Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Extrem Pervers... Was: Maximum Perversum: Sportster 883 Hugger Bolt-On Proggis

Aloittaja ss, 18 elokuu 12, 11:42:20

« edellinen - seuraava »

ss

Aikani mietin että kehtaako tänne edes mitään laittaa kun en meinannut jäykistää runkoa, tuplata moottoritehoa tai edes vääntää itse pakoputkistoa... Mutta postaanpa nyt kuitenkin, onpahan edes itselle muistiinpanoa tulevaisuuden varalle. Tämän pyörän hankin oikeastaan ihan vaan duunin vastapainoksi "harrastekäyttöön" eli ruuvailuun, tarkoitus on mallata mopedi oman maun mukkaan soppeliksi kaupan kikkareilla, hommat hoidetaan lähinnä perjantai-iltaisin muutaman oluen ja jack danielsin voimalla oman autotallin työkaluin ja varustein. Ja kun tulee valmista, aloitetaan alusta eri kikkareilla.

Hugger sai nimen "Maximum Perversum" tunnetun klassikkoelokuvan mukaan, nimi tuli mieleen kun ajelin sitä pari sataa kilsaa kotiin hankinnan jälkeen. Ajoasento on 185-senttiselle niin päin persettä kuin voi, lähinnä ton ilmeisestinkin flyer-mallisen stongan vuoksi joka tulee ihan syliin. Huggerin vakiosatula ei tietenkään auta asiaa yhtään, painuu vaan kivasti persvakoon kun yritän istua takareunalle...

Pari kuvaa ensimmäisen pesun jälkeen:




Mopedi on melko orgis, tutkimusten jälkeen näyttäisi että edellisten omistajien jäljiltä muutoksia ovat kiekkamittari, kilpiteline, tuo jo mainittu stonga ja tietenkin korkatut vaimentimet + raiskattu ilmanputsariboksi (sekä toivottavasti säädetty kaasari). Heti kotimatkalla paljastui ensimmäinen ongelmakin, kuumana ei meinaa käynnistyä, mutta kun antaa seistä 10 minuuttia niin taas pelittää, siinähän sitä on vähän pontta harrastukselle  ;D

Oma suunnitelma on tällä hetkellä melko köykäinen, pikaparannus ajoasentoon ja -ominaisuuksiin sekä pientä kosmetiikkaa:
-Taakse PS 412 12" (no kun sattuu löytymään tallin ylisiltä)
-Eteen PS:n vieterit
-Stongaksi Biltwellin zed tai tracker
-Satulaksi Corbin Gunfighter

Talvella vaihdan tankin siihen ainoaan oikeaan ja mietiskelen ton pakoputkiston kohtalon. Olen aikoinaan ajanut vaimentamattomalla "vaimentimella" sen verran etten viitsi kuunnella isompaa möykkää ja lisäksi supertrappin xr-style olis ihan perkeleen hieno ::) Myös rear setit on pyörineet mielessä, vähän niinkuin vastapainoksi tolle yleiselle forward control -meiningille.

Kikkareethan ei maailmasta lopu, joten lisää lienee odotettavissa ajan mittaan, katsotaan nyt mitä tässä keksii.

makkepuu

Lainaus käyttäjältä: ss - 18 elokuu 12, 11:42:20
Heti kotimatkalla paljastui ensimmäinen ongelmakin, kuumana ei meinaa käynnistyä, mutta kun antaa seistä 10 minuuttia niin taas pelittää, siinähän sitä on vähän pontta harrastukselle  ;D


mulla oli sama kun ekan hoodeen, nimenomaan 883 pörsterin hommasin. sai sahata vaikka kuinka kauan että lähti. keksin että lähtee kertalaakista kun startatessa nytkäyttää hieman kaasukahvaa

ss

#2
Suurta kustomointitoimintaa tuli harrastettua, vastoin suunnitelmia vasta sunnuntaina koska perjantai meni lähinnä mopoa putsatessa ja kiillotellessa (ja kaljotellessa). Eli nostin perän ylös ja aloin vaihtamaan iskareita...

Vertailukuva PS 412 12" vs. Huggerin vakioiskari.


PS:t sopivat paikoilleen melko mallikkaasti, vähän piti shimmailla koska suuri chopmeister hieman choppasi alapuslia kun viimeksi sovitti nuo rautapäähänsä.



