Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Springerkeulan rockerien geometria

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 29 lokakuu 12, 12:37:06

« edellinen - seuraava »

Jude


Vette427

en löytäny pikaisesti parempaa kuvaa mut jos tuosta sais selvää.  :)
mulla takajalat 26-30mm alempana kuin etuakseli kuormasta riippuen. rokkerit on tuuman orkista pidemmät ja Mooren ohjeen mukaan pistin ne ylösalaisin. keula toimii mielestäni erittäin hyvin. alkuperäinen kasaus meni hiukan pieleen ku liian kevyenä kasasin ja tuli vain 45mm etujättö ku oli valmis. nyt muutamien muutosten jälkeen ollaan 95mm mitassa.
joskus sellainen "hento" jarrutus saa aikaan pientä pomppimista mutta heti kun puristaa jarrua enemmän loppuu se ja keula "niiaa" ihan kuin pumppukeula mutta vähemmän. viimekesänä takajarruongelmien takia varmaan 3-4tkm mentiin pelkällä etujarrulla.
mulla ku joka kerta kotiin mennessä 1.6km huonohkoa soratietä niin siinä seurannu keulan toimintaa ja kyllä se jousitus toimii ihan hyvin. pitäs joskus ottaa siitä videon pätkää ajaessa.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 30 lokakuu 12, 13:36:47...mulla takajalat 26-30mm alempana kuin etuakseli kuormasta riippuen. rokkerit on tuuman orkista pidemmät ja Mooren ohjeen mukaan pistin ne ylösalaisin...

Aika lailla noin mäkin sen tekisin jos springeriä rakentaisin. Toi taka- ja etujalan akselipisteiden välinen etäisyys on niin pieni että siinä ei vielä tule noilla kulmilla kovinkaan radikaalia sivuttaissiirtymää etujalkaan. Toimivalta näyttää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Minusta alkaa tuntumaan, ettei mun tarvitse tehdä uusia rokkereita ja nuo mun viritelmät on jotakuinkin OK. Teen joka tapauksessa jousihaarukkaan kolmiportaisen pituussäädön just in case.

Vedän jousihaarukan tangon päihin rälläkällä uran ja hitsaan niihin 8mm rosterista rälläköidyt palikat kiinni. Tuo yksireikäinen on versio 1.0 ja joutaa nyt romukoppaan.


Tuolla pituussäädöllä voin valita rokkereihin halutun kulman. Mutta säädettävä rokkerien kulma ei tee reaktiotangon kulman määrittämistä yhtään helpommaksi ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Vette427 - 30 lokakuu 12, 13:36:47
joskus sellainen "hento" jarrutus saa aikaan pientä pomppimista mutta heti kun puristaa jarrua enemmän loppuu se ja keula "niiaa" ihan kuin pumppukeula mutta vähemmän.

Justiin tätä mä tässä hain, että loppuisko se pompottaminen, jos linkkujen asentoa muuttaa. On nimittäin ihan yleinen ilmiö risukeulakoptereille, ja olis hyödyllistä tietää, mistä se johtuu ja voiko sille tehdä jotain ilman, että samalla joku muu asia menee päin persettä.

Mitä varten Moore käski laittaa ne rokkerit ylösalaisin?

Rezi: eihän sitä reaktiotankoa tohon jousihaarukkaan tueta? Eikös se kulma pysy samana riippumatta jousihaarukan säädöstä?
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 14:39:54
Rezi: eihän sitä reaktiotankoa tohon jousihaarukkaan tueta? Eikös se kulma pysy samana riippumatta jousihaarukan säädöstä?
Eipä se kulma tosiaankaan taida muuttua miksikään. Nyt nolottaa :-[   

Tuomo

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 14:39:54
Justiin tätä mä tässä hain, että loppuisko se pompottaminen, jos linkkujen asentoa muuttaa. On nimittäin ihan yleinen ilmiö risukeulakoptereille, ja olis hyödyllistä tietää, mistä se johtuu ja voiko sille tehdä jotain ilman, että samalla joku muu asia menee päin persettä.

sorry amatöörimäinen välihuuto, mutta onko pompottavissa ollu pelkät jouset ilman vaimennusta?

