Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sytkän sensor platen ehjyyden tarkistus?

Aloittaja Raimo-Raato, 03 heinäkuu 09, 11:36:23

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Mortonki.
Pystyykö vanhempien evosportyjen sensor platen toimivuuden tarkistamaan jotenkin johdoista ohmi- tahi jännitemittarilla? Kyseessä siis HD:n orkkis sytkä jossa pyörijänä metallikuppi ilman mekaanisia ennakkolimppuja ja sytkän varsinainen äly on hoidettu erillisellä poksilla. Pitäisi saada selvyys että menikö mulla tuossa keväämmällä tuo sensor plate vaiko varsinainen sytkäpoksi pimeäksi.
A.K.A. Rambe

Lyytinen

Totta kai pystyy, se on vaan eri asia miten. Sehän on Hall-anturi, elikkä virta- tai jännitesignaalilla ilmaisee itseään, voisi veikata jälkimmäistä. Sinnehän siis menee kolme piuhaa, punainen, musta ja vihreä? Musta on maa, punainen käyttöjännite. Muisteleisin jostain lukeneeni, että 12 volttia, mutta kannattaa kiinni ollessa mitata se jännite jostain liittimen juuresta. Nyt kun sitä roottoria tarjoaa siihen anturin hahloon, pitäisi jännitteen muuttua sen mukaan onko siinä se roottorin kolo vai ei siinä hahlossa. Vissiin 0 ja 12 volttia pitäisi olla jännitteet, en ole varma, mutta jotain kuitenkin pitäisi tapahtua. Jos siihen punaiseen ei tule mitään niin sitten voisi olla boksi hajalla.

Raimo-Raato

Tutkailin niin punaseen tulee sytkäpoksilta tosiaan tuo 12v ja näyttävästi ainakin ilman että sensor plate on kytkettynä niin vihreeseen tuli sytkäpoksilta 4,6v. Tuon sensor platen vihreeseen johtoon ei tule mulla sit yhtikäs mitään. Sen kermanvärinen mönjä tuntui lähtevän helposti joten pääsin juottamaan suoraan hal-anturin napoihin uudet johdot mutta siitäkään ei ollut hyötyä. Jännitettä ei tullut mitään eikä sen puoleen ohmejakaan liikkunut.

Toi Thunderheartin ohjelmoita sytkämoduuli & sensor plate yhdistelmä meni pimeeksi kun motskarille annettiin vesisateella apuvirtaa. Oisko tullut jännitepiikki. Sytkämoduuliin saa kyllä tietokoneella vielä yhteyden joten toivottavasti vika ei ole siinä.

Tässä just hiffasin että mullahan on yksi uudempi Sportyn sytkä (ei erillistä sytkäpoksia) josta käyttösavu päässyt karkaamaan. Mähän kaivelen siitä itelleni ehjän HAL-anturin...  ;D
A.K.A. Rambe

Lyytinen

HAL-anturi on enemmän varmaan jotain Space Odyssey 2001 -juttuja  ;D Oli kai se Hall-anturi sytkäboksissa kiinni silloin kun teit nuo mittaukset eikä silleesti että vedit vaan jostain 12 volttia punaiseen? Nimittäin jos se anturi on ns. open collector -tyyppiä, että vaatii tosiaan ylösvetovastuksen. Eli se vetäs maihin tuohon 4.6 volttia, mutta ei "ite tarjoaisi mitään". Tuo 4.6 volttia kai luetaan "5 volttia" eli TTL-tasoista signaalia siellä liikkuu. Siitä, että siihen saa jollain tietokoneella kontaktia, ei todista sytkän eheyttä suuntaan eikä toiseen.

