Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljynvaihtoväli

Aloittaja maick, 10 heinäkuu 09, 08:34:04

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

No saman totesin kun KVG:llä katsoin. Jotain muuta sitten. Perusliukkari, lamppuöljy?

Hemuli

Diesel tai löpö käy tuohon hommaan hyvin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Röpöttäjä

No niin ensimmäiset sisäänajoöljyt vaihdettu. Pyörittelin konetta pihalla ja autotallissa muutamana viikonloppuna ja ajoinkin 15km maantiellä. Käyntiaikaa tuli kaikkiaan 2,5 tuntia. Öljynä oli mineraalipohjainen Motorex 20/50 Legend. Koko Käytön aikana ei ollut vaahtoamisongelmaa vaikka Ultiman MÖRKÖ-moottori käykin kuumana johtuen Euro 3 kattiputkista äänenvaimentimin. Kierrokset tyhjäkäynnistä<3000. Öljyt näyttivät kirkkaalta ja puhtailta eikä pitäneet sisällään vaahtokuplia. Viskositeetti heti lämpimänäkin "asiallisen oloista". Kierrosten mukaan vaihdellen nätisti öljynpaine kuumana 25-60psi.
MP-Mesta Heikkisen mukaan kannattaa vielä pyörittää toiset mineraaliöljyt koneessa ennen synteettisiin RedLinen öljyihin siirtymistä. Perkule jäi ne Motorexit Joensuuhun. No eipä hätää oli hyllyssä heräteostona Kendaalin GT-1 20/50 syksyllä ostettu purkki. Uusi suodatin paikoilleen ja öljyt sisään. Tasan sama määrä kuin mitä Motorexia. Kone käyntiin, viiden minuutin kuluttua alkoi tapahtua kummia. Öljysäiliöstä alkoi valua öljyt lattialle. Öljyn pinta oli noussut 5cm. Öljy oli ihan vaahtona ja harmaana ja ohutta, kuin kusta. Öljynpaine laski kuumana vaahtona 10-15psiihin. Jäähdyttyään oli taas samassa tasossa ja uudelleen käynnistettäessä 25-60psi ja kun öljyt muuttuivat ihan vaahdoksi niin paine tippui 10-15psiihin tyhjäkäynnillä. Soitin Heikkiselle, pelkäsin että koneeseen tuli vika. Hän sanoi että öljy ei toimi vaihda öljyt johonkin muuhun merkkiin. Hyllyssä oli HD:n omaa 20/50 öljyä. Uusi suodatin ja mitä v...tua ongelma katosi. Paineet kohdallaan. Öljyt ei vaahtoa juuti lainkaan ja paineet taas kohdallaan. Eikä lämpölaajene juurikaan. Mittatikussa nousua kylmän ja kuuman välillä 1,5cm.
Ultiman mörköön suositellaan 500milen jälkeen synteettiset öljyt. Pistän seuraavaksi sinne Redline 20/50.

Kiiski

Mielenkiintoista? Aina vähän ihmetelly tota öljyn vaahtoamisesta johtuvaa vaahtoamista. Rataspumppu totta kai siihen öljyyn tulee kuplia, ehkä ne kuplat kertoo jotain sen öljyn pintajännityksestä tai sitkosta tai jostain? Mistä sitä tietää. Ainakin niistä kuplista näkee että öljy kiertää. Ikinä ne kuplat ei ole mulla mitään rikkoneet eikä öljytankki ole räjähtänyt.

Kokkonen

#19
Muutamat kuplat on munkin mielestä ihan normaalia, mutta vaahtoaminen ei. Öljyissä on, tai pitäs olla, vaahtoamisen estäviä lisäaineita.

Edit: Olisko tuo Kendall päässy vanhentumaan ja lisäaineistus sitämyöten osin hävinnyt?  :-\

Lainaus käyttäjältä: Motor oil evaluator
Anti-Foaming Agents

Although necessary for engine cleanliness, detergents and dispersants can have a negative effect on the lubricating fluid within your engine as well. Sometimes, these oil additives can play a part in oil foaming. In other words, air bubbles are produced within the oil. These air bubbles, if not neutralized, will reduce the lubricating qualities of the motor oil. Anti-foaming agents such as small amounts of silicone or other compounds are used to control this phenomenon.


