Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Knucklen uustuotanto sylinterit

Aloittaja Kokkonen, 06 helmikuu 09, 22:56:15

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Knucklen "American Made" 74 cui pytyt.
Oheisessa linkissä on paljon tietoa valurautasylintereistä, niiden jäähdytyskyvystä, värinän vaimennuksesta, materiaalista, elastisuudesta.
Yleistä vertailua sylinterien materiaalivertailua "American Made" ja kaukoidän tuotannon välillä.
Myös miten erottaa sylinterienvalurautalaadut "kopautus" testillä.  ;)

http://www.mikebrownsolutions.com/knucklehead.htm

Liekö kellään kokemusta tästä valmistajasta ja hänen tuotteistaan?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Jaaha uus nettipalsta. Toivottavasti alkaa elämään. Onkin jo pitkään tuntunu toi HDCF:n sivujen nahkatakkien ostot melko tylsältä.

Mut asiaan. Lukasin hätäseen läpi noi pyttyjen valu sivut. Periaatteessa kaikista asioista mistä siinä puhuttiin, mä oon erimieltä. Eli asiat mitä oon oppinu koulussa, työelämässä ja harrastuksissa eri valurautojen ominaisuuksista sotii noita juttuja vastaan.

En oikeen tiedä edes mistä aloittais ja siks voi tulla vähän sekavasti.

Gray cast iron eli harmaavalurauta eli suomugrafiittivalurauta on yleisin käytössä oleva valurauta ja siitä on helpoin tehdä hyviä tasalaatuisia valuja. Sillä on kohtuullisen hyvät liuku eli laakeriominaisuudet. Ja ehdottomasti hyvä värinänvaimennuskyky. Siksi sitä käytetään työstökoneiden runkoina ja peteinä. Ja siitä varmaankin johtuu ton vasaralla lyönti testin "töms" ja "bling". En oo kokeillu, mutta täytyy lähipäivinä koklaa. Mutta hyvä värinänvaimennuskyky ei tarkoita hyvää tärinänsietokykyä. Ja se on harmaallavaluraudalla erittäin huono. Johtuen se lähes olemattomasta vetomurtolujuudesta. Tämä sama ominaisuuden puute tekee siitä hankalasti hitsattavan.
Äkkiseltään mulle tulee mieleen että Harrikan ja varsinkin knucklen (naurettavan heiveröinen moottorin yläkiinnike ja liian ohuet lohkot pyttyjen ympäriltä) sylinterit tarviivat tärinänsietoa, jotteivat menis poikki.

No sit toi cast iron alley. Mä en edes tiedä mitä kamaa heppu sillä tarkoittaa. Mun mielestä cast iron alley, valurautavalu on nimenomaan tätä samaa harmaavalua. Eli valurautaa mikä pääasiallisesti sisältää pelkästään hiiltä, rautaa ja epäpuhtauksia.

Se THE KAMA mistä sylinterit pitää tehdä on pallografiittivalurauta eli tää ductile iron.
Se kestää hyvin tärinää koska sillä on jo havaittavaa murtolujuutta, siinä pallomaisessa muodossa oleva grafiitti toimii parhaiten liukupinnoilla.
Ja tämä on se tuote josta kirjojen mukaan tulee parhaat pytyt. Tästä tavarasta tehdään vaihtosylinteriputket. Samoin tästä kamasta tehtiin Flatheadpowerin ruotsin pytyt. Kysyin asiaa Andersilta.

Luin aikoinaan jostain HD:n historiikista kuinka ennen WW kakkosta sylintereiden valujen seosaineena käytettiin nikkeliä. Sitä oli käytetty aikojen alusta ja riittävän hyväksi havaittu. No kun rähinä alko, nikkelille oli parempaa käyttöä ja moottorivalmistajien piti keksiä jotain muuta. Kokeilujen jälkeen löydettiin Pii (silicon) ja huomattiin että pyttyjen kulumiskestävyys moninkertaistui. Sitä piitä käytetään tänäkin päivänä pallografiittivaluraudan seosaineena jotta saadaan grafiitti palloutumaan.

