Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1200 konversio sportin mittava öljynkulus?

Aloittaja Raimo-Raato, 14 heinäkuu 09, 15:06:29

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Mörööö.

Ois kaverilla '99 sportin kanssa ongelma kun öljyä kuluu ihan hillittömiä määriä. Lukemat taitaa olla luokkaa 4 litraa öljyä tonnille. Ongelmat käsittääkseni alkoi 883->1200 muutoksen myötä. Tämän jälkeen siihen on vissiin vaihdettu kertaalleen sylinterit ja kannet mutta öljyä kuluu yhä vaan.

Oma teoriani oli että vika on huohotuksen ajoituksessa mutta juuri korjausopasta selaillessani huomasin että ei noissa kansissa huohottavissa taidakkaan olla enää samanlaista huohotuksen ajoitusta öljypumpun varressa kuten vanhemmissa? Ilmeisesti huohotus hoidetaan vaan sateenkaariventtiileillä?


Öljyä ei kylläkään puske huohottimestakaan mitenkään normaalia enempää pihalle joten ei kai se vika sit siinäkään.

Jääkö tähän enää muita vaihtoehtoja kuin että öljypumpun paluupuoli ei ole kunnossa...
A.K.A. Rambe

nicnac

Onko palotilat ja imuventtiilit ollut kuinka karstassa? Siis silloin kuin vaihdettu kannet ja sylinterit. Jos imuvenat karstassa niin venttiilinvarren tiivisteet voi falskata.

4litraa tonnilla kuluttava prätkä jo varmaan jonkin verran tuprutteli sinistä savua ;D ;D

Hemuli

Jos olen tätä tarinaa tässä vuosien varrella kuulleena ymmärtänyt oikein niin laite ei juurikaan vuoda tai savuta? Oletteko kokeilleet virittää huohottimista letkuja johonkin kerääjäpurkkiin jotta näkisi tuleeko se öljy sieltä? Huohotushan on joskus 1200cc sporttien ongelma.

Ne viimeiset kannet mitkä siihen vaihdettiin eivät kyllä olleet kovinkaan karstaiset, ne oli 20 tonnia ajetusta 883:sta joka oli saanut ihan hyvin hudaa ;D ...

Ajoitettavaa huohotinta niissä ei ole ollut sitten 70-luvun alkupuolen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Just lätkäsin koneen tulille paluuletku irti, öljysäiliön huohotusletku irti ja molempien kansien huohotusletkut vapaasti ilmaan. Mopo tulille ja joka kaasun käännöllä tulee savua kuin turbodiiseliautosta sen kerätessä ahtoja stripin alussa. Paluuletkusta tuli öljyt ihan normaalisti ja huohottimista kevyt ilmanvirta.

Kaipa ongelmien on oltava KB:n männissä. Niitä ei ole siis missään vaiheessa vaihdettu vaan porattu nuo toisetkin sylinterit noille samoille männille. Männissä ja männänrenkaissa ei ollut vielä tuossa vaiheessa mitään kulumisen merkkejä. Mun rautiskaan ei viime vuonna savuttanut läheskään samaan malliin vaikka sylinterit ihan naarmuilla ja väljä kuin mikä. KB:n konversio männissä öljynrenkaat kulkee männäntapin reiän päältä joka kuulostaa kyllä melko hurjalta...
A.K.A. Rambe

Hemuli

Onhan se ylimmän puristusrenkaan päittäisvälys muistettu vetää KB:n antamaan arvoon? Se hypereuteettiskeida kun aiheuttaa sen että normi välyksellä renkaan päät napsahtaa yhteen ennen kuin sylinteri kerkiää laajenemaan tarpeeksi.

Ja onhan niiden öljyrenkaiden kanssa käytetty sellaisia paksumpia tukirenkaita? Ei siis niitä perinteisiä ohkaisia lirpakkeita mitkä tulee sen ryppyrenkaan molemmin puolin. Muistelisin että jos renkaat menee tapin päältä niin sellaiset on paketissa mukana.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

No männänrenkaat on ne mitkä KB:n paketissa on tulleet mukana ja päittäsvälys on oikee.

Kuulin just uutta tietoa että savuttaminen loppuu kun sytkän ajoitusreiän tulpan ottaa pois. Eli ylipaine painaa öljyn mitä ilmeisemmin männän päälle. Tuon tulpan kun laittaa takaisin niin savuttaminen alkaa about puolen minuutin päästä.  ???
A.K.A. Rambe

Tomppa

#6
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 14 heinäkuu 09, 16:00:06
Kaipa ongelmien on oltava KB:n männissä. Niitä ei ole siis missään vaiheessa vaihdettu vaan porattu nuo toisetkin sylinterit noille samoille männille. Männissä ja männänrenkaissa ei ollut vielä tuossa vaiheessa mitään kulumisen merkkejä. Mun rautiskaan ei viime vuonna savuttanut läheskään samaan malliin vaikka sylinterit ihan naarmuilla ja väljä kuin mikä. KB:n konversio männissä öljynrenkaat kulkee männäntapin reiän päältä joka kuulostaa kyllä melko hurjalta...
Olen itse tehnyt aikanaan yhden konversion KB männillä. Ei mitään huohotusongelmaa, eikä öljynkulutusongelmaa. Lähempänä kulutus oli 1 litra 4000 km:lla kuin 4 litraa 1000 km:lla.  Männänrenkaat paketissa oli Hastingsin ja kyllä siinä oli ne ohuet lirpakkeet, jotka tuli ryppyrenkaan molemmille puolille. En usko, että vika on sylintereissä tai männissä. Luulis tulppien jo sammuvan noilla öljymäärillä... Kyllä se viittaa kansien huohotukseen. Olikos siinä huohotus kumissa joku "ole tarkkana" asennus juttu? Tai joku tiiviste jonkun reiän tukkimassa....????
Keep on Keepin' on!

nicnac

Onko nokkakoopan huohotusputki auki? Öölitankkiinhan se hengittelee normaalista, mutta voishan sitäkin tsiikata.

