Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sorvin huoltoa

Aloittaja Smokie, 04 tammikuu 13, 21:03:44

« edellinen - seuraava »

Smokie

Potilaana G. Kräger (?) merkkinen saksalainen aparaatti jostain 50- tai 60-luvulta. Vaihteisto jurpsahti jumiin ja sitä korjaillessa tuli mieleen että voishan tuota karaa samalla kiristellä. Mielestäni ulinaherkkyys on ollut hiukka lisääntymään päin. Käsittääkseni tuossa on kartiolaakerit molemmissa päissä ja nyt kun takapää on purettu sieltä löytyy osa mistä saa kirittyä pakettia. Ei kait etupäälle ole omaansa? Sitä en jaksaisi millään purkaa. Toi kiristely tuli mieleen nyt painelaakeri on lattialla kara (siis pakkoineen päivineen) liikkuu abaut sentin edestakaisin. Mun mielestä kielii siitä että varaa olis vetää löysät pois mutta toi em. kiristysmutteri on kiinni kuin alko jouluna. Ei ainakaan millään lasten puikoilla liiku mihinkään.

Vai liukuuko tuo koko kara laakereiden sisäpinnoilla? Suattaapi se niinkin olla mutta mites se nyt noin väljä sovite voi olla ???

Olisko joku perehtynyt noiden vanhojen möhköjen rakenteeseen ja osais neuvoa notta mites nyt suu pannaan.

Motomatti

Taitaa se sorvin merkki olla G. Kärger. Mikä lie mallimerkintä? Onko likitemainkaan tämmönen?

Jotain kuvia eri Kärgereistä: http://www.lathes.co.uk/karger/page4.html

Smokie

Niin onkin, jostain syystä ei tule ihan joka päivä tuota tarkasteltua :) Löysin siitä kyltin jonka mukaan se on "pintchel oel H12" tai ehkä siihen pitäis laittaa tuollaista öljyä ??? Karan ympäriltä, siis yläosa saman näkoinen, vaihteisto ja runko vähän eri. Ajattelin nyt olla kunnolla paskat housuissa kun ne kerran siellä on jo ja purkaa sen etupäänkin. Harmi vaan että piti kaverille tehdä tukilaakerihässäkkää mutta vähän vaikeaa vetää 38x1 vasenkätistä kierrettä nyrkillä tai kullilla. Naapurilta kysyin että onko sillä kierreviilaa niin se tarjos moottorisahaviilaa. Voi ei ja mä kohta korjaan tuota moottorisahalla. Tai ainakin pitää tehdä oikea työkalu milla rupean tuota kiristämään, tuurnat ei näköjään kestä mun huumoria.

Motomatti

En tiedä sen työkalun nimeä mutta ulkonäkö on kuin sakara-avaimella mutta sakaran sijasta on tappi. Vai? (Sanottaisiinko tappisakara-avain??) Sellaisia on hyvin varustelluissa työkalukaupoissa. Tarvitaan myös rekyylitön vasara tai lyijyvasara.

Hyvähän se kara on purkaa ja katsoa. Seuraavalla kerralla sitten jo tietää.

Mun extremistisin kierresorvaus on ollut tähän mennessä M24x1 mm. Ei tullut eka kerralla muuta kuin kokemusta. Jos se lohduttaa.

Tuon laittamani linkin yläreunassa lukee myös osoite josta saa englanninvaluutalla manuaaleja. Ehkä tuohonkin saksalaiseen tarkkuustyökaluun. Saamieni tietojen mukaan Kärger on nimenomaan hyvä kierteissä.

Vaikka saa niitä jenkoja kiinalaisellakin aikaiseksi kun hiukan keskittyy...

