Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Extrem Pervers... Was: Maximum Perversum: Sportster 883 Hugger Bolt-On Proggis

Aloittaja ss, 18 elokuu 12, 11:42:20

« edellinen - seuraava »

ss

#15
Sain hommattua xl1200s:n iskarit, joten oli taas asennusta vuorossa. Vertailukuva PS 412 12" vs. 13,25" xl1200s:


Iskarit kiinni:


Näyttääks mun perse isolta näissä?

Odotuksiin verrattuna iskarit oli pienoinen pettymys, olen tottunut melko koviin jousiin, mutta näissä jouset ovat tuttua h-d -laatua eli mielestäni hieman liian pehmeät. Interwebistä löytyi säätöohjeet: sag 0,5-1", rebound 6 napsua kovasta, compression 6 napsua kovasta. Sain sagin juuri tuohon tuumaan kun väänsin esijännityksen täysille... Normaaliajossa iskarit tuntuisivat toimivan kohtuullisesti, en vielä ehtinyt testaamaan "pohjauspaikkoja".

Hemuli

Ei noi ässän iskarit muakaan vakuuttaneet, siksi niitä Öhläreitä haaveilin tilalle. En tosin päässyt perehtymään niiden säätöihin juurikaan reissun aikana. Pehmoisethan ne oli ja sellaiset loivat heijarit imivät oikein mukavasti. Mutta kun amerikan maantiet on jostain syystä täynnä sellaisia poikittaisia routarantuja jotka täräyttää ikävästi käsille ja selkään ja niitä noi pumput ei poimineet ollenkaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss

Joo, kumma miten ässän puikot monasti kehutaan jenkkipalstoilla... Eilen lueskelin tarkemmin foorumeita ja kyllä maailmallakin on annettu kritiikkiä liiallisesta pehmeydestä. Jollei ole ajanut oikeasti hyvillä iskareilla ja vaan korvaa jonkun viime vuosituhantisen sportsterin vakioiskarit ässillä niin ehkä ne silloin tuntuvat erinomaisilta.

ss

#18
Viime yön jalkeen palautui usko että selkä kestää jonkinmoista rytkyttämistäkin, joten oli aika tarttua etupään parannusprojektiin, olihan nuo PS:n vieteritkin jo tallissa polttelemassa.

Siis ei muuta kuin putket tyhjiksi ja korkit auki! Tietty siellä oli germaani-hermanni tai huoltohenkilö käynyt vääntelemässä toisen tyhjennysruuvin paskaksi, mutta aukesi kuitenkin...  Seuraavan keulaöljynvaihdon yhteydessä pitää laittaa kuusiokantaiset tilalle jos jostain löytyy. Muuten hommasta ei lauluja kirjoitella, laitoin spacerit kokonaisena sisään ja tipan vajaa 3,6 dl motulin 10w eli medium keulaöljyä (edit: no nythä mä vasta hokasin että vähempikin olis kai riittänyt, 3,6 dl taitaa olla kuivan tolpan täyttömäärä eli siellä on viskipaukun verran liikaa lientä per tolppa... no eihän yksi paukku kai haittaa).

Pakollinen vertailukuva, pisempi ja harvempi orgis:


Profiilikuva, nyt melko vaaterissa:


Parannus on helppo huomata, etupää ei laske juuri ollenkaan satulaan istahtaessa ja pumpattaessa keula niiaa ehkä 70% 60% (saunan ja parin oluen jälkeen uusintapumpaten) 68,4% (tärisevin käsin suoritettujen aamumittausten tuloksena) siitä mitä aiemmin. Kunnon koeajo näyttänee mistä nuo on tehty, jollei tyydytä niin pitää katsoa löytyisikö heavy duty -vieterit jostain. Sekin olisi jo paljon jos lokari ei ottaisi tööttiin normijarrutuksessa...

Aiemmalla koeajolla tracker tuntui liian matalalta, selkää joutu kyyristämään yli mukavuuspisteen. Tieteellisellä apufunktiomenetelmällä laskin optimaaliseksi raisereiden korkeudeksi 75 millimetriä ja yllätyksekseni hankkimani tuuman riser-riserit (englanniksi riser extenders) nostivat tangon juuri tuohon optimikorkeuteen  ::)

Johdot jätin suosiolla siistimättä, nippusiteellä kiinni vaan jos kuitenkin päädyn vaihtamaan tankoa. Ellen, niin sitten siistin talvella ylimääräiset lipan alle piiloon, uusi jarruletku ja mahdollisesti kytkinvaijeri.

PS. Myytävänä sportsterin madallussetti, aidosta kenuiinista valmistetut vieterit ja takaiskarit. Hanki halvalla mopediisi aitoa harley-tunnelmaa! Huom. Etupäähän saattaa tarvita muutakin kuin vieterit.

ss

#19
Webisurffailu krapulassa pitäis kieltää lailla, Dennis Kirkiltä löytyi closeout-tarjouksena kiillotettu 2-1 supertrapp hintaan $395... Satku päälle shippauksesta ja tieteniin kruunun osuus aikanaan, mutta mielestäni silti melko edullinen. Ainakin näin pikku kanuunassa, huomenna voi jo v*tuttaa kun finanssivalvonta kuulee tuoreimmasta kuluerästä.

ss

Kilo grillikylkeä ja muutama olut virkistivät sen verran, että jaksoin raahautua tallille (=kävellä rappuset alakertaan  ;D) hoitelemaan homman loppuun. Eilen keulaa pumpatessa huomasi selvästi miten jarru väänsi keulaa, joten mummorauta piti saada paikoilleen... Muutaman ruuvin homma, ei ehtinyt edes olutta avata.



Onpa melkoinen käikäle silumiiniä, tossahan on enemmän tavaraa kuin ala t-kipaleessa... Mutta nyt ei keula fleksaa ainakaan käsivoimin pumpatessa, saattaa olla jopa hintansa arvoinen kapine.

Hemuli

Kyllä siitä apua on. Suorilla tosin vasta 160 kmh jälkeen joten alahan hankkimaan konversiopalikoita ;). Muijan pyörään moisen laitoin ja vakautti kulkua kovemmissa vauhdeissa kummasti. Jenkkireissulla kaipasin vuoristopätkillä ässän keulaan moista, keula tuntui aika levottomalta tiukoissa mutkissa joissa joutui pistämään reilummin sivuttaissuuntaista painetta etupyörälle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss

#22
Kävin heittämässä sadan kilsan testilenkin, kiertelin pikkuteitä ja poikkesin myös motarilla, etupää toimii vauhdissa melko hyvin, mutta hissuksiin ajaessa tuntui pintakovalta. Lenkin jälkeen huomasin, että jarrunpuoleisesta pumpusta alkoi tulla lientä ulos, joten pitää laskea se ylimääräinen 4cl pois, saatanpa päästä vielä vaihtamaan stefankin. Olis pitänyt tutustua tilavuuksiin tarkemmin etukäteen, nyt vain luin serviiziomanuaalista 358 ml ja jälkikäteen täältä tuon märkätilavuuden  :-[

Positiivinen asia oli että vieterit vaikuttaisivat toimivan, lokari ei osunut enää äänimerkkiin normaalissa jarrutuksessa... Äkäisempää pysähtymistä ei onneksi tarvinut tällä kertaa kokeilla.

Taitaa ainakin vielä ensi kesään pysyä suosiolla kuutiot vakioina, aiotussa käyttötarkoituksessa 883:kin riittää mainiosti :) Muutta jos pyörä pysyy tallissa niin saattaapi konversioprojektikin jossain vaiheessa tulla eteen...

Hemuli

Unohda ne millilitramäärät ja mittaa keulaöljyn määrä manuaalissa annetun pituusmitan mukaan. Oliko se nyt niin että keulaputket alimpaan asentoonsa ilman jousia ja putken yläpäästä X mm nestepintaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss

Imaisin ruutalla 4cl pois kummastakin pumpusta, koeajon perusteella vuoto vaikuttaisi tyrehtyneen mutta pintakovuus jatkuu edelleen... Pitäisi ilmeisesti lyhentää spacereita että saisin esijännitystä pienemmäksi. Tosin nyt jo silmät avattuani huomasin että etupään sag on reilu tuuma, jonka pitäisi kyllä olla riittävä huggerin keulan kokonaisjoustoa ajatellen.

PS:n vieterinvaihto-ohjeessa oli tosiaan ilmoitettu tuo oikea öljymäärä juurikin etäisyytenä putken päästä, ohjeessa maksimi on 140 mm putket alimmassa asennossa. Pitäis kai lukea joskus noita ohjeitakin, keskityin vain tavaamaan tota preloadin asettamista niin että meni puolet muusta ohi... Mutta pitää tehdä tämä oikein tossa talvella, pumpuista imetty öljy oli jo parin ajon jälkeen sen näköistä että ei haittaa vaikka sen vaihtaisi uuteen.

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 02 syyskuu 12, 20:47:39
Unohda ne millilitramäärät ja mittaa keulaöljyn määrä manuaalissa annetun pituusmitan mukaan. Oliko se nyt niin että keulaputket alimpaan asentoonsa ilman jousia ja putken yläpäästä X mm nestepintaan.

Juurikin näin se tehään. Ja joudut ne pumput avaamaan ja vaihtaan stefat, jos ne kerta on jo läpi päästäneet. Eipähän sitte mee (toivottavasti) paskaks jossain keskellä venäjää, kun sinneppäin vahingossa lähet viikolloppuvisiitille...

ss

Yritän nyt syksyn pärjätä vaihtamatta stefoja, putsaan tuon vuotaneen stefan ja katson josko se pitäisi. Jos ja kun stefat menee vaihtoon, niin samalla voisi tietty vaihtaa yläputket normipituisiin...

ss

Hakemaani satulaa ei tähän hätään löytynyt ja kiire oli kauhia että saisi vielä ajettua uuden jakkaran sisään tänä syksynä, joten päädyin sitten Boonin sivuille katselemaan löytyisikö sieltä... No, sieltähän löytyi yksi mielessä pyörineistä vaihtoehdoista eli sport II -jakkara ja hetken harkinnan jälkeen tilattavahan se oli. Penkissä on tuo mainio tankinpäälle nouseva etulipare niin ei kalahda sukukalleudet peltiin kun 90-luvun yksittäinen orgisjarru stoppaa huggerin  ;D



Aikoinaan kun ensimmäisen kerran näin tuon penkin tehtaan varustekatalookissa ajattelin heti että ei helevata, siinä se vasta on ruma satula... Mutta perversumiin se sopii kuin nakutettu ja testilenkin perusteella on vielä pirun mukavakin. Ei se kyllä kaunis ole vieläkään...

ss

Lainaus käyttäjältä: ss - 01 syyskuu 12, 10:05:05
Webisurffailu krapulassa pitäis kieltää lailla, Dennis Kirkiltä löytyi closeout-tarjouksena kiillotettu 2-1 supertrapp hintaan $395... Satku päälle shippauksesta ja tieteniin kruunun osuus aikanaan, mutta mielestäni silti melko edullinen. Ainakin näin pikku kanuunassa, huomenna voi jo v*tuttaa kun finanssivalvonta kuulee tuoreimmasta kuluerästä.

On se niin helvetin komeeta kun otin fedexiltä oikein international priorityn että sais tänä viikonloppuna ährätä supertrappistin paikoilleen... No tietty staattus on että paketti Vantaalla ja "clearance instructions from the importer are required". Sisältö ilmoitettu keskiviikkona ja verot+tullit maksettu samana päivänä. Kyllä kannatti, seuraava asennusaika on ensi viikonloppuna ja samaan olisi varmaan ehtinyt ihan usps:lläkin.

ss

#29
Koetin saada otettua kuvan vaaterissa, laitan tänne että voin duunissa tuijottaa sitä kun koetan päättää keulaputkien kohtalon...



Olen kahden vaiheilla, ihan välttämättä pisempiä putkia ei ehkä tarvita, mutta ei se 2 tuumaa varmaan haittaisikaan.

Jätin mummoraudan pois kun putsailin stefaa ja halusin kokeilla onko ajossa eroa... Olihan siinä, taas sain loksun osumaan äänimerkkiin eli ilmeisesti vääntyminen näyttelee kontaktissa jonniinmoista roolia. Voitin myös puolivahingossa egaystä telefixin raudan, se mennee seuraavaksi paikoilleen ja tämä nykyinen löytynee piakkoin myyntipalstalta.