Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin päivitys 107"

Aloittaja Kihveli, 14 marraskuu 12, 21:59:51

« edellinen - seuraava »

Kihveli

Mooro

2001 TC:n nokkaketjun kiristäjät oli 110tkm mennessä antautununeet sen verran että öljypumpustakin tuli entinen. Koska vanhat 95 sylinteritkään ei ole pyöreät niin sain hyvän tekosyyn päivittää konetta vähän isommin. Mitä mieltä raati on tämmösestä kombinaatiosta tai onko jotain jota kanntaisi tehdä toisin:
-   Tilavuudeksi olisi tulossa 107”, isku pysyy vakioina, lohkoon vaan kairataan tilaa isommille pytyille
-   Sylinterit ja männät meinasin tilata zippersiltä.
-   Kannet hierotaan ja venttiilit vaihtuu isompiin; imu: 1.94" ja pako: 1.57"
-   Puristukset 10.5:1
-   Jakopään päivitys tulisi Andrewsin satsilla (sama jota Kokkonen kovasti kehui)
-   Nokiksi Andrewsin TW54, peksit löytyy täältä http://www.andrewsproducts.com/images/2013catalog/Andrews_Products_Motorcycle_2013.pdf sivu 15

Meneekö tuossa rahat oikeisiin osoittesiin?

Tämmöstä jälkeä oli koneessa:


Ohittaminen kannattaa aina

Hemuli

Sinälläänhän sulla on hyvä lähtökohta kun toi vanhempi TC on vielä lujemmalla kartiolaakerialakerralla. Mä tota Zippersin settiä kans kuolasin aikoinaan kun FXR:ään uutta mottia suunnittelin, siinä on kaikki mietitty valmiiksi ja teholaput puhuivat karua kieltä. Eikös vakioiskulla tosta tuu "ylineliö" eli poraus on suurempi kuin isku?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kihveli

Joo, iskuksi jää vakio 4" ja porausta tulee 4.125".

Mittasin pinionin heiton ja sitä oli 0,0025", eli vielä ois toleransseissa. Mutta kun kerran romut on levällään niin kai kampiakseli kannattaa laittaa suoraksi ja hitsata kiinni.

Mites muuten kampiakselin keventäminen, kannattaako? edut vs haitat? ja kuinka paljon siitä sitten kannattaa pois ottaa jos ottaa?
Ohittaminen kannattaa aina

Hemuli

Kampuran keventäminen lisää kierrosherkkyyttä ja vie tehoaluetta korkeammalle kierrosluvulle. Haittoina heikentynyt alavääntö jonka seurauksena esim. ohitustilanteessa joutuu useammin pistämään pientä silmään. Mulla oli aikoinaan vakiokokoinen evo vakiokansilla jonka kampurasta otettiin muistaakseni 2,5 kg pois - tehot oli yli 90 hp takapyörältä.

Jos tuon tekisin nyt uudestaan niin kevennystä tulisi todennäköisesti vähemmän - tämä siksi että en enää keventäisi kampuraa halkaisijaan pienentämällä. Silloin joutuu tekemään kampikammioon kaapijan kohdalle täyttöä ettei pytyt ole täynnä roiskeöljyä.

Tossa mun kasikutosessa sportissa otin vaan ihan kevyen raapaisun limppuja ohkaisemmaksi - painonsäästö taisi olla luokkaa 750 grammaa. Ei juuri vaikuta käytössä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kihveli

todnäk. mulla jää kampura alkuperäiseen painoonsa.

Laitetaan tähän nyt vielä kaikelle kansalle dynokäppyrä joka syntyi tolla nykyisellä koneella, voi sitte naureskella montako euroa meni per lisääntynyt/vähentynyt hp...
Ohittaminen kannattaa aina

poromarko

Eilen hain 2006 Fat boyn  pois Mecteciltä Kalixista dynosta ja säädöiltä.
Talvella touhuttu muutoksia seuraavasti
S&S 106" kit ,kannet portattu, S&S 585 cams, Keihin cv44, daytona twintec sytkät, V&H propipe.

ja tulosta mielestäni mukavasti max power 110,17 at 3800rpm
                                          max torque 159,10 at 5800prpm

jsr85

Liekö ollu sama fatboy jota taannoin mectecin kontissa säädettiin ku ohi mennen käväsin..

Lähetetty laitteesta NEXUS S käyttäen tapatalk 4:sta

Kihveli

No niin no. Tommonen lappu tuli tänään penkistä kouraan.


Alkuperäisen suunnitelman mukaiset rojut sinne tuli, nokat vaan vaihtuivat TW55:iin.

Talven aikana tarvii miettii mitä seuraavaks. Oletin 100 hp menevän noilla eväillä rikki. Nyt saattoi tosin säädöt olla hiukan pielessä, thundermaxiin ajoin uuden kartan ja siitä melkein suoraan penkkiin. Ei juuri autotune ehtinyt karttaa korjailemaan...

putken taidan ainakin laittaa uusiks.
Ohittaminen kannattaa aina