Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tyhjäkäynti

Aloittaja Spöke, 15 heinäkuu 09, 19:26:32

« edellinen - seuraava »

Spöke

Päärallissa tuli ihmeteltyä kanssaihmisten shovelien tyhjäkäyntiä. Heti kylmänä käyvät ryyppy päällä ilman sen kummempia temppuiluita ja kun lämpenee, ryyppy pois ja tyhjäkäynti jatkuu. Tämä siis CV keinäsellä. Mulla joutuu hirttämään aina kaasukahvan ripeään tyhjäkäyntiin ja ottaa aika pitkään, ennen kuin jaksaa tyhjäkäyntiä käydä. Kaasari  (CV) on vihdoin säädöissään  eikä viittis lähteä taas ropaamaan mokoman tähden.  Vaikuttaako nokka paljonkin  sovelin tyhjäkäyntikierroksiin, siis jos yritänkin pitää tyjäkäynnin liian pienellä? Kone on pannun alakerralla 4,75 iskulla ja 3,5 porauksella, nenuna leineweberin L3S.
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Perhana kun Leineweber ilmoittaa nokan ajoituksen .020":lla eikä .053":lla kuten muut, olen vielä sen verran vihreä tässä lajissa että en osaa tulkita noita arvoja. Vähän vaikea sanoa mutta vaikuttaa aika miedolta nokalta stroukkeriin - voisi tulla enemmän hyötyä vähän pidempään auki olevalla.

Virimoottorissa kärsii yleensä ensimmäisenä juuri tyhjäkäynti, mitä enemmän overlappia nokassa on niin sitä epätasaisempi käynti. Mutta en olisi asiasta huolissani jos muuten toimii hyvin ja olet todennut seosten olevan kohdallaan. Itse asiassa en ymmärrä koko tyhjäkäyntiä, mikään ei vituta rallissa krapula-aamuna kuin naapuriteltan kaverin ruvetessa tekemään lähtöä lyö hän ensin pyörän käyntiin - sitten rupeaa purkamaan telttaa ja puolen tunnin kuluttua viimein lähtee liikkeelle. Koko ajan se romu rotkottaa siinä särkevän pään vieressä ryyppy päällä ja katku on kauhea. Se on niin että moottori tulille ja heti kun jaksaa pysyä kaasulla käynnissä ilman ryyppyä niin liikenteeseen. Tulpathan tuossa karstoittuu jos turhaan tyhjäkäyttelee.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Niinhän se Hemuli taitaa olla, että ei sillä tyhjäkäynnillä ajella. Totta myöskin, että ei haittaisi yhtään, vaikka asteita ois enemmnkin nenussa, mutta onhan tollanen laajan vääntöalueen omaava mukava. Eipä tarvitse kepitellä ohituksissakaan. Mutta kun ruoho on aina vihrempää...
+Markku+
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tomppa

Mulla oli viime kesänä kanssa panshovel stoker. Nokkana ensin Andrewsin B ja sitten konerempan myötä loivensin sen A:han. Kyllähän muuten kulki ja väänsi, suosittelen tuota nokkaa. Mutta tosiaan Sössön kaasarissa ei sillä ryypyllä mitään tehnyt, se anto niin sikana bensaa. Hyvin lähti käyntiin ilmankin tai tosi vähän huikka raolleen. Sama vika sinä oli, se piti olla ajolämmin, niin vasta sitten pysyi käynnissä tyhjäkäynnillä nätisti.

Poiketen tuosta, nyt on evo edelbrockin rpm kansilla, nokalla ja sössön kaasarilla. Huikka selälleen käynnistyksessä, sitten heti pienemmälle ja 15 sekuntia käytyään käy jo nätisti tyhjää ilman huikkaa noin 800 rpm. Käyntilämpösen tyhjäkäynti 900-1000 rpm. Shovelissa oli varmasti pienempi, joka tietty vaikuttaa. Ja evon kannet tietty lämpenee nopeammin.
Keep on Keepin' on!

Kokkonen

Niinkuin noissa aikaisemmissa kommenteissa jo tuli esille, niin nokalla on suurikin vaikutus tyhjäkäyntiin. Itsellä on lievä Anteron J ja sillä tyhjäkäynti on nättiä, jopa parempaa kuin alkuperäisellä H-nokalla. Ja noiden nokkien arvojen tulkitseminen vaatii kylla perhetymistä ja kokemusta. Anteron J nokan Lobe Separation Angle (LSA) on muistaakseni jotain 99 astetta (?), jolloin sen ei pitäsi erään teorian mukaan tuottaa hyvää tyhjäkäyntiä...LSA on toisaalta suoraan yhteydessä overlappiin, mutta nokkien muodollakin on osuutensa. Ei mikään helppo nakki.
Sen olen huomannut, että single fire on hyvä apu tasaiseen tyhjäkäyntiin, Rautapäässä tapahtui iso parannus. Sanoisin, että single fire on must, kun on rajummat nokat masiinassa.
Itsellä on Shovelissa perinteiset kärjet, niiden pitää olla just kohdallaan tai tumppauksia on odotettavissa, etenkin kuumassa koneessa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Hyvä apu tyhjäkäyntiin S&S,sällä on rakentaa tyhjäkäyntiruuviin pidempi pultti. josta pystyy mikunin tapaan säätelee koneen lämmön mukaan. itsellä tollanen kyhäelmä ollu parissakin pyörässä.
ryypyllä käyntiin, heti ko lähtee ryyppy pois ja ruuvist säätelee lämmmön - oman mieltymyksen mukaan. Onhan se stylee ko saa padan käymään niin et just pysyy epämääräsesti käynnissä
HOG Forever Forever HOG

