Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Extrem Pervers... Was: Maximum Perversum: Sportster 883 Hugger Bolt-On Proggis

Aloittaja ss, 18 elokuu 12, 11:42:20

« edellinen - seuraava »

ss

Pervertikko ravisteli takalampun lasin irti, ilmoitteli varmaankin että olisi syytä pitää työkaluja matkassa...

En oikein välitä ripustaa t-kappaleisiin mitään roikkumaan, joten piti miettiä muita vaihtoehtoja. Ameriikan foorumilta bongasin mielestäni näppärän paikan työkalulaukulle, bägi oli ruuvattu sytkämokkulan kanteen, vaikutti fiksulta ja suht' huomaamattomalta paikalta. Vielä piti paikallistaa asiallinen pieni laukku ja sellainen löytyikin pitkällisten etsintöjen jälkeen Brooksin fillaritarvikkeena. Laukku koostuu kahdesta osasta, pyörään kiinnitettävästä muhvista ja sen sisään tulevasta laukusta.

Laukun pieni koko asetti hieman rajoituksia työkaluille, max pituus on 15 cm. No, ei muuta kuin biltsuun tutkimaan valikoimaa... Sieltä löytyi 6" jakari 24 millin kidalla, tuumakokoiset kuusiokolot, torxit, palaruuvari ja siihen jatkovarsi sekä tuollainen kolho monitoimityökalu (joka taitaa korvautua normi pihti/sivuleikkurikalulla). Kaikki mahtuvat sisään, tosin jätin muutaman pienimmän avaimen pois valikoimasta.

Laukun asennus ei aiheuttanut juuri hämmennystä, mitä nyt kannen kumituttimutterit antoivat periksi. Voisi sanoa että onneksi, muuten laukku olisi saattanut päätyä ojanpohjalle hyvinniin pian, kumitutit olivat aika valmiita ja ne sai kohtuupienellä voimalla pois rei'istään. Leikkasin tuteista kaulusholkit ja laitoin taakse aluslevyt + lukitusmutterit, nyt ei pitäisi ihan herkästi päästä putoamaan. Vielä pitää käydä jostain ostamassa irtohihna tai pari, joilla saa varmistettua laukun pysymisen muhvissa, orgiskiinnitys kun on tuollainen nahkalärpäke+nasta-systeemi.

Saas nähdä, josko osat nyt pysyisi kiinni kun on edes jotain kalua matkassa.

ss

#106
Kesä taitaa olla nyt ajettu, joten vois alkaa taas harrastaa jotain pienimuotoista ruuvaamista... Perverssille ei mahdottomasti kilometrejä kertynyt, mutta sitäkin hauskempaa mutkapätkää kyllä, ehdottomasti tämänhetken weapon-of-choice tikkaritietoiseen iloitteluun.

Pervertikko pelasi ilman murheita eli mihinkään isompaan ei liene aihetta. Olin kuitenkin jossain vaiheessa kuulevinani jotain enskavedosta ja interwebin kauhistuttavien tarinoiden hädistyttämänä päätin että enskan eturattaan mutterin kireys pitää tarkastaa. No eipä muuta kuin koppa pois ja tutkimaan... Mutteri vaikutti kyllä olevan kiinni, varmuudeksi kokeilin vielä järeimmällä momenttiavaimellani ja 300 newtonmetrin naksahduksellakaan en huomannut liikettä mutterissa, joten kiinni tuo taitaa olla. Taisi äänet olla normimölyä, joka jostain syystä otti bemarin surinaan tottuneeseen korvaan. Kuva muistoksi, cometicci väliin, koppa kiinni ja red linen 75w90ns sisään.



Kun olin siinä hollilla niin oli sopiva paikka vaihtaa silmään ottanut ylipitkä kytkinvaijeri lyhyempään, kävi vielä kesällä tallia siivotessa niin mainiosti että löytyi muinoin johonkin proggikseen hankittu iskemätön custom-sportin vaijeri. Nyt vaijeri on sopivan mittainen, ei häiritse enää.



Koska 883 kuution tuottama räjähtävä voima tuntuu tietyissä tilanteissa hieman vaisulta, päätin keventää pyörää niinikään tallinsiivouksessa löytyneillä rei'itetyillä kahvoilla, ensi kesänä perverssi antaa varmasti ripeämmät kyydit :D Pitäisköhän vielä säästää lisää painossa vaihtamalla tankki sit kuitenkin pikku-peanuttiin... Nuo aikakauden vilkutkin on aika isot, jos vaihtais ne pienempiin niin taas mopo kevenisi ja ilmanvastuskin pienenisi  ;D

Kesällä tuli päivitettyä kalustoakin, matkapyörän virkaa toimittanut geesa vaihtui 2010-vuosikerran klassikkokinkyyn (siitäkin huolimatta että muinaisten twin cam -kokemusten siivittämä olin päättänyt ettei enää koskaan tc:tä  ::)). Pyörässä oli power commander, pakoläppäkytkin, navigaattori kiinteällä telineellä ja jotain muuta pientä hilpettä valmiina, joten ajattelin että sille ei tarvitse tehdä mitään.