Mulla on myös yks omakohtanen tapaus. Aikoinaan kun tein slideä Pannupääpässiin (jos joku muistaa), noin 1000 kilsan jälkeen pytty oli ihan loppu. Ihmettelin asiaa silloisen työpaikkani metallilabran päällikölle. Joku tohtori. Kaveri kiinnostui asiasta ja vein sille pienen palan kuluneesta pytystä. Heppu teki sille jotain testejä ja lopputulos oli, että aihion valuvaiheessa oli tapahtunut moka ja grafiitti ei ollut palloutut ja oli lähempänä suomua tai jopa tähtimäistä. Ja siksi sen kulumiskestävyys oli niin huono, oli tohtorin mielipide.

Samoin toi amerikan kaveri selittää noista risukeulan jaloista. 4140 versus 1020.
4140 on CrMo:ta  kromimolyä ja 1020 lähestuloon paskarautaa.
Noiden terästen kimmomoduuli on käytännössä sama. Eli ne taipuu yhtä paljon samalla voimalla kunnes tullaan myötörajalle. Mutta myötörajassa on iso ero. Eli siinä taivutuksessa mistä kama ei enää palaudu kun sitä vääntää. Ja kun myötöraja ylittyy metalli alkaa murtua. Siis kun pellin palaa vemputtaa edes takas jossain vaiheessa se murtuu. Se murtuu helpommin minkä myötöraja on pienempi. Se mikä noiden värinänvaimennus kyky on, ei mulla oo hajuakaan, mutta en kyllä tajuu mitä se vaikuttaiskaan. Mä oon kyllä lukenu että noi kaikki vanhat springerit olis CrMo. 4130 tai 4140 sillä ei oo merkitystä.

Että näin mun mielestä. Jos joku mainostaa tekevänsä pyttyjä suomugrfiitista, sellaisia mä en ainakaan suosittele.


Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 11 helmikuu 09, 11:36:04
Luin aikoinaan jostain HD:n historiikista kuinka ennen WW kakkosta sylintereiden valujen seosaineena käytettiin nikkeliä. Sitä oli käytetty aikojen alusta ja riittävän hyväksi havaittu. No kun rähinä alko, nikkelille oli parempaa käyttöä ja moottorivalmistajien piti keksiä jotain muuta. Kokeilujen jälkeen löydettiin Pii (silicon) ja huomattiin että pyttyjen kulumiskestävyys moninkertaistui. Sitä piitä käytetään tänäkin päivänä pallografiittivaluraudan seosaineena jotta saadaan grafiitti palloutumaan.

Tuo oli mielenkiintoinen kirjoitus Hessu.
Vielä hiukan, ennenkuin menee offtopikiksi, porautin Shovelin tarvikesylinterin ja koneistaja sanoi sen olvan pehmeämpää materiaalia kuin originaali sekä totesi myös, ettei se kestäisi samaa kilometrimäärää, elikkä kuluisi väljäksi aiemmin. Onko kovuus kuitenkaan se kestämisen kriteeri?

(Shovelin sylinteristä enemmän Shoveli-osastolla)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Joo ei mun mielestä kovuudella ole moottorinsylinterin tapauksessa merkitystä. Joka tapauksessa sylinterin pitää olla aina pehmeämpää kuin männänrenkaiden. Valurautapytyllähän käytetään kovakromattuja tai karkaistuja renkaita ja näissä kovakromi/ Nicasil pytyissä käytetään valurautarenkaita. Ne kun sekoittaa, niin homma menee ihan perseelleen ja nopeasti.

Mutta tarkoittikohan todellisuudessa kovuutta/pehmeyttä?
Enkä ennemminkin sitkeyttä. Kovuus ja sitkeys monasti sekoitetaan.
Hyvä esimerkki on rosteri. Monasti kuulee kun ihmiset sanoo että sitä on hankala porata tai sahata ym. kun se on niin kovaa. Mutta esim. AISI 316 on pehmeämpää kuin paskarauta, mutta paljon sitkeämpää ja siks lastu ei irtoa niin helposti.

