Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikä rikkoo nopeusmittarin pyörittäjän?

Aloittaja Hemuli, 30 kesäkuu 09, 21:44:03

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Pyörä -98 Buell S1 Lightning jossa siis vielä mekaaninen nopeusmittari - sinänsä outoa kun samaan lohkoon perustuvissa Sportstereissa siirryttiin sähköiseen mittariin jo 1994.

Ongelmana nopeusmittarin pyörittäjä - siis se mokkula siellä etuakselilla - jonka vanteeseen osuva väkänen toistuvasti katkeaa. Ensin oli OEM-osa joka kesti 1,6 km, sitten tuli taiwaallinen kalikka joka kesti jo melkein 7 km - ja taas sama juttu, mittari nollille ja nopea vilkaisu osoitti pyörivän osan ulokkeen katkenneen.

Ennen kuin kairaan lohkoon reiän anturille (paikka on valussa valmiina) ja asennan X1:sen elektronimittarin niin olisi mielenkiintoista saada selville mikä tuon vaurion aiheuttaa. Mittari itsessään toimii jouheasti joten en oikein jaksa uskoa että vika on siellä asti. Ensimmäisenä tulee mieleen että vaijeri olisi vaihtokunnossa vaikka se päällisin puolin tutkittuna ehjältä vaikuttaakin. On vaan sen verran erikoinen vaijeri että sitä ei kotimaan tarvikeliikkeissä hyllytavarana ole. Tuntuu kyllä sekin vaihtoehto oudolta, vaikka pyörittäjän väkänen hentoinen osa onkin niin kyllä senkin katkeamiseen jonkin verran voimaa tarvitaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Psycholasse

Jos joku keksiin olisin myös kiinnostunut vastauksesta/syystä. Mulla meni pyörijä kanssa rikki mutta laiskuuttani en kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota.Otin vain mittarivaijerin irti ja jatkoin ajoa. Kunnes tulin eräänä paivänä kotiin ja keula tuntui jotenkin oudolta. Löin parkkiin ja keula "loksahti" jotenkin oudosti. Asiaa tutkiskelin ja havainto oli vallan mielenkiintoinen. Pyörijä oli pyörinyt vapaasti ja samalla rouhinut jarrulevyn levityspalaa ja pyörijää itseään. Lopputulos oli että akselilla oli väljää tilaa liikaa joten loksutteli. Kyllästyin pyörijöihin ja tein akselille sopivat holkit. Toki ny joutuu mittailemaan nopeutta perstuntumalla. Vielä ilman sakkoja.

Lasse 

Juvakka

Meillä oli Rouvan Sportsterista tuo väkänen myös poikki. Edellinen omistaja oli asentanut fillarin mittarin, joka toimi moitteettomasti, jos ajoi alle 30 km/h. ;D

Hitsasin tuohon pyörittäjään migillä uuden lirputtimen ja taas saatiin kenuiini osa toimimaan.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Hemuli

Onhan noita joskus aikaisemmin hitsattu, ja nyt alkaa aihioitakin olemaan riittämiin... Ei tarvitse uutta hakea kaupasta kun on jo kaksi pyörijää nurkissa joihin voi hitsivirityksen tehdä. Enempi vaan kiinnostaa se, mikä sen rikkoo - jotain on pielessä jos kaksi meni käytännössä saman tien poikki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Springveli

Oma pyörä -89 evo Softail ja parikesää sitte väänty kans toi väkänen,
niin vika oli silloin mittarissa,
oli kuiva toi aksila johon varppi tulee kiinni.
Hetken aikaa nauku kuin kissa ja sitte toi väkänen väänty.
Pieni voitelu aksilalle ja taas pelaa...
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Hemuli

Eilen tutkittiin tuota mittaria oikein porukalla duunin pihalla - jossain asennossa kun työntää vaijerin sinne sisään niin vastus pyöritettäessä on niin kova että kevyesti pyöräyttäessä vaijeri tulee pätkän matkaa takaisin päin. Sitten kun taas vähän asettelee vaijeria pesäänsä niin pyörii ihan kohtuu iisisti. Täytyy kokeilla ruiskia jotain WD40:tä sinne kun taas vaihdetaan uutta osaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Meillä meni noita Rautapäässä muutamakin, syynä oli itse mittarin jumittaminen, kun vaijeri nousi vähän ylemmäs kun laki salli ja sehän työntää ne mittarin sisuskalut kiinni toisiinsa, jota ei saisi tapahtua.
Katkaisi joskus vielä vaijerinkin....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Juvakka

Kun en oo koskaan ehjää alkuperäistä nähnyt, niin kiinnostaa, onko se lirputin miten tiukasti sovitettu siihen koloseen?
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

shoveltimppa

Ei ollenkaan tiukasti. Muistelisin, että väljää on vähintään 1-2 mm.