En jaksanut sateessa alkaa asettelemaan pyörää vaateriin kuvaa varten, mutta eipä tuolla 12" perä paljon vakiosta noussut (oletin että orgikset olis painuneet vähän jo pelkästä mopon painosta, sen verran herkästi pohjasivat ajossa)... Mutta ei tarvi vielä noustakaan niin pärjään vakiojalalla. Tallissa olis kyllä xr1200:n vakioiskarit, pituus 13,75", saattaa jossain välissä joutua niitäkin kokeilemaan niin saan lisää ilmaa renkaan ja lokarin väliin  :o Ykkösvaihtoehto olis xl1200s:n iskarit, laitoin ostoilmonkin mutta taitavat olla aika harvinaista herkkua nykyään.

Perä tuntuu nyt aika jämäkältä, syynä saattaa osaksi olla, että PS:t on oikeasti dynan iskarit, jotka ovat pysyneet "suvussa" jo viime vuosituhannelta. Jämäkkä perä korostaa kivasti etupään paskuutta. Noh, tähän on korjaus tulossa.

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 19 elokuu 12, 13:35:33
mulla oli sama kun ekan hoodeen, nimenomaan 883 pörsterin hommasin. sai sahata vaikka kuinka kauan että lähti. keksin että lähtee kertalaakista kun startatessa nytkäyttää hieman kaasukahvaa

Kiitti vinkistä, kokeillaan seuraavalla kuumakäynnistyksellä.

Hemuli

Multa saattaa jaada ylimaaraiseksi noi 1200S:n takaiskarit jos voitan lotossa ja saan ensi talvena hommattua siihen Ohlinsit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss

#4
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 elokuu 12, 23:09:08
Multa saattaa jaada ylimaaraiseksi noi 1200S:n takaiskarit jos voitan lotossa ja saan ensi talvena hommattua siihen Ohlinsit.

Ok, ellei ennen sun lottovoittoa löydy niin pidetään mielessä... Sitä odotellessa mainitaan nyt että olen kiinnostunut myös S-keulasta jos päädyt korvaamaan sen jollain tanakammalla  ;)

EDIT: Tuleeko sulle toi s-satula kotimaahan? Jollei ole tarvetta niin sekin kiinnostaisi  ::) Yksi corbin gunfighter on paketissa matkalla Suomeen, mutta jos talven aikana kuitenkin tulee mieleen säilyttää tuo 3.3 gal kammotus niin s-satula on kärkipään vaihtoehtoja.

ss

#5
Jatketaanpa tyhjänpäiväisiä jorinoita vaikkea vieläkään ollut mitään oikeaa työstöä luvassa. Kipeä selkä on estänyt tehokkaasti "polishing the turd" -projektin edistämisen, mutta tänään sain lääkityksen kohdalleen ja päätin aloittaa helposta eli vaihtaa MP:n liemet... Kuumaksi en viitsinyt sateessa lähteä ajamaan, mutta öljytankki näytti sen verta täydeltä että tuskin koneessa paljoa oli. Molemmat öljyt tuli hienosti jäykkänäkin pihalle, mutta täyttövaiheessa enska/vaihteistoliemen kanssa sai hieman tapella. En tiedä kukamikäperkele sen viimeksi oli huoltanut, mutta normaalisti täyttöön käyttämäni enskaketjun tarkastusluukku oli liimattu niin huolella kiinni että kun avain alkoi menemään rusetille, päätin vaihtaa kakkoseen eli kytkinluukun kautta voiteluun. No olihan senkin ruuvit pitänyt kyllästää lukitteella ja bilteman halpa-avaimen kanssa meinasi usko loppua. Torxi-hylsyt kehään vääntimen kanssa ja aukesihan ne pienen valituksen saattelemana... Sai liemet sitäkin kautta sisään mutta kun pyörä vaikuttais olevan muuten hienossa kunnossa niin pikkuasiatkin alkaa vituttaa.

Näin se maailma murjoo kun uskottelee itselleen että 15-vuotias mopo voi olla raiskaamaton ja pidetty pieteetillä kuin neitsytmorsian (no oikeesti odotin tietty jotain pahempaa, edelleen vaikuttaa et vehkeen kunto on liian hyvää ollakseen totta).

