Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sorvin huoltoa

Aloittaja Smokie, 04 tammikuu 13, 21:03:44

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Vielä jos vähän vartta jatkaa niin sorvi kaatuu...
Exponenttimomenttiavain?

Smokie

No ei tuntunut olevan siitä pelkoa ;) Perkeleesti vaan 10mm tappi kestää voimaa, röissä sahasin siivun jostain putkesta mistä toi kilu alkoi muodostumaan, välittäjänä oli toi 10mm tappi mikä oli porattu läpi, hitsattu takapuolelta kokonaan ja sisäpuolelta "löysältä" puolelta. Tos kuvas ei edes ollut paras varsi, siihen kuului mm. 30-luvun pylväsporakoneen pylväs mistä varisikin aika mainiot valuhiekat pitkit lattioita. Kas kun ei niitäkään kukaan aiemmin tajunnut sieltä poistaa...

Nyt on vaihteisto pöydällä eikä mitään hajua mikä sitä vaivaa. Kaikki pelajaa mun miälestä ihan OK mutta kun sen laittaa kiinni pääsee taas hitsaamaan rattaita kokoon. Sen verran raskas toi möltti oli että pitänee soittaa 3. luokan nostoväkeä paikalle, päihdytään ja ihmetellään sitten yhdessä.

Tyyppikin oli muuten valettu runkoon, on näköjänsä DL-3

Motomatti

LainaaTyyppikin oli muuten valettu runkoon, on näköjänsä DL-3

Jotain edistysta kuitenkin.

Smokie

Kuinkahan pitkällä aikakirjoissa minä jo menen? No sama se, eipä toi vehe sillä tietoa paljon kummene.

Enkä mitään nostoväkeä saanut, aikani kun putsailin, pyörittelin ja tuijotin vaihteistoa puljasin sen itse takaisin. Muutaman minuutin koekäytöllä näytti toimivan, ainakaan mitään ei pamahtanut kahtia tällä kertaa. Hirvittävää meteliä avonainen jakopää kyllä pitää mutta siitä olen varma että siellä ei ole mitään vikaa.

Vaijerirasva on muuten metkaa tavaraa. Se ei lähde rattaiden eikä omista hampaista millään irti.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 19 tammikuu 13, 23:27:33
Vaijerirasva on muuten metkaa tavaraa. Se ei lähde rattaiden eikä omista hampaista millään irti.

Sorveista ja niiden remonteista mitään ymmärtämättömänä. voisin kuitenkin lievästi hämmästyneenä tiedustellä jotta miksi sulla on vaijerirasvaa omissa hampaissasi? Teitkö sille makutestin?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Motomatti

Henkinen niskalenkki ja työvoitto kylmästä raudasta!

Täällä ei yhtään ihmetellä jos on sitkorasvaa hampaissa. Kun on oikein hankala homma niin kaikka mahdollisia työvälineitä tulee käytettyä. Yleisin on toive kolmesta kädestä ja koukusta k****npäässä.

Nuo jakopään rattaat ovat suorahampaisia ja käytettyinä niiden hampaiden ryntöpinnat voivat olla hiukan kuluneita niin niistä pääsee ääniä varsinkin niiden pyöriessä toisiaan vasten. Itse olen päätynyt omassa kiinansorvissa kytkemään syöttöpyörästön silloin irti kun en tarvitse syöttöä sorvatessa pikkuosia. Vähenee melu ja eipä kulu rattaatkaan. Puhdistaa ja voidella pitää muistaa joskus.

Odotamme jatkossa lämpimin ajatuksin kuvia tuhannesosamillin tarkuudella tehdyistä pyörähdyskappaleista...

Smokie

Äkkiää sitä hiukan rasvaa syö tupakan lisukkeena ja etenkin kun rasvaa pyöriviä rattaita. Tos kärkkerissä on onneksi vivulla konesyötöt, saa eteen / taaksepäin ja etenkin pois päältä. Toi melu oli kyllä aika kauhee, siitä on tosin vielä koppa lattialla. Oli muuten joku edellinen omistaja tehnyt alumiinista puslia jakopään rattaisiin ;D Hiukan lerpatti rattaat miten sattuu..

Ja jäi nyt toi tarkempi hifistely tuon remmin ja siivapyörien suhteen tekemättä. Pitäis tehdä töitäkin jo välillä.

Kerran laakeroin turbon, siinä näköjään 5 tonnia oli riittävä tarkkuus. Enpä taida toiste ryhtyä siihen hommaan saatikka tarkempaan :)

mielikuva

Nettimarkkinassa olis myynnissä työkalut lattahihnan jatkamiseen. Tollaista mä olen jokus käyttänyt.

http://www.nettimarkkina.com/hihnojen-jatko-tyokalut/1096459