Marko



Morjens!

Onhan se hienoa ku se käydä louskuttaa mutta mites tuo voitelu puoli ,riittääkö öljynpaine ,tuleeko paikat voideltua.Itte laitoin tyhjäkynnin reippaalle korvalla kuunneltuna...

-Marko

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Marko - 17 heinäkuu 11, 10:11:04


Morjens!

Onhan se hienoa ku se käydä louskuttaa mutta mites tuo voitelu puoli ,riittääkö öljynpaine ,tuleeko paikat voideltua.Itte laitoin tyhjäkynnin reippaalle korvalla kuunneltuna...

-Marko

Kyllä siellä kylmänä ihan riittävästi painetta on. Eikä se kone myöskään heti kiinni ota, vaikka liikennevaloissa "joutuu" tyhjäkäynnillä seistä..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Rautahauli

Taitaa olla mun sovelissa ihan stanupalikat kun käy tyhjäkäyntiä jo minuutin kaasuttelun jälkeen, aikaisemmista tulppamenetyksistä viisastuneena ryyppy heti pois. Tyhjäkäyntilotkotus on säädetty noin 900 rpm:ään.  Niin ja kaasarin korvikkeena söSSö Super E.

Nokasta tai suuttimien koosta ei mitään hajua.
FXEF-81

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 15 heinäkuu 09, 19:26:32
Vaikuttaako nokka paljonkin  sovelin tyhjäkäyntikierroksiin, siis jos yritänkin pitää tyjäkäynnin liian pienellä? Kone on pannun alakerralla 4,75 iskulla ja 3,5 porauksella, nenuna leineweberin L3S.
-Markku-

Sen verran on pontevasti tota iskua, että tuleepi mieleen, josko sekin vaikuttaisi. Tuollainen isku sinänsä toimisi varmaan äreämmälläkin nokalla.

Mulla vähempi iskua, enempi porausta, sössöttimen viemäriputkenpätkä ja sössöttimen 514 nokka 1.5 rullavipoilla. Ei lähde kylmänä käymään ilman huikkaa, mutta huikan saa ottaa pois het kun kone käy ja tyhjäkäynti löytyy jo muutaman sekunnin kevyen kaasuttelun jälkeen.
Long John Stroker

Spöke

Heijjaa, apu tyhjäkäyntiin löytyi, on vaan jäänyt raportoimatta tänne. Taistelin taannoin detonoinnin kanssa, jopa siinä määrin, että vaihdoin medium-keskipakojouset. Suutinjumppa auttoi detonointiin, jouset jäivät. Joku viikko sitten muistin jouset ja kaivoin ne löysemmät hollille ja tein sväpin. Hoplaa, ilmeisesti löysillä jousilla tulee tyhjäkäynnillä jo ennakkoo, koska tyhjäkäynti on maximus perfectos ja ennenkaikkea kierrosalueelle 1000-2000r/min tuli huomattavasti vääntöä lisää. Oppia ikä kaikki.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jouni

vakio tötterö shovel ja s/s super.. kylmänä lähtee käyntiin ilman imua nätisti ja käy kuin kello mut kuumana alkaa tyhjäkäynnillä sammuilla välillä ???  niin ja kärjetön sytkä.. loppuu mielikuvitus  :-\

jyrggä

Villi veikkaus että kyseessä on imuvuoto.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

tyg

Lainaus käyttäjältä: jouni - 19 maaliskuu 12, 07:20:15
vakio tötterö shovel ja s/s super.. kylmänä lähtee käyntiin ilman imua nätisti ja käy kuin kello mut kuumana alkaa tyhjäkäynnillä sammuilla välillä ???  niin ja kärjetön sytkä.. loppuu mielikuvitus  :-\

Tsekkaa kohokammion bensapinnan korkeus. Liian korkealla voi aiheuttaa ton.

erakko

Onko kone aikaisemmin käynyt tyhjäkäyntiä kuumana hyvin? Jos on ni onko koneelle tehty jotain remonttia tms sen jälkeen?
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.