Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Konkan riittämättömyys.

Aloittaja masala, 26 elokuu 12, 20:47:23

« edellinen - seuraava »

masala

Tuli tossa pikkulätän sytkää vähä katteltua, jälkiasennettu automaattijakaja.12v järjestelmä.
Kun sain sytkän kohdilleen ja polkasin tulille niin lähti helvetin hienosti käyntiin mutta kipunoitia
kärkien välissä oli melkoisesti. Konkka vaihtoon ja pam taas hienosti käyntiin, mutta kipinää iskee.
Noh, pannaanpa kaks konkkaa..pam käyntiin taas hienosti ja kipinöinti väheni huomattavasti, mutta vieläkin paikoin kipinöi. Johan on helvetti, kolmas konkka kiinni (tässä kohtaa kaikki konkat on siis uusia) käymään ja ei kipinää, siis kärkien välissä. Mietintä myssy pyöri päässä että pitääkö tosiaan jättää 3 konkkaa kiinni, no ei helvetissä. Noi kaks ekaa konkkaa oli rautapäähän ostettuja, ja tää kolmas big twinin konkka. En tiätä onko oikeesti mitään eroa ku ei niissä mitään notuleita näy mutta kun otin pois noi rautiksen konkat
ja jätin pelkästään b-t: konkan ni kipinöinti
oli tiessään, no joku pieni kipuna ihan satunnaisesti. Voiko siis olla että mulle on siunaantunu kaks valmiiks sököä kondensaattoria? Ja toimiiko kondensaattorit ylipäänsä sillai että niitä voi kytkeä yhteen, tai tottakai voi mutta onko sillä vaikutusta? Nii ja puola, johdot,hatut ja tulpat uusia..
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

ma^ko

Kondensaattoreissa on huomattavia laatueroja ja kyllä niitä voi "kimputtaa" jotta saa lisää kapasiteettiä. Voi myös hakea elektroniikkaliikkeestä isomman konkan ja tehdä siit ajoneuvoversion. Vanhemmist autotarvikeputiikeist löytyy konkkia usein ihan hyvin, yleiseti ottaen raskaampi = parempi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Mä en nyt tiedä pitäiskö tähän sanoo mitään, mutta mulla ainakin kärkien välissä kipinöi, käytän jopa apuna kun säädän sytytystä. Eli en ole täysin varma korjaatko vikaa vai ominaisuutta.

ma^ko

Kärkien välissä selkeästi tapahtuva kipinöinti tekee kärjistä lyhytikäiset ja kertoo ettei kondensaatiota ole tarpeeksi. Kyseessä on vika, ei ominaisuus, siis kärkisytystyksen suhteen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

masala

No joo siis ainahan siellä jokunen kipinä sillointällöin hyppii muuta kun kahden ekan konkan kans (yksittäin) kipinää tuli saman verran ku ilman konkkaa. Eikä mua se kipinöiti muuten haittaa, tuleehan tohon jakajaan hattu päälle, mutta käy varmaan kärkien päälle. Ja aina isomman kipinäryöpyn tullessa
toi käynti vähän huononi.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Kiiski

Mä en tosiaan tiedä miten sulla ne kärjet kipinöi, mulla lyö joka kerta ihan äänen kanssa kun kärjet aukasee manuaalisesti virrat päällä mikä on ihan helvetin hyvä, kun toi tarkkuus katselu tuottaa vaikeuksia, valikoivassa kuulossa ei mitään vikaa. Kandee varmaan kokeilla miten paljon ne kärjet kestää sitä kipinöintiä ennen kun vetää hirveet stressit aiheesta. Mulla ne on tupannu kestää pari kesää, jonka jälkeen olen vaihtanu ne ihan silkasta säälistä, jonka jälkeen ne on ollu matkassa mukana varakärkinä.