JPP

Näkeekö ajossa tollasesta orkkis mittaisesta (-2" Hydran keulaan verrattuna) että se joustaa? Mulla on tollanen W&W myymä kopio keula ja siitä ei kyllä huomaa ja on aika jäykän oloinen. Rengasraudalla kun vääntää keulaa ylös ja alas se kyllä joustaa. Rumpujarru ei oo liian tiukalla ja rasvaa on laitettu rasvanipoista sisään.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Tuomo - 30 lokakuu 12, 16:39:42
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 14:39:54
Justiin tätä mä tässä hain, että loppuisko se pompottaminen, jos linkkujen asentoa muuttaa. On nimittäin ihan yleinen ilmiö risukeulakoptereille, ja olis hyödyllistä tietää, mistä se johtuu ja voiko sille tehdä jotain ilman, että samalla joku muu asia menee päin persettä.

sorry amatöörimäinen välihuuto, mutta onko pompottavissa ollu pelkät jouset ilman vaimennusta?

Joo, lukuun ottamatta yhtä, jossa eturengas pomppasi pahimmillaan puoli metriä ilmaan... ;D

Tuo vaimennus on käyny mielessä moneen kertaan. Sillä varmaankin eliminoitaisiin iso osa vibroista, jonkunlainen resonanssi-ilmiö tuo ilmeisesti on. Mutta toistaiseksi ei oo tullu vastaan kuin kopteriin aivan liian jäykkiä vaimentimia.
Long John Stroker

maick

En ala teroittamaan kyniä...  ::) Mielenkiintoinen mutta kovin moniulotteinen ongelma. Mun tekis mieli tulla ens kesänä kuvaamaan riittävän nopealla videokameralla tuollaista pompotusta. Voisi ihmetellä ruutu kerrallaan mikä liikkuu ja mihin suuntaan...

Kinnu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 16:47:31
Lainaus käyttäjältä: Tuomo - 30 lokakuu 12, 16:39:42
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 14:39:54
Justiin tätä mä tässä hain, että loppuisko se pompottaminen, jos linkkujen asentoa muuttaa. On nimittäin ihan yleinen ilmiö risukeulakoptereille, ja olis hyödyllistä tietää, mistä se johtuu ja voiko sille tehdä jotain ilman, että samalla joku muu asia menee päin persettä.

sorry amatöörimäinen välihuuto, mutta onko pompottavissa ollu pelkät jouset ilman vaimennusta?

Joo, lukuun ottamatta yhtä, jossa eturengas pomppasi pahimmillaan puoli metriä ilmaan... ;D

Tuo vaimennus on käyny mielessä moneen kertaan. Sillä varmaankin eliminoitaisiin iso osa vibroista, jonkunlainen resonanssi-ilmiö tuo ilmeisesti on. Mutta toistaiseksi ei oo tullu vastaan kuin kopteriin aivan liian jäykkiä vaimentimia.

Mulla evo bt:n jatkettu risu pompotti eka versiona jarrutettaessa pahasti, vaimennuksesta huolimatta. Etujalkojen lyhennys ja sitä kautta linkkujen asennon muuttuminen ratkaisi ongelman, nyt pelaa jarrutuksissa hyvin. Jouset ja iskari alkuperäiset, jouset nyt vois olla pehmeämmätkin. Yritän liittää tähän kuvan nykyisestä asennosta. Reaktiotangon asennostakin saa keskustella... :)

Vette427

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 14:39:54

Justiin tätä mä tässä hain, että loppuisko se pompottaminen, jos linkkujen asentoa muuttaa. On nimittäin ihan yleinen ilmiö risukeulakoptereille, ja olis hyödyllistä tietää, mistä se johtuu ja voiko sille tehdä jotain ilman, että samalla joku muu asia menee päin persettä.