Motomatti

Smokie

Kiitos vaivannäöstä mutten jaksa edes kattella linkkejä, on sen verran yksinkertainen kapistus että teen itte. Oon jo tuos vähän vaivannut wanhoja partoja, kattotaas jos huomenna joku vaivautuis kattomaan. Meinasin etten sekaannu ulkoiseen vaihteistoon (jossa on 11+4+2 vaihdetta) mutta näköjään sekaannun kun pudotin sinne pienen pultin karan laakerointia purkaessa... Näin niinkuin muuten, näköjään valtaremmin laakerointi on kartiorullalaakereilla mutta molemmat päät taitaa olla liukulaakereilla. Voi herran mun siunaa... Ihmekkään kun tuo oli aika allerginen koville kierroksille (750=aika kovaa) ja kaikenlisäksi öljynkierrossa on ollut hiukka onkelmia. Alkuperäinen keskipakopumppu piti aika kovaa meteliä niin laakeroin moottorin uusiksi, se kesti sen remontin jälkeen noin viikon. Seuraava tempaus oli korvata vanha nyrkinkokoinen 3000rpm moottori armeliaan sähköinsinööriappiukon avustuksella 1500rpm suomalaisella moottorilla + vacon taajuusmuuttajalla millä viritin vauhtia niin että se pyöri tarpeeksi lujaa. Eräs kaunis talvipäivä kun kaikki muutkin vehkeet hajos (mm.auto ja öljypoltin) se sylkäisi metrisen lieskan ja game over. Sittemmin korvasin keskipakopumpun volkkarin öljypumpulla ja nyt on ollut tosi hauskaa kun minuutissa - parissa kaikenmaailman paluukiertopiireistä huolimatta pumppu pumppaa kaiken öljyn yläkertaan ja sittemmin huutaa kuin hullu. Kohta kerron vielä kuinka synnyin väärinpäin, kookospähkinä putosi päähän ja kaikki siitä eteenpäin...

Se vempele on tämän näköinen

Koko komeus on tälläinen

Kaupanpäälle vielä edestäpäin

Tuolle varsin karskille valtaremmin jatkokselle saatan tehdä myös jotain tähän samaan konkurssiin. Timpurinani toiminut äijä totes että tuo ei kestä pyhätöntä viikkoa mutta kummasti sitten on kohta 10 vuotta survottu menemään. Tuo ja epätasapainossa oleva ensimmäisen vaihteiston siivapyörä vaan ei varmaan tee tärinöille mitään gutaa. Sorvin huolto on vaan yhtä ihanaa kuin imurin putsaaminen, ei siinä juuri muuta tarvi kuin toisen imurin.

013

hieman asiasta sivuun, miten irrotit pakan karasta? mulla nääs samantapainen kierre missä pakka kiinni.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Motomatti

Mallimerkintä tod.näk. DL-2. Valmistettu ennen toista maailmansotaa. Kierroslukualue 26 - 1200 rpm. Hitain syöttö 0,004 mm per kierros.

Remminpuutteeseen: http://www.hihnatekniikka.fi/tehonsiirtohihnat.html

Smokie

Ei ihan natsaa, kierrokset on 23,5 - 1068. Pakka on kiinni 3 pultilla levyssä joka on pystyssä tossa kelkan päällä. Sen kiinnityspulttiin sopi (väljästi mutta kumminkin) 1/2" räikän jatkovarsi jolla sen sai auki. Ite kierre on halkaistu, sinne kiila ja levyn pultinreikiin tiukat tapit + rautakangella varovasti jysäyttää täysiä niin irtoaa ;D

Valtaremmin laakerit kiristelin jo vähän liiankin hyväksi, pitää varmaan ottaa hiukan pakkia vielä niiden kanssa. Laitoin poranterän holkin reikään ja sitä tuurnan + lekan kanssa mätkin eteenpäin. Jännästi katkes 2 terää puolesta välistä kun juureen löi.. Liukulaakerit vaatii sen työkalun, on niin ahasta ja huono paikka + ihan tunnotontahan tommoinen mätkiminen on. Tuli vaan taas muita kiiruita, katotaan koska tuon saa tehtyä loppuun. Tuvasta taas viemäri tukossa >:(

Smokie

No tossahan toi, DL-1 50-luvulta näköjään.

http://www.lathes.co.uk/karger/page3.html

Muuten identtinen paitti kierteytysvaihteiston käyttövivut hiukan erilaiset ja tuossa ei taida olla öljypumppua kun on jotain nippoja karan päällä. Harmi kun omasta on kadonnut toi nousutaulukko..