Lyytinen

En nyt tästä eepoksesta saanut selville, että minne se kansista on vedetty se huohotus? Onko ne keinuvivuston keskimmäiset päällikannet nyt oikeissa pytyissään? Näet ne yksisuuntaiset venttiilit on niissä kiinni ja ei varmana toimi oikein jos eivät ole imuventtiilien puolella. Kyllä niitä pystyy hieman parantamaan, siitä on ollut juttua HDCF:nkin foorumilla, mutta kyllä nyt on jokin häikkä tuossa.

Raimo-Raato

No tällä hetkellä molemmista kansista lähtee huohotus 10 sentin letkunpätkillä ilman että niiden päässä on mitään. Ja sieltä tulloo pelkkää ilmaa eikä mitenkään hirveesti.

Mistäs kautta kampikammion öljy kulkeutuu pois? Sieltä takaa luonnollisesti muttei oikein Clymeristä näy että johtaako kanava jakopäähän vaiko suoraan öljypohjaan. Josko ne on unohtaneet tehtaalla sen avata :P
A.K.A. Rambe

Lyytinen

Kyllä siinä pinionpuolen lohkossa on sen kanavan poraus alas asti. Sanoit, että kuulemma savutus loppuu jos ottaa pois ajoitusreiän tulpan pois. Loppuuko jos ottaa öljytankin korkin? Jos ei, sillon se nokkakopasta tankkiin menevä huohotusletku on tukossa. Jos kyllä, epäilen, että jotain on kämmätty niiden sateenvarjoventtiilien asennuksessa. Sitä kun ajatuksissaan tekee, niin voi ihan mitä vaan tapahtua. Ei kai se hirveen iso homma olisi raottaa niitä keinuvivuston kansia. Niitten mustien kumisten lirpakkeitten pitäisi olla imuventtiilien puolella niissä keskimmäisissä keinuvivuston kannen palasissa ja painettu niihin ylhäältä päin. En ihmetteleisi yhtään enkä välttämättä edes nauraisi jos joku asennusjuomaa naukkailtuaan työntäisi ne alhaalta päin. Mutta noin yhteenvetona kyllä nyt on kyse persiillään olevasta huohotuksesta eikä kehnosta öljynkierrosta.


Mopopoika

Auttaisko nämä servicemanualista (-91/-92) scannatut kuvat öljynkierron selvitykseen





Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 16 heinäkuu 09, 07:52:30
Auttaisko nämä servicemanualista (-91/-92) scannatut kuvat öljynkierron selvitykseen

Elikkäs näyttäis kampikammiosta jotain kanavaa pitkin liikkuvan tonne pinion laakerille. Jos tuo olisi tukossa niin eikös oireet vois sillä selittyä? Voisko kanava mennä jo kiinni jos pinionin laakerikooli pääsisi pyörähtämään.
A.K.A. Rambe

Lyytinen

No ei. Tuolta suotimelta se menee tuohon ajoitusreiän kohdalle. Siinä on ihan pieni (< 1 mm) reikä alas, että nokan rattaita voitelee. Mutta siitä myös lähtee nokkakopan kanavaa pitkin pinionille. Se siis on semmoinen päästä voiteleva se akseli. Ja se pinionin pusla siinä kopassa on sen verran lyhyt, että sitä laitettaessa ei siihen porata öljyreikää. Elikkä vaikka se nyt jostain syystä pyörähtäisikin, se ei sitä öljynkulkua tukkisi. Siinä pinionakselin päässä on ihan kuin kaasuttimen suutin estämässä liiallista öljyn menoa keskitapille. Tippakannulla kun siitä painaa, niin ei se ihan horonaan siitä mene. Suurin osa öljystä (~80 %) menee nostajien kautta yläkertaan.

Ehdottaisin seuraavaa: öljytankkiin kiinni se siihen menevä huohotusletku, öljytankin korkki kiinni. Sitten tulppa toiseen kannen huohotuksen lähtöön. Ajoitusreiän tulppa pois. Toisen kannen huohotuksen lähtöön varovasti paineilmaa (< 1 bar). Ei pitäisi tulla ajoitusreiän tulpasta mitään (ei sen puoleen, ei edes toisen sylinterikannen huohotuksen lähdöstä). Sitten ajoitusreiän tulpasta paineilmaa, jostain kumista kannattaa sovite tehdä paineilmapistooliin. Pitäisi tulla kannen huohotuksen lähdöstä. Sama toisella kannella kun edellinen tulpataan. Lopuksi molempiin kansiin tulpat ja öljytankin korkki auki. Ajoitusreiästä varovasti painetta, pitäisi tulla öljytankin korkin reiästä.

Raimo-Raato

Niin lähinnä hain siis sitä kanavaa jota kautta öljy sekä mäntien alaspäin liikkuessa aiheutuva ylipaine poistuu kampikammiosta...

No kokeilin tuota paineilmatestiä ja tuntuis nätisti liikkuvan joka reiästä joka reikään tuo paine. Muutaman minuutin pyörittelin  ja kaasuttelin niin 300 neliön talli poistoilmakoneella oli tupaten täynnä savua.  ;D
A.K.A. Rambe