jos on niin kantsii unohtaa se heti. Jos on tarkoitus näprätä niin osta vanhanaikainen iso pylväsporakone missä on syöttö pitkällä vivulla ja tee sen istukkaan talla. Perushommiin riittää voimia ja ihan varmasti on tuntoa. Sitten sillä pystyi tekemään jotain muutakin mitä juuri nyt en muista.

jsr85

Tällaisen bongasin kerran.... oli vähä jotain kuviakin.

jesse

olisko motomatilla kuvia tuon pullotunkin modifioinnista?
ymmärsinkö oikein että tuossa pyöreässä osassa oleva reikä muutetaan eikä valurauta jalassa?

raudat olis tallissa odottamassa kasaamista ja 20T pullotunkki
tarkoitus tehdä sen verran korkea että auton vetarikin mahtuisi (taitaa pysty palkit olla n180cm mittaan katkaistu)
eniten ärsyttää alkaa poraamaan noita tappien reikiä  ::)
jos haluaa säätövaraksi n8cm välein 10 "korkeutta" saa porata 40 reikää  >:(
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Jensen

Meikä panee huomenna kuvia meidän prässistä ja etelän miehet vaviskoot pikku tunkkeineen.. :D

Jensen

Isä oli mato prässiä käyttämään ja kerrankin kun mie ostin Kawasakin Z 900 kolaroidun pyörän jossa teleskoopit solmulla niin isän kanssa prässättiin ne suoraan ja oli kuin uudet ja ei käyrät. Isä on jo liian vanha nykyjään mutta oli mato hieheksi aikoinaan.. Kawan testasin ajamalla ja hyvin pelitti..

Motomatti

#13
LainaaArvaa vaan kuinka usein meiltäkin töissä kysytään että toimiiko meidän pullotunkit ylösalaisin? Ensimmäinen kirjoituksesi tuskin olisi ainakaan vähentänyt niitä puheluita Iskee silmää...
Eikös tuossa ole bisneksen paikka: Tuotatko sinä vai minä ylösalaistunkkeja? Tarkka tekee helan imuputkeen että tunkki pelaa miten päin vain.

Kerrotaan nyt vielä viimenenkin "salaisuus" tuosta pikku prässistäni. Sen saa jalustassaan kaadettua selälleen 90 astetta ja takapuolella on apujalalle korvake. Saan siis prässättyä tai taivutettua ihan kuinka pitkää tavaraa vain kunhan ympärillä on tilaa.

Itse en tuota kumitulppaa ole siirtänyt mutta kun tunkki on purettuna voi pohjaan tehdä tulpattavan reiän öljytilan kohdalle vastapuolelle pumppua ettei osu öljykanaviin.

Jos haluaa vertailutietoa eri prässäysten välille pitää mitata sylinterin halkaisija ja tehdä haaroitus painemittarille pumpun ja sylinterin väliseen kanavaan niin voi laskea paineen ja pinta-alan perusteella montako tonnia on puristusta. Saa ikään kuin tuntumaa hommaan. Varsinkin jos on isompi kuin 10 tonnin prässi.

Valitan, ei ole kuvaa. Laite on kuitenkin niin yksinkertainen että kansakoulupohjallakin onnistuu.

On muuten sitten ainoa paikka jossa olen julkaisut nämä tiedot tunkin sielunelämästä ja sen muuttamisesta.

Lisäys vielä: vaikka prässi näyttää pieneltä mahtuu siinä puristamaan laakerit ainakin 18 tuumaisen pyörän navasta. Oikeastaan se oli ainoa vakava mitoitusperuste. Muut osat syntyivät saatavilla olevien tarveaineiden määrän mukaan.

Yksi keskeneräinen proggis on puominosturi tallin katonrajaan. Rakennus on teräs-H-pilareiden varaan rakennettu ja yksi niistä on verstaan seinustalla. Puomi on jo tehtynä ja kiinnitettynä ko pilariin. Nostokoneiston asennus puuttuu vielä.

mikjus