Lainaus käyttäjältä: Amsoil
Prevent Foaming
Anti-foam additives in modern oils prevent foaming due to air in the crankcase being whipped into the oil.  Foamed oil contains air bubbles that may or may not readily collapse which when they exist they inhibit heat transfer and impede lubrication performance due to the high compressibility of air.  In order to allow an engine to run efficiently, motor oil must be non-foaming.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kendallit koneessa mutta pitää varmaan hommata sanakirja että yllämainitun jummartaa.
FXEF-81

Kiiski

Tossa vaahtoamisessa saattaa olla väliä, jos puhutaan autonmoottorista missä kaikki öljyt on koneessa ja kampiakseli vatkaa niitä kokoajan. Mutta niinku HD:ssa missä erillinen öljytankki ja rataspumppu ja paluu toimii vähän niinku pätkittäin(sille paluulle ei ole mitään jatkuvaa syöttökanavaa) niin se että öljyssä on ilmaa ei mun mielestä kerro oikein mistään mitään. Ehkä sen että öljypumpun paluu tehokas ja jakopäässä vähän öljyä.

Kokkonen


Lainaus käyttäjältä: RautahauliKendallit koneessa mutta pitää varmaan hommata sanakirja että yllämainitun jummartaa.
Ei ny sentään.... :)

Tuossa mainitsevat että öljyn lisäaineet saattavat osaltaan aiheuttaa öljyn vaahtoamista, jota estetään taas omalla lisäaineellaan, kuten pienillä määrillä silikonilla.
Ilmakuplat öljyssä estävät lämmön siitymistä ja heikentävät öljyn voiteluominaisuuksia. Moottoriöljyn tulisi siis olla vaahtoamatonta.
Siinä lyhykäisyyydessään.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Täng juu!

Vaikka aikaisemmin mainitsin ettei tuo Kendall vaahtoa mun mopossa niin kyllä se kuitenkin vähän sitä tekee. Vai pitäisikö sanoa että se vaan kuplii. ;D Koneen käydessä niitä kuplia on ehkä sentin verran pinnalla.

Voisihan sitä Redlineäkin tyypätä kun tulee öljynvaihdon aika.
FXEF-81

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Röpöttäjä - 13 maaliskuu 11, 09:17:02...Ultiman mörköön suositellaan 500milen jälkeen synteettiset öljyt. Pistän seuraavaksi sinne Redline 20/50.

En tiedä olenko vainoharhainen mutta itse ajan koko sisäänajon mineraaliöljyillä ennen synteettisiin siirtymistä. Eli lämminkäytön jälkeen kolme/neljä viidensadan kilsan siivua öljynvaihdoilla ja sitten vasta täysiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Redneck

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 maaliskuu 11, 22:40:58
Lainaus käyttäjältä: Röpöttäjä - 13 maaliskuu 11, 09:17:02...Ultiman mörköön suositellaan 500milen jälkeen synteettiset öljyt. Pistän seuraavaksi sinne Redline 20/50.

En tiedä olenko vainoharhainen mutta itse ajan koko sisäänajon mineraaliöljyillä ennen synteettisiin siirtymistä. Eli lämminkäytön jälkeen kolme/neljä viidensadan kilsan siivua öljynvaihdoilla ja sitten vasta täysiä.

Olen samaa mieltä. Synteettisillä öljyillä sisäänajoa ei käytännössä tapahdu ! Synteettisillä voisi ajaa hyvin hyvin pitkään ellei se keräisi moottorista epäpuhtauksia, polttoainetta ym.
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Rautahauli

Ulkomaanelävien voorumeita tulee joskus tavattua ja muutamaan kertaan törmännyt öljynvaihtojutuissa että pitäisi tarkistaa Tappet Screen? Öljypumpussa joku siivilä vai mikä?.
FXEF-81

eeko


Rautahauli

Tänks tuostakin linkistä, on oikein selkokielellä että tyhmempikin ymmärtää. Minä tutkailin öljypumpun räjäytyskuvia... :D Pitää tsekata rysän kunto, uuden saa jousineen iipeistä kybällä kotiin.
FXEF-81

prätgäng

Mikä vika on mineraaliöljyissä että ne pitää vaihtaa synteettisiin?Eikös vanhat koneet tykkää paksuista mineraali ööleistä esim kendall sae 50