Mitä varten Moore käski laittaa ne rokkerit ylösalaisin?


vähä selvemmän kuvan nappasin juuri niin jos tuosta osaisi selittä mitä mun käsityksen mukaan tapahtuu jarruttaessa.
selitin asian itelle näin, kun etujarrua käyttää paikoillaan ja pyörää liikuttaa eestaas niin tuo reaktiotanko vääntää takajalkaa ja sen näkee erittäin hyvin. kun sitten ajaessa käyttää kevyesti jarrua, se taivuttaa takajalkaa mutta sen vääntöjäykkyys voittaa jossain kohtaa jarruvoiman ja se suoristuu ja taas ollaan tilanteessa et aletaan vääntynään ja kun tämä toistuu nopeasti niin se ilmenee tuona pomppimisena.
jos tosiaan saisi nopeaa kuvaa ko tilanteesta luulisin et näin siinä tapahtuu. lujemmassa jarrutuksessa taas jalka ei jaksa kumota jarrun voimaa ja on vaan "luokilla" kunnes vauhti hiljenee.
ite en ole pitänyt tätä "ongelmaa" mitenkään merkittävänä kun ainakaan mulla se ei ole voimakas ilmiö. olisi ens kesänä kiva jos joku testi päivä vaikka T-Bone tai joku, kävis tällä koikalla ja kertoisi millainen on ku itellä ei kokemuksi muista joten olen jäävi kommentoimaan tämän toimivuutta sen enempää  :) pari kaveria tätä kokeillu ja ovat (kohteliaisuuttaan??) olleet aivan ihmeissään et voiko noin hyvä olla tuollainen(mitä lie sillä tarkoittanu?) ajolleen.

toi keula ku on 62ast kulmassa niin noi rokkerit laitettiin noin että niissä olisi enemmän voimaa vääntää jousitusta. muuten olisi pitäny tehä vielä pitemmät etujalat. ehkä? tämäkin vaan mutua mutta koska luotin Mooren kokemukseen ja se tuntui järkevämmälle noin, niin pistin noin ja en tiedä millaiset olisi toisin päin.

tässäkin jalat kolahtaa yhteen kun keula pomppaa ylös (ei kaasulla, vielä... ::)) esim isossa patissa mutta erittäin harvoin ja vain ylöspäin tapahtuvassa liikkeessä.
Osta kaupasta, saat mitä haluat. Tee ite, saat mitä sattuu tulemaan

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kinnu - 30 lokakuu 12, 19:42:00
Mulla evo bt:n jatkettu risu pompotti eka versiona jarrutettaessa pahasti, vaimennuksesta huolimatta. Etujalkojen lyhennys ja sitä kautta linkkujen asennon muuttuminen ratkaisi ongelman, nyt pelaa jarrutuksissa hyvin.

Tätä vähän ounastelinkin. Paljonko lyhennettiin? Tuo on jo aika lähellä sitä 90 astetta ilmeisesti ilman kuormaa, olisko lyhentyny peräti vähän tarpeettomankin paljon?
Long John Stroker

Kinnu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 22:11:24
Lainaus käyttäjältä: Kinnu - 30 lokakuu 12, 19:42:00
Mulla evo bt:n jatkettu risu pompotti eka versiona jarrutettaessa pahasti, vaimennuksesta huolimatta. Etujalkojen lyhennys ja sitä kautta linkkujen asennon muuttuminen ratkaisi ongelman, nyt pelaa jarrutuksissa hyvin.

Tätä vähän ounastelinkin. Paljonko lyhennettiin? Tuo on jo aika lähellä sitä 90 astetta ilmeisesti ilman kuormaa, olisko lyhentyny peräti vähän tarpeettomankin paljon?

Semmoinen 1,5 cm siivu lyhennettiin, aika paljon vaikuttaa kulmaan. Aiempi versio alkoi pompottaa heti vähänkään kovemmissa jarrutuksissa. Tuotakin pohdittiin, että ehkä löysemmillä jousilla linkut olisi kuormitettuna jo paremmassa kulmassa ja joustoakin olisi tapahtunut jarrutuksen alkuvaiheessa paremmin, eikä silloin välttämättä olisi tarvinut lyhentääkään. Mutta nyt pelaa reilummassakin jarrutuksessa hyvin ja eipä Hemulikaan vuosi sitten testissä isompia moitteita antanut :)
Noilla vakiojousilla on ehkä vähän turhan pintakova mutta pelaapahan sporttisemmassakin ajossa... ::)

Kinnu

Rezi: sanoit tuossa aikaisemmin muistaakseni, että takajalkojen yläosassa on jonkun matkaa umpijöötiä. Oletko harkinnut jarruletkun kuljettamista takajalan sisällä?