Niin... No, osoittautui ettei tuo classicci kyllä matkahommissa ole kummoinen vehje, joten se siitä ajatuksesta. Memphis shadesin lepakko, kiinanpojan alakatteet ja tehtaan kovat laukut, nyt ei tuuli enää juurikaan hakkaa kypärään ja laukkuihin mahtuu jotain muutakin kuin vaihtokalsarit + sikspäkki. (Kuvassa lepakossa on 5" kaupunkipleksi, matkaa taitetaan 9" spoileripleksillä.)


ss

#107
Peräoperaation jälkeen pervertikko on ollut vähän nuupallaan...



Tuota kun kesän katselin niin tulin siihen tulokseeseen, että nyt on tarjottava tukea. Tässä tapauksessa eGaystä hommattua normimallin seisontatukea, joka on sellaiset kolmisen tuumaa pisempi kuin huggerin tuki.



Jo parani ryhti. Ja samalla tuli korjattua kevennettyjen kahvojen aiheuttama painovajaus, pitkä kanki on sen verta painavampi ettei jousikaan enää jaksa vetää sitä kunnolla topparia vasten...

Jos olisin ollut oikein fiksu, olisin vaihtanut jalan silloin kun enskakoppa oli irti, nyt oli himpan ahdas rako taiteilla sokkaa irti. Alunperin homma oli tarkoitus tehdä viime viikonloppuna, mutta löysin taas kerran jotain tallista kesän jälijltä... Lattialle lipsahtaneen viskilasin sirpaleen ja tietenkin jalkapohjastani. Vielä kun löytäisin jonnekin organisoituneen jerrykannun niin pääsisin vaihtamaan tankkia tai ainakin suunnittelemaan projektia.

ss

#108
Etsivä löytää, jopa jerrykannunkin tankin tyhjennykseen. Lisäksi piti löytää iso ruutta ja sopiva letkunpätkä, että sain hanan auki.

Sitten ruoto paljaaksi ja tankkisulkeiset käyntiin...



Ensimmäisenä sovitusvuorossa 2.25 gal perinnetankki ex-rautiksestani, viimeistelynä lakattu raakapelti:



No, joo, ehkä ei. Ilman tarroja olis voinut mennäkin.

Seuraavana vuorossa 883R:n 3.3 gal tankki:



Ehkei tämäkään, kokonaisuus taitaa olla liian kirjava, vaatisi myös oranssit lokarit.

Viimeisenä perverssiä varten hankittu 2.25 gal pikkumusta:



No joo, tämä se on. Näyttää kyllä todella pieneltä, etenkin tässä huonossa valaistuksessa tärisevin käsin otetussa kuvassa...

Tekisi mieli nostaa vähän ja siirtää himpan taaksepäin. Nosto lattiksenpätkillä ei tietty ole kummoinen homma, siinä jää kyllä tunnelin etuosa ikävästi näkyviin.

Hemuli

Sulla on melkein yhtä hieno kokoelma orkkistankkeja kuin allekirjoittaneella :). Itse tykkään tosta ärrän tankista mutta se onkin aina ollut mielestäni yksi hienoimmista modernin aikakauden tehdasmaalauksista. Ei se välttämättä tarvitse ympärilleen samansävyisiä peltiosia, musta sopii kaiken kanssa. Pikkutankit näyttää kyllä vähän hentoisilta muuten massiivisen fillarin päällä. Sitten jos tehdään pikkunäppärää bobberia mielellään jäykkäperäisenä niin ne muuttuu niiksi ainoiksi oikeiksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

PVonJerf


ss

#112
Tankkeja on tullut haalittua aina kun sopuhintaisia tulee vastaan, osa laitettu kiertoonkin. Himpan harmittaa aikoinaan hävitetty '86 1100:n pikkutankki, se oli mielestäni aika siisti mutta vähän "haastavan" värinen.

Oranssi on hieno, mutta sen aika ei ole ehkä vielä... Mulla on myös ne oranssit lokarit, siksi luultavasti ruuvaan koko setin kerralla kiinni.

Pikkutankkifiksaatio tulee ensimmäisen sporttini kautta, toki pakko myöntää ettei se näytä ihan yhtä hyvältä kuin muistin, etenkään mustana. Mutta katsotaan nyt josko sitä saisi vähän nostettua, parhaassa tapauksessa ehkä hilattua myös inasen taaksepäin. Pikkutankin kanssa tuo gunfighter on kyllä liian massiivinen eli satulakin huutaisi vaihtoa, mutta mallin pitäisi olla aika lähelle sama.