Mutta ite en lähtisi kaivelemaan jostain toisesta mokkulasta sitä anturia, kun sen pitää olla just eikä melkein ja helposti palaa loputkin paskat. Niinkuin Jaakko Teppo asian muotoili, oomi kertoo kiämi, pimmee koko liäni.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 04 heinäkuu 09, 16:45:14
Mutta ite en lähtisi kaivelemaan jostain toisesta mokkulasta sitä anturia, kun sen pitää olla just eikä melkein ja helposti palaa loputkin paskat. Niinkuin Jaakko Teppo asian muotoili, oomi kertoo kiämi, pimmee koko liäni.
Niin mutta kö mie ite useesti kokeilen ennen kuin mietin.  ;D
Otin siis kärähtäneen -99 sporan sytkän jossa kaikki äly siinä samassa paketissa sensor platen kanssa. Poistin varovasti muovikuoren, vulkanisoinnin ja sytkän piirilevyn niin että siihen jäi vaan se hall-anturi ja siitä lähtevät 3 nastaa. Niihin juottelin sit johdot samassa järjestyksessä kuin vanhemman mallisessa sensor platessa. Varmistin juotokset tyylikkäästi kuumaliimalla ja nippusiteellä. Piuhat kiinni sytkäpoksiin ja kun suljin irtopyörijällä anturin ja magneetin välisen raon niin johan iski tulppa kipinän. Virheessä piuhassa on 4 millivoltin jännite kun anturin ja magneetin välinen rako on auki ja tuo ~5 voltin jännite kun rako on suljettu.

Ohessa kuva kärähtenäästä anturista. Josko ostais noita irtoantureita pussillisen niin tulisi ainakin halvemmaksi korjaus kuin ostaa uus sensor plate. Mitähän tuollaisessa hall-anturissa lie sisällä? Kiinostais tietää että mitenhän se on päässyt kärähtämään. Eräs pyörälafkan hemmo totesi että noiden hajoaminen on aika arkipäivää.

A.K.A. Rambe

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 heinäkuu 09, 18:01:45Niin mutta kö mie ite useesti kokeilen ennen kuin mietin.  ;D

No ihme kyllä taitaa olla jopa toimiva strategia. Mulla se on vähän niinku se Speden saluunasketsi, että hirveet pähkäilyt ensiksi ja silti menee päin helevettiä  ::)

LainaaOtin siis kärähtäneen -99 sporan sytkän jossa kaikki äly siinä samassa paketissa sensor platen kanssa. Poistin varovasti muovikuoren, vulkanisoinnin ja sytkän piirilevyn niin että siihen jäi vaan se hall-anturi ja siitä lähtevät 3 nastaa. Niihin juottelin sit johdot samassa järjestyksessä kuin vanhemman mallisessa sensor platessa. Varmistin juotokset tyylikkäästi kuumaliimalla ja nippusiteellä. Piuhat kiinni sytkäpoksiin ja kun suljin irtopyörijällä anturin ja magneetin välisen raon niin johan iski tulppa kipinän. Virheessä piuhassa on 4 millivoltin jännite kun anturin ja magneetin välinen rako on auki ja tuo ~5 voltin jännite kun rako on suljettu.

Tästä tulee mieleen se kun Benjamin Franklin sillon 1700-luvulla supihattu päässä sörkötteli sitä leijaa ukkospilveen. Noin niin kuin trivial pursuit -tietona, Franklinilta on muuten peräisin + ja - käsitteet sähkössä. Noh, ylläolevasta opitaan se, että siihen siis käy semmonen Hall-anturi jonka käyttöjännitteeksi käy raaka akkujännite ja jonka open collector -lähtö kestää tuon 5 volttia. En tuon kuvan anturin merkinnöistä googlellakaan löydä datasheettiä, liekkö siinä toisessa sen paremmat merkinnät vai joko ennätit ievata näkymättömiin jollain tahtaalla? No eipä sillä, kyllä siihen jotain sopivata löytyy vaikka niistä ei saisi tyyppiä selville.

LainaaJosko ostais noita irtoantureita pussillisen niin tulisi ainakin halvemmaksi korjaus kuin ostaa uus sensor plate. Mitähän tuollaisessa hall-anturissa lie sisällä? Kiinostais tietää että mitenhän se on päässyt kärähtämään. Eräs pyörälafkan hemmo totesi että noiden hajoaminen on aika arkipäivää.