Näin siis tähän asti, toivottavasti jatkossakin. Niin ja toivottavasti kukaan ei todista tätä käytännön totuutta, teorian tasolla epätodeksi.

ma^ko

Pitkällä varausajalla, eli manuaalisti kärkiä aukoessa kipinä on aina huomattavasti rajumpi kuin kipinöinti käyvällä koneella kärjissä. Jos on huomattavan voimakasta kipinöintiä koneen käydessä ja kärjet kestää pari kesää ni ajaa viel vähemmän ku mitä mä olen omal mopol tänä kesänä ajanut. Miksköhän kärkisytytykset toimii ilman kondensointia olemattomasti jos kärkikipinöinnin välttämiseksi ei kondensaattiria tarvita?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

masala

Hah! Mä en kuulkaa paljoo stressaa! Tää on motorsporttia vaan. Ja kipinöinti tolla viimisellä konkalla on siis ihan mitätöntä. Ja sytkää säätäessäki joutu kipinän kattoon ihan tulpasta, eli vittuako mä täälä valitan ;D
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

tyg

Mulla ei lättäpäässä tule kipinän kipinää  vaikka pimeässä tallissa asiaa ihmettelee.

Tiedän tän siitä, kun kaverin lättäpään käyntiongelmia ihmeteltiin ja sillä löi railakkaasti kipunaa
vaikka uusia HD-tarvikeosia timerissä. Piti sitä omaa vertailun vuoksi tutkia.

Mutta mun konkka onkin  romulaatikosta kaivettu käytetty kuplavolkkarin kilke.
Kärjet kylläkin pari kesää vanhat,,, kuplan tarvikeosia nekin.

Hemuli

Ainakin mitä itsellä on kärkisytkistä kokemusta niin jotkut kaupan hyllystä tulleet konkat on jo valmiiksi pimeitä. Tähän asti on parhaiten kestänyt Blue Streak -merkkinen tuote.

Otin kokeeksi duunista Ladan konkan, on fyysisiltä mitoiltaan suunilleen saman kokoinen mutta painavampi. En ole toimivuutta joutanut testaamaan kun nykyinen on kestänyt nyt pari kesää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Mä en ota kantaa tohon paljonko kilsoja tulee ja ajanko enemmän vai vähemmän kuin Mako, koska mulla ei ole hajuakaan. Tälle suvelle olen ihan tyytyväinen omiin ajettuihin kilsoihin.

Sen kerran kun multa on kärjet palanut niin syy oli Msd:n suurteho puolassa jossa etuvastus ja ne kärjet meni muistaakseni melkolailla heti eli samana päivänä, tämä siis auton moottorissa. Syykin selvisi myöhemmin olis pitänyt olla kaksi etuvastusta, auton oma ja puolan mukana tullut. Eli voisko olla että tässä kärkien liiallisessa kipinöinnissä oliskin kyse siitä että puola on kärkisytytykselle sopimaton?

Hemuli

Ja kärkisytkähän haluaa sen vähintään 5 ohmin puolan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Puolan ohmeista en kyllä tiedä, mutta oletin sen olevan 5ohminen ku sitä myydään vm.48 ylöspäin paitsi elekrorisille sytyille. Eli tollanen
Ja samanlainen mulla tossa oli aiemminki mutta ku vaidoin tulpan johdot ni toinen natsa oli niin hapettunu että katkes..  Ja kerrotaan nyt vielä kertauksen kertauksena että viimisellä konkalla ei kipiöi!
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

ma^ko

Lähes poikkeuksetta on puolat, myös suurtehopuolat, myös ylijännitteellä ajettaessa(ilman riittäviä etuvastuksia) saatavissa toimimaan kärjilläkin, vaatii vaan huomattavasti kondensaattorikapasiteettia puolan vastapainoksi silloin. Junnuna ku autoi viriteltiin ja valtaosin oli kärkivermeitä, niin suurtehopuolien kanssa usein pantiin lisäkonkka puolan päähän jakajassa olevan lisäksi että saatiin kärkien kesto kuriin.

Kiiskelle, se heitto ajomäärästä oli sitä, että jos kärkillä on huomattavan voimakas kipinöinti mutta varaa puolaa kuitenkin vielä sen verran että laite käy, niin matka minkä kärjet kestää on kymmenissä kilsoissa, maks sata/parisataa eli jos se riittää kaheks kesäks ni ajaa jopa muo vähemmän.  :P

Kiusallista noissa ajoneuvojen konkissa on se, ettei niille oikein ilmoiteta niiden arvoja, ilmeisistikin kun osasta tuntuu arvot lähinnä puuttuvan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiwi

Peruna konkaksi ja matkaan, rispektiä herättävä ratkasu? ;D kannattanee kuitenkin vaihtaa suht usein...