Noo, tässä on aikaa ihmetellä ja vaihdella palikoita ennen kesää.


ss

Kun nyt tuli hinku tuo pikkutankki pitää, niin piti sitten hommata sopivampi satula... Sellainen löytyikin le peran katalookista, malli daytona sport:


Vertailun vuoksi vielä gunfighter:


Pera tarjoaa ehkä noin tuuman verran tiukempaa asentoa, mutta omaan silmään tuo matalampi nenä on niin paljon miellyttävämpi että koitetaan kestää. Ja pisemmälle reissullehan voi heittää pyssymiehen taas paikoilleen...

ss

#114
Nyt ei ole perverssin kanssa mitään kesken, niin piti miettiä kinkyn kohtaloa. Matalampi satula on ollut harkinnassa jo jonkin aikaa, mutta perinteinen badlander ei jotenkin oikein sytyttänyt. Perverssin tiimoilta tuli selattua le peran katalookia ja iskin heti silmäni cherokeehen. Tosin se ensimmäinen ajatus oli että onpa siinä ruma satula.... No, ei siinä montaa päivää mennyt että se alkoi näyttää juuri siltä mitä tässä oli jo pitkään haettu, ei auttanut kun laittaa tilaukseen. Sitten vielä korkeamman mallin sissy ja niin sehän näyttää sopivan kinkyltä touring-pyörässä.

Autotallissa on niin vähän tilaa että kunnollisen kuvan ottaminen ei onnistu millään...




ss

#115
Juttu jatkuu kinkyn tiimoilta, sekalaisissa jo vihjaisinkin että ajellessa olisi kiva välillä jammailla aikuisen naisen ja sommartiidanin tahtiin eli poppikate pitäisi saada. eGayta kyttäämällä löytyi  "stealth"-lasikuitukate made in china / hinnat alkaen -mallistosta, rahdiksi otin vähän kalliimman vaihtoehdon + vakuutuksen että saisin katteen joutuisasti ja ehjänä perille...

No vihdoin se saatiin kotiin asti ja arvaahan sen miten kävi, ensimmäinen näkymä oli tämä:


Onneksi kate oli kuitenkin ehjä, mutta ulkokatteen gel coatissa melkoisesti kivoja pintanaarmuja:


Nyt vituttaa, maalaus ei ollut suunnitelmissa, koska myyjän sekä nettikirjoitusten perusteella pinta on normaalisti "riittävän hyvä"... Tein claimin vahingosta lähettäjälle, joka välitti ilmoituksen kuriirille ja nyt odotellaan kuinka käy. Takaisinhan tota ei oikein viitsi lähettää, kokemusten mukaan jossakin kohtaa pääsee uudestaan maksumieheksi kuitenkin, toivomus olisi lähinnä että saisin tuon ulkokatteen pinnan kuntoon.

Sovittelin katteen pyörän päälle... Raudat ovat luokkaa tiukat mutta sain ne paikoilleen liukastetta ja lievää väkivaltaa käyttäen, sitten pulttasin katteen kiinni.





Sinällään melko ok, mutta luulen että noita rautoja joutuu vähän säätämään. Katteen voisi laskea tuuman alemmaksi ja ehkäpä tuuman verran taaksepäin. Ensimmäinen kokoaminen antoi vaikutelman, että myös puolikkaita saattaa joutua vähän "sovittamaan", mutta pitää katsoa miltä sitten tuntuu kun kasaan tiivistenauhan kanssa.

ss

Sen verta on into päällä, etten jaksanut odotella vastausta claimiin... Eli sikalla pätkä kakkosnelosta kiinni katteeseen ja reteota sovittamaan.


Sovitin vähän kulmarautaa vasaralla ja tuosta tulee hyvä tuki. Netistä löytyi myös yksi toteutus, jossa rario oli tuettu reikänauhalla tuulilasin kiinnitysruuviin, mutta jotenniin tämä vaikutti paremmalta. Tästä jatketaan...

PVonJerf

Meniköhän nyt vähä höpöksi nuitten lankunpätkien kans?? :o

ss

Tiedä siitä, ehkä. En keksinyt oikein mitään fiksua tapaa tukea rariota takaa ja löysin netistä yhden tällaisen toteutuksen. Aika näyttää oliko höpöä, jotenkin kuitenniin tuntui fiksummalta kuin alkaa tukemaan klasin kiinnityksiin eikä muitakaan ideoita ollut.

Saa ehdottaa, kai tuon ainakin vuolemalla irti saa  ;D

-väiski-

Jos yhtään lasikuituhommat sujuu niin kyllä ite ainakin kuiduttaisin radiolle kunnon kiinnikkeet, mielikuvituksen puutteessa vaikka pari kulmarautaa.
If it has tits or wheels, it will give you problems.