Olin vähän siinä uskossa, että sitä hartsia ei saa tarpeeks hellästi pois, mutta kerta saa niin kyllähän se kannattaa. Tuommosen Hall-anturin hinta on pienissä erissä ostettuna siinä 50 sentin ja parin euron välissä. Se Hall-anturin toiminta on selitetty osoitteessa http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect, mutta lyhyesti kerrottuna se pohjautuu samaan ilmiöön miksi sähkömoottori kehittää vääntömomentin. Eli magneettikentässä liikkuvaan sähkövaraukseen kohdistuu voima. Eri merkkiset varaukset pakkautuvat johteen eri laitoihin ja sitenpä siitä pystyy jännitteen mittaamaan. Siellä on lisäksi vahvistin ja sen semmoista. Eli mikropiiriksi minä sitä luonnehtisin ja eniten se ihteensä ottaa just jännitepiikeistä. Eikä se välttämättä tarkoita sitä, että 12 voltin linjassa on piikki vaan esim. jos maa katkeaa hetkeksi mutta ei muut johdot niin siellä sisäisissä piireissä saattaa esiintyä negatiivisia jännitteitä jne. Kummallista sinänsä, että ei minulla ikinä ole ollut ajoneuvosähköjen kanssa ongelmia. Muuta kuin just jotain mekaanisiin osiin kuten kytkimiin tai mekaanisiin latausreleisiin liittyvää.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 04 heinäkuu 09, 21:14:40
liekkö siinä toisessa sen paremmat merkinnät vai joko ennätit ievata näkymättömiin jollain tahtaalla? No eipä sillä, kyllä siihen jotain sopivata löytyy vaikka niistä ei saisi tyyppiä selville.
Joo en mä siitä toisesta kaivanut tota anturia näkösälle vaan annoin olla orkkis muovivalussaan. Hyödynsin siitä sen peltilevyn ja pyörijän puoleisen osan sellaisenaan.

Tän täytyy olla taatusti tuohon käyttöön sopiva kun on kerta chopper-stabilisoitu: ;D
http://www.allegromicro.com/en/Products/Part_Numbers/3240/index.asp

Vaan taas sitä huomas olevansa ihan kebab-kitskalla näiden elektroniikkajuttujen kanssa vaikka mukamas joskus näitä asioita opiskellutkin. Pitäis kait perehtyä noihin asioihin syvällisemmin joskus...

Huomenna voitais Lyytinen ratkoo että mikä latauksessa mättää.  ::)
A.K.A. Rambe

Lyytinen

No kato perhana noinkos yksinkertasta se olikin. Tästä se taas kerran nähdään, että ei minulta vaan nuo hakukoneet taivu.

Raimo-Raato

Ai siis oisko tommoinen oikeesti käypänen?  :o
Mä arvoin googlen hakusanaksi 'open collector hall' ja toi oli eka hakutulos.
A.K.A. Rambe

Lyytinen

Kyllä se datasheetin perusteella on justiinsa käypänen ja tuo kaunokirjotus A tuossa lutikassa on just Allegron logo. Farnellilla (riistohinnat siis) tuo on 2.15 euroa yksittäin, >10 kpl 1.48 euroa ja >100 kpl 1.09 euroa, alv 0%, eivät tosin myy yksityisille, mutta nykyisin Suomessa melkein joka pitäjässä on jokin firma joka jeesaa harrastajia. Tuo jota Allegron sivuilla suositellaan korvikkeeksi, näyttäs myöskin käyvän. Sitten kun niitä turaa paikallensa, niin on tärkeää, että lutikka on samoinpäin kuin entinenkin jotta kenttäviivat lävistää sen oikein päin.

Seuraavan kerran kun on googlen kanssa ongelmia (mihinkä ei varmaan mene pitkään), vetäsenpä tuosta ylärivistä että qwertyuiop niin eiköhän ala löytymään  ;D