Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dynan vakseli kulunut

Aloittaja FXDL, 17 joulukuu 12, 16:08:15

« edellinen - seuraava »

FXDL

Vuoden 1994 Dynan vaihdelaatikosta ulostulevan akselin pää (siis se, jossa on rihlat) on hiukan kulunut - mutta selvästi enemmän oli kulut siihen kiinnittyvä vipuvarsi.

No siis syy miksi olen puuhaan ryhtynyt oli, että vipuvarressa oli suuri klappi, itseasiassa heilui kuin heppi tuulessa.

Onkos kenelläkään ideaa, miten/mitä korjaisin/lisäisin että tulee hyvä. Uuden vipuvarren vaihdan mutta riittääkö se?

Kiitokset,

Kimmo

Hemuli

On sen verran veemäinen homma vaihtaa se vipu - eikös siinä pidä ottaa enskan sisäkoppa irti - että ainakin koestaisin ennen kasausta että se kiristyy akseliin. Akseli on kuitenkin helppo vaihtaa siinä vaiheessa kun on noinkin pitkällä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

FXDL

Jep, koko enska pitää purkaa  :-[ ja sen olen jo tehnyt. EI muuten pääse käsiksi vipua kiristävään ruuviin, eikä oikein olisi muutenkaan tilaa ollut.

EN ole aikaisemmin vaihdelaatikkoa purkanut, meneekö tässä laatikko ihan atomeiksi ennen kuin pääsee akseliin käsiksi/vaihtamaan? Hemuli ymmärsin viestistäsi, että näin ei olisi  :)

Kiitokset,

Kimmo

Hemuli

Siitä on aikaa kun olen viimeksi bigtwinin laatikkoon koskenut mutta eikös tuo liity ihan vaan siihen siirtäjärumpuun joka on laatikon päällä? Joku viisaampi vois kertoa paremmin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

FXDL

... ja tässä vuosimallissa on siis 5 vaihdetta eteen ja ei yhtään taakse  :D

Jep kiitollisuudella otan vastaan kokemuksia, mutta tältä istumalta olen hommaan ryhtymässä joka tapauksessa.

Jos on vielä kokemuksia siitä, mitä mahdollisia kuluvia osia kannattaa harkita vaihdettavaksi samalla, kun enska on jo pöydällä ja kohta myös loota, kuunnellaan kiltisti myös.

Kiitokset,

Kimmo

Jussi

Akseli on kaiketi kovempaa ainetta kuin se vipuvarsi, kannattaa ehkä ensin hommata uusi vipuvarsi ja katsoa kiinnittyykö se tiiviisti akseliin. Jos laatikko muuten toimii hyvin, niin tuolla voisi päästä monta kesää.


SOHVELI-76

 Omassa oli myös se vipuvarsi väljä ostaessa. Akseli ehjä kuiten. Myöhemmin selvisi ettei olisi enskaa tarvinnut purkaa. Myyvät sellaisia kaksiosaisia tarvikkeita. Vanha silputaan vingulla. Youtubessa videokin oikein..
0405691644

FXD

Lainaus käyttäjältä: SOHVELI-76 - 18 joulukuu 12, 14:36:47
Omassa oli myös se vipuvarsi väljä ostaessa. Akseli ehjä kuiten. Myöhemmin selvisi ettei olisi enskaa tarvinnut purkaa. Myyvät sellaisia kaksiosaisia tarvikkeita. Vanha silputaan vingulla. Youtubessa videokin oikein..

Muistakkos missä noita kaupitellaan? Mullakin tuo on väljä ku ..... mut ei viel sudi tyhjää. Vois vaihtaa enneku akselin boorit on ruvella
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

Jorg

Veikaisin kyllä myös että se vaihdevipu on menettänyt rihlansa koska akseli on kovempaa materiaalia. Kunnon avaimella kun kiertää "momenttiin" niin voi sen saada pitämään mutta jos ei niin....Ameriikan ihme http://betterlever.com/index.php helpottaa.

SOHVELI-76

 Juu, juurikin tuota Betterleveriä muistelin. Olen nähnyt jossain Suomessakin kaupattavan -muistais vaan missä.
0405691644

FXDL

Katselin eilen tallilla 5 lovisen laatikon räjäytyskuvaa ja tulin siihen tulokseen että vaihdan:
- shift leverin OEM 33715-85
- spring shifter shaft OEM 34087-79A

JOs katsoo tuota vipuvartta suurennuslasilla, näkee kyllä selvästi että rihlat ovat pyöristyneet. Huonoa laatua kun ei kestä edes 20 vuotta  ;D
Kun sitten vielä minulla on siirtosarjat ei kuorma varmaankaan välity ihan tavoiteltujen vektorien mukaisesti  ???

Useammalta olen lisäksi kuullut, että tuo jousen katkeaminen on vain ajan kysymys ja palasen aiheuttama tuho voi olla varsin suuri, siis vaihtoon.

Itselleni osat tulevat jenkkilästä mutta katselin CC:n hintoja ja olivatten kromiselle leverille 40â,¬ ja jouselle 30 â,¬. Better leverin hinta lähenteli 200 taalaa, joten arvokas osa on, varsinkin kun näin talviaikaan oma työ on ilmaista ja silkkaa hupia ;)

Kimmo

FXDL

... ja unohdin mainita että enskan osittainen purku oli edessä jokatapuksessa ketjun vaihdon takia.

Palataan asiaan kunhan osat ovat tulleet,

Kimmo

FXDL

... äh kun kirjoittelee näitä duunin välissä niin kaikkea ei millään muista kerralla. Eihän edellä kirjoitetussa ole mitään järkeä eli se tärkein asia oli että vaihdan samalla :
- shifter shaftin OEM 34084-86 ja hinta CC:llä 18 egeä.

Sorry tämä yksinpuhelu  ;)

Kimmo

Mika_P

Aika pienellä vaivalla vaihtaisit samalla joko Bakerin tai HD:n oman (2001vm-->) roller detent mallisen vaihtajarummun, mulla ainakin vaihtaa napakammin kuin ennen, ja pysäyttää pedaalin ykkösen ja vitosen kohdalla. Ja sitä joustakin saa parannettua mallia minkä HD tais ottaa myös 2001 käyttöön, ne ei enää katkee. Baker myy myös saman osan kalliimmalla. :)

FXDL

Kiitokset Mika,
Päädyin nyt vaihtamaan vain tuon ratchet pawlin - kustannuksiltaan jotakuinkin samanhintainen kuin koko vanha asetelma, joka siis joutui vaihtoon kun rihlat olivat kuluneet.

Vaihteiden kanssa ei muuta ongelmaa, ainakaan vielä  ;D
Kimmo