Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Irtokierteen asennus?

Aloittaja Ewing, 07 lokakuu 12, 17:30:51

« edellinen - seuraava »

Ruma

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 lokakuu 12, 09:43:40
Yleensä irtokierteistä puhutaan helicoileina joka on samalla myös tuotemerkki. Kyseessä on korkanneen kierteen korjausmenetelmä jossa reikä kierteytetään ylikokoon ja kierteeseen vedetään rosterilangasta väännetty spiraali joka asentamisen jälkeen palauttaa alkuperäisen kierteen.

Tuossa halkileikkauskuva asennetusta irtokierteestä:



Rock rock . Tuli sit ostettuu oma Recoil irtokierresarja et sain electran öljypohjan tyhjennyspropun kierteet uusittuu . Vähä heräs ihmetys ku rosterikierre tarttu magneettiin kiinni ??? Onx siinä irtojengas rosteri pinnote vai  miten se tarttuu magneettiin ???
Oli kyl yllättävän helppo asentaa uus jenga paikoilleen . Kiitos keksiälle  :D
t. ruma 8)

Motomatti

Se magneettisuus on useasti tarpeellinen asia kun pitää se kierteen pään "koukku" pelastaa pois jostain umpiperästä tai öljytilasta. Noita irtokierteitä on usean laisia ja seoksisia erilaisiin tarkoituksiin.

Hemuli

On ihan väärä luulo että rosteri ei olisi magneettista. Itse asiassa monikin ruostumattoman teräksen laatu tarttuu kiinni magneettiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jsr85

Ferriittinen ruostumaton on magneettista ja austeniittinen ei, ja näitä tosiaan ei paljoakaan muuten erota toisistaan kuin magneetilla.

Ruma

rock rock . KIITOS inffosta !! kysymällä hönö ki oppii uutta ;)
t. ruma   8)

ma^ko

Rosterisist ruuveis&muttereist A2 laatuiset rst-vermeet yleensä tarttuu magneettiin ja happoset A4:t ei.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

HileD

En tiedä sen tarkemmin ferriittisten seoseroista mutta tarttuvuus magneetilla on paljon pienempi kuin normi teräksellä. Sen huomaa näppituntumalla helposti. Tulee välill toi magneetti kädessä kuljeskeltua...

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Ewing - 12 lokakuu 12, 18:23:14
Olipas helppo asentaa. Amatöörinkin..  ;D

Just tää! Se on niin #"!## helppo asentaa. Kaikki sen osaa laittaa ja poikkeuksetta päin persettä.
Mulla on kasauksessa yks brittihitti minkä mottia on selvästikin joskus "viritelly" joku jonka duunista on löytynyt helicoilit.
Kaikki jengat on vedetty vinoon käsivaralta. Ruuvit sojottaa miten sattuu. Eniten murhetta ne aiheuttaa öljyjunttureiden kanssa. Jos ruuvi on vinossa, kupariprikat ei oikein tiivistä.
Sit kun helicoilimestarilta on loppunu unc-insertit, on siirrytty unf:ään. Kun ne on loppunu, on siirrytty millisiin. Lopputuloksena motista löytyy kaikkia jengoja alkaen cycle-kierteestä päättyen millisiin.
Myös mahtava juttu on kun kiertää liian pitkän insertin paikalleen. Kierretapissa kun on ohjauskartio alussa tekee se kierteen pohjasta vähän kartion. Kun sinne kiertää liian pitkän insertin, lopputuloksena on kartiokierre.
MITÄÄN KIERREINSERTTEJÄ EI PIDÄ ASENTAA KÄSIVARALTA tai ainakaan ilman ohjaimia.
Saa vaan enemmän tuhoa aikaiseksi.

Mulla on myös pöydällä venaamassa shovelin kannet missä on tää perusjuttu. Pakoputket on ollu kiinnitettynä huonosti. Lopputuloksena jenga paskana kannessa.
Sitä sit korjattu ensin 5/16 helicoililla. Ei oo pitäny (niin kuin ei ikinä), korjattu siihen 3/8 helicoili. Ei kestäny sekään, niinkuin ei ikinä. Sit siinä vaiheessa tullaan kysyy, "pystyisit sä tekee jotain". Nyt kierteen paikalla on valtava kraateri ja peli menetetty. Kun homma olisi korjaantunu kun pakari olis laitettu useammasta kohdasta kiinni. Eikä alettu ollenkaan pelleilee noiden irtokierteiden kanssa.

Motomatti

Hiukan toistoa että menee perille:

LainaaMITÄÄN KIERREINSERTTEJÄ EI PIDÄ ASENTAA KÄSIVARALTA tai ainakaan ilman ohjaimia.
Saa vaan enemmän tuhoa aikaiseksi.

Lainatussa jutussa on käynyt juuri niin kuin pahassa unessa: ei ole tiedetty mitä ollaan tekemässä ja kun on tehty kuitenkin niin kiukutellaan että paskoja vehkeitä. (En tarkoita edellisen kirjoittajaa joka ansiokkaasti ja värikkäästi kommetoi jonkun muun tekemän työn laatua.)

Ennen kuin itse sain luvan käyttää silloisella työpaikallani ja alihankkijoiden pajoilla vastaavia kierreinserttejä piti käydä kahden päivän koulutus aiheesta ja siitä saatua todistusta piti pitää mukana työmatkoilla todisteena siitä että olen pätevä niitä asentamaan. Eikä ollut ainoa paperi vastaavasta koulutuksesta. On muitakin inserttejä mutta ei mielestäni yhtä hyviä kuin Helicoil-tyyppiset ovat ajoneuvotekniikassa. Oikein asennettuna. Joidenkin halpojen kopioiden asennuskalut ovat hiukkasen arvelluttavia.

Tää keskustelu kiertää kehää. Eiköhän nuo asennusongelmat jo käsitelty aiemmin?