Muutes MM, jos kierteistä tuppaa tulemaan melkein muttei ihan just niin suosittelen Gedoren kierreviilaa. Pitäis semmoinen hommata ittellekkin, Bilteman halpisversion kanssa pärjää ulkokierteiden kanssa mutta Gedoressa on päässä myös sisäkierteille viila.

Jensen

Meilläkin on pajalla sorvi ja ei aivan pienikään. Meilla oli paja remontissa ja siirrettiin sorvia niin arvaatte kenen päälle se kaatui. Muuten ehdin väistää mutta vasen jalka jäi alle. Varsin vasiten meni nilkka rikki. Huomenna kuvaa isän helmestä. :D Meillä on muuten jokivarren riskein prässikin. Torniosta saakka kulkeneet prässäyttämässä. Ei ollut muuten löysännyt? :o

Smokie

En löysäile. Oikein tosi ydin juntti-insinööripaja on nyt kuumana. Ajattelin tosiaan että teen nopasti ja kätevästi tuon avaimen ite, ja teinkin mutta nyt se alkaa pikapuoliin näyttämään jo hassulta. Ristisidoksia on kohta yhtä paljon kuin Eiffel tornissa ja alkaa noi vääntövarret olla 3 metriä pitkiä. Mulla on semmoinen haisu että kohta tapahtuu jotain, ellei kiristy kara niin jotain kumminkin... Nimim. 25t prässin kanssa pillittäjä.

Smokie

Kiristyi kara ja siitä tuli jopa hiukan ylihyvä, rupes sorvi taas kovilla kierroksilla jurppimaan. Koitin putsailla öljykanavia josko öljy kiertäis vähän paremmin. Kauhee dilemma laittaisko vähän, eli tosi paljon lievempää öljyä sisään = kiertäisi nopeammin = jäähdyttäisi paremmin = tulisi ulos joka saatanan raosta. Tuppaa olemaan vähän tarvetta tena lady inkontinessi suojille ja samassa tilassa sentään rälläköidään ja muutenkin haistaan pahalta. Nooooh..

Tein aivan suatanan mahtavan kiristelytyökalunkin, otin siitä jopa kuviakin mutta ne ei näköjään halua mennä internettilään, vissiin siksi kun rupesin urakoimaan läpi Pink Floyd 2:24 kestävää konserttia, nettitikku taitaa tuupertua. Mieluummin Pink Floyd kuin jotain paskakuvia.

Hajotin muuten jakopään jo toiseen kertaan enkä vieläkään usko että mun on pakko ottaa vaivalloisesti ja hankalasti kierteytysvaihteisto irti. Ehkäpä teetän uuden rattaan supermetallista että siirtyy se heikko paikka jonnekkin muualle...... Prkl.

Jos muuten joku tulee rompetorille hiab auton kanssa niin tuu meille hieromaan kauppaa!! Tosi hyvä sorvi, tällä on tehty onnistuneesti 4-sylinteristen kampiakseleitakin ja kaikkee.

Smokie

Vitun paska tietokone, huvittais laitta tämäkin pyörimään sorviin. Kamalan tappelemisen jälkeen sain tämän viimeinkin internettilään. Saattaa olla hyvinkin viimeisimpiä kuviani, oli meinaan sen verran kova tahtojen taisto. Välillä jo hekumoin kuvia missä lykkään tyttäriäni Pusher streetillä. Vitun koneet, vitun tietokoneet, vitun vitut.

Pakko tämä oli silti nettiin saada kun meisinki on niin surrealistista.

Työkalu + kankeloinen on tunkilla vedetty aika raskaaseen pänniin, heiveröisen pöydän alla on tietty lisää tunkkeja + itsekkin olen vähän tunkkainen. Paska keikka ja paska porukka (=minä ihan itse) eikä tälle urakalle näy edes loppua. Vitun vitun vitut. Ai niin, tosta pännistä oli helpompi hakata kahdella tuurnalla ja tosi isolla moskalla mutteria etiäppäin. Mikään rekyylitön vasara saatikka lyijyleka ei maistunut tuolla työmaalla yhtään miltään. Tai sain mä onneksi lyijylekan siihen kuntoon että pääsee taas valamaan sen uusiks.