Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Springerkeulan rockerien geometria

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 29 lokakuu 12, 12:37:06

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Laitetaanpas tuosta meikäläisen pannun sprinkun rokkereista kuva että ei T-bonella ja Maickilla lopu räknäilyt.
Tätähän liesituuletin silloin Nummelassa hampaat irvessä jarrua kiskoessaan tuumaili että ei pahasti pompottanut. Samaa olen itse todennut, mutta en pidä ihan täyttä renkaan ilmanpaineen ohjearvoa tuolle 21" renkulalle ja sillä se tuntuu jotenkin paremmalle jarruttaa tiukasti.
Rokkerit ja reaktiotankohan tuossa ei todellakaan ole samassa linjassa kuten yleensä ohjeistetaan, mutta silti ei ole pompotellut ihan mahdottomasti vaikka tuokin on +20 keula.


Hemuli

Vaikka nyt sivuaakin varsinaista aihetta niin joustaako toi Jarpin keula yhtään jarruttaessa? Reaktiotangon kulmaa vaan ihmettelen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 marraskuu 12, 20:20:36
Vaikka nyt sivuaakin varsinaista aihetta niin joustaako toi Jarpin keula yhtään jarruttaessa? Reaktiotangon kulmaa vaan ihmettelen.

Joustaahan se, ei se muuten olis läpi menny. Reaktiotankokeskustelusta opittiin, että se voi olla muussakin kulmassa kuin linkkujen kanssa samassa, tiettyjen rajojen sisällä. Asento vaikuttaa siihen, missä määrin jarrutuksessa tapahtuu dive/antidive-ilmiötä.

Jarpin pannarissa tuo asento aiheuttaa antidiveä, mikä puolestaan voisi aiheuttaa pompotustakin. Kolme vetoa oli näköjään Nummelassa etujarrulla tallennettu, yhdessä käyrässä näkyy jonkin verran pomppimista, siinä hidastuvuus oli 3,4 m/s2. Loput kaksi käyrää ovat aika tasaisia, hidastuvuudet molemmissa 3,6 m/s2. Eli ei se pompotus suurta heittoa aiheuttanut tuohon.

Toisaalta tuo keula ei ole vielä kovin pitkä eikä kovin loivassa kulmassa.
Long John Stroker