Kaikki valuraudat on pehmeitä, mutta esim Pallografiitti on paljon sitkeämpää kuin toi harmaa valurauta. Sen näkee helposti lastusta kun sorvaa niitä. Harmaan lastu menee ihan pölyksi ja pallografiitin pieneksi muruksi.

Valuraudan kulumiskestävyys perustuu niihin grafiitti kiteisiin materiaalin sisällä. Ne on liukkaita ja kestää kulutusta hyvin.

Kokkonen

#4
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 12 helmikuu 09, 08:32:13
Mutta tarkoittikohan todellisuudessa kovuutta/pehmeyttä?
Enkä ennemminkin sitkeyttä. Kovuus ja sitkeys monasti sekoitetaan.

Etenkin näin maallikkona käsitteet menee helposti sekaisin. Mullekin metallin kovuus on yleensä merkinnyt sen kestävyyttä, vaikka se todellisuudessa olisikin sitkeyttä.  :)

Takaisin tuohon artikkeliin. Luin sen uudelleen ja kyllä sen Hessun kommenttien jälkeen näkee toisessa valossa. Siitä tipahti tuo "profi" vaikutelma pois. Kirjoittaja mainitsee mm. ductile iron sylinterien olevan hyvät drag racingiin mutta jokapäiväisessä käytössä "eventual disaster"!?
Mahtaakohan hän tarkoittaa tuolla cast iron alloylla white cast ironia...?

Hyvä näin, nyt tiedetään, ettei tuon viitteenä olevan web-sivun "tuoteselostuksiin" eikä "asiantuntemukseen" käy luottaminen. Knucklen uustuotanto sylinterit kannattanee hankkia joltain muulta valmistajalta?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

No mä mikään maisteri tässä asiassa oo. Yrittäny oppia vaan kuuntelemalla, kyselemällä ja ennen kaikkea mokaamalla. Joo tota cast iron alleytä jäin ihmettelemään. Alley tarkottaakin kai ennemminkin seosta kuin valua. Mut kaikki valuraudat on seosta??

Vielä noista kulumisista ja mielipiteistä. Noilla FHP ruotsin pytyillä oli/on vähän sellainen maine, että kuluvat nopeasti. Mä en oikein siihen uskonut, kun olin haastatellut Andersia (tiesi mitä oli tekemässä ym) ja kaverilla oli sellaiset ollu jokusen vuoden käytössä.
Sit funtsin että kuinkahan paljon sen pyttyjä oli myyty esim. pohjoismaihin. Kaikenkaikkiaan varmaan 100 paria. No, koska katu-uskottava knuckle kuski ei voi käyttää ilmansuodatinta vaan ainoastaan kiihdytyssuppiloa tai jotain pellinlätkää ettei lahje imeydy, olisko syy sittenkin siinä?
Tääkin tuli mieleen ihan kun vaan muisteli omia toilailuja nuorempana ja nopeasti kuluvia S&S:n pyttyjä.

Ei tarvii kuin jossain rallissa baarin pöydässä spekuloida "joo mullakin kuluu ne FHP:n pytyt tosi nopeasti", niin tarina alkaa elää omaa elämää ja siitä tulee faktaa niiden muutaman kymmenen pohjoismaisen knucklekuskin porukassa.

No hyvin ne FHP:n pytyt on nyt kestäny. Muutaman vuoden ollu käytössä ja fillarihan on päivittäisessä käytössä ja nykyään varustettu ilmansuodattimella.  :)

hdkaide

stormilla oli aikoinaan knucklen sylintereitä myynissä. ostin aikanaan poisto myynnistä yhden parin niitä talteen. onko kenelläkään kokemusta stormissa myynnissä olleista sylintereistä. olis meinaan menossa käyttöön nuo mitkä ostin ???

erakko

Näyttipä uudessa MCM:ssä olevan pieni artikkeli että Anders alkaa taas valmistaa pyttyjä.
Isoon lättään,knuckleen, pannuun ja shoveliin.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.