Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Eturattaan tukilaakeri & heitto

Aloittaja Smokie, 30 joulukuu 12, 02:48:20

« edellinen - seuraava »

Smokie

Tuollainenkin pitäisi tehdä ja ensimmäinen suunnitelma upottaa laakeri rattaaseen unohtui välittömästi kun näppituntumalla kokeilin miten väljä ratas on akselin booriin. Ajattelin olla oikein tosi kätevä ja saksalaisella göring-heinmuld-goeppels säntillisyydellä tein pötkylän mikä jatkuu akselista _erittäin_ tiukalla jengalla ja siitä etiäppäin tukilaakerin laakeripintaan ja joka käänteessä olen kellottanut palikan alle 0,02mm heittoon. Nyt koitti suuri hetki kun sain sen kiinni ja se vipottaa 0,12mm. Eihän tuollaisesta voi olla kuin haittaa ja miten noita on tavattu tehdä ja kohta poltan tallini. Tai siis, oonhan mä nähnyt miten noita on tehty mutta mutta.. Onko jotain oikeitakin ratkaisuja olemassa? Ei meinaan olisi ensimmäiset osat mitä tämänkään projektin osalta lähtee suoraan roskikseen. Vai palaanko evoluutiossa taaksepäin ja mittaan kaikki rullamitalla ja totean että kyllä vaan tuppaa priimaa tulla.

callahan

#1
Tekee akselin pooriin sopivan  palikan vaikka rattaasta sorvaten jos ei kauhealla välyksellä ole.
Siihen keskittää huulloksella sorvatun off set pötkylän jonka paistaa kiinni.   
Pötkylän ulkopäähän sorvaa pesän laakerin ulkokehälle passaavaksi.

Laakerin reikään sorvaa parinsatkun krympillä nakaleen johon tukilaakerin kiinnityspultille kierre.
Tukilevyyn taas sopivan napakka sovitteinen reikä pultille, jonka kierre nappaa tukilaakerissa olevan nakaleen kierteeseen. Tukilevylle haetaaan sitten tukevat pisteet lohkoon taikka runkoon, mistä hyvän kiinnityksen saa ja estetiikka silmää miellyttää.
Paketti siis kinnitttyy akseliin eturattaan mutterilla.

Katos projektialbumit osiossa Hemulin tuhkasta nousee Sportster. Siellä kuvia joista ilmenee hyvin.
H:ta konsultoinkin vastaavan asian tiimoilta, varsinkin kun kyseessä oli P
Sportsteri.

Kiihdytyspuolella toteuttavat vastaavasti mokomaa. Off set-pötkylä menee ulkopäästään laakerin sisään eli laakeri menee pötikän päälle. Kestänyt moitteetta käytön 7.5 s Funnybikessä.
Saikohan tuosta mitään selvää  :o
- In MMAF we trust -

Smokie

Porsteria minäkin täällä äherrän. Tuli tuossa yön pimeinä tunteina mieleen että ainoa työstö mihin en kellottanut tuota pulikkaa oli kun lyhennin sitä hitusen. Pitänee koittaa uusiksi ja ajaa siitä hitulastu pois & pitää sormet ja varpaat ristissä koko toimenpiteen ajan että siitä se kiikastaa. Toi on siis tällähetkellä yhdistetty eturattaan mutteri & laakerin pidike. Laakeri siis tulee tuon pulikan päähän sisäreiästään.

Katoin mä Hemulin kuvia mutta totesin että aivan liian vaikeaa ja hankalaa tuollainen ratkaisu. Ei tämä nykyinenkään vaikuta kovin järkevältä mutta tällä pitää pärjätä koska maksa ei kestä enempää suunnittelua. Voisin napata kuvan tähänastisesta kötöstyksestä kun toi ulosantikin on näköjään taas mitä sattuu.

callahan

Hemuli hipostelikin vaihdettavalla hammaskehällä sen  ;D
Meijän tapauksessa hitsattiin pulikkaan rattaasta irtisorvattu kehä kiinni.
Kaveri teki kun työkseen koneistaa rattaita ja pooreja yms mitäkaikkealieneekään.
- In MMAF we trust -