Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Springerkeulan rockerien geometria

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 29 lokakuu 12, 12:37:06

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Edit Hemuli: Rezin projektialbumista erotettua keskustelua springerkeulan geometriasta.


Lainaus käyttäjältä: Rezi - 29 lokakuu 12, 11:05:02
Ja jos on uskominen amerikanguruihin, niin Dropatuilla Rokkereilla saavuttaa etuja pyörän käyttäytymiseen. Lukekaa tuolta miksi http://chopperhandbook.com/rockers.htm

Ohjauksen kannalta tuo pitänee paikkansa, mutta jousituksen toiminta on eri juttu. Jos rokkerit on kovin pystyssä, tapahtuu erityisesti jarrutuksessa hassuja. Amerikanjoe ei ole asiasta kiinnostunut, kun vetelee onnellisena ilman etujarrua.

Hiukan hatusta vetäisten 10-20 asteen kulma vaakatasoon nähden on hyvä.

Eikä sen maavaran kanssa kannata pelleillä. Siinä murtuu helposti joku luu. ::)
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 29 lokakuu 12, 11:05:02...Joustovaraa alajousissa on 45-55mm riippuen esikiristyksestä....

Esikiristys kannattaa toteuttaa niin, että jousitus on mahdollisimman pehmeä kuitenkaan pohjaamatta kovassa jarrutuksessa. Jos on liian tiukka niin noin pitkällä keulalla etupyörä lähtee pomppimaan jarrutuksessa -> hylky. Jos taas liian löysä niin keula pohjaa ja jarruteho ei ole riittävä -> hylky. Etujousituksen säädöllä on yllättävän suuri vaikutus ajoneuvon käyttäytymiseen jarrutustilanteessa ja suoraan myös jarrutehoon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 29 lokakuu 12, 12:37:06
Ohjauksen kannalta tuo pitänee paikkansa, mutta jousituksen toiminta on eri juttu. Jos rokkerit on kovin pystyssä, tapahtuu erityisesti jarrutuksessa hassuja. Amerikanjoe ei ole asiasta kiinnostunut, kun vetelee onnellisena ilman etujarrua.
Tämä väite vaatii selitystä :o :o Minulle ei riitä perusteeksi, että pystypokkereilla tapahtuu jarrutuksessa hassuja ;) Mitä hassuja tapahtuu erityisesti jarrutuksessa? Missä muussa tapauksessa tapahtuu hassuja kun jarrutuksessa?

Jos katsoo esimerkiksi suuresti ylistetyn Sugar Bearin keuloja, niin kyllä niissä on käytössä levyjarruja. Nekö onkin jousituksessa ja jarrutuksessa huonoja? Luusisi niiden ylistyksen läpi kuuluvan joitakin soraääniäkin jos ne oikeasti olis huonoja. :o Reaktiotangon asento on minusta huono.


edit. Ei niin lyhyttä tekstiä ettei kirjoitusverhettä...

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 29 lokakuu 12, 16:39:28
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 29 lokakuu 12, 12:37:06
Ohjauksen kannalta tuo pitänee paikkansa, mutta jousituksen toiminta on eri juttu. Jos rokkerit on kovin pystyssä, tapahtuu erityisesti jarrutuksessa hassuja. Amerikanjoe ei ole asiasta kiinnostunut, kun vetelee onnellisena ilman etujarrua.
Tämä väite vaatii selitystä :o :o Minulle ei riitä perusteeksi, että pystypokkereilla tapahtuu jarrutuksessa hassuja ;) Mitä hassuja tapahtuu erityisesti jarrutuksessa? Missä muussa tapauksessa tapahtuu hassuja kun jarrutuksessa?

Taitaa olla niin, että mun jutut ei kuitenkaan riitä perusteeksi millekään, joten ehkäpä sun pitää ihan itse kokeilla, mitä siinä saattaa tapahtua. Voidaan sitten vertailla kokemuksia. :)

Sugar Bearin keulat on omalla tavallaan sikahienoja, yleensä myös riittävän pitkiä, kuten asiaan kuuluu. En kuitenkaan ole ikinä ajanut mitään vehjettä, missä olisi Sugar Bearin keula, joten en osaa niiden käytöksestä sanoa juuta/jaata.

Mutta kun kattoo noita kuvia ja miettii mitä keulassa tapahtuu joustoliikkeen aikana, näyttää siltä, että Sugar Bearin keula voisi toimia paremmin kuin toi sun ekan kuvan pystyrokkeriversio. Syy on se, minkä sanoin jo aikaisemmin: joustoliike tapahtuu "paremmalla sektorilla". Ei tää nyt ihan millimetripeliä ole, mutta jos linkut on liian pystyssä, tai siis etummaiset jalat liian lyhyet, ei keula jousta enää niin kuin sen pitäisi, vaan pahimmillaan osia osuu toisiinsa. Ylipäänsä jos keula ei jousta jarrutuksessa oikein, seuraa tavallisesti kengurunloikintaa tai muuta vibraa sekä eturenkaan pidon menetys, mikä tuntuu jarrutettaessa aika hassulta. Ja johtaa yleensä testin hylkyyn jo siksi, että suurimman osan ajastaan ilmassa viettävä eturengas ei pysäytä erityisen hyvin, eikä jarrutestin raja-arvoja tästä syystä saavuteta.

Vaikee selittää, ymmärsiks?
Long John Stroker

Hemuli

Kun tota Sugarbearin keulaa tarkastelee ajatuksella niin huomaa että eihän rockerit suinkaan ole pystyssä. Etuakseli kyllä on ihan missä sattuu mutta etu- ja takajalan akselipisteet on hyvinkin normaaleissa asemissa. Nyt jos yrität toteuttaa tota samaa luukkia lyhkäisillä ja suorilla rockereilla, asettuvat akselipisteet sellaisiin asentoihin että jousitus ei enöä toimikaan parhaalla mahdollisella tavalla. Kyllä noissa SB:n keuloissa on ajatusta takana.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 29 lokakuu 12, 17:10:02
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 29 lokakuu 12, 16:39:28
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 29 lokakuu 12, 12:37:06
Ohjauksen kannalta tuo pitänee paikkansa, mutta jousituksen toiminta on eri juttu. Jos rokkerit on kovin pystyssä, tapahtuu erityisesti jarrutuksessa hassuja. Amerikanjoe ei ole asiasta kiinnostunut, kun vetelee onnellisena ilman etujarrua.
Tämä väite vaatii selitystä :o :o Minulle ei riitä perusteeksi, että pystypokkereilla tapahtuu jarrutuksessa hassuja ;) Mitä hassuja tapahtuu erityisesti jarrutuksessa? Missä muussa tapauksessa tapahtuu hassuja kun jarrutuksessa?

Taitaa olla niin, että mun jutut ei kuitenkaan riitä perusteeksi millekään, joten ehkäpä sun pitää ihan itse kokeilla, mitä siinä saattaa tapahtua. Voidaan sitten vertailla kokemuksia. :)

Sugar Bearin keulat on omalla tavallaan sikahienoja, yleensä myös riittävän pitkiä, kuten asiaan kuuluu. En kuitenkaan ole ikinä ajanut mitään vehjettä, missä olisi Sugar Bearin keula, joten en osaa niiden käytöksestä sanoa juuta/jaata.

Mutta kun kattoo noita kuvia ja miettii mitä keulassa tapahtuu joustoliikkeen aikana, näyttää siltä, että Sugar Bearin keula voisi toimia paremmin kuin toi sun ekan kuvan pystyrokkeriversio. Syy on se, minkä sanoin jo aikaisemmin: joustoliike tapahtuu "paremmalla sektorilla". Ei tää nyt ihan millimetripeliä ole, mutta jos linkut on liian pystyssä, tai siis etummaiset jalat liian lyhyet, ei keula jousta enää niin kuin sen pitäisi, vaan pahimmillaan osia osuu toisiinsa. Ylipäänsä jos keula ei jousta jarrutuksessa oikein, seuraa tavallisesti kengurunloikintaa tai muuta vibraa sekä eturenkaan pidon menetys, mikä tuntuu jarrutettaessa aika hassulta. Ja johtaa yleensä testin hylkyyn jo siksi, että suurimman osan ajastaan ilmassa viettävä eturengas ei pysäytä erityisen hyvin, eikä jarrutestin raja-arvoja tästä syystä saavuteta.

Vaikee selittää, ymmärsiks?
Joo kyllä ymmärsin. Ihan hyvä pointti tuo etu-/takajalkojen suhde. Olen liikeradan riittävyyden kerran tsekannut, mutta kyllähän se pitää tarkistaa toiseenkin kertaan. Jos liikerata ei riitä pystyrokkereilla niin ne pitää tehdä uusiksi tai laittaa ne vaakaan.

Se että toimiiko ne oikein vaikka liikerata riittäisikin on sitten eri asia. Olen vain nähnyt noita simppeleita, suoria ja pitkiä rokkereita reilusti alaviistossa monessakin pyörässä. Hämmästyisin jos ne ei toimis.

Rokkerit tosin on aika helppo tehdä kun semmoset on kerran tehnyt. Voisin tekaista toiset ihan varalta kun tuossa jousihaarukassakin riittää tarvittaessa pituutta.

Sen näkee sitten keväällä miten keula toimii ajossa. Säädettävyys ja eri optiot keulan rakenteessa on varmaan tarpeen kun tietotaito on "yritys ja erehdys" tasolla. Tulee olemaan hemmetin mielenkiintoista testata eri optiota ja ehkä jopa erilaisia rokkereitakin. Voin sitten raporoida kokemuksista täällä.

Tässä vaiheessa homman funtsimiseen pitää käyttää aikaa ja kaikki kommentit on tervetulleet.


Tuusulan T-Bone

Nyt kun tarkemmin funtsin, niin jonkunlainen peukalosääntö: jousituksen liikeradan puolessavälissä alalinkun haarukan jalkojen kiinnityspisteiden keskikohtien kautta kulkevan suoran olisi hyvä olla noin 90 asteen kulmassa haarukan jalkoihin nähden...

...ja nyt onkin tullut aika siirtyä keskustelemaan reaktiotangosta. Tossa Sugar Bearin keulassa se ei itse asiassa ole ihan niin päin persettä kuin ensivilkaisulla voisi ajatella, ei se taida ihan turha jätkä olla... ;D

Olen myös ajatellut perustaa "kultainen reaktiotanko"-palkinnon parhaan risukeulan rakentavalle foorumilaiselle. Aloitan etsimällä sponsoreita, kysyn ensimmäiseksi Steven Seagalia hankkeen suojelijaksi.
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 08:46:33...Tossa Sugar Bearin keulassa se ei itse asiassa ole ihan niin päin persettä kuin ensivilkaisulla voisi ajatella, ei se taida ihan turha jätkä olla... ;D...

Sitähän mä yritin tossa pari viestiä ylöspäin vähän niinku sanoa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tony

Käytä ne alkuperäiset rokkerit ja laita jalat (noin) samaan kulmaan kun tuossa kuvassa S.B.lla. oisko klo 22-23 välillä. Reaktiotanko samaan kulmaan ja satulan paikan T-luu mainitsikin tuolla aikasemmin.
Eihän tuo ny noi vaikeeta voi olla :-\

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 08:46:33
Nyt kun tarkemmin funtsin, niin jonkunlainen peukalosääntö: jousituksen liikeradan puolessavälissä alalinkun haarukan jalkojen kiinnityspisteiden keskikohtien kautta kulkevan suoran olisi hyvä olla noin 90 asteen kulmassa haarukan jalkoihin nähden...
Löysäämättä keulan jousia ja pelkillä mittauksilla tuo peukalosääntö ei ole kaukana mun keulan pystyimpien rokkereiden asennosta.

Jousien jousto siis 50mm, puolet siitä 25mm. Kuvassa suorakulma näyttää just 25mm etäisyyttä siihen kun haarukoiden akselit olis 90 asteen kulmassa haarukan takajalkaan nähden.


Tässä rokkerien asento kun jousihaarukka on 15mm pidempi


Ja tässä amerikanjoen suositus:


Minusta tuntuu, että jos mulla olis jousihaarukan akseleiden linja tuon suosituksen mukainen, ei tuo T-bonen peukalosääntö taitaisi toimia. 90 asteen linja toteutuisi lähellä jousituksen puhjauskohtaa.
Toisaalta tuo suositus on aika lähellä SB:n rokkeireita, jotka kuulemma oikeasti toimii ;)

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tony - 30 lokakuu 12, 11:30:29
Käytä ne alkuperäiset rokkerit ja laita jalat (noin) samaan kulmaan kun tuossa kuvassa S.B.lla. oisko klo 22-23 välillä. Reaktiotanko samaan kulmaan ja satulan paikan T-luu mainitsikin tuolla aikasemmin.
Eihän tuo ny noi vaikeeta voi olla :-\
Ei tämä vaikeeta ole vaan opettavaista ja mukavaa ;D Mutta en oikein ymmärrä miksi pitäis mennä sieltä mistä aita on matalin?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 30 lokakuu 12, 11:42:28
Mutta en oikein ymmärrä miksi pitäis mennä sieltä mistä aita on matalin?