Hemuli

Nyt on kolmas pyörittäjä kiinni (Taiwan) ja on kestänyt kohta sata kilometriä - tuli samalla huomattua että Buellissa onkin mailimittari... Nähtävästi pyörittäjässä tai vaijerissa ei ollut mitään vikaa vaan vaijerin sovitus mittarinpäähän oli kriittinen piste. Nyt kun se laitettiin kunnolla paikalleen ennen pyörijän asennusta varmistaen että vaijeri pyörii mittarissa kevyesti niin tuntuisi kestävän. Samalla voideltiin vaijeri ja mittarin pyörivä osa. Kädet kyynärpäitä myöten ristiin että nyt kestäisi vähän pidempään ;D .
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

No niin, nro 3 kesti sitten vähän reilut 120 km >:( ... Eli nyt on asennusvirheen ja mittarin voitelemattomuuden mahdollisuuskin karsittu pois, jäljelle jää ainoastaan mittarin vaihto. Tuli jo ostettua äxyn sähkömittari mutta ei viittis kesken kautta:

a) ottaa konetta irti ja porata lohkossa olevaa anturinpaikkaa auki.

b) ottaa konetta irti ja asentaa tilalle olkkarin nurkassa makaavaa 100cid mosaa jossa se paikka on jo valmiina.

Yksi vaihtoehto on metästää mekaaninen Buellin mittari jostain, noista kahdesta vaihtoehdosta jotenkin kummasti jälkimmäinen tuntuu miellyttävän enemmän ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Ei nyt silmään sattunut tästä säikeestä, että kummitteleeko se mittarin näyttämä vai ei ennen tuota katkeamista? Toinen mikä tuossa askarruttaa, miten olet sitä vaijeria testannut? Tarkoitan sitä, että suorana ollessaan se voi pyöriä hyvinkin, mutta laitettaessa se semmoiselle kaarelle mitä se käytössä on, se sisäosa voi hyvinkin hangata kiinni johonkin kuoren epämuodostumaan. Ihmeen lujia ne pyörittäjät minusta on.

Hemuli

Kyllä se katkeaa kuin kanan lento, ei mitään epänormaaliutta ennen sitä mikä kielisi vaijerin kanittamisesta. Täytyy tänään ottaa vielä mittari irti ja vähän tutkia sitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Vielä tuosta meidän Rautapäämittaritarinasta. Vika oli siis mittarissa, se jäi jumiin, koska vaijeri nousi liian ylös. Asian sai korjattua väliaikaisesti voiteluaineella, mutta uusi pyörijä ja vaijeri kesti tuon Hemulin mainitseman 100 km luokkaa.
Avasin mittarin, siellä se osa johon vaijeri tulee, pääsi nousemaan ylöspäin muutaman millin ja jumittui, aiheuttaen pyörijän JA vaijerin rikkoutumisen. Kunnossa olevassa mittarissa tuota klappia ei ollut. Myös se mittarin sisällä oleva magneenttipyörijä saattoi ottaa ajoittain itse viisarin aluslevyyn, joka tietty aiheutti silloin tällöin soutavan nopeusnäytön.
Mittarin vaihdolla ongelma poistui.
Ostin muuten USA:sta yhden pyörijän, made in vinkuintia, se oli jo valmiiksi rikki, rattaat jumissa pyörijän sisällä  >:(
Pyörijöiden tarvike- ja originaalihinnoissa on huima ero.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Tilanne elää :D ...

Tänään hitsailin aikani kuluksi kolme rikkoutunutta pyörittäjää ehyeksi ja asensin yhden niistä kolmannen rikkoutuneen tilalle. Tällä kertaa pääsin tekemään homman omalla pajalla, edelliset kolme on väännetty enemmän tai vähemmän kenttäolosuhteissa jolloin tarkkaavaisuus ei ehkä ole parhaalla mahdollisella tasolla.

Niinpä siinä asennellessa huomasin mielenkiintoisen seikan - S1:sen etuakseli onkin 11/16" eli rapiat 17 mm. Ja mittarinpyörittäjässä tottakai 3/4" (noin 19 mm) reikä. Eli huolimattomasti asennettaessa pyörijä voi mennä melkein pari milliä sivuun keskilinjalta koska sitä ei ole holkitettu sopivaksi akselille - saattaapi pistää rasitusta tuolla väkäselle kun se pomppii ylös-alas. Täytyy varmaan talven aikana konversioida toi vanne ja keula paksummalle akselille tai sorvata ohkainen holkki pyörittäjän sisään. Nyt keskitin sen sormituntumalla akselille ja vedin mutterin momenttiin. Katsotaan miten nyt kestää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957