Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo sportti vaihteiston purku

Aloittaja HDpappa, 27 lokakuu 12, 09:09:35

« edellinen - seuraava »

HDpappa

Hoomenta
Rupes toi sportin -96  5- lovinen loota rallattamaan kesällä 2-3 väliä vaihdettaessa. Olis tarkotus pimeinä talvipäivinä tsekata se läpi. Onko hommassa tarpeen erikoistyökaluja -ja lähteekö se koko pakettina pois kun ottaa sivukopan veks? Ja mahtuuko tulee pois kone paikallaan?
En viittis ottaa konetta pöydälle kun oli viimetalvena käsittelyssä ( konversio ).
Sit viel kannattaako lähtee ite yleensäkään räpeltää, kun en ole aiemmin vaihteistoja purkanu. Kiitti avustanne.

maick

Sieltä se tulee ulos yhtenä pakettina, kun ensin purkaa kytkimen ja enskavedon edestä pois. Pari talvea sitten tuli läpikäytyä laatikko ihan perin pohjin. Alla olevasta kuvasta voi ottaa vinkkejä tarpeita varten. Manuaali (esim. Clymer) on melkeinpä pakollinen. Samoin asennusta helpottaa jonkunlainen pukki, johon trapdoorin saa kiinni. Kasaaminen on silloin helppoa. Asennusöljyä tarvitaan myös (kuvassa punainen tölkki). Vasaralla voi huitaista kaikentietäviä neuvojia...


Hemuli

Sportin vaihteisto irtoaa kasettina purettuasi ensiövedon pois tieltä. Vitosen ratas ja se yhteydessä oleva lohko oikealta puolelta ulostuleva vetoakselu jäävät lohkoon.

Vaihteistoremppaa varten ei kovin ihmeellisiä työkaluja tarvitse, tehdasmanuaali kannattaa hommata että saat shimmattua rattaat oikeille paikoilleen. Siitä on muutenkin hyötyä jos meinaat pyörääsi itse laitella jatkossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

HDpappa

Kiitos Maick ja Hemuli
Sorry vaan H:tulihan se väärälle osastolle näin enskertalaisella skrivaajalla.
Ei muuta kuin kauppaan hakee se punanen purkki ja talliin ovet säppiin. Ja onhan tässä vielä kevääseen aikaa kerätä hilppeet sitten laatikkoon ja toimittaa ne jonkun muun riesaks.

Kiwi

Noi purkit sitte hupenee yllättävän kovalla tahilla, kannattaa hakee heti muutama varastoon!

maickilla kyllä hyvä kuva selvittämään asiaa!

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: maick - 27 lokakuu 12, 13:14:48...asennusta helpottaa jonkunlainen pukki, johon trapdoorin saa kiinni...

Tehtaan ohjeen mukaan aski pitäis laittaa pystyasentoon trapdoor alaspäin ja kasauksen eri vaiheissa käyttää pää- ja sivuakselit yläpäästä yhdistävää jigilevyä että välykset tulee varmasti oikein. Mutta eiköhän se noinkin kasaannu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Ja se 5-vaihde/toisiovetoakselinlaakeri (stana mika sanahirvio) kannattaa myos vaihtaa samaan hikeen, se kun alkaa varmaan ulvomaan jollei sita samalla vaihda.  ;)
Taallahan olikin siita jo joku oma topikki joskus.
Just trying to be different (like everyone else)

HDpappa

No.... nyt oltas hämäläiseen tapaan päästy siihen vaiheeseen, et pitäs rupee rynkyttää niitä
enskavedon mutskuja auki. Tuli se clymerin opus haettua, mut ei kyllä mun kielitaidolla aukee.
Mut niist muttereista, kumpaankohan suuntaan pitäs alkaa nakuttaa niitä auki. Koitin hakee aikaisemmista tarinoista, mut ei löytyny tietoo. Enskavedon välistä kun kurkkii näkyy vaihteisto rattaat, ja niitäkun pyörittelee näyttäs siltä kun olisivat just kasatut. On meinaan niin hyvän näköiset. Oliskohan mun tapauksessa niin, et vaiva löytyykin vaihteiden siirtäjästä ennen laatikkoa? Sit se 5- vaihteen laakerin vaihtohan edellyttää varmaan toisiopuolen aukaisua, et saa purettua? Ei vaa pitää lähtee töihin se kun haittaa tunnetusti hyvää harrastusta. Kiitti.

Hemuli

Kampuran pään mutteri oikeakätinen, kytkimessä vasenkätinen samoin kuin toisiovedon eturattaassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Niin, se tosio puolihan on takaremmi  ;D
Ja sen saa tielta pois kun avaa sen hammaspyoran mutterin ja ottaa hammaspyoran pois.
Just trying to be different (like everyone else)

HDpappa

No nyt on vaihdepaketti nykästy ulos. Toimii aivan loistavasti käsikäyttöisenä. Hiukkasen ihmetyttää toi vaihteensiirtomekanismissa oleva "piparkakku" se kun ei tunnu istuvan mitenkään järkevästi niitten tappien päihin. Senkun pitäs sitten vielä koittaa pitää vaihde oikella paikalla????  Piparkakun ulkopinnassa näkyy aimoiset hankausjäljet, mut taas kohta, johon vois hangata ( kytkin ) ei näy mitään jälkiä. Pyörä on joskus ameriikoissa kaadettu vauhdissa vaihdeskeban puolelle, ja kymysys kuuluukin, kuinka tarkka mahtaa olla vaihdekepin säätö lohkon kyljessä? Siinähän on säätömahdollisuutta 10mm suuntaansa reijissä.

Hemuli

On se tarkka. Sulla ei manuaalia ole? Siinä on annettu ohje sen säätöön, meni jotenkin niin että määrätyn kokoinen poranterä tökätään sinne levyn väliin ja säätö vedetään siihen kohtaan. En nyt jaksa enää raahautua tonne talliin pumaskan hakuun, kattoo jos huomenna jaksais...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake


Hemuli

No siinähän se. Ja kolmen millin terä on tohon hommaan just passeli. Kiitokset Jakelle!

Itse asiassa toi kuva ei vissiin näykään kaikille, laitetaas se vähän toisella osoitteella vielä tähän:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Juu pitikin laittaa, että kolmosella ittekin sen mittasin. En kyllä teräpäällä, kuten kuvassa..

Kannattaa muuten katsoa, että itse akselikin on suora. Omassa ei ollut ja panin uuden.