En mäkään... ;D

Unohdinpa tosiaan, että joustoliike on melko lyhyt, H-D:n risuissa on vähän enempi liikevaraa. Lyhyt joustoliike antaa jonkin verran pelivaraa linkkujen asennon arpomiseen. Kun koordinaatiston nollapiste on etuakseli, linkkujen liikkeellä on tietty sektori, jonka sisällä keula voi toimia ennen kuin haarukat esimerkiksi kolahtavat kiinni toisiinsa. Kun joustovaraa on vähän, sektori, jolla linkut pääsevät joustovaran puitteissa liikkumaan, on pienempi kuin se sektori, jolla keula pitemmällä joustovaralla voisi ylipäänsä toimia. Tämä siis selittää pelivaran.

Mihin pitäisi sitten pyrkiä, onkin hankalampi kysymys. Keulan toiminnan kannalta tuo mainitsemani peukalosääntö lienee paras tavoite, mutta toisaalta joustoliikkeen pitäisi koko pyörän toimintaa silmällä pitäen kaiketi tapahtua enemmänkin pystysuunnassa. Ja sitten taas jarrutuksen kannalta on hyvä, mitä suuremmassa määrin joustoliike suuntautuu eturenkaan ja tienpinnan kosketuspisteen sekä pyörä-kuskiyhdistelmän massakeskipisteen suuntaan. Ja mitenköhän asiaan mahtaa vaikuttaa se, että haarukan yläpäässä ei ole niveltä, joka sallisi haarukan etu- ja takajalkojen välisen etäisyyden muuttumisen?

Yllättäen tää ei ollutkaan ihan yksinkertainen yhtälö, ainakaan mulle... ;D
Long John Stroker

Hemuli

Mutta mihin kulmaan tulee reaktiotanko ;D... T-Bonen kannattaa ottaa peukalo pois persiistä, tuossa viimeisimmässä hajatelmassa olet jo oikeilla jäljillä. Keulan toiminta kun on kaksijakoista - toisaalta sen pitää imeä normiajossa tien epätasaisuudet, toisaalta taas joustaa jarrutuksissa massan liikesuunnan mukaan. Jos ne rokkerit olis sen peukalon mukaisesti ysikympin kulmassa niin vois olla kiva ajaa nimismiehenkiharaa. Toi ameriikanjoen suositus näyttäis aika lailla oikealta noin niinku lukiopohjalta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 12:18:47
Ja mitenköhän asiaan mahtaa vaikuttaa se, että haarukan yläpäässä ei ole niveltä, joka sallisi haarukan etu- ja takajalkojen välisen etäisyyden muuttumisen?
Öö niinku miten niin... DNA:ssa on pallonivelet, jotka sallii jousihaarukan kulman muuttumisen suhteessa takahaarukkaan.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 30 lokakuu 12, 12:58:22
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 12, 12:18:47
Ja mitenköhän asiaan mahtaa vaikuttaa se, että haarukan yläpäässä ei ole niveltä, joka sallisi haarukan etu- ja takajalkojen välisen etäisyyden muuttumisen?
Öö niinku miten niin... DNA:ssa on pallonivelet, jotka sallii jousihaarukan kulman muuttumisen suhteessa takahaarukkaan.

Kaikissa näkemissäni springereissä ei ole mitään niveltä siellä yläpäässä, vaan jousihaarukan asento muuttuu vain jousien varassa. Ilmeisesti silloinkin on kumminkin riittävästi pelivaraa, koska tossa suunnassa kulma muuttuu enimmilläänkin vain muutaman asteen. Tää nyt oli vain ajatus, ei välttämättä erityisen hyödyllinen sellainen.

Herra H pitää vain huolen omista peukaloistaan ja persreiästään... ;D On myös erittäin suositeltavaa ottaa silmä käteen ja havaita, että siinä peukalosäännössä ysikympin kulma oli jousituksen liikeradan puolessa välissä. Lisäksi on aiheellista korostaa, että vaikka yhtälössä on monta muuttujaa, niin se miten kovaa kopterilla voi vetää nimismiehenkiharoissa ei kuitenkaan kuulu niihin... :)
Long John Stroker