Pakollinen kuva (tosta kulmasta kammottava 3.3 tankkikaan ei näytä niin pahalta, tohon kun laittaa ohkasen satulan niin... ei perkele, olen tainnut tuijottaa sitä liikaa, pitäisi pikaisesti kaivaa pikku peanut tallin ylisiltä ennenkuin saan liikaa siedätyshoitoa):


Keulaproggis alkaa kun saan loput osat tallille ja selän kondikseen, PS-jouset ja raiseri-raiserit löytyy jo, mutta mummorauta ja stongat ovat vielä matkalla. PC:tä on lääkekaapissa, joten kunhan palikat tulee niin eiköhän tästä taas hommiinkin.

Pojot sille joka arvaa muut kuvan mopot, toinen lienee helppoakin helpompi, toinen ei ehkä niinkään.

filtteri

bmw ja toinen vois olla honda crosstourer, meniköhän taas kasvot

ss

#7
Lainaus käyttäjältä: filtteri - 24 elokuu 12, 21:02:31
bmw ja toinen vois olla honda crosstourer, meniköhän taas kasvot
Helpotetaan, 2xbmw, mutta mitäpä mallia...

Olen sen verta perverssi nykyään etten sekoa nestejäähdytteisiin. Kun itse huoltaa vehkeensä niin jotenkin osaa arvostaa tuollaista kattamatonta yksinkertaista konstruktiota, jossa kaikki tarpeellinen on käsillä ilman suurempia purku tai nosteluoperaatiota.

Post Scriptum: Mitä fuckia sporteissa käytetään nykyään enska/vaihteistoliemenä? Aikoinaan uskoin sport-trans fluidiin, nyt löytyi vanha pullo revtechin gear-chaincase lubea tallista ja kaadoin sen ineen.

filtteri

en noista tiä mittä,toi takavanteen erikoinen pinnaus vaan viittas tohon hondaan mutta sitä käyttää ilmeisesti muutkin valmistajat.

jsr85


hdkaide

jos meinaa reissuja tehdä niin "karmea" 3.3 tankki on kaunis :) ja jos meinaa vain nurkissa pyöriä niin snadi pähkynä tankki on TOSI hieno. vaikka itse ajan vanhalla rautiksella, itseni mielestä aikas paljon (äskettäin pohjosen reissu 2073km.) niin meinasin pienen tankin laittaa. saattaa olla, että mennään ojasta allikkoon ja ollaan alvariinsa tankkaamassa (hyvä jos 150km päässee tankkauksella :) ) pikkasen pähkynää purtavaksi :)

Hemuli

Viime viikkojen jenkkireissulla tuli hyvin esiin 3.3 ja 2.2 tankkien erot matka-ajossa. Siinä missä me Mikan kanssa kahdestaan ajaessamme päästelimme tuollaisia 200-230 km siivuja niin heti kun ryhmään tuli pikkutankkinen pyörä niin etapit kutistuivat 100-130 kilsaan. Eihän siinä, ihan mukava sitä on taukoja pitää mutta ei siinä matka taitu. Yhtenä päivänä ajettiin noin 700 kilsaa hyväkuntoisia maanteitä ja aikaa kului 11 tuntia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss

#12
Joo, pikkutankista on kyllä kokemusta, aikoinaan '96:ssa sportissani oli 2,2 gallonainen. Pahimmillaan tankki meni varalle linnatuulen paikkeilla kun sörkasta lähti täydellä tankilla painamaan sinkki kireällä kohti Tamperetta. Samalla vehkeellä tuli kyllä heitettyä pohjoisen reissujakin, onneksi Suomessa huoltoasemaa löytyy vähän väliä. MP:stä tulee nurkkapyörä, riittää kun tankilla pääsee 100 kilsaa...

ss

Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 25 elokuu 12, 00:45:40
RT & GS ??

1 poäng... GSA ja R1200S (vähän hankalasti kuvassa, ehkä juuri ja juuri olis voinut tunnistaa pakokäyrästä).

ss

#14
Kusti toi stongat, joten pientä edistystä taas... Mallailin zed baria, mutta ei se mielestäni oikein istunut, joten tracker meni paikoilleen. Johan muuttui ajoasento sporttisemmaksi, nyt ei ota stonga polveen vahingossakaan  :D

Ja ihana iphone-otos hämärässä autotallissa:


Olen erityisen ylpeä tuosta jarruputken lenkistä, sain sen taivuteltua tolleen käsityöläishenkeen... Eipä siinä auta muuta kuin laittaa teräspunosletku tilaukseen. Yllätyksekseni löysin takajarrulle iskemättömän teräspunosletkun kun eilen